Fibra Premium / anti-itch

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 14:16

Tijd voor een schopje omhoog, want voor je het weet begint het seizoen alweer!

Ik ben op 1 januari weer (na 2 stop maanden) begonnen met AI. Mijn pony had nu veel minder moeite met de overgang van premium naar AI. Begin vorig jaar wilde ze de AI (4 stop maanden) niet eten, nu gaat het prima.

Hoe gaat het bij jullie?

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:37

Ik heb momenteel 2 maanden de itch gebruikt en mn paard is zo goed als af van haar traanogen. Af en toe nog een beetje prut. Ben nu weer even over op de normale, anders kan ik die ton straks weggooien. Kan ik meteen even zien of de traanogen echt weg zijn. :)

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:52

Hallo! Ik voer nu sinds een maand fibra anti itch als reinigingskuur voor mijn paard.

We zijn verhuisd van stal en hebben hiervoor op een erg slecht pension gestaan waardoor zowel ik als mijn paard niet lekker in ons vel zaten.

Sinds mijn ruin de fibra anti itch krijgt zit hij 200x lekkerder in zijn vel, zijn manen groeien opeens als kool, zijn vacht glimt, hij is rustiger, hij is minder geïrriteerd, hij heeft een ontspannere buik en betere mest.

Ik ga dit zeker nog een tijdje voeren! En daarna ga ik door met de fibra premium. Ik voer zoals velen minder als de aanbevolen hoeveelheid. Hij krijgt smorgens een schep en savonds een schep hier blijft hij mooi op gewicht van. Verder heeft hij altijd hooi tot zijn beschikking.

Ik ben fan!

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:55

Bij mijn paardje zijn de traanogen ook nog steeds weg gebleven. Lijkt erop dat de itch toch wel (deels) geholpen heeft. *\%/*

Edit: Mightyblue zie nu dat je Roos bent :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:58

Wat zijn de benodigde hoeveelheden om qua vitaminen/ mineralen dekkend te zijn?
Vind t niet terug op de website

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 23:08

Voor een sport paard adviseren ze geloof ik 4 volle scheppen per dag.
Ik voerde er 2 per dag (paard dat recreatief werd gereden) en daar deed ze het prima op. Verder geen brok oid.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 11:53

De hoeveelheid Fibra die je een paard moet geven om te voorzien in alle nutrienten die een paard nodig heeft is afhankelijk van vele factoren en voornamelijk het arbeidsniveau, de soort en hoeveelheid ruwvoer die het paard krijgt. Je kan je voorstellen dat een paard wat enkele plakjes hooi op een dag krijgt een andere hoeveelheid nodig heeft dan een paard welke op onbeperkt voordroog staat.

Voor een voedingsadvies kun je daarom het beste even contact opnemen contact@fibra-paardenvoeders.nl of 06-23491603

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 21:44

Mijn e-pony heeft volgens de richtlijnen 990 gram per dag nodig. Dit kwam neer op ongeveer 3 voerscheppen.
Wordt recreatief bereden, 1-2x per week springen, 2x per week dressuur en 1x per week flinke bosrit.
Inmiddels krijgt ze iets minder van de Fibra, maar wel wat vitamine brokjes erbij omdat 3 voerscheppen voor haar best wel veel zijn..

Volgens mij was het wel te vinden op de website van Fibra.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:10

Ik kreeg het advies voor een E-pony van ong 450-500 kg, 1,4 kg a 1,7 kg (premium) te voeren dit samen met gras en hooi heeft geresulteerd in hoefbevangenheid. Gelukkig was dit eenmalig en is dit niet meer teruggekeerd. Hij had toen ook een hals van beton en de typische vetophopingen die voorkomen bij Insuline resistentie.

Momenteel is hij goed gezond, veel zachtere hals, de vetophopingen zijn zo goed als verdwenen, enkel nog achter de schouder, maar koker zijn hard geslonken eigenlijk terug normaal.

Paardje staat nog steeds op de weide die ook gevoed wordt en heeft normaal hooi, wel staat hij op een heel ander volledig voer.

Anoniem

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:14

Das ook wel erg veel ja.
Wat voer je nu?

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:41

Anoniem schreef:
Das ook wel erg veel ja.
Wat voer je nu?

PB-tje

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:04

Iemand hier toevallig ervaring met de fibra dat hun paard er juist druk van werd?

Voerde eerst 1 kg pavo condition en 0,5kg easy mix van horsefood.

Daar was ze gewoon normaal onder, en fijn te rijden.

Voer nu ongeveer 2 maandjes fibra, en merk dat ze steeds drukker en nerveuzer is. Ipv aan een los teugeltje in draf door 't bos, moet ik nu steeds inhouden en loopt ze te stuiteren.

Anoniem

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:18

Hoeveel voer je er van?
Luzerne heeft der effect soms.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:09

Ik 2x daags een volle schep. Zal rond de 600/700 gram per dag zitten.

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:49

Ik voerde dat en helemaal geen last van gehad.

Kan t niet met het weer te maken hebben? Als het kouder is zijn ze vaak wat frisser.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:47

Een paar weken geleden voordat ik fibra ging voeren, zaten we ook rond deze temperaturen (5a10 graden) en deed ze gewoon nog normaal.

Staleigenaar was het ook opgevallen dat ze in de wei erg druk is, veel de andere paarden uitdagen en rondrennen/gek doen. Adhd gedrag, zo beschrijft zij het.

Fibra

Berichten: 42
Geregistreerd: 21-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:25

@Mandy_89

Ik las jouw bericht en ik denk graag met je mee! Theoretisch is het onlogisch dat jouw paard druk wordt van Fibra. Fibra bevat een super laag suiker en heel weinig snel vrijkomende energie (zetmeel) waar paarden vaak druk van worden.

Wat darkchrystal zegt klopt, paarden worden soms druk van luzerne omdat de calcium - fosfor - magnesium verhouding in luzerne niet klopt voor paarden. Hierdoor kan een tekort aan magnesium ontstaan wat zorgt voor meer spanning. In Fibra zit ook luzerne maar door de korrel die er in zit worden alle mineralenverhoudingen weer rechtgetrokken. Dit kan dus niet de oorzaak zijn.

Wanneer ik jouw "oude" voer vergelijk met Fibra zie ik dat in de Easymix melasse zit, het suikergehalte is dan ook hoger en er zit veel meer zetmeel in, snel vrijkomende energie dus. Deze energie maakt paarden vaak drukker.

Wat verder op valt is dat de Easymix veel lager zit qua vitaminen en mineralen dan Fibra waardoor je daar veel meer zou moeten geven om in de vitamine, mineralen behoefte te voorzien. Hoeveel voerde je daarvan?

Wat ik mij kan voorstellen is dat wanneer je nu beter voorziet in de nutriënten behoefte van jouw paard met minder ballast, jouw paard zich beter voelt en gezonder is wat zich wellicht in dit gedrag kan uiten.

Inge
Fibra Paardenvoeders

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 10:17

Je zou natuurlijk ook kunnen proberen terug te gaan naar je oude voerwijze. Kijken wat er dan gebeurd. Ik had een drukke B-pony toen ik bietenpulp voerde. Iedereen zei dat het daar niet van kon komen, omdat het een restproduct is en er vrijwel geen suiker meer in zit. Toen ik van de een op de andere dag stopte met de pulp, was de pony opeens niet meer vooruit te branden. Zij haalde er dus toch echt teveel energie uit. Terwijl mijn e-pony nooit zo erop gereageerd heeft.

Ik_Mik_Aaf

Berichten: 68
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:07

Even een upje

Veel positieve en soms ook negatievere recensies over de fibra anti itch. Dus het word een zaak van zelf uitproberen!

Ik heb een 3 jarige shet met wat ik denk zomerexceem; Ze schuurt haar manen en staart zomers lelijk af. Verder verhaart zij ook enorm slecht (vacht glimt verder wel), snel dik (is ook shet eigen), poep is veel waterig (wisselt per berg) en door haar ras ook snel hoefbevangen.

Ik ben erg benieuwd. Fibra heeft naar mijn mening zijn onderzoek goed gedaan dus ben er erg enthousiast over. Ik lees veel reacties over hoge suiker en zetmeelgehalte maar geloof erin dat net als bij de mens dit langzame suikers en zetmeel zijn en dus minder schade zullen doen. Ze is wel een kieskeurige eter dus even spannend :j

Hoe is het nu bij andere fibra voerders?

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:14

Ik zou t gewoon 2 maandjes proberen, het is zeker het proberen waard, zeker nu het gras weer begint te groeien. Zou er verder dan alleen hooi bij geven en de rest aan brok achterwege laten.

Ik ben er 'helaas' van af gestapt (voer helemaal geen fibra meer omdat ze nu op een stal staat waar ze brokken krijgt die afgestemd zijn op het hooi).

Ik_Mik_Aaf

Berichten: 68
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:51

J0anieke schreef:
Ik zou t gewoon 2 maandjes proberen, het is zeker het proberen waard, zeker nu het gras weer begint te groeien. Zou er verder dan alleen hooi bij geven en de rest aan brok achterwege laten.

Ik ben er 'helaas' van af gestapt (voer helemaal geen fibra meer omdat ze nu op een stal staat waar ze brokken krijgt die afgestemd zijn op het hooi).


Is inderdaad ook mijn plan! En mocht de shet het inderdaad echt super gaan doen wil ik mijn Andalusier ook laten detoxen en dan op premium zetten. Hij heeft het in principe niet 'nodig' (in de zin van altijd enorm glanzende zachte vacht, goed op gewicht, goede poep etc etc) Maar mocht fibra echt doen en zijn wat ze zeggen wil ik ze beiden erop :j. Arme shet is proefkonijn

J0anieke

Berichten: 4877
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:12

Ik heb hele goede ervaringen met fibra voor PRE's. Dat voert de fokstal waar mijn (halve) PRE vandaan komt aan de paarden. :)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:08

Hoe zijn de fibra ervaringen hier?
Ik heb wat proef zakjes besteld.
Ben benieuwd!

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:54

Die van mij krijgt al 2 jaar Fibra! Ben echt super tevreden. Ze eet het nog steeds graag en is qua jeuk echt super vooruit gegaan!!
Volgens mij is het echt veel beter dan allerlei muesli's enzo! Paard doet het er top op!

annvdg

Berichten: 104
Geregistreerd: 24-07-19
Woonplaats: Herveld

Re: Fibra Premium / anti-itch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:07

Die van mij krijgt al bijna 1 jaar fibra en wat is ze er op vooruit gegaan! Mooi in verhouding en helemaal ze ziet er zelf ook veel beter uit. Ze glanst, ze voelt zich beter en dat is wel echt een pretke! Mijn andere pony heeft last van zomerexceem, hele staart kapot voor hij bij mij kwam, omdat er niks aan gedaan werd, nu heeft hij fibra en de jeuk is echt verminderd! Top product