Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk voer voor sportpaard met leverproblemen

 
Profiel   

Dag Bokkers.

Ik maak hier een topic aan omdat ik al sinds een tijd aan het sukkelen ben met het voederen van mijn merrie.
Even een schets van haar:
- merrie
- 1m75
- dressuur L1 momenteel (werken thuis op M niveau)
- 5x in de week trainen. Gewone trainingen zijn 30min gemiddeld. 1x id week intensief les van 1u en vrijwel ieder weekend wedstrijd.
- ze is 5j oud
- heeft a volonte ruwvoer

ik voer momenteel:
- 1,5 schep sportsfit pavo
- 1 schep energy control pavo
dit verdeelt over twee voederbeurten
Na een wedstrijd krijgt ze ook een schep pavo slobber, geweekt met warm water.

Rond mei begon ze wat 'lusteloos' te worden. Ik stak het op het warme weer. Dit is wel in momenten, geen constante lijn maar ze had er precies gewoonweg geen zin/puf meer in.
Na een tijde op rust te hebben gezet heb ik in augustus bloed laten trekken. Bokkers mogen deze altijd opvragen via pb. Daaruit kwam dat ze lever problemen had. En te hoge triglyceride waarden, ze stond dus te vet. Dus van 3 scheppen sportsfit zijn we afgekomen naar 1,5 schep. + haar medicatie dat ze krijgt.
Het is onderhand verbeterd maar het is nog niet zoals vroeger.
Vroeger gaf ik wel cavalor ipv pavo. De problemen zijn eigenlijk begonnen toen ik haar voerschema ophoogde. Ik dacht hoe meer ze moet presteren, hoe meer eten ze moet krijgen. Verkeerd gedacht.
Als ik kijk op voervegelijk.nl zit er niet zo veel verschil in cavalor perfomix en pavo sportsfit.

Wat is jullie advies? Terug naar Cavalor of hebben jullie betere ideeen?

In de winkel is er ook niet meer te verkrijgen dan aveve, cavalor of pavo...

Groetjes :evaw:
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 08:39 



 
Profiel   

Ik zou zeker terug gaan naar Cavalor als je met dat voer geen problemen had.

Verder zou ik om de lever te ontlasten er zo min mogelijk krachtvoer in stoppen. Ik zou geweekte bietenpulp bij het krachtvoer geven en eventueel wat olie voor de energie.

Staat ze verder op het gras?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 08:43 



 
Profiel   

Sinds vorige week staat ze niet meer op het gras

Editje, welke olie zou je aanraden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 08:50 



 
Profiel   

Waarom vraag je het niet aan de veearts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 08:57 



 
Profiel   

HiFive5 schreef
Sinds vorige week staat ze niet meer op het gras

Editje, welke olie zou je aanraden?


Vind ik voor nu moeilijk om te zeggen..olie is ook vet en de lever moet dat natuurlijk wel aan gaan kunnen.

Lijnzaadolie heeft de meest "gezonde" vetten. {omega 3}

Ik ben ook wel benieuwd wat voor een voeradvies de dierenarts heeft gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:02 



 
Profiel   

DA heeft me aangeraden een pak minder te voeren. Voor de rest heeft hij helemaal geen merken of dergelijk genoemd. Ook voeren naar prestatie is belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:03 



 
Profiel   

Is ze te mager of tegen te mager aan? Zo niet, dan zou ik overstappen op 2x 1kg luzernebrok (of 2x halve emmer gehakselde luzerne. Maar liever de brok) en daarnaast een mineralenbrok, in jouw geval zou ik kiezen voor vitalbix daily complete. 75g/100kg paard.

Het enige wat jouw paard extra nodig heeft boven een paard dat volledig in rust staat is eiwit en wat kcal (energie). Als ze niet mager wordt is de hoeveelheid energie goed, met deze hoeveelheid training is dat al snel op onbeperkt hooi, een door het toevoegen van eiwit door luzerne heb je dat ook opgevangen. De mineralenbrok heeft ieder paard nodig, maar ik heb in dit geval voor vitalbix gekozen omdat deze ook nog wat extra's toevoegd aan essentiële aminozuren en andere stoffen die helpen met de training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:06 



 
Profiel   

Mizora, ik denk niet dat ik meer eiwit mag geven, net daardoor geraakt haar leven belast. Ze heeft het natuurlijk wel nodig voor spieropbouw.
Ze was wel dik toen ze op het gras stond, dus had een echte grasbuik. Nu is ze gevuld, niet dik, niet mager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:13 



 
Profiel   

even je paard "arm" gaan voeren om de lever te ontlasten en daarna kijken wat je paard meer nodig heeft om te kunnen presteren.

