90% magnesiumoxide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:48

Sjira schreef:
Met deze berekening zou ze dus op 17,7gr magnesium per dag zitten, zonder extra toegevoegde magnesium. Zou dus voldoende moeten zijn. Toch merk ik een verschil als ik 10gr bijvoer... Moeilijk!!
Ik ga toch verder met bijvoeren magnesium. Er zit 54,5% in zo'n welkoop zak. Dan start ik wel met ca 15gr. en aankijken hoe ze reageert... Ik kan altijd nog meer geven (of minder)..

Je hebt net zelf uitgerekend dat je paard voldoende magnesium krijgt (terwijl je de behoefte eigenlijk nog vrij hoog rekent), en toch ga je bijvoeren ? Snap ik niet.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:57

Silly1972 schreef:
Inderdaad spiertrilling, sneller spierverzuring, sneler schrikachtig zijn dat zijn de voornaamste symptomen.

Kul. Niets van wat je hier noemt heeft met magnesiumtekort te maken.
Silly1972 schreef:
In de grond zit nauwelijks nog Magnesium dus ook niet in het hooi

En sorry, maar ook dit is kul.
Er zitten inderdaad gemiddeld minder mineralen in de bodem dan pakweg 50 jaar geleden, maar het is absoluut niet zo dat er "geen" mineralen meer in de grond zitten, en gemiddeld bevat hooi of ander ruwvoer nog altijd ruim voldoende magnesium om aan de behoeften van een paard te voldoen.

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:56

Pardon??
Kan het even wat minder bot??
Iets meer respect zou je sieren.

Maar ik schrijf uit eigen ervaring en over wat ik met meerdere dierenartsen heb
besproken.

En waar haal jij deze wijsheid vandaan?
Onderbouw het maar, hoewel de manier waarop jij iets neerzet ik totaal geen zin heb om jou te geloven, maar misschien dat iemand anders er wat aan heeft.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:58

BigBen schreef:
Sjira schreef:
Met deze berekening zou ze dus op 17,7gr magnesium per dag zitten, zonder extra toegevoegde magnesium. Zou dus voldoende moeten zijn. Toch merk ik een verschil als ik 10gr bijvoer... Moeilijk!!
Ik ga toch verder met bijvoeren magnesium. Er zit 54,5% in zo'n welkoop zak. Dan start ik wel met ca 15gr. en aankijken hoe ze reageert... Ik kan altijd nog meer geven (of minder)..

Je hebt net zelf uitgerekend dat je paard voldoende magnesium krijgt (terwijl je de behoefte eigenlijk nog vrij hoog rekent), en toch ga je bijvoeren ? Snap ik niet.


Heel simpel, en zoals ik ook in mijn bericht schreef: ik merk een positief verschil tussen wel en niet bijvoeren. Nee, ik voer niet zomaar iets. En zoals je leest krijgt mijn paard sws weinig krachtvoer. Maar op aanraden eens magnesium geprobeerd en een duidelijk verschil gemerkt. Mijn paard heeft het gewoonweg een stuk fijner met het bijvoeren van magnesium. Snap je het nu?

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:10

Op de zak staat 90% magnesiumoxide maar als ingrediënt 54,5% magnesium. Vraag me wel af wat die andere 55,5% is maar goed.. betaalde voor een zak van 25kilo €18,15. Scheelt aardig. Nu kijken of ze het überhaupt eet en zo ja, of het dezelfde werking heeft. Ik voer twee schepjes, is ca 13gr.

Mizora

Berichten: 18106
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:13

Het oxide gedeelte. Bij 100% magnesiumcitraat is het magnesiumgehalte 16%. Citraat is de rest van het gewicht.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:23

oooh haha duh.... :)*

Lieske2
Berichten: 35
Geregistreerd: 18-07-09

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:05

Misscien een hele domme vraag, maar zijn er hier ook mensen die deze magnesium zelf nemen? En zo ja, hoeveel? Hoef ik ook niet bij de Kruitvat nieuwe pillen te halen, dan loop ik wel even naar achteren

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:27

Lieske2 schreef:
Misscien een hele domme vraag, maar zijn er hier ook mensen die deze magnesium zelf nemen? En zo ja, hoeveel? Hoef ik ook niet bij de Kruitvat nieuwe pillen te halen, dan loop ik wel even naar achteren


Nee wel aan gedacht maar iets houd me tegen....

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:01

Wel eens geprobeerd maar het is net zand en met water mengt het niet dus op die manier niet makkelijk weg te drinken. In de yoghurt niet te pruimen. Dus ik haal braaf pillen.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:16


Lukasje
Berichten: 11307
Geregistreerd: 06-01-15

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:36

Ja hoor, af en toe neem ik magnesiumtabletten. Goh, of ik nou echt een verschil merk, weet ik niet.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:10

Ik slik magnesium en merk een wereld van verschil.
Ik slik nu citraat.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 20:21

Mochten er nog mensen zijn die ook de gries willen proberen. Ik heb genoeg. Dan stuur maar een pb

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:49

belle_boef schreef:
Mochten er nog mensen zijn die ook de gries willen proberen. Ik heb genoeg. Dan stuur maar een pb


Hier hetzelfde, af te halen in Arnhem :)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:22

Mizora schreef:
Het oxide gedeelte. Bij 100% magnesiumcitraat is het magnesiumgehalte 16%. Citraat is de rest van het gewicht.


Wat zou dan die andere 10 % zijn?
Ik bedoel: 90% magnesiumoxide waarvan 54,5 magnesium is, de rest is oxide.
Maar wat zou de overige 10% zijn die niet benoemd wordt?

Mizora

Berichten: 18106
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:36

meiske1577 schreef:
Mizora schreef:
Het oxide gedeelte. Bij 100% magnesiumcitraat is het magnesiumgehalte 16%. Citraat is de rest van het gewicht.


Wat zou dan die andere 10 % zijn?
Ik bedoel: 90% magnesiumoxide waarvan 54,5 magnesium is, de rest is oxide.
Maar wat zou de overige 10% zijn die niet benoemd wordt?


Het was even zoeken, en het is van agrifirm en ik weet niet of zij nog steeds dit leveren. Maar toentertijd heb ik deze gegevens weten te vinden/opvragen.

De andere 10% (gegeven door agrifirm) is:
Calcium oxide - CaO 3.5%
Silicium oxide - SiO2 3%
Iron oxide - Fe2O3 1.5% = 1.05% ijzer.
Aluminium oxide - Al2O3 0,5%

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:46

Bedankt mizora!!!

Zijn hier ook mensen die ervaring hebben met magnesium chelaat?

Is deze daadwerkelijk beter als de oxide vorm?

Ladyson

Berichten: 3225
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:02

Ik ben momenteel aan het lezen in het boek The Horse Nutrition (Melyn Worth, PhD) en daarin staat (zelf even vertaald):

Complexe vormen van magnesium zoals chelaat geprefereerd boven de niet-organische zoals oxide. Van de niet-organische wordt oxide het meest aangeraden bij dieren en sulfaat wordt afgeraden.

Vormen zoals chelaat zijn een makkelijk absorbeerbare molecule, zoals een aminozuur. Als de aminozuur opgenomen wordt in de darmen, gaat de magnesium mee.

Ook de niet-organische worden goed opgenomen, maar de aanwezigheid van andere mineralen zoals calcium, kunnen de opname van de magnesium onderbreken. Uit onderzoek blijkt dat bij mensen het effect van organisch tov niet-organisch groter is. Magnesium oxide is voor 50 % absorbeerbaar, afhankelijk van de hoeveelheid aanwezige calcium.
Bij chelaat staat geen percentage.

Oxide is goedkoper dus daar kun je meer van geven om de minder goede opname te compenseren. Er zijn echter dus aanwijzingen dat chelaat uberhaupt beter werkt.

Ik zit in twijfel om over te stappen van oxide naar citraat of chelaat. Mijn paard vindt de oxide niet lekker dus het lijkt me prettiger voor haar als ze hier minder van hoeft te eten. Is er iemand met ervaring hoe de verschillende soorten gegeten wordt? Het prijsverschil is nogal gigantisch dus wat dat betreft prereer ik oxide :o :D

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:35

Ik geef mijn merrie magnesium citraat van Puur en dit eet ze goed. Zij is vreselijk kieskeurig :D maar ik geloof dat deze dus vrij weinig smaak heeft.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 06:25

Ik voer nu een poosje magnesium oxide aan twee paarden.
1 krijgt de infocus van de Paardendrogist, deze is aangevuld met tryptofaan en doet het hier goed op, is veel meer ontspannen.
De andere krijgt de magnesium oxide van de welkoop, niet omdat hij moeite heeft te ontspannen maar ter ondersteuning na een heftige blessure. Hem vind ik niet fit, maar dat hoeft niet aan de oxide te liggen.

Toch is mijn gevoel niet helemaal zeker over de oxide van de welkoop. Daarom twijfel ik nu. Ik lees ook vaak dat oxide niet veel doet in het lichaam en vooral laxerend werkt.

Ik begrijp na wat zoeken dat de chelaat als een aminozuur wordt opgenomen in tegenstelling tot andere vormen van magnesium. Hierdoor hoeft het niet te concurreren met calcium en daarom zou het beter worden opgenomen.
Ik kan alleen niet vinden hoeveel magnesium het bevat en hoeveel daarvan daadwerkelijk kan worden opgenomen.

Ook twijfel ik nog wat omdat het wordt aangeraden bij zieke paarden of paarden met een aantoonbaar tekort. Is het dan wel geschikt om langer bij te voeren?

Ik kan een supplement samen laten stellen waarbij ik nu de keuze heb tussen oxide, chelaat of citraat en kan worden aangevuld met tryptofaan.
Verder zit er dan vitamine e, biotine, lysine en msm in.

Ik twijfel nu voor welke vorm van magnesium ik zal kiezen.
Of de magnesium los bij te blijven voeren en dan het ene paard op infocus te houden en de andere weer terug op citraat...

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:51

meiske1577

mijn paard krijgt het al 8jr op advies van de dierenarts en hij krijgt elke dag een afgestreken eetlepel
ook andere paarden op stal geven het

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:09

Is dat de chelaat mirgino?
Bevalt het jullie goed?
Hebben jullie weleens andere vormen geprobeerd en verschil gemerkt?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 10:34

meiske1577 schreef:
Is dat de chelaat mirgino?
Bevalt het jullie goed?
Hebben jullie weleens andere vormen geprobeerd en verschil gemerkt?

nee de Oxide , magn Gries van de Welkoop/Horticoop
ik ben begonnen met 1 emmertje van een merk [ geen idee meer welke ] maar deze rook al bitter en mijn paard at zijn voer niet meer
toen kwam mijn DA met deze en hier zit geen reuk of smaak aan, deze gebruiken de boeren voor over de kuil voor de koeien
en paarden doen het er goed op en omdat het niet voor paarden is ,is de prijs ook lager :j
je betaald een vermogen voor een merknaam.....

ik ben tussen door gestopt en weer bloedtest en dan had hij weer tekort....voor hem werkt deze top!!!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: 90% magnesiumoxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 13:12

Hier ook altijd die van de welkoop gevoerd op advies van mijn dierenarts. Na allerlei trsten bleek het voor de pony erg effectief te zijn