Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:40

Ik snap niet zo goed de grote hoeveelheden voer die mensen erin stoppen. Niet alleen de topicstarter maar ook wat ik om mij heen zie. Ik rijd ZZL, mijn paard krijg 1,5 schep krachtvoer op 1 dag. Aangevuld met lucerne ( melassevrij) rijstolie (vitamine e) en souplesse kruiden, en maagsupport. En goede porties ruwvoer is veel belangrijker. Hij ziet er echt super uit, en doet het er prima op. Maar ik denk dat mijn paard vaker een dag rust krijgt als de jouwe, ook daar zou ik een stapje terug doen. En eens extra dagje tutten of aan de hand werken...

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 08:04

Waarom geef je die Lucerne, rijstolie, souplesse kruiden en maagsupport?
Mijn 'schema' is volledig afhankelijk van het weer. Ik heb enkel een buitenpiste en iedere keer met de trailer op pad naar een binnenpiste is niet mijn ding. Dus natuurlijk zitten daar gaten in.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 08:28

Lucerne is ook soort ruwvoer, is voor extra kauwen te bevorderen. Rijstolie zit naast goede olie ook vitamine e in voor spieren. Omdat de mijne soms perioden slechter eet, maagsupport. Souplesse mix is van de paardendrogist en enkel alleen gedroogde bloemen. Zoals brandnetel wat ontstekingsremmend werkt. Heel fijne kruiden, word hier op stal veel gebruikt.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 15:23

Vitamine E is misschien een goed idee. Als ze minder eiwit mag opnemen is vit E mss een goed alternatief voor de spieren?

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 10:57

Idd luzerne is ruwvoer en een goede eiwitbron, olie is een energiebron zonder het snel verzurende effect, om de oxidatie van olie tegen te gaan wodt extra vit E toegevoegd.
Maag en lever hangt vaak samen, weet alleen niet meer welk van de 2 de andere triggert. Maar mijn paard staat ook altijd op maagsupport. (hooguit een weekje niet om gewenning/vermindere werking tegen te gaan).

Hier eigenlijk ook geen goede ervaringen met Pavo. Zelfs ve kwart schepje per dag Natures best of de Daily plus heeft mijn paard platte mest. Met andere merken nog nooit gemerkt, ook niet bij grotere hoeveelheden.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 11:10

Hier was aan de mest niets te zien.
Ben ondertussen bezig met terug over te schakelen naar Cavalor...

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:26

lailapri schreef:
Hier een paard net afwijkende lever waardes. Dierenarts raadde meteen sportfit af en voer dat energie geeft op basis van suikers aan. Wat ik begreep is olie verteren juist een extra belasting (is gal.voor nodig) en lever heeft het al zwaar.


Ik heb hier 3 paarden staan met een chronisch beschadigde lever. Ze hebben heel veel gezondheidsproblemen gehad met nu voornamelijk nog huidproblemen zoals jeuk.

Toen ze nog kerngezond waren kregen ze elk voor-en najaar koudgeperste lijnzaadolie bij. Dat was nooit een probleem.
Sinds de leverproblemen verdragen ze absoluut geen lijnzaadolie meer. Ze krijgen direct weer meer huidproblemen en jeuk. Ik heb het de laatste jaren een paar keer uitgeprobeerd maar nee, ze verdragen echt geen olie meer.
Ik kan me helemaal vinden in de tekst van lailapri.

Seventeen
Berichten: 1204
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:29

Ts, bel Cavalor eens op en leg je problemen voor. Ik ben daar toen terecht gekomen via een NAF ''verkoper'', waar we ook een paard hadden wat wat onderbespierd was en gewoon net niet helemaal zichzelf qua o.a energie. Nadat we bloedwaarden en osteo hadden gehad en gecontroleerd, extra vitamine spuit erin en toen zijn we eigenlijk gaan kijken voor een supplement om hem te helpen bij spieropbouw.
Hij gaf aan dat we toen Cavalor konden bellen en die hebben ons zo enorm goed geholpen. Ook buiten hun eigen merk gaven ze advies. Wij hebben toen wel echt een nummer gekregen van een voedingsdeskundige, maar allicht dat je doorgestuurd kunt worden? Kunt het probleem in ieder geval eens voorleggen. :)

Sorry voor de rare zinsopbouw af en toe, zit op mijn mobiel en type dit even heel kort en snel. Oh, en ik heb alleen je OP gelezen.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 11:39

Is inderdaad een goed idee Seventeen, want momenteel ben ik wat aan het aanrommelen.
Ik wil gewoon mijn oude paardje terug. En ze was goed met Cavalor, dus ben ik terug mijn oude schema aan het volgen (ben nog bezig met afbouwen van Pavo en opbouwen van Cavalor).
Wat ik welk merk bij mijn ander paardje, welke ook op Pavo staat, is dat ze op haar buik bubbels krijgt, alsof ze muggensteken heeft gekregen. Zou dat nu ook kunnen door dat voer? Ze staan al sinds mei-juni op Pavo...

Heb ook gemaild naar Havens en een heel uitgebreid advies gekregen op basis van de bloeduitslag maar ik ben erg voorzichtig geworden momenteel. Ik pluis het liever uit nu :-)

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 10:25

Ik heb antwoord gehad van Cavalor:
Cavalor FiberForce: 4kg/dag gedurende 6 weken
Cavalor Hepato liq: 2 x 10 cc/ dag gedurende 25 dagen. Eventueel na 30 dagen nog eens herhalen.
Na 6 weken overschakelen op 50% Cavalor Endurix en 50% Cavalor FiborForce

Aanvullen met geweekte bietenpulp en eiwit arm hooi.

Graag jullie meningen over dit advies. Ik vind persoonlijk 4kg per dag veel.

Mizora

Berichten: 18141
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:35

Ik vind het 4kg niet veel, de fiberforce is een gedeeltelijke ruwvoervervanger. Het seleniumgehalte is laag (0.3mg/kg), het zetmeel+suikergehalte is zeer laag (8% totaal), het zit qua energie tussen ruwvoer en krachtvoer in (hooi vaak 0.5ewpa/kg, krachtvoer vaak 0.85-0.9ewpa/kg, fiberforce zit op 0.69ewpa/kg), idem dito qua eiwit (vrep van 75 en re van 106 g/kg; ruwvoer is 50 en 75, gewoon krachtvoer 80 en 115) waarbij het eiwit een iets hogere verteerbaarheid heeft (71%, t.o.v. 67% bij ruwvoer en 69% bij krachtvoer).

Van endurix ben ik niet z'n fan, het seleniumgehalte ligt zelfs nog lager, waardoor je eigenlijk wel minimaal een kg/100kg paard moet voeren, terwijl het zetmeel+zetmeelgehalte behoorlijk hoog is (32%). Ik zou dus eerst kijken of hij het niet gewoon goed blijft doen op fiberforce.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 13-09-17 10:38, in het totaal 2 keer bewerkt

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 10:37

Jij raadt mij aan om 100% FiberForce te geven? 4kg/dag?
Zou ze dan genoeg energie overhouden?

Is het een goed idee om mijn andere paarden over te schakelen op dit voer? Betreft een jaarling en een andere merrie die net hetzelfde 'werk' schema heeft als deze met de leverproblemen.

Koper

Berichten: 30433
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:41

Udo2001 schreef:
Lucerne is ook soort ruwvoer, is voor extra kauwen te bevorderen. Rijstolie zit naast goede olie ook vitamine e in voor spieren. Omdat de mijne soms perioden slechter eet, maagsupport. Souplesse mix is van de paardendrogist en enkel alleen gedroogde bloemen. Zoals brandnetel wat ontstekingsremmend werkt. Heel fijne kruiden, word hier op stal veel gebruikt.

Dat klinkt allemaal heel mooi. Maar ik denk dat het wel handig is om eea te nuanceren. Zo zijn er bij voorbeeld best veel paarden die helemaal niet goed reageren op luzerne. Die paarden worden dan rillerig of krijgen huidproblemen. Ook is het van belang, als je eiwitten wil aanvullen, dat je de juiste pakt. Eiwitten kunnen niet 1 op 1 worden opgenomen in het bloed maar moeten eerst worden afgebroken tot aminozuren. Die aminozuren worden dan later weer opgebouwd tot eiwitten. Het is dus zaak om uit te zoeken welke aminozuren je paard nodig heeft, en dan te kijken in welk voer die zitten.

Kruiden voeren kan, maar houd er dan rekening mee dat ook dat niet alleen positief kan zijn. Zo zijn er tijden geweest dat mijn paarden brandnetels verslonden maar afgelopen zomer hoefden ze ze ineens niet meer. Wat blijkt: in brandnetels zit veel ijzer en veel kalium. Twee mineralen waaraan paarden in Nederland gauw een overschot hebben. Dus daar zul je rekening mee moeten houden met de rest van het voer. Je kunt niet zomaar klakkeloos wat kruiden door het voer mikken. Als je brandnetel, kamille, wat voor kruid dan ook, wil voeren kun je dat beter los doen. En ook geen mengsels gebruiken, laat je paard per kruid kiezen wat ze wel en niet nodig hebben.

Mizora

Berichten: 18141
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 10:47

Ik zou inderdaad eerst kijken hoe ze het doet op 4kg fiberforce per dag. Let erop dat een schep fiberforce niet per se een kg is, waarschijnlijk veel minder.

Ik zit even hun verschillende voersoorten te vergelijken en ik zou in ieder geval de jaarling (er vanuitgaande dat hij minimaal 500kg gaat wegen) 1kg juniorix geven en verder fiberforce. Ook voor de merries is dat een goede optie, hoewel bij het dier met leverproblemen zou ik het advies van de fabrikant in zoverre opvolgen en dat pas na 6 weken. Waar een aantal van hun voersoorten extreem laag in het selenium zitten, zit juniorix juist extreem hoog in het selenium (0.96mg/kg voer).

