Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

kruidensupplementen

 
Profiel   

Ik heb 2 trekpaarden, stalgenoot ook een trekpaard.
ze hebben alledrie helaas cpl, paard van stalgenoot is onlangs hoefbevangen geweest en herstellend, mijn oudste merrie heeft artrose en is momenteel niet zuiver.

Na wat opzoekwerk heb ik een aantal kruidenmixen gevonden.
DK Lymfemix 1kg "kleefkruid, goudsbloem,
guldenroede, brandnetel"
= voor de cpl

DK Weerstandmix 1kg "Rozenbottel, knoflook,
brandnetel, kleefkruid,
goudsbloem"
=> algehele weerstand

DK HB kruidenmix 1kg "moerasspirea, brandnetel,
knoflook
kleefkruid"
=> tegen HB

Dezelfde kruiden komen daar een beetje in terug, dus ik heb ze apart genomen om de prijs te vergelijken en opgezocht hoeveel ze per dag ervan mogen krijgen.
brandnetelblad = 14,5€=30gr/dag
kamille=25,5€=30gr/dag
kleefkruid = 18.5€=30gr/dag
goudsbloem=14,95€=20gr/dag
guldenroede=13,5€=20gr/dag
feneknof rozenbottel=9,95€=30gr/dag

Nu lijkt het me sterk dat ze van de mixen tegen de 200 gram per dag zouden moeten hebben, dus ik vermoed dat er van een mix minder gevoerd wordt.
als ik zelf mijn mix maak, hoeveelheden zitten gemiddeld op 25 gr/dag per kruid, kan ik alles samenkappen en van de mix 25 gram per dag voeren, of moet ik me effectief houden aan de hoeveelheden dat aangegeven wordt en dus een totaal van 160 gram per dag per paard gaan geven?

deze mix zou ik algemeen maken voor de drie paarden, weerstand, lymfe en bewegingsstelsel kunnen zeker geen kwaad. Voor de oude merrie zou er duivelskruid bij komen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 22:13 



 
Profiel   

Brandnetel zelf plukken en laten drogen
Kleefkruid zelf plukken hoeft niet te drogen
knoflook is giftig
Rozenbottel vinden ze heel lekker en moet je wel bestellen (gezonde beloning snoepjes)
Zeewier tegen zand eten
En zo kan ik nog wel even door gaan.

Ga niet zomaar met kruiden aan de slag en alles bij elkaar gooien. Paarden weten wat ze moeten eten en geven dit ook goed aan. Mijn paard heeft een hele poos kleefkruid gekregen tot zij het niet meer wilde. Ook zo gedaan met de brandnetel, paardenbloem, weegbree etc. Wees voorzichtig met kruiden zelf mengen en dagelijks geven. Laat ze zelf kiezen. En kijk goed om je heen, want het meeste kun je nu zelf vers plukken en scheelt in je portemonnee *\o/*

Zo sta ik nu brambenblad, kleefkruid, weegbree, brandnetel en kamille te plukken. Dit leg ik neer in de paddock en kan zij zelf bepalen of zij het eet of niet. Brandnetel is nu niet in trek, bramenblad wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 22:25 



 
Profiel   

Brandnetel weet ik wel te vinden, maar geen idee waar ik kleefkruid moet gaan zoeken hier in de omstreken. Daarnaast weet ik ook niet wat er mee gebeurd is (voor hetzelfde geld heeft iemand er vergif op gespoten) dus dan kies ik liever veilig en koop het in een zakje.
Volgens jouw visie kan ik in principe de kruiden los gooien in een grote bak en kiezen ze zelf welke en hoeveel ze ervan nodig hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 22:49 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Brandnetel weet ik wel te vinden, maar geen idee waar ik kleefkruid moet gaan zoeken hier in de omstreken. Daarnaast weet ik ook niet wat er mee gebeurd is (voor hetzelfde geld heeft iemand er vergif op gespoten) dus dan kies ik liever veilig en koop het in een zakje.
Volgens jouw visie kan ik in principe de kruiden los gooien in een grote bak en kiezen ze zelf welke en hoeveel ze ervan nodig hebben?


