Koper-tekort: ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:49

Omdat er weinig over te vinden is (al ben ik nu op het Engelstalige overgeschakeld, misschien word ik dan wat wijzer) vraag ik me af of hier misschien mensen zitten met ervaring.

Mijn pony heeft een tekort aan koper. Leek in eerste instantie geen probleem, gewoon een supplement zoeken met koper en komt wel goed. Maar blijkbaar was dat te simpel gedacht, want nu bijna een half jaar later is er nog geen verbetering.

Pony had in december een waarde van 67 μg/dL (normaalwaarden 120 - 133).
Supplement gestart, in eerste instantie op halve dosering want het is maar een pony, in maart een waarde van 62 μg/dL. Toch naar de volledige dagdosis overgeschakeld en nu weer bloed laten nemen: 66 μg/dL

Dus of ik het nu geef of niet maakt blijkbaar niet uit.
Dit ben ik hem aan het geven: http://www.dochorse.com/trm-chelated-copper-7459.html

Nu wil ik graag het beste voor mijn pony('s) maar er zomaar dingen ingooien die geen effect hebben hoeft van mij niet ... Dus ben ik benieuwd of er hier mensen met ervaring zijn. Wat heeft bij jou het probleem opgelost? Want zoveel koper-supplementen zijn er niet dus vandaar.

Zijn rantsoen bestaat verder uit:
* 2x per dag hooi (kan geen kg zeggen maar in principe ruim voldoende)
* onbeperkt stro
* 2x per dag 1 emmer bietenpulp (1 kg ongeweekt) + lijnzaadvlokken en +- 375g Sportmix Zero van Aveve (dat laatste zijn we weer gaan geven omwille van dit topic: [VS] Wat aanpassen/veranderen? Tips gezocht. )
* complete vitaminen/mineralenkorrel (minder dan de aanbevolen hoeveelheid owv de sportmix zero)
* magnesium & vitamine E (voor de spieren, vitamine E heeft hij tekort van in het bloed)
* hij heeft een mineralenliksteen van KNZ
* voorlopig nog even spirulina maar deze gaat weg omdat hij nu pilletjes krijgt voor zijn allergie, dit gaf ik ook enkel maar in het hooikoortsseizoen
* als ik er ben tegenwoordig nog ongeveer 1 kg wiesencobs van Agrobs (gebruik ik als beloning tijdens het grondwerk of na het rijden).

Denk dat ik dan compleet ben :+ Gras ontbreekt inderdaad in het plaatje, dit is omdat hij een "grasallergie" heeft (gaat hij van schuren en hij heeft ook hooikoorts en reageert erg op graspollen), hij heeft dus het hele jaar door hetzelfde voerschema.

Zit nu te denken of ik de andere pony ook niet eens zou laten testen, gewoon om te weten (staat op pensioen) maar ik weet niet of ik het wel wil weten :o Want dan voel ik mij genoodzaakt om dat op te lossen en ik kan het bij deze pony al niet oplossen dus ja ...

Maar dus, als er tips of ervaringen zijn: alles is welkom.
Ik ga nog even wat verder rondneuzen...


Ps: voor de volgers: zijn vitamine E is nog steeds in orde *\o/* Nu 2x getest en 2x meer dan ok dus hopelijk kunnen we dat zo houden ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-17 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:52

Ga eens zoeken op duitse sites ! Daar is wel veel info te vinden over kopertekort + in duitsland hebben ze ook veel meer koper supplementen.
Houdt wel rekening dat je waarschijnlijk dan ook zink moet gaan voeren. Koper en zink moeten in een bepaalde verhouding tot elkaar staan ( net zoals calcium en fosfor b.v. ).

Of vraag eens info bij b.v. Astrid Noordhoek, die kan je vast ook verder helpen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:12

Mijn duits is rampzalig :o En met google-translate maakt het dingen vaak ook niet duidelijker :')

Heb je meer info over de relatie tussen zink & koper? Zink heb ik niet laten testen omdat hij daar eigenlijk geen symptomen van had, dus ging er vanuit dat er toch nog iets goed was bij hem :+ Ik weet ook dat teveel ijzer de opname van oa koper kan beperken, maar moet het bloed dan ook aantonen dat hij teveel ijzer heeft, of kan dat alsnog bij een normaalwaarde aan ijzer?

Ga die naam eens opzoeken, bedankt :)

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:17


ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:21

Wel over koetjes,maar staat wel duidelijke info in over hoe koper word opgenomen

http://www.gddiergezondheid.nl/producte ... iten/koper


Je zou eens moeten kijken of het mogelijk is dat hij een ontsteking aan de dikke darm heeft
Dan word koper namlijk niet goed uit de voeding opgenomen en moet je heel veek supplement geven wil je alsnog op betere waardes uit komen.
Kan soms gebeuren dat als je de darmen gaat ondersteunen, of kijkt wat er gebeurd als je gaat behandelen met ene middel tegen zweren het dan verbeterd.
Verder heb ik geen tips voor je, vervelend dat het nog steeds niet goed gaat :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:25

@ Maris : Of misschien toch symptomen :+ Maarja, dat zijn weer zo algemene symptomen die bij tig andere dingen ook kunnen voorkomen... Ik denk dat ik het niet meer zie zitten allemaal :o Zoveel gedoe, en steeds als ik iets opgelost heb (of denk te hebben) komt er wel weer wat anders voorbij. Ik lees & zoek me onnozel en het levert niks op terwijl ik tegelijk de enige lijk die al dat soort problemen heeft ... Een stal met 30 paarden en enkel die van mij hebben problemen, een mens zou zich voor minder afvragen wat die verkeerd doet...

@ ellepel : dank je, ga het zo eens bekijken.
Met zweren bedoel je maagzweren? Of kunnen ze in de darmen ook zweren hebben? Een kuur Gastrogard heeft hij al achter de kiezen begin dit jaar ergens, maakte ook totaal geen verschil. Qua darmen moet ik het eens bekijken, heb wel het idee dat er ergens iets in die richting moet zijn, hoewel hij op dat gebied verder totaal geen klachten heeft en er gelukkig ook nog wel wat vitaminen/mineralen normaal zijn in z'n bloed :+

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:32

Ja hoor darmen kunnrn ook ontsteken,soms nog door worminfecties.
En zullen vast andere oorzaken zijn,maar je hebt in elk geval wel wat in die richting gedacht door gastrogard te geven

Anoniem

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 19:36

De gastrogard was omdat hij niet meer kon eten (naja, hij at wel maar met z'n mond open en deed héél lang over z'n hooi, het ging zelfs niet op) en daar eigenlijk geen oorzaak voor te vinden was. Meer een "als het niks doet weten we dat het niet door maagzweren komt en moeten we maar afwachten".

Maar ga eens verder kijken ivm darmproblemen .. gaat bij op het lijstje :Y) (moest je goede sites met info bij de hand hebben is dat altijd welkom ;) ).

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 12:53

Je zou eens kunnen informeren bij Astrid van purepaardenvoeding.nl
Assiepassie hier op bokt volgens mij, zij weet heel veel over voeding en dit soort problemen.

Anoniem

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:02

Dank je, die is zich al aan het buigen over mijn "probleemgeval" :j Dus ben benieuwd :) Het is een hele boterham als je dat zo allemaal samen zet in een mail :+

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:25

Ik ben heel benieuwd wat Astrid je kan vertellen ! Laat je het weten hier ?!

Anoniem

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:08

Sorry voor de wat late reactie, heb het wat druk gehad en ook niet echt wat te melden :+

Mijn "probleem" is bij Astrid in beraad maar zij heeft het momenteel wat moeilijk dus gaat mij zo snel mogelijk contacteren. Even afwachten dus.

Wat ik wel heb laten doen is bij [***] nog zink laten bijbepalen. Deze is, zoals verwacht, ook te laag.
Wat ik ook heb laten doen is dezelfde testen bij [***] laten bepalen, daar was nu toevallig bloed bij genomen dus om te vergelijken. Dat gaat dan om de waarden: ijzer, magnesium, vitamine E, selenium, koper & zink.
Bij hem is alles ok (ook vitamine E) behalve koper & zink.

Dus mijn conclusie: ze halen te weinig koper & zink uit de voeding (kan dit met hetgeen ze krijgen? Dacht dat het opgevangen zou worden door de vitaminenkorrel en eventueel het krachtvoer).
Bij [***] is er dan nog het vitamine E probleem maar dat lijkt een probleem enkel bij hem (en dus niet door het gebrek aan gras bv) en is nu voorlopig onder controle met een supplement.

Iemand die daar verder nog iets meer van weet? Ze krijgen beiden dus hetzelfde te eten, vandaar dat ik ook de testen heb gedaan om eens te vergelijken.

Op dit moment krijgen ze sinds 2 dagen nog foenegriek extra omdat ze wat moeite hebben met dit warme/droge weer ([***] door zijn stofallergie & hooikoorts, [***] denk ik gewoon door ouderdom), daar zou ook koper in zitten, of dat voldoende gaat zijn betwijfel ik, maar wie weet :+

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:16

Hmmm, ik weet niet of er in je vit en min supplement zoveel zink en koper zit ? Hoeveel geef je ervan en hoeveel koper en zink zit er dan per dag in ( en hoeveel ijzer ) ?

Voor allergie, ik las zeer positieve verhalen over het geven van scutellaria ivm hooikoorts etc ook bij dieren ! zie b.v. https://degroeneos.nl/product/scutellaria-tinctuur/

In rozenbottels zit ook "veel" koper, maar of dat zoden aan de dijk zet ?

Anoniem

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:29

Dit supplement krijgen ze: https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... ound/b9451
Zitten verschillende koper- en zinkverbindingen in en zou in theorie voldoende moeten zijn.
Ze krijgen hier op dit moment ongeveer 30g per dag van ([***] iets meer gok ik omdat hij 2x krijgt). Ze mogen 60g hebben voor hun gewicht maar ze krijgen ook nog krachtvoer dus daarom wat minder.
Qua krachtvoer krijgen ze deze: http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... zero-aveve

Dat van allergie ga ik eens bekijken, al heb ik de hooikoorts dit jaar best goed onder controle heb ik het idee, hij staat nu op medicatie en heb nu voor het eerst het idee dat het echt wat doet, in tegenstelling tot al die andere pogingen, haha. Maar extra info is altijd welkom, dus ga het zeker eens doornemen.

Ja, dat weet je dus niet hé .. zit wel in meer dingen koper maar of dat echt wat doet. Ik denk dan: als zo'n geconcentreerd supplement al niet werkt ...

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:40

Astrid zal waarschijnlijk echt uitrekenen hoeveel zink, koper en ijzer er totaal in het dieet zit. Dus in krachtvoer en supplement samen ( en als je weet hoeveel in hooi dat ook, anders gemiddelde waarde daarvan ). Dat kan je zelf ook vrij gemakkelijk doen. En dan kan je kijken of de verhoudingen tussen oa die drie mineralen wel kloppen. Zeer waarschijnlijk krijg je een scheve verhouding omdat er teveel ijzer in het dieet zit. Daardoor moet je veel meer zink en koper voeren dan de standaard aanbevolen hoeveelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:42

Kan ik mij op zich in vinden, maar waarom werkt een puur koper-supplement dan niet? Je zou toch verwachten dat daar voldoende in zit om scheve verhoudingen recht te trekken? Of zou dat niet werken omdat we op dat moment niks aan zink gedaan hebben?

Ik vind dat rekenen 100 keer niks :o Ik heb al zo vaak naar getallen & tabellen zitten staren en op sites zitten rekenen maar ik kom er gewoon niet uit.. ben daar duidelijk niet voor in de wieg gelegd :o

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:48

Of je er echt wat aan hebt weet ik niet, maar ach, anders doe je er niets mee :D


Mijn Kyano had een aantal symptomen van koper tekort en in overleg met DA besloten dat we gewoon wat aanpassingen aan het dieet gingen proberen, mocht ie verbeteren mooi, anders alsnog bloedonderzoek.
Dus nee, uiteindelijk nog geen bloedonderzoek gedaan.

Symptomen die hij had:
lusteloosheid, en dan echt wel beetje extreme mate. Alsof hij helemaal niet meer op deze wereld was, kreeg ook vaak de vraag of die niet ziek was. Opzich liep die voor de wagen wel oke maar als ik vergelijk met nu was hij toch wel echt niet helemaal lekker toen hoor.
in september geschoren en in maart nog helemaal niets bijgegroeid, haren ook dof en afgebroken (als je aaide voelde die als een schuurspons)
(zwarte) staart, manen en voorpluk super uitgedund, veel haarverlies, flinke rode punten in het zwarte haar (kon je er uit knippen maar kwamen terug...) en zijn eigen vacht was ook helemaal kleurloos geworden (terwijl het een ontzettend mooie goude valk is...)


In overleg dus voer gezocht waarvan het ijzer gehalte heel laag is en koper gehalte hoger. Dit omdat ijzer er voor zorgt dat koper niet opgenomen wordt. Dus je kan koper voeren wat je wilt maar met een teveel aan ijzer gebeurd er niets mee.
In ruwvoer zit nu eenmaal aardig wat ijzer daar kun je niet om heen. Ik geloof dat normaal 4 ijzer op 1 koper moet zijn. En de meeste voeders als ze meer koper hebben hebben ze ook meer ijzer dus daar schiet je niets mee op.

Ik heb dan fiberforce gaan proberen, die had 1:1 verhouding dus dan zou het koper wel hersteld moeten worden. verder alleen ruwvoer.


Wonderbaarlijk genoeg, kreeg ik weer een drukke, blije en GIGA glimmende goude pony terug, zijn vacht is rete zacht nu. Manen zijn ook al helemaal perfect weer, zacht glimmend en diep zwart. Alleen zijn staart duurt wat langer voordat het er helemaal uitgegroeid is natuurlijk.

Maar nu is ie bijna niet te remmen zoveel energie ineens haha. Geweldig.

Ik heb het nooit laten testen dus, maar gezien hij duidelijk nu prima in zn vel zit vind ik het wel best.

Anoniem

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:04

Dank je voor je ervaring. Jammer dat je niet hebt laten testen, dan hadden we ook cijfers gehad voor & na :Y) Haha.

Jij gaf dus alleen hooi & fiberforce? Verder niks aanvulling qua vitaminen/mineralen ed?

Je zegt van ijzer/koper moet 4 op 1 zijn, als ik dan mijn krachtvoer bekijk dan zit daar per kg krachtvoer 63 mg ijzer en 40 mg koper in. Dus dat is dan veel minder dan 4 op 1 dus wel in orde .. Of begrijp ik het verkeerd?

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:14

Vooral in hooi zit veeeeeel meer ijzer in verhouding tot zink en koper vaak. En aangezien je van hooi veel kilo's voert ...

Het is toch helemaal niet moeilijk om gehaltes ui te rekenen ?
Je geeft b.v 10 kg hooi,dat 80 procent droge stof bevat. Dus dan rekening je 8 maal het gehalte aan ijzer uit en dat ook voor koper en zink.
Dan b.v 1 kg krachtvoer met de gehaltes erbij tellen en die van je supplement. En klaar...

Anoniem

Re: Koper-tekort: ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:20

Moet je wel weten hoeveel kg hooi ze krijgen + wat erin zit en dat weet ik van beiden niet. Je kan dan wel met gemiddelden werken maar dan weet je uiteindelijk nog niks zeker. En vooral het aantal kilo's is maar gokken (volpension) dus of je daarmee ergens komt. Voor iemand die er dagelijks mee bezig is of dat als hobby heeft zal dat simpel zijn, voor anderen is en blijft het chinees, ook na 50 artikels lezen en voedingscalculators gebruiken.

Kan me ook moeilijk voorstellen dat alle andere mensen op de wereld weten wat ze in hun paard steken :+
Overigens is dit rantsoen voor zover mogelijk berekent door iemand en zou het ok moeten zijn op deze manier (met kopersupplement dan) maar blijkbaar dus niet...

Ik weet niet meer wat ik moet doen, maar als ik nogmaals alles wil gaan omgooien zou ik toch wel zekerheid willen dat het goed moet zitten want ik heb zeer meewerkende staleigenaars maar ik wil niet bezig blijven met constant alles veranderen, is echt niet fijn..

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:52

Zo precies hoef je het niet uit te rekenen toch. Gemiddelden is goed genoeg.


60 om 40 is al niet zo slecht niet nee.

maar gemiddeld zit er in kuil (hooi is nog erger) 48 mg ijzers vs 4 mg koper per kg product.

Ze zeggen 60% droge stof dus dan (even mijn pony) die weegt 240 kg, zou dus 4,8 kg droge stof willen eten. Zeg dat ik daar 4kg van uit kuil haal (de rest van fiberforce)

(....) rekenfoutje
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 01-06-17 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:55

Ik maak wel een rekenfoutje want ik vergeet die droge stof dus mee te rekenen :P Hij moet natuurlijk dan om 4 kg droge stof te eten veel meer kuil krijgen

zeg uhhh, 6,5 kg kuil.
Dan krijgt hij uit ruwvoer
6,5 x 48 = 312mg ijzer
en 6,5 x 4 = 26mg koper

Ze willen ideaal zien 0.8x240 = 192mg ijzer
0.25x240= 60mg koper

Fiberforce krijgt ie nu een kg van dus hij krijgt 352mg ijzer en 66mg koper. Verhouding klopt dus nog steeds niet.

Maar goed qua ruwvoer was het dan
12 op 1

ideaal zeggen ze dan 3.2 op 1
en met fiberforce is het 5,3 op 1.

Als ik het zo bekijk snap ik de enorme verbetering van Kyano wel.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 01-06-17 22:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:02

Plus toydoll dat je al 192 mg ijzer geeft uit het hooi + dan nog het ijzer uit de kg krachtvoer.

En als je totaal ijzer dan dus erg hoog wordt, dan moet je ook veel meer zink en koper gaan voeren omdat die drie in één bepaalde verhouding tot elkaar moeten staan. Dus het kan zeer goed dat je meer zink en koper moet voeren dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid simpelweg omdat er zoveel ijzer in het dieet zit.
Laatst bijgewerkt door Maris op 01-06-17 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:04

Maris schreef:
Plus toydoll dat je al 192 mg ijzer geeft uit het hooi + dan nog het ijzer uit de kg krachtvoer.

Nee hij heeft dus 312 ijzer uit hooi en met fiberforce dus 352.

192 is wat ideaal zou zijn volgens een website die ik net vond.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:08

Maris schreef:
Plus toydoll dat je al 192 mg ijzer geeft uit het hooi + dan nog het ijzer uit de kg krachtvoer.

En als je totaal ijzer dan dus erg hoog wordt, dan moet je ook veel meer zink en koper gaan voeren omdat die drie in één bepaalde verhouding tot elkaar moeten staan. Dus het kan zeer goed dat je meer zink en koper moet voeren dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid simpelweg omdat er zoveel ijzer in het dieet zit.

Ja daarom dat je die verhoudingen berekend. maar daar moet eigenlijk zink ook bij inderdaad.

Maar ideaal zou dus zijn ijzer-koper 3,2 op 1 en ik voer nu 5,3 op 1. Terwijl DAARVOOR toen de problemen ontstonden kreeg hij 12 op 1. Dus dan is dat best logisch verklaarbaar.