De minimale dosering van selenium is 0.3mg/100kg paard en de maximale dosering is 4mg/100kg paard, maar ik hou zelf vanwege praktijkervaringen de bovengrens van 1mg/100kg paard aan. Met 1kg juniorix en 3kg fiberforce zit je op 1.9mg selenium via het krachtvoer, en vaak krijgen ze via het ruwvoer nog 0.4-0.5mg selenium binnen (10kg hooi), dus dan zit je aan 2.3-2.4mg selenium wat een minimale hoeveelheid is voor een paard van 750-800kg (om optimaal te functioneren), maar voor ieder paard vanaf 300kg ook top is.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 10:53

Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord Mizora.

Momenteel staat ze op 0,5 schep Perfomix (en nog een kluts Pavo Sportsfit wegens overschakeling), een handje Pavo Energy Control en een halve schep geweekte bietenpulp.

Mijn voertonnen zitten nog vol natuurlijk met Perfomix en Sportsfit. Is er een mogelijkheid dat ik deze nog opvoer? Of best dit aan mijn andere merrie geven (ze krijgt er ook van, samen met nog een deel Tradition) en met haar beginnen aan de Fiber Force?

Edit: typo

Mizora

Berichten: 18141
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:13

Ik zou die inderdaad aan je andere merrie opvoeren. Waarbij 50:50 pavo sportsfit en perfomix vanwege het hogere seleniumgehalte in de sportsfit.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 11:14

Gaat mijn andere merrie dan niet hetzelfde probleem krijgen als deze merrie?
Ze krijgt zowiezo altijd minder omdat ze gewoonweg minder in het werk staat.

Mizora

Berichten: 18141
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:16

Ik verwacht het niet. Er zijn altijd paarden die gevoelig zijn voor problemen, maar 95% van de paarden doet het gewoon prima op pavo.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 15:13

Momenteel gaat ze de goede kant op :j Binnekort ga ik terug bloed trekken maar wil jullie alvast bedanken voor het goede advies +:)+

petitparis

Berichten: 15998
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:24

ivm de bubbels bij je andere paard. Kan wijzen op te veel eiwit, maar ervaring hier is dat mijn paard bultjes en platte mest krijgt van Pavo, zelfs van de C4L en Daily plus. Moet er niet aan denken wat het zou geven als ik een ander voeder van Pavo zou gegeven hebben aan meer dan 1 schep per dag...

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 15:31

Bultjes trekken weg sinds in weer Cavalor geef. Het is duidelijk: Pavo is voor geen enkel paard van mij geschikt.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:01

HiFive5 schreef:
Ik heb antwoord gehad van Cavalor:
Cavalor FiberForce: 4kg/dag gedurende 6 weken
Cavalor Hepato liq: 2 x 10 cc/ dag gedurende 25 dagen. Eventueel na 30 dagen nog eens herhalen.
Na 6 weken overschakelen op 50% Cavalor Endurix en 50% Cavalor FiborForce

Aanvullen met geweekte bietenpulp en eiwit arm hooi.

Graag jullie meningen over dit advies. Ik vind persoonlijk 4kg per dag veel.

Weet je ook waarom ze de Endurix adviseren in plaats van de Perfomix?

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 08:13

Neen, dat weet ik niet. Ik geef namelijk als sportvoer Perfomix. Misschien omdat Endurix nog geconcentreerder is? Is namelijk nummer 3 en Perfomix nummer 2.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:19

petitparis schreef:
Idd luzerne is ruwvoer en een goede eiwitbron, olie is een energiebron zonder het snel verzurende effect, om de oxidatie van olie tegen te gaan wodt extra vit E toegevoegd.
Maag en lever hangt vaak samen, weet alleen niet meer welk van de 2 de andere triggert. Maar mijn paard staat ook altijd op maagsupport. (hooguit een weekje niet om gewenning/vermindere werking tegen te gaan).

Hier eigenlijk ook geen goede ervaringen met Pavo. Zelfs ve kwart schepje per dag Natures best of de Daily plus heeft mijn paard platte mest. Met andere merken nog nooit gemerkt, ook niet bij grotere hoeveelheden.

Chinees gezien heeft lever energie een controlerende werking op de maag energie. Is er te veel lever energie dan wordt de maag energie kleiner. Er is teveel controle. Is er te weinig lever energie dan is er weinig controle en krijgt maag energie de kans vervelend te gaan.

Weet niet of je dit bedoelde?

Echter is het vanuit Chinees oogpunt niet zo eenvoudig en spelen veel meer dingen mee.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:20

HiFive5 schreef:
Neen, dat weet ik niet. Ik geef namelijk als sportvoer Perfomix. Misschien omdat Endurix nog geconcentreerder is? Is namelijk nummer 3 en Perfomix nummer 2.

Was zomaar benieuwd, ben voor mijn merrie met leverproblemen ook aan het kijken naar een ander rantsoen en mij leek de Perfomix fijner dan de Endurix..

Die levels, 2 en 3, dat staat toch voor de zwaarte in de sport?