Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 09:27

Is de endurix niet hoger in energie door "vetten"?

@lailapri: juist dat was het!

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 09:36

MartineC1711 schreef:
HiFive5 schreef:
Neen, dat weet ik niet. Ik geef namelijk als sportvoer Perfomix. Misschien omdat Endurix nog geconcentreerder is? Is namelijk nummer 3 en Perfomix nummer 2.

Was zomaar benieuwd, ben voor mijn merrie met leverproblemen ook aan het kijken naar een ander rantsoen en mij leek de Perfomix fijner dan de Endurix..

Die levels, 2 en 3, dat staat toch voor de zwaarte in de sport?

Ja dat klopt. Daarom dat ik liever geen endurix geef, omdat het weer zo zwaar op de maag kan liggen.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:33

Ik weet van voer als Perfomix dat er als advies wordt gegeven dat niet te lang achter elkaar te voeren i.v.m. de leverbelasting. Ik ken daar het fijne niet van, maar ze zullen het vast niet voor niets aanraden, vandaar gok ik dat ze je vanuit Cavalor ook wat anders aanraden.

Kuurtje Sedochol 2x per jaar kan wonderen doen. Als die kuur klaar is, ondersteunen met een supplement speciaal voor de lever. Klinkt heel stom, maar voor een paard met leverproblemen gingen we juist het voerrantsoen enorm versimpelen. Goede kwaliteit ruwvoer, een geconcentreerd vitaminebrokje (waar maar 200 gram per dag van gegeven wordt ongeveer), en het tekort aan energie vulden we aan met haver. Dat lijkt me sowieso verstandiger dan kilo's aan suikers en andere leverbelastende toevoegingsmiddelen in grote hoeveelheden te gaan voeren. Problemen met de lever kunnen ook traagheid opleveren trouwens, dus dat heeft misschien een wisselwerking met elkaar.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:50

MissMiekjee schreef:
Ik weet van voer als Perfomix dat er als advies wordt gegeven dat niet te lang achter elkaar te voeren i.v.m. de leverbelasting. Ik ken daar het fijne niet van, maar ze zullen het vast niet voor niets aanraden, vandaar gok ik dat ze je vanuit Cavalor ook wat anders aanraden.

Kuurtje Sedochol 2x per jaar kan wonderen doen. Als die kuur klaar is, ondersteunen met een supplement speciaal voor de lever. Klinkt heel stom, maar voor een paard met leverproblemen gingen we juist het voerrantsoen enorm versimpelen. Goede kwaliteit ruwvoer, een geconcentreerd vitaminebrokje (waar maar 200 gram per dag van gegeven wordt ongeveer), en het tekort aan energie vulden we aan met haver. Dat lijkt me sowieso verstandiger dan kilo's aan suikers en andere leverbelastende toevoegingsmiddelen in grote hoeveelheden te gaan voeren. Problemen met de lever kunnen ook traagheid opleveren trouwens, dus dat heeft misschien een wisselwerking met elkaar.


Wat voor supplement geef je dan als ondersteuning?

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 11:58

En wat voor een vitaminebrok raad je aan?

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:07

Chesss schreef:
MissMiekjee schreef:
Ik weet van voer als Perfomix dat er als advies wordt gegeven dat niet te lang achter elkaar te voeren i.v.m. de leverbelasting. Ik ken daar het fijne niet van, maar ze zullen het vast niet voor niets aanraden, vandaar gok ik dat ze je vanuit Cavalor ook wat anders aanraden.

Kuurtje Sedochol 2x per jaar kan wonderen doen. Als die kuur klaar is, ondersteunen met een supplement speciaal voor de lever. Klinkt heel stom, maar voor een paard met leverproblemen gingen we juist het voerrantsoen enorm versimpelen. Goede kwaliteit ruwvoer, een geconcentreerd vitaminebrokje (waar maar 200 gram per dag van gegeven wordt ongeveer), en het tekort aan energie vulden we aan met haver. Dat lijkt me sowieso verstandiger dan kilo's aan suikers en andere leverbelastende toevoegingsmiddelen in grote hoeveelheden te gaan voeren. Problemen met de lever kunnen ook traagheid opleveren trouwens, dus dat heeft misschien een wisselwerking met elkaar.


Wat voor supplement geef je dan als ondersteuning?


Global Medics Hemachol :), en dan niet als kuur, maar een lagere dosering (15-20 ml) over een langere periode, zolang het nodig is.

HiFive5 schreef:
En wat voor een vitaminebrok raad je aan?


In de loop der tijd heb ik verschillende vitaminebrokjes gevoerd, uiteindelijk vond ik Marstall Force heel fijn, Primeval super multi compleet, of als je de mogelijkheid hebt, Equitop Forte in een vloeibare ruwvoervervanger zoals bietenpulp of zemelen, maar er zullen vast nog wel andere vitaminebrokken zijn die goed zijn :).

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:47

MissMiekjee schreef:
Ik weet van voer als Perfomix dat er als advies wordt gegeven dat niet te lang achter elkaar te voeren i.v.m. de leverbelasting. Ik ken daar het fijne niet van, maar ze zullen het vast niet voor niets aanraden, vandaar gok ik dat ze je vanuit Cavalor ook wat anders aanraden.

Kuurtje Sedochol 2x per jaar kan wonderen doen. Als die kuur klaar is, ondersteunen met een supplement speciaal voor de lever. Klinkt heel stom, maar voor een paard met leverproblemen gingen we juist het voerrantsoen enorm versimpelen. Goede kwaliteit ruwvoer, een geconcentreerd vitaminebrokje (waar maar 200 gram per dag van gegeven wordt ongeveer), en het tekort aan energie vulden we aan met haver. Dat lijkt me sowieso verstandiger dan kilo's aan suikers en andere leverbelastende toevoegingsmiddelen in grote hoeveelheden te gaan voeren. Problemen met de lever kunnen ook traagheid opleveren trouwens, dus dat heeft misschien een wisselwerking met elkaar.


Heeft Cavalor dat aangegeven dat Perfomix niet op langere termijn geschikt is voor paarden met een leverprobleem?

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 15:41

Cavalor heeft dit niet aangegeven.
Zou Endurix dan wel geschikt zijn? Zoja, waarom?

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:01

@HiFive5, mijn vraag was aan MissMiekjee, had het jou al eerder gevraagd ;-)

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 07:56

Ik had nog eens gemaild naar Cavalor ivm de Perfomix, en mag deze gerust geven (50%-50%) ipv endurix maar moet ze eerst volledig op Fiberforce zetten. Nu heb ik een schep afgewogen en 1 schep is 500gr. Ik moet 4 kg geven, dan is die een uur bezig met dat op te eten. Kan dat kloppen >;) Vind het onwijs veel.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:19

Daar is fiberforce op ontwikkeld: het kauwen en hierdoor speekselaanmaak bevorderen. Het is dan ook meer veredeld/aangerijkt ruwvoer ipv geconcentreerd krachtvoer.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 08:22

Maar kan/mag ik ze dan echt 4kg per dag geven? Is dat niet teveel ineens? Dat is een hele emmer vol...

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:41

het draagt niet mijn persoonlijke voorkeur, maar liever 4kg fiberforce dan echt krachtvoer (wat ik ook nogal vaak hoor bij anderen en dan verwonderzijn over het feit dat paardlief snel verzuurd of overbelaste lever heeft)...
Door het volume riskeer je imo alleen dat je paard minder hooi gaat eten en :$

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 08:44

Hooi heeft ze onbeperkt. En inderdaad, is nogal pijnlijk voor mijn portemonnee. Natuurlijk gaat paardlief haar gezond voor he, daarover hoor je mij niets zeggen. Maar het is echt een berg eten en weet niet of ze dat ook allemaal verteerd gaat krijgen.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:12

zelf zie ik dan het nut niet zo in van de Fiber Force? als ze toch al onbeperkt hooi heeft waarom dan nog zoveel ruwvoer geven in de vorm van Fiber Force? (zomaar een gedachte hoor, misschien begrijp ik het gewoon niet goed :o )

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:29

Idd, ik zou persoonlijk ook eerder 's morgens en 's avonds 1 schep geven (voor het idee) en dan een een goede vitaminekorrel erbij om zeker geen te korten op te bouwen. Want het is het vitamine en mineralen gehalte dat "limiterend" is waardoro fabrikanten zoveel kilo's aanraden. Eventueel lijnzaadolie erbij

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 10:42

Momenteel geef ik halve schep bietenpulp (ongeweekt) en nog een schep Fiberforce. Als ze gewerkt heeft durf ik ze wel nog een handje Perfomix geven.
Die vitaminekorrel vind ik een goed idee maar ofwel ben ik blond, maar ik ben dat nog nooit tegen gekomen in de winkel :') Ben van België en heb hier een Aveve of Horta beschikbaar.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:25

denk niet dat Aveve het in zijn gamma heeft en ben zelf nog nooit een horta binnengeweest.

Zelf heb ik volgende supplementen gebruikt, maar meestal een balancer muesli gegeven.
Equitop forte (poeder)
Pavo vital complete
Marstall force
D&H ultimate balancer
D&H daily vits&mins
St-hippolyt sempre cubes
en een poeder van Mijten maar weet de naam niet meer.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 17:53

Bij de koopjesdrogisterij kun je puur vit/min kopen met korting of bij huisdierapotheket equitop forte. Die laatste is wel echt hoog gedoseerd en zou ik niet voor lange periode geven.

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 09:29

Voor mijn volgers:
Ik heb zaterdag bloed laten trekken en vandaag ben ik te weten gekomen dat ze terug gezond verklaard is *\o/*

We waren er gelukkig op tijd bij waardoor we snel hebben kunnen ingrijpen.
DA raadt aan om te blijven voeren zoals ik bezig ben.

Momenteel is dat
als ze rust heeft:
Halve schep bietenpulp
Volledige schep Cavalor fiberforce

Als ze gewerkt heeft:
Halve schep bietenpulp
Halve schep Cavalor Perfomix


En uiteraard a volonte voordroog :j

Ik merkte het wel dat ze in het rijden terug de oude werd, langzaamaan maar nu is mijn gevoel bevestigd. Ben erg tevreden *\o/*