Hoe is je paard qua gewicht en energie? Want olie zou ik ook niet direct gaan bijvoeren, dit moet ook door de lever verwerkt worden. Verder ook opletten met teveel eiwitten, jouw paard staat ook nog niet zo super zwaar in het werk.

Mijn paard heeft nog nooit zo soepel gelopen sinds ik nauwelijks nog krachtvoer geef tov vroeger (van 4 scheppen naar 1.5 per dag) en een vitaminekorrel bijgeef om dit op te vangen. We trainen 3-4x/week, maar op Z-niveau richting st-george, wel geen wedstrijden meer. Vroeger moest ik 2x/jaar een kuur sedochol geven om de leverwaarden weer goed te krijgen, nu al 2-3jaar niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:17 



 
Profiel   

Ik geef als olie maiskiemolie, een stuk goedkoper dan lijnzaadolie en bijna net zo goed.
Mijn Tinker met leverproblemen had ook baat bij een goede ruwvoerverdeling, dus niet in 1 keer een plens kuil, maar goed verdeelde porties hooi over de hele dag. Verder kreeg hij care4life muesli, maar ik betwijfel of dat genoeg gaat zijn voor jouw paard. Kijk eens naar bv healthy herbs brokken, daar zit naar verhouding minder zetmeel en suiker in, (net als bij vitalbix).
Wellicht is niet zozeer de hoeveelheid voer het probleem alswel de porties waarin dit verdeeld wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:21 



 
Profiel   

Serieus elke week op wedstrijd met een vijfjarige? Ik word zelf al moe als ik denk dat ik ieder weekend op wedstrijd zou moeten.

Ik denk dat een wedstrijdstop voor twee maanden en en een trainingsstop wonderen gaat doen. Lekker 3 x week het bos in en rust voor het lijf en het koppie.
En daarna oppakken en het winter wedstrijdseizoen pas in december

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:21 



 
Profiel   

Inderdaad voorzichtig zijn met eiwitten en met olie. Zeker geen mais- of zonnebloemolie geven! Als je olie wil geven geef dan lijnzaadolie.

Mijn paard wat gevoelig is op de lever (de acute symptomen zijn gelukkig verdwenen maar hij blijft er wel gevoelig voor) krijgt wel olie, 30 ml per dag verdeeld over 2 voerbeurten. Hij krijgt lijnzaadolie. Verder krijgt hij mariadistelzaad, wat de lever helpt herstellen, en humus om het bloed te zuiveren. Bij hem komt de onbalans in de lever onder andere door een verstoring in de nieren, zowel lever als nieren kunnen minder goed hun filterende werk doen waardoor mijn ruin allerlei gifstoffen in zijn bloed had. De humus helpt hem om die gifstoffen af te voeren, in de eerste paar dagen dat hij het kreeg stonk de mest ineens ontzettend omdat er allemaal extra troep uit m'n paard kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:29 



 
Profiel   

janouk, heb ik gedaan. in juli, augustus en nu September 1x per maand op wedstrijd.
Ik zie wedstrijd gewoon als een training. Het is geen hoog niveau.

petitparis, dit lijkt mij een nuttig advies. Welke vitaminekorrel geef je bij? Van welk merk? Qua gewicht vind ik ze nu oke. Qua energie kan het beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:30 



 
Profiel   

Koper, wat waren bij jou de acute symptomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:32 



 
Profiel   

Meest opvallende was dat hij jeukende bulten in zijn huid kreeg en dat hij ging hoesten en kortademig werd. Ook was hij wat lusteloos en was zijn gedrag veranderd. Hij was heel boos en gefrustreerd.
Leverproblemen uiten zich bij paarden vaak in de huid, longen of het bewegingsapparaat (bij voorbeeld hoefzweren of hoefbevangenheid). Bij mijn ruin dus in de huid en de longen. Al moet hij destijds ook al last van zijn nieren gehad hebben dus het is niet altijd helemaal duidelijk welk symptoom bij wat hoort. Zo had hij erg stijve spieren omdat er veel afvalstoffen in zijn bloed zaten. Dit was minder geworden toen hij werd behandeld voor de lever. Maar dat bleek uiteindelijk maar een deel van het probleem te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:35 



 

Eén van onze paarden had een tijdje terug zeer slechte leverwaarden.
Wij hebben dit paard toen slobber met mariadistelzaad gegeven.
Daarnaast gaf ik Chlorella en Lever Comp van Phytonics.
Binnen enkele weken waren de waarden van levensbedreigend hoog terug gegaan naar bijna allemaal weer goed.
Ik kan je in pb eventueel de bloeduitslagen laten zien die erbij horen.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-17 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:37 



 
Profiel   

KbK, als je wilt, graag :-)
Koper, had net dezelfde symptomen, kortademig. Ze blinkt echter wel als een spiegeltje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:41 



 
Profiel   

Waarom chlorella kbk? Was dat om ijzer aan te vullen?

Mijn paard glanst ook als een gepoetste spiegel. Bij hem slaat ellende naar binnen. De bulten die hij had waren ook onderhuidse ontstekingen, het brak niet door de huid heen. Bij mijn merrie zie je juist heel erg aan de buitenkant (vacht, huid) als er wat mis is. Zij krijgt gaten in de huid en/of korsten als ze ziek is (vnl weerstand). Heel andere manier van symptomen laten zien.


Laatst bijgewerkt door Koper op 06-09-17 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:42 



 
Profiel   

mja als de lever het niet aankan, kan je nog kilo's voer erin stoppen en gaan ze juist slomer worden ipv energieker.

Ik voer Dodson & Horrell Ultimate balancer (2x 100g); halve schep Build-up mix met 1 schep spelt verdeeld over voerbeurten en aangevuld met wat fibergy en een scheutje lijnzaad of maïsolie (ik wissel af dag om dag). Op rustdagen en - periodes geen buildup mix maar Fibermix van Lannoo.

Hier waren de symptomen variërend tussen slomer worden tot echt conditieverlies (snel zweten zwaar ademen), minder soepel, doffe vacht of moeilijk verharen tot echt spierverzuring die doet denken aan spierbevangenheid. En uiteraard veel te hoge leverwaardenbij bloedonderzoek.
Remedie: gaande van 1 fles sedochol tot accupunctuur en chinese kruidenkuur en vooral qua voeding en beweging back to basics.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:43 



 
Profiel   

Tja, je zal toch iets moeten voeren om de middelen die 'm beter moeten maken er in te krijgen.

Mijn paard is destijds met veel succes behandeld door een homeopaat (wel een goede, niet iemand van Silverlinde ofzo :+ ) en heeft ook een spagyrisch middel gehad. Dit was voor de fysieke klachten. De geestelijke klachten heb ik zelf opgelost dmv acupressuur. Was erg bijzonder om zijn gedrag zo te zien veranderen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:45 



 

Omdat mij dat was aangeraden en ik letterlijk alles wilde proberen om het paardje niet dood te laten gaan.
Wij hebben wel bijgevoerd (Seniores priores) vanwege de supplementen, maar hebben dit wel minimaal gehouden, omdat ons paard van het krachtvoer harde buiken kreeg s'avonds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:50 



 
Profiel   

Oja, DA heeft me aangeraden om terug een vol werkschema te hanteren. Omdat ze zo sloom werd, had ik haar rust gegeven of ong 3x id week rustige arbeid). Maar dat was ook niet de oplossing. Dus terug rustig opgebouwd naar een het geen wat we nu doen.

Ik wil er natuurlijk niet zomaar van alles in gooien maar ik merk wel dat ik net dezelfde symptomen zie als jullie paarden met lever problemen.

Was het bij jullie blijvend? Of zijn jullie ervan af geraakt?
DA raadde me aan om eind September nog eens bloed te laten afnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:50 



 
Profiel   

Laat bloed trekken, en laat aan de hand van die uitslag je dierenarts advies geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:52 



 
Profiel   

Hier zoals ik eerder schreef geen extra DA-kosten meer voor leverproblemen sinds ik vele malen minder krachtvoer geef en qua energie wordt er zeker en vast niet ingeboet. Ook al was het een terugkerend probleem gedurende enkele jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:53 



 
Profiel   

Je noemt 2 problemen: de slechte leverwaarden en je paard is soms lusteloos.
De 2 kunnen samenhangen, maar het kunnen ook 2 afzonderlijke problemen zijn.

Als je kijkt naar het weekschema van je paard, moet ze eigenlijk niet hard werken; 1u/week intensief les en 1x/week wedstrijd. Voor de rest is het rustig. Om je voederschema op te stellen zou ik eerder kijken maar het schema van een recreatiepaard met lichte tot matige arbeid. Voldoende ruwvoer, krachtvoer enkel wat nodig is om het paard in conditie te houden. Eerst proberen gewoon terug te voeren zoals je deed voor de problemen begonnen en dan terug bloed prikken.

Lusteloos kan ook komen uit verveling, in je schema zit nogal veel van hetzelfde, je paard doet het misschien beter als je voor wat meer afwisseling zorgt. Paard is ook nog jong, het is toch belangrijk een jong paard fris in het hoofd te houden en te vermijden dat die op automatische piloot gaat werken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen