Mijn Tinker eet veel hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:53

octavodia schreef:
Als paarden bijvoorbeel Insuline resistent zijn, kunnen ze blijven bunkeren, dan zijn ze nl ongevoelig voor het verzadigings hormoon leptine. DAn is het dus wel zaak om het hooi te ransoeneren...inderdaad slowfeeder, mengen met stro...ander ruwvoer ernaast aanbieden zoals wilgentakken, riet..bamboe...Insuline resistentie herken je vaak aan harde manenkam, vetophopingen bij bv de koker bij een ruin, op de kont etc....Mijn tinker is insuline resistent geweest, hij was veel te dik, en vrat en vrat de hele dag...nu is het over...onze fries gaat nu die kant op...en we hebben inmiddels weer extra maatregelen genomen...


Ik voer al met slowfeeders. Ga binnenkort weer nieuwe netten halen met kleinere maas. Mengen met stro kan heb ik ook al eens gedaan, dan gaat er nog gerust een baal per dag bij door. Ik voer dagelijks dingen als wilge takken. Dus denk dat ik inderdaad toch meer in porties moet gaan voeren. Ze krