Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Gewrichtssupplementen, ik zie door de bomen het bos niet...

 
Profiel   

Dag Bokkers! Ik had wat vragen wat betreft supplementen voor gewrichten.

Het zit zo, ik heb een 4-jarige merrie die in het begin van de zomer een lelijke blessure heeft opgelopen aan het kogelgewricht. Ze heeft hiervoor drie weken in het gips gestaan en in totaal anderhalve maand boxrust. Er zijn foto's genomen na de blessure en gelukkig is ze nog altijd zuiver, maar in haar beweging zie je toch wel een minieme stijfheid. Ik zeg miniem omdat iemand die niet weet dat ze een blessure gehad heeft het hoogstwaarschijnlijk niet eens zal opmerken.

Nu raadde mijn lesgever me toch aan om haar zeker de komende zes maanden op supplementen te zetten, omdat zo'n soort blessure later ook meer risico kan geven op artrose en verkalking. Ze heeft na de blessure een maand op Sulfurzyme van Young Living gestaan maar ik merkte hier niet echt drastische veranderingen in. Mijn lesgever raadde me daarom Arti Sport of Arti Gold aan. Ik vind dat nogal drastisch om aan een 4-jarige "preventief" te gaan geven, en daarbij lees ik niet altijd even goede resultaten ermee. Over gelatinaat had ik ook al gehoord, maar ben ik niet zo bekend mee.

Wat zouden jullie nu in mijn geval doen? Wat gebruiken jullie en waarom?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 12:55 



 
Profiel   

Het is allemaal onbewezen en valt in de categorie alternatief. Ik zou het geld in mijn zak houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 18:47 



 
Profiel   

Zo eentje heeft weldegelijk meer kans op artrose-vorming.
Het geven van supplementen slaat pas aan na enkele maanden gebruik en heeft ook alleen zin als je het langdurig gaat geven (langer dan een half jaar). Was dit mijn merrie, dan zou ik 'for life' overwegen.

Ik denk dat je er met een simpele glucosamine al bent, zie bijv Horseflex.nl Het hoeft niet zo duur te zijn als de merken die in de openingspost worden aangehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 18:52 



 
Profiel   

Alles met arti is idd nogal heftig om preventief te werken. Ik zou neigen naar glucosamine in combi met MSM voor de gewrichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 18:56 



 
Profiel   

Mijn pony heeft een beetje last van atrose, en met glucosamine merken we dat hij er duidelijk minder last van heeft. Ik weet natuurlijk niet of dit voor jou paard werkt, maar proberen kan altijd.
Als je het koopt zou ik dat niet zomaar doen, want op internet lopen de prijzen behoorlijk uiteen. Dus ik zou eerst even allemaal websites vergelijken voor de goedkoopste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 19:10 



 
Profiel   

Bij de paardendrogist.nl heb ik laatst zo'n vraag neergelegd in de chat en ik werd erg vriendelijk geholpen en er werd goed meegedacht. Misschien dat eens proberen? Zij verkopen ook eigen merk en dat scheelt aanzienlijk in prijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 19:12 



 
Profiel   

Dankjewel voor de reacties, had nog nooit van glucosamine gehoord bij artrose dus heb het eens bekeken. Wat een prijsverschil wel via Horseflex! Dadelijk toch maar even een mail naar hun sturen of zij me kunnen verder helpen, ik lees er erg fijne dingen over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 19:53 



 
Profiel   

Snollygoster schreef
Dankjewel voor de reacties, had nog nooit van glucosamine gehoord bij artrose dus heb het eens bekeken. Wat een prijsverschil wel via Horseflex! Dadelijk toch maar even een mail naar hun sturen of zij me kunnen verder helpen, ik lees er erg fijne dingen over.


ik zou ook even kijken op Pharmahorse.nl , erg goed en heeeeel betaalbaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 20:22 



 
Profiel   

Pharmahorse en Horseflex zijn even duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 08:26 



 
Profiel   

De opname van glucosamine is zeer beroerd via het maagdarmstelsel bij paarden. Zijn veel onderzoeken naar geweest en echt een minuscule hoeveelheid komt daadwerkelijk in de bloedbaan. En dan is het nog maar de vraag hoeveel van die minuscule procent in het gewricht terecht komt en daadwerkelijk wat doet. Het lijkt helaas weinig veelbelovend. Zonde van je geld dus. (En wat betreft de positieve ervaringen van mensen, er is een heel sterk placebo by proxy effect aangetoond bij paardeneigenaren. Als je ze hun paard een placebo laat voeren en zegt dat het een supplement is, rapporten ze allemaal dat het paard veel minder beginstijfheid heeft, soepeler loopt en fijner aanvoelt onder het zadel. Terwijl de paarden alleen suiker kregen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 08:34 



 
Profiel   

Ik ben dan wel eens benieuwd naar een link naar die onderzoeken Focussed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 08:41 



 
Profiel   

Mijn vorige paard had ik op Groene Os Glucosamine Complex staan.
Die begon met rijden altijd een beetje stijfjes.
We hebben toen een supplement geprobeerd om te kijken of het hielp of niet. Binnen 2 weken liep ze een stuk soepeler en zijn we het blijven geven.
Tussendoor wel eens een keer kort gestopt om te kijken of het niet tussen mijn oren zat dat het hielp en meteen liep ze weer een stuk stijver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 08:51 



 
Profiel   

Ik zit nu op mijn telefoon, maar die onderzoeken zijn zo op te zoeken via Google Scholar.

Het placebo effect bij ruiters kun je wel vinden als je zoekt op placebo + horse denk ik (ik meen dat de ondertitel "the power of placebo in horseriders" was maar pin me er niet op vast. De rest spreekt voor zich :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 08:52 



 
Profiel   

Focussed schreef
De opname van glucosamine is zeer beroerd via het maagdarmstelsel bij paarden. Zijn veel onderzoeken naar geweest en echt een minuscule hoeveelheid komt daadwerkelijk in de bloedbaan. En dan is het nog maar de vraag hoeveel van die minuscule procent in het gewricht terecht komt en daadwerkelijk wat doet. Het lijkt helaas weinig veelbelovend. Zonde van je geld dus. (En wat betreft de positieve ervaringen van mensen, er is een heel sterk placebo by proxy effect aangetoond bij paardeneigenaren. Als je ze hun paard een placebo laat voeren en zegt dat het een supplement is, rapporten ze allemaal dat het paard veel minder beginstijfheid heeft, soepeler loopt en fijner aanvoelt onder het zadel. Terwijl de paarden alleen suiker kregen.)

En op welke manier wordt het dan wel goed opgenomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 09:27 



 
Profiel   

Niet. Bij mijn weten kun je dergelijke stoffen niet injecteren.
Wat focussed zegt klopt, er is geen enkele aanwijzing dat dergelijke supplementen een positieve invloed hebben op het verloop van gewrichtsaandoeningen, of de preventie daarvan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 09:34 



 
Profiel   

kwestie van uitproberen op je opa met artritis :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 09:58 



 
Profiel   

Voor zover ik weet is het enige supplement dat bewezen effect op gewrichten heeft "undenatured Collagen type II"
Dat zit inmiddels in meerdere gewrichtsproducten, maar dan is de dosering niet hoog genoeg.
Je zou dus kunnen overwegen om het puur te geven.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20444013

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 10:04 



 
Profiel   

Ik volg even....

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 10:08 



 
Profiel   

Ik vind dit echt beetje lachwekkend hoor, het werkt voor zoveel paarden goed en jullie komen even beweren dat het nooit of maar heel miniem gewerkt heeft :+ Mijn pony is zo geholpen met het supplement, na een maand begonnen we echt verbetering te zien. Dus dat het niet opgenomen wordt is echt onzin. Kom dan maar eerst even met bewijzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 10:08 



 
Profiel   

Heleennn schreef
Ik vind dit echt beetje lachwekkend hoor, het werkt voor zoveel paarden goed en jullie komen even beweren dat het nooit of maar heel miniem gewerkt heeft :+ Mijn pony is zo geholpen met het supplement, na een maand begonnen we echt verbetering te zien. Dus dat het niet opgenomen wordt is echt onzin. Kom dan maar eerst even met bewijzen.

Als je weet hoe methodologie werkt, dan begrijp je dat bewijzen dat iets niet werkt of besraat niet praktisch is. Vandaar de manier waarop ik mijn eerdere bericht verwoordde.
Wat je in principe wil zeggen is dat er betrouwbaar goed uitgevoerde onderzoeken zijn die aantonen dat dergelijke supplementen een significante invloed hebben op gewrichten. Kortom bewijs dat het wél werkt. En die zijn er bij mijn weten niet.
Jouw ervaringen zijn mooi, maar anecdotisch ( ik kan je hier op bokt legio anecdotes laten zien die zouden aantonen dat magie bestaat....). Fijn dat je pony is opgeknapt, maar het is om verschillende redenen irrelevant als bewijsvoering (wetenschappelijk gezien voeren dit soort observaties hooguit tot hypothesen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 10:18 



 
Profiel   

Ik geef mijn ruin Equiflex Moblility (op aanraden vee-arts), dit is op basis van Duivelklauw (dus licht pijnstillend) en hyaluronzuur (vloeistof in gewrichten). Ik merk bij hem een groot verschil (misschien ook om dat de artrose door zijn hele lijf zit) als hij het 1 dagje niet krijgt. Let wel, duivelsklauw mag je dus niet geven als je wedstrijden wilt rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 10:23 



 
Profiel   

Topproduct dat ik kan aanraden:
http://julianandjones.com/artiflex.php

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 10:35 



 
Profiel   

kan je niet beter iets van appelazijn gaan geven? wel zou ik gaan voor een uit een natuurwinkel, en dan de troebele variant. heldere appelazijn is bewerkt en minder gezond dan troebele natuurlijke appelazijn.

je kan dan 50 ml per dag geven door het voer.

overdosering is overigens niet zo gunstig, dus je moet er op letten dat je dagelijks niet teveel geeft.

ik heb het zelf van deze site gehaald, is tenminste ook niet belachelijk duur ofzo

https://www.natuurproduct.com/a-4569587 ... gJeVPD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 10:44 



 
Profiel   

Of je liever op onderzoeken vertrouwt, of op de praktijk, moet iedereen natuurlijk voor zichzelf uitmaken.

Hier een oude pony (uiteindelijk 37 geworden) op Grand Meadows gewrichtssupplement gezet nadat hij steeds vaker en korter op elkaar ingespoten moest worden. Is daarna (+ 10 jaar lang) nooit meer ingespoten, was niet meer nodig. Als ik vergat op tijd te bestellen en hij moest een paar dagen zonder, ging hij hard achteruit. Hoeveel meer bewijs wil je hebben? Bij hem werkte het duidelijk wel, en dat was alles waar ik om vroeg. En qua kosten viel het heel erg mee, omdat hij uiteindelijk met de helft van de dosering toe kon.

Kunt voor informatie altijd contact opnemen met Pardoes Aurora. Ze helpen graag, en zullen het ook zeggen als ze denken dat het niet iets voor jouw situatie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 10:58 



 
Profiel   

Heleennn schreef
Focussed schreef
De opname van glucosamine is zeer beroerd via het maagdarmstelsel bij paarden. Zijn veel onderzoeken naar geweest en echt een minuscule hoeveelheid komt daadwerkelijk in de bloedbaan. En dan is het nog maar de vraag hoeveel van die minuscule procent in het gewricht terecht komt en daadwerkelijk wat doet. Het lijkt helaas weinig veelbelovend. Zonde van je geld dus. (En wat betreft de positieve ervaringen van mensen, er is een heel sterk placebo by proxy effect aangetoond bij paardeneigenaren. Als je ze hun paard een placebo laat voeren en zegt dat het een supplement is, rapporten ze allemaal dat het paard veel minder beginstijfheid heeft, soepeler loopt en fijner aanvoelt onder het zadel. Terwijl de paarden alleen suiker kregen.)

En op welke manier wordt het dan wel goed opgenomen?


Voor mensen geldt: met zink, mangaan en koper.
Verder moet de pH van het interstitiële vocht goed zijn (controleer de urine en speeksel)
en kraakbeen kun je per definitie alleen voeden bij beweging (liefst weidegang, of paddock paradise waarbij ze worden uitgenodigd om te bewegen).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 11:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen