Mijn Tinker eet veel hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 22:12

Toch eens pijlen bij jullie. Ik heb een Tinker van 2,5 ik voer onbeperkt hooi. Nu eten zij en mijn merrie 450kilo in de week weg. Dat komt op 65 kilo per dag. Ik denk dat mijn andere merrie niet extreem veel eet. Ik gebruik slowfeeder, maar het lijkt voor de tinker niet uit te maken. Herkennen jullie dit? Ik vind wel dat haar manenkam wat aan de harde kant is. Wat zijn jullie ervaringen?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:17

450 per maand bedoel je, denk ik...
Het beste wat je kunt doen is de zakken wegen, en bijhouden hoeveel je per dag voert. Action heeft een heel leuk kofferwegertje daarvoor, voor nog geen 3 euro.

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:20

Floortz schreef:
450 per maand bedoel je, denk ik...
Het beste wat je kunt doen is de zakken wegen, en bijhouden hoeveel je per dag voert. Action heeft een heel leuk kofferwegertje daarvoor, voor nog geen 3 euro.


Waarom zou ze dat bedoelen?

Hier eten ze ook een groot pak per week a 400 kilo.

Hoe zien je paarden eruit? Zijn ze ook daadwerkelijk te dik?

Ik heb er 1 die onwijs snel invalt, de ander is onwijs groot. Qua gewicht zijn ze beide perfect! (Eindelijk)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:25

Zijn je balen gewogen op 450 kg?

nine1987

Berichten: 8348
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:30

Hm.. Echt? Mijn tinker en fries zitten rond 280-300 kg per week.. Redelijke beweging (3x pw ongeveer) en onbeperkt op hooi, 24/7 buiten..

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:34

Weet je zeker dat je balen zoveel wegen? Je zou idd eens kunnen nawegen wat je daadwerkelijk per dag geeft. Bij mij op stal word er ook onbeperkt gevoerd, er staan 12 paarden waaronder 4 kleintjes en ze eten ong 1200 kg per week weg, das gemiddeld 100 kg per paard per week, de kleintjes natuurlijk wat minder en de grote wat meer. Je zou evt ook 2 netten over elkaar kunnen doen zodat ze nog wat meer moeite moeten doen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:38

de meeste balen hooi wegen geen 450 kg. dat wordt gezegd, maar bij nawegen is het 300-350 kg voor een grote baal.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23528
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:50

Maar dan nog, manenkam van t beest is hard en ts heeft het idee dat ze teveel vreet.
Rantsoen dus!

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:59

Mijn tinker eet/at ook teveel hooi. Hij woog 429 kg en was toen mooi qua bouw. Staat 16 maanden in eigen beheer en wilde graag onbeperkt voeren met slowfeeder met een maas van 3x3. Hij at samen met de mini 20 kg hooi/1 kleine baal per dag weg en stond op een korte wei. Ook hij moest op rantsoen. Ze krijgen nu een halve baal hooi per dag en 1 plak stro en staan op de korte wei. Hoe dit gaat op de paddock straks weet ik nog niet.
Hoeveel wegen je paard en samen?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:46

Hier een mini en een D van 530 kg die onbeperkt krijgen, maar samen 100 kg hooi per week wegknagen. 65 kg per dag...jeu. Is het echt hooi of voordroog? Daar zit nogal wat verschil in met voeren o.a. vanwege het vochtgehalte.
Als de kam hard is, dan zou ik het ruwvoer laten analyseren en kijken of het niet veel te rijk is, en gaan mengen met stro.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 01:40

Ik ging op (mijn inmiddels verkochte tinkermerrie) ook praktisch failliet op m'hooikosten :D ongelofelijk wat die wegwerkte. Echt nog nooit meegemaakt en heb toch meerdere koudbloedachtigen gehad, o.a. fries en haflinger. Ik heb de dochter van bovengenoemde tinkermerrie aangehouden omdat ze heel erg goed bij mij past en das ook al zo'n vreetkanon, hoewel zij een kruising is. Allemachtig, wat kan die (vr)eten :D

niks sober ras, die tinkers en aanverwanten }:0 heb nog nooit zoveel gevoerd in m'n leven. Hier overigens alleen getest goed(!) Hooi en dan nog eeen emmer bietenpulp per dag (1 schep droog en een halve schep zemelen) en 2x een emmer luzerne tussendoor met daar doorheen een kilo equifit muesli en daarnaast zo goed als onbeperkt hooinetten en ruif zijn bijna nooit leeg en indien wel, kom ik wel weer aangesloft met de luzerne en vul ik daarna al mijn hooinetten weer. Hier geen harde kammen of andere kwalen overigens en ze is nog in de groei dus tja..qua hooi een baaltje per dag dus met de aanvullingen erbij zit ik op ong 24 kg aan ruwvoer per dag. Let wel erg op kwaliteit en suikers. Het hooi eet ze trouwens niet in haar eentje maar met haar oude kleine welsh-vriendin maar die is oud en heeft slecht gebit dus die eet daar praktisch niets van. Die krijgt een paar keer per dag bietenpulp met zemelen, luzerne en muesli, daar leeft ze in principe op :j

De vreetzak

Afbeelding

het oudje


Afbeelding

violafan
Berichten: 153
Geregistreerd: 11-01-15

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 06:44

hier ook een vreetzak hoor. Veel hooi eten en veeeeel schijten haha!!! Tinkies kunnen er wat van!

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 09:44

Ze is nog jong dus in de groei. Ze heeft een behoorlijke buik vind ik en de manenkam vind ik te hard. De balen zijn gewogen. Ik geeft de grote baal in een keer op dit moment en ik moet al blij zijn als ze er een volle week mee doet. Mijn andere merrie van 23 is mooi op gewicht.

Omdat haar manenkam zo hard is wil ik toch wat veranderen. De baal in een keer geven is natuurlijk fijn voor mij. Ik kan deze week de baal even ergens anders neerleggen en de baal opdelen per dag. Maar ik wil natuurlijk ook niet te weinig geven. Het is wel een grote tinker. Ik geef mijn iudje ook pulp dat ga ik nu met haar ook doen. Ik dacht dat ik haar dan nou juist zou vet mesten. Maar ik hoor dat het ook de snelheid uit het hooi kan halen. Dus de moeite waard om te proberen.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 23-10-17 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:46

Dat is de reden waarom de tinkers hier geen onbeperkt hooi meer krijgen,ze kwamen gewoon ook stuk voor stuk te dik.

Hier dus 2/dag de netten vullen,staan ze max enkele uurtjes zonder hooi,kunnen ook altijd stro knabbelen,en nu worden ze in de winter tenminste niet meer nog vetter.....

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:06

kvulden schreef:
Ze is nog jong dus in de groei. Ze heeft een behoorlijke buik vind ik en de manenkam vind ik te hard. De balen zijn gewogen. Ik geeft de grote baal in een keer op dit moment en ik moet al blij zijn als ze er een volle week mee doet. Mijn andere merrie van 23 is mooi op gewicht.

Omdat haar manenkam zo hard is wil ik toch wat veranderen. De baal in een keer geven is natuurlijk fijn voor mij. Ik kan deze week de baal even ergens anders neerleggen en de baal opdelen per dag. Maar ik wil natuurlijk ook niet te weinig geven. Het is wel een grote tinker. Ik geef mijn iudje ook pulp dat ga ik nu met haar ook doen. Ik dacht dat ik haar dan nou juist zou vet mesten. Maar ik hoor dat het ook de snelheid uit het hooi kan halen. Dus de moeite waard om te proberen.


Is het een ronde of een vierkante baal? 65 kilo per dag lijkt mij echt bizar. Ik voer met een Belgisch trekpaard, grote shet en grote Irish cob een ronde baal per 10 dagen. Hier thuis doe ik 4 dagen met een baal voor 2 grote paarden, 2 pony’s en 2 kleine pony’s.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:10

Mijn tinker krijgt een klein pakje per dag op in zijn eentje. Dat is 10 tot 15 kg per dag, en dan was het ‘s ochtends net wel/net niet op.
Dat is dus max 100kg per week.

400kg per week voor één paard, dat kan toch bijna niet? Dat past niet eens in de darmen volgens mij. Hoeveel kruiwagens mest schep je dan op een dag?

secricible

Berichten: 25707
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:14

8nnemiek schreef:
Mijn tinker krijgt een klein pakje per dag op in zijn eentje. Dat is 10 tot 15 kg per dag, en dan was het ‘s ochtends net wel/net niet op.
Dat is dus max 100kg per week.

400kg per week voor één paard, dat kan toch bijna niet? Dat past niet eens in de darmen volgens mij. Hoeveel kruiwagens mest schep je dan op een dag?


Zoals ik het lees doen ze dat met z'n tweetjes. Dus per paard 200kg. Nog een hoop....

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:16

Wij gebruiken de witte netten als slowfeeder (die vierkante) en daar gaat ongeveer 10 kg hooi in.

Onze paarden eten dus per paard 20 kg per dag.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:19

Ik heb jaren alles zelf gedaan, had op een gegeven moment netten met mazen van 2x2, toen werd het verbruik een beetje redelijk.

Juist die sobere rassen zijn geprogrammeerd om te vreten alsof het het laatste net met hooi ooit zal zijn.
Elke dag weer....

Vooral op dagen dat er door modder op de track of andere omstandigheden niet veel voor ze te doen was, bleven ze non-stop vreten.

Een paard kan heel wat kilo's verwerken, maar slechts een bepaalde hoeveelheid voedingstoffen echt opnemen en verwerken.
Alles wat je daarboven voert is tijdverdrijf en stomweg omzetten van hooi naar mest.
Ik vraag me ook af of het voeren van een vitamine korrel nog wel zin heeft als het systeem al zo vol hooi en de voedingsstoffen daaruit zit.

Met koud weer moet de kachel branden, dus dan ging ik zelfs tijdelijk om naar 3x3 netten, omdat ik ze met de 2x2 dan iets terug zag vallen.

Maar over het algemeen, richt het voeren in zoals ze in het 'wild' zouden eten, dus hier en daar een droog sprietje, een hooinet met fijne maas zorgt ervoor dat ze niet kunnen schransen.

Ik had een track met meerdere voerpunten, om te drinken moesten ze ook heen en weer lopen.
En ze hadden onderling vaak speelkwartier.
Als eten het enige tijdverdrijf is, gaat er ook veel meer hooi doorheen.

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:22

LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb jaren alles zelf gedaan, had op een gegeven moment netten met mazen van 2x2, toen werd het verbruik een beetje redelijk.

Juist die sobere rassen zijn geprogrammeerd om te vreten alsof het het laatste net met hooi ooit zal zijn.
Elke dag weer....

Vooral op dagen dat er door modder op de track of andere omstandigheden niet veel voor ze te doen was, bleven ze non-stop vreten.

Een paard kan heel wat kilo's verwerken, maar slechts een bepaalde hoeveelheid voedingstoffen echt opnemen en verwerken.
Alles wat je daarboven voert is tijdverdrijf en stomweg omzetten van hooi naar mest.
Ik vraag me ook af of het voeren van een vitamine korrel nog wel zin heeft als het systeem al zo vol hooi en de voedingsstoffen daaruit zit.

Met koud weer moet de kachel branden, dus dan ging ik zelfs tijdelijk om naar 3x3 netten, omdat ik ze met de 2x2 dan iets terug zag vallen.

Maar over het algemeen, richt het voeren in zoals ze in het 'wild' zouden eten, dus hier en daar een droog sprietje, een hooinet met fijne maas zorgt ervoor dat ze niet kunnen schransen.

Ik had een track met meerdere voerpunten, om te drinken moesten ze ook heen en weer lopen.
En ze hadden onderling vaak speelkwartier.
Als eten het enige tijdverdrijf is, gaat er ook veel meer hooi doorheen.



Het ligt mijns inziens meer aan het individu en wat ze gewend zijn dan aan het ras hoor, hier voer ik shet, bels en Irish cob onbeperkt zonder net. Ze eten wat ze nodig hebben en doen 10 dagen met een ronde baal zonder net.
Afbeelding

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:27

Het is zeker ook individu gebonden en wat ze gewend zijn.

In een rustige groep, waar ze nooit echt honger kennen, is het alweer anders dan wanneer er gevochten moet worden voor water of eten.

Ik heb ooit een jaarling gezien, als je z'n waterton vulde dronk ie hem gelijk leeg.
Als je weer vulde deed ie het weer.
Ongezond veel zoals die dronk, maar kon blijkbaar niet altijd zo makkelijk aan water komen en dan wordt het een obsessie.

Manadeluca

Berichten: 1126
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:34

Bij mij indertijd van hetzelfde, Tinker frat zich te pleuris en mijn bwp viel in, de tinker was nog eens dominant ook over het voer. Ze is toen verhuisd en dat zag je heel goed terug in het hooiverbruik en mijn bwp had zijn normaal gewicht terug, daarna is er een warmbloed bij gekomen en mijn hooiverbruik liep op tot 1 baaltje per dag soms wat meer(bij vrieskoude en weinig gras), ik controleer steeds, de palloks waarin het hooi ligt is nooit leeg.

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:52

Dat is wel heel veel hoor...ik heb balen van 250kg en hier doe ik 18 tot 21 dagen mee voor een Tinker/Haflinger kruising en een redelijke shet. Ze krijgen onbeperkt en hebben geen stro waar ze aan kunnen knabbelen.
Ik vraag me af hoe de kwaliteit van je hooi is, want laatst had ik een slechte baal waar dezelfde combinatie net 14 dagen deed met 250kg.
Ik zou zeker met een jong dier in de groei uitkijken dat je niet te weinig voert. Ik zou je hooi in ieder geval laten checken.
Daarnaast zeg je dat je denkt dat je andere paard niet zoveel eet, maar dit weet je dus niet zeker? Als deze mooi op gewicht is, moet je ook uitkijken dat deze niet te weinig gaat krijgen als je in porties gaat voeren.
De juiste oplossing weet ik ook niet, het is in ieder geval een lastige situatie! Ik ben blij dat het bij mij zo makkelijk is :D

tamary

Berichten: 29222
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:09

kvulden schreef:
Ze is nog jong dus in de groei. Ze heeft een behoorlijke buik vind ik en de manenkam vind ik te hard. De balen zijn gewogen. Ik geeft de grote baal in een keer op dit moment en ik moet al blij zijn als ze er een volle week mee doet. Mijn andere merrie van 23 is mooi op gewicht.

Omdat haar manenkam zo hard is wil ik toch wat veranderen. De baal in een keer geven is natuurlijk fijn voor mij. Ik kan deze week de baal even ergens anders neerleggen en de baal opdelen per dag. Maar ik wil natuurlijk ook niet te weinig geven. Het is wel een grote tinker. Ik geef mijn iudje ook pulp dat ga ik nu met haar ook doen. Ik dacht dat ik haar dan nou juist zou vet mesten. Maar ik hoor dat het ook de snelheid uit het hooi kan halen. Dus de moeite waard om te proberen.

Als je die baal in 1x geeft en zo zonder net, doe de tinker dan eens een graasmasker om. Dan kan ze los hooi nog steeds eten, maar een stuk langzamer, je andere paard kan dan wel gewoon zo veel eten als nodig.

Maar inderdaad zo'n baal per week wegvreten met 2 grote pony's is idioot veel. Weet je zeker dat er niet veel verspild wordt oid? Normaal reken je 1.75% DS/gewicht onderhoudshoeveelheid, en bij 2.5-3% zit je echt wel aan het maximale dat ze kunnen opnemen. Zelfs zonder het gewicht te weten zal wat ze eet rond de 6% zitten en dat gaat er enkel doorheen.
Oorzaak kan een tekort zijn, en hoe dan ook is een mineralenkorrel & mineralenliksteen aan te raden, maar er zal ook een stuk gewoonte in zitten. Geef ze wat ze nodig hebben (wegen) en vul dat aan met iets te knagen als stro en takken. Altijd wat te kauwen staat niet gelijk aan altijd hooi en ook niet aan altijd lekker snoep eten (en ja daar kan je hooi zeker onder vallen). En hoe meer verschillende ruiven hoe beter, op 1 plek staan vreten tot het op is/ze willen drinken, nodigt ook uit tot niks anders doen dan vreten per dag.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:12

Die tinkers van mij vreten ook door. En hebben er nooit om hoeven vechten.

Hebben altijd onbeperkt gestaan maar dat ging echt niet meer, ze werden echt te vet.
Dus nu ook in slowfeeders.
De oudste staat met een graasmasker, voor de jongste 2 ga ik ze nu ook bestellen, want die blijven nog te dik.