Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:56

janouk schreef:
Serieus elke week op wedstrijd met een vijfjarige? Ik word zelf al moe als ik denk dat ik ieder weekend op wedstrijd zou moeten.

Ik denk dat een wedstrijdstop voor twee maanden en en een trainingsstop wonderen gaat doen. Lekker 3 x week het bos in en rust voor het lijf en het koppie.
En daarna oppakken en het winter wedstrijdseizoen pas in december

Dit was ook mijn gedacht: ligt het wel aan het voer of aan het zware trainingsschema.

5 keer rijden in de week plus wedstrijden is veel te belastend, geestelijk en lichamelijk.
Precies wat janouk al schrijft de wedstrijden opschorten. En rijden/longeren 3 keer in de week waarvan hooguit 1 keer een korte training.
En ik zou dat zelfs nog wel doortrekken naar de lente.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:59

dushishoeve schreef:
Laat bloed trekken, en laat aan de hand van die uitslag je dierenarts advies geven.

Even OP goed lezen misschien? :D


TS ter ondersteuning zou je Levercompositum van Phytonics kunnen geven.
https://www.dierapotheker.nl/Paard/668- ... HyEALw_wcB
Ik neem aan dat je na verloop van tijd nog een x de leverwaarden gaat prikken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:02

Babootje schreef:
TS ter ondersteuning zou je Levercompositum van Phytonics kunnen geven.
https://www.dierapotheker.nl/Paard/668- ... HyEALw_wcB
Ik neem aan dat je na verloop van tijd nog een x de leverwaarden gaat prikken?
Dit was trouwens wat ik ook gaf, niet van Puur maar van Phytonics. :j

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 10:07

Ik reageer straks op de reacties.
Allereerst de bloedwaarden zodat jullie objectief kunnen beoordelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 10:12

Sclimpre, trainingschema is gevarieerd. Daarin zit dressuur, springen, cavaleti, longeren en wandelen. Ik zou het zelf ook niet aankunnen steeds hetzelfde te moeten doen :-)

bruintje123, wedstrijden zijn incl die trainingen. Dus per week wordt er, afh van het weer, 5x gewerkt.


Babootje, ja, ik geef ze even de tijd om de medicatie te verwerken en dan prik ik terug bloed :-)


Editje. Ter verduidelijking, momenteel krijgt ze midicatie van de DA. Wat het juist is kan ik momenteel niet zeggen maar ik kan jullie wel vertellen dat het een witte fles is van 500ml met groene dop.
Laatst bijgewerkt door HiFive5 op 06-09-17 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18938
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:23

Lees toevallig over Kurkuma. Heeft een zuiverende werking en helpt bij lever- en galproblemen.
Te voeren met zwarte peper en lijnzaadolie.
Oa te koop bij Horseflex.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:33

Koper schreef:
Meest opvallende was dat hij jeukende bulten in zijn huid kreeg en dat hij ging hoesten en kortademig werd. Ook was hij wat lusteloos en was zijn gedrag veranderd. Hij was heel boos en gefrustreerd.
Leverproblemen uiten zich bij paarden vaak in de huid, longen of het bewegingsapparaat (bij voorbeeld hoefzweren of hoefbevangenheid). Bij mijn ruin dus in de huid en de longen. Al moet hij destijds ook al last van zijn nieren gehad hebben dus het is niet altijd helemaal duidelijk welk symptoom bij wat hoort. Zo had hij erg stijve spieren omdat er veel afvalstoffen in zijn bloed zaten. Dit was minder geworden toen hij werd behandeld voor de lever. Maar dat bleek uiteindelijk maar een deel van het probleem te zijn.


Herkenbaar wat je schrijft! Mijn merrie heeft ook veel jeuk, moeilijkere ademhaling, en spierstijfheid.. en natuurlijk slechte leverwaardes om het plaatje compleet te maken..
door welk voer geef jij je supplementen?

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 10:35

Nu je het zegt over de jeuk.... Nu ik erover na denk, ze staat steeds haar poep te scharten tegen de tralies van de stal of gewoon tegen de muur. Alsof haar vagina 'jeukt'. Zou dit er iets mee te maken hebben?

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:37

Heel veel sterkte voor jou en je paard ts.
Ik heb die van mij nu een kuur hypochol van synovium gegeven. Dat heeft die van mij echt goed geholpen, en dan natuurlijk voer laag in eiwit

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:58

Hier een paard net afwijkende lever waardes. Dierenarts raadde meteen sportfit af en voer dat energie geeft op basis van suikers aan. Wat ik begreep is olie verteren juist een extra belasting (is gal.voor nodig) en lever heeft het al zwaar. Sportfit zou een deel van de energie uit olie/vetten verstrekken en daarom afvallen voor paard wat ik heb staan.
Misschien kun je er wat mee/kun je het overleggen met de arts?

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:05

MartineC1711 schreef:
Koper schreef:
Meest opvallende was dat hij jeukende bulten in zijn huid kreeg en dat hij ging hoesten en kortademig werd. Ook was hij wat lusteloos en was zijn gedrag veranderd. Hij was heel boos en gefrustreerd.
Leverproblemen uiten zich bij paarden vaak in de huid, longen of het bewegingsapparaat (bij voorbeeld hoefzweren of hoefbevangenheid). Bij mijn ruin dus in de huid en de longen. Al moet hij destijds ook al last van zijn nieren gehad hebben dus het is niet altijd helemaal duidelijk welk symptoom bij wat hoort. Zo had hij erg stijve spieren omdat er veel afvalstoffen in zijn bloed zaten. Dit was minder geworden toen hij werd behandeld voor de lever. Maar dat bleek uiteindelijk maar een deel van het probleem te zijn.


Herkenbaar wat je schrijft! Mijn merrie heeft ook veel jeuk, moeilijkere ademhaling, en spierstijfheid.. en natuurlijk slechte leverwaardes om het plaatje compleet te maken..
door welk voer geef jij je supplementen?

Vitalbix Daily Complete (de brokjes die op biks lijken). Sinds afgelopen voorjaar krijgt hij ook een handje Active+ (de muesli van Vitalbix).

Jeuk aan de achterhand kan allerlei oorzaken hebben natuurlijk. Bij mijn ruin begon het bij de onderkant van de hals (omgeving slokdarm) en de flanken, later ook de achterhand. Maar ik denk wel dat het per paard kan verschillen waar ze jeuk krijgen. Mijn ruin kreeg ook bulten, onderhuidse ontstekingen.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:15

Bedankt voor je reactie!
Ze krijgt hier alleen de active+ En doet het er goed op moet ik zeggen. Mijn merrie heeft jeuk op de hals voornamelijk, af en toe de staart.
Toen ik haar een kuur Hippochol gaf was alle jeuk spontaan over..

Nu ik dat niet meer geef komt het weer langzaam terug.

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:17

Mijn merrie heeft ook jeuk aan de manenkam en de staart maar dat komt bij mijn weten niet door een verstoring in de lever. Zij is gevoelig op de dunne darm en de maag, en heeft in het verleden een vrij zware wormbesmetting gehad. Bij haar is het dus een weerstandsdingetje.

Jeuk is zo'n beetje het vaagste symptoom wat je kunt hebben, vind ik.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:26

Ja dat is waar!

Ik relateerde het aan de lever omdat het zoveel verschil maakte na de kuur.. Maar goed, ik geloof er ook wel in dat zomereczeem van binnen uit komt

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 16:26

Sedochol heet de medicatie van de DA

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:45

Ja dat is soortgelijk aan de Hippochol van de synovium.
Je leest er zeer veel goeie resultaten van

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-17 20:43

Hopelijk geraakt het met dit product opgelost!

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 07:40

Sedochol, ecuchol, hippochol... het is allemaal min of meer hetzelfde het ene heeft gewoon iets extra tov het andere. Maar voor de lever is de werking hetzelfde. Het is troywens niet eens echte medicatie, want hoofdbestanddelen zijn in het lichaam aanwezige/nodige aminozuren.

Sedochol zal je leverwaarden doen verbeteren, maar neemt de oorzaak niet weg...

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 07:43

Hmm, hopelijk ligt de oorzaak dan bij het voer, en geraakt het zo opgelost. Zowiezo schakel ik terug over naar Cavalor, omdat ze het daarop goed deed. En klein porties zowiezo. Nu maar hopen dat ze niet vermagert. Ik geef iedere winter bietenpulp bij, misschien daarmee al beginnen nu ze niet meer op het land lopen?

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:51

Bij mijn ruin lijkt één van de oorzaken ook het voer te zijn geweest. Hij kreeg voer zonder mycotoxinebinder. Dus die krijgt hij er nu los doorheen.

Een andere oorzaak van leverproblemen kan bij voorbeeld emotionele stress zijn.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:07

Hoe heb je de leverproblemen vastgesteld?

Leverproblemen kunnen ook psychisch gerelateerd zijn. Maar als ik lees wat je aan voeding geeft kan het ook zijn dat de voeding te belastend is voor je paard en je misschien beter je veodermanagement kunt aanpassen.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:46

Diana_Mabel schreef:
Hoe heb je de leverproblemen vastgesteld?

Leverproblemen kunnen ook psychisch gerelateerd zijn.


Kun je dat toelichten?

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 07:07

Bedoel je qua huisvesting Diana_Mabel?
Ze staat samen met mijn 2 andere paarden.
Momenteel op een zandpaddock met een schuilstal.
Ze mogen 24/7 kiezen waar ze staan, op stal of buiten.
In mijn trainingschema wordt er veel afgewisseld zoals voorheen verteld. Naar mijn mening moet dat paard perfect gelukkig zijn? :o

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:22

Ruim 40 jaar heb ik geen positieve ervaringen met Pavo. Af en toe probeer ik het weer eens maar altijd problemen. Ik voer niet veel, hooguit 1 kilo per dag brok maar als er problemen zijn is het vaak op Pavo terug te voeren. Problemen met spieren met name. Stijf, bevangen, huid en hoefproblemen. Bij Havens en Cavallor heb ik dat niet.
Laatst mijn merrie wat sloom, dacht geef ik sportbrok van Pavo, na een paar weken was het weer raak. Komt er bij mij nooit meer in. Nu Cavallor pianissimo en havens draversbrok en ik zit met de handen vol :D . 2x daags ½ muesli en ⅓ draversbrok met daarnaast de helemaal hooi van goede kwaliteit.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 07:26

Aan Havens dacht ik ook :j omdat ik ook geode recensies hoorde. Maar weederom veel verschil zit er niet in.

Bij mijn andere paarden zie ik geen verschil tussen Pavo of Cavalor, buiten dat mijn ene merrie sneller heviger wordt op Cavalor ( en dat is nu wel net de bedoeling :D )

Ik dacht echt hoe meer ze moeten werken, hoe meer ze krijgen. Niet dus...