Is ook lastig, ik heb onwijs mazzel in de buurt. Ik pluk het en leg het vers neer. Ik heb voorheen ook wel kruiden gekocht, maar wel telkens 1 soort per voerbeurt aangeboden. Die van mij liet het na een aantal weken echt liggen als ze dat kruid niet meer nodig had. Gaf dan netjes de aangegeven hoeveelheid en geen mixen. Het is wel heel leuk om je te verdiepen in kruiden en om te zien waar ze behoefte aan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 23:11 



 
Profiel   

Ik doe het ongeveer zoals Kelly08. Kruiden en planten groeien ongeveer in de tijd dat je paard ze het hardste nodig heeft. Zo heb je in het voorjaar een paardenbloemen-boom en komen de rozenbottels in het najaar. De rest van het jaar zijn die van mij maar matig geïnteresseerd in dat soort planten. Ik had eens gedroogde rozenbottels gehaald en die lieten ze staan. Tot het herfst werd, toen verslonden ze het.

Brandnetels kun je het beste de jonge blaadjes van voeren. Er bestaan verschillende soorten brandnetels. Paarden lusten niet alle soorten. Kleefkruid heb ik hier in overvloed groeien maar ik heb ook eens ergens gestaan waar er maar 1 heel klein plantje van was. Dat is een beetje geluk hebben. Je kunt ook gedroogd kleefkruid (zonder andere plantjes er door) kopen.

Goudsbloem vrat mijn ruin mondjesmaat, mijn merrie wou het niet. Daar heeft ze ongetwijfeld een reden voor. Verse goudsbloem is sowieso giftig, gedroogde goudsbloem zou je eventueel wel kunnen voeren.

Knoflook NIET voeren! Het is giftig en ze krijgen er bloedarmoede van.
Zeewier moet je ook mee uitkijken, er zit jodium in en als je pech hebt ook wat zware metalen. Als kuur kan het wel. Maar zeker niet dagelijks voeren.

Eigenlijk zou ik nogal mijn bedenkingen hebben bij alle artikelen van een producent die knoflook in een mengeling voor paarden stopt en het dan ook nog durft te verkopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 02:10 



 
Profiel   

Van knoflook wist ik het eerlijk gezegd ook niet, vaak wordt dit in de zomer gevoerd tegen de vliegen, dus geen idee dat dit giftig was.

Ik heb vooral interesse in de brandnetel en het kleefkruid, daar dit een gunstige werking zou hebben op de cpl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 08:53 



 
Profiel   

Je kan het nu overal plukken als het in de buurt groeit. En als je het niet in het wild kunt vinden kun je het bestellen bij bij voorbeeld de Paardendrogist.

Overigens merk ik bij mijn ruin weinig verschil met de brandnetel. Sommige jaren eet hij het graag. Dit jaar hoeft hij het niet. Er zit veel ijzer in, misschien is dat wel het probleem. Het zou hem wel goed doen om het meer te eten maar binnenkort heb ik een andere bloedzuiverende oplossing voor 'm die ik makkelijk kan toedienen. Dus dan krijgt hij wel schoner bloed maar zonder het toch wel nadeel van veel ijzer.

Planten en supplementen hebben soms veel voordelen. En als mensen dat dan horen gaan ze het voeren. Maar vergeten te kijken of er ook nadelen aan vast zitten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 09:02 



 
Profiel   

Ik ben een gigantische leek betreft kruiden (zie wel mijn topic over de golden paste :+ ), Ik verkies eerlijk gezegd ook een supplement uit een flesje (zoals de duivelskruidtinctuur). Dergelijk spul is getest en in de juiste verhoudingen. Maar als het met kruiden kan, waarom niet.

Brandnetel groeit hier in bossen, maar komen ze niet aan, eens kijken wat ze doen als ik het afhak. Kleefkruid weet ik hier nergens staan ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 09:53 



 
Profiel   

Ja brandnetels moet je wel eerst oogsten. Na een minuut of 10 gaat de brand er af en dan kunnen ze het eten. Hoewel er ook paarden zijn die het pas na een paar dagen lusten. Mijn ruin staat naast mij te wachten wanneer ik brandnetels knip, wil dan meteen beginnen, brandt z'n giechel, wordt boos en komt toch maar later terug. Althans in de jaren dat de netels in trek zijn. Nu liggen ze er meestal een dag of 2 voordat iemand (mijn ruin of mijn merrie, dat weet ik niet) ze opeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 09:58 



 
Profiel   

haha, geweldig, ik zie het zo voor me.
Ik ga morgen dan maar even aan de hak :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 10:04 



 
Profiel   

Probeer zo jong mogelijke blaadjes te vinden van planten die nog niet in bloei staan. Die zijn het smakelijkst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 10:23 



 
Profiel   

Koper schreef
Probeer zo jong mogelijke blaadjes te vinden van planten die nog niet in bloei staan. Die zijn het smakelijkst.


Hier gaan alleen de toppen van de plant er met smaak in, maar moet zeker 24 uur liggen. Miss zeur haha. Vandaag maar weer eens kleefkruid plukken voor een paar dagen. Bramenblad was erg in trek. Die van mij at ook echt geen goudsbloem. Liet ze gewoon liggen en ging het andere voer er uit peuteren.

Zeewier geef ik inderdaad ook maar 3x per week 15 gr van. Dit is precies genoeg zodat ze geen zand gaat likken. En zakken voer waar knoflook in zit laat ik ook echt staan. Zo heeft marstall een slobber met knoflook, snap daar niets van!


Laatst bijgewerkt door Kelly08 op 26-06-17 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 10:29 



 
Profiel   

Bramenblad is ook hier helemaal hot. Evenals meidoorn. Maar ook daar alleen de jonge blaadjes.

Distels vreten die van mij ook. Ze hebben een techniek waarbij ze zo laag mogelijk aan de plant beginnen zodat de doorns de goede kant op liggen wanneer de boel naar binnen gaat :D Mijn merrie heeft het moeten leren: die pakte ze eerst overdwars in haar mond. Nadat ik een paar distels voor d'r heb afgesneden en de onderkant van de steel voor haar gezicht hield snapte ze het. Maar zij is een verwende dame, ze blieft alleen distels die ik voor haar snijd. Mijn ruin plukt ze gewoon zelf.

Maar daar ging TS d'r vraag niet over :+ Succes met de netels, ik hoop dat ze ze lusten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-17 10:39 



 
Profiel   

De hoeveelheden zijn erg groot het lijkt me niet dat dat nodig is.
Ik verstrek kruidenmixen op basis van de stokmaat. Groter dan 1.80 of zwaar gebouwd krijgen 20 gram per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 23:07 



 
Profiel   

Op basis van stokmaat lijkt me vrij zinloos. TS heeft trekpaarden en die wegen ietsjes meer dan bij voorbeeld een warmbloed die even hoog is. Zo ook mijn ruin: die is van het model picknicktafel en hij is overbouwd. Stokmaat 1,34 meter. Die weegt zeker 400 kilo als het niet meer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 23:12 



 
Profiel   

Idd, mijn oudste weegt rond de 800 kilo, de jongste woog op 4 jaar na de winter op arm hooi 920 kilo, daar is ondertussen 5 cm en een hoop spieren vet bijgekomen, dus die gaat zeker naar de 1000 kilo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-17 08:54 



 
Profiel   

De stokmaat is een handvat. Een kleiner paard wat zwaar gebouwd is krijgt een mix voor een groter paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-17 13:49 



 
Profiel   

Ik trap dit topic even omhoog. :D

Hier ook een paard die mogelijk cpl heeft. Ik wil dus ook graag verse kruiden voeren, kleefkruid en brandnetels hebben we hier in overvloed. Maar hoeveel mogen ze hier eigenlijk van eten?

Ik voer namelijk ook nog gedroogde kleefkruid door haar voer. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 20:24 



 
Profiel   

Ik smijt ook even een vraagje ivm kleefkruid:
Ik ga dikwijls kleefkruid plukken om te geven aan pony, maar kan het evt ook ingevroren worden om te geven wanneer het niet meer vers te vinden is? (omdat het drogen van verse kleefkruid zéér lang duurt)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 23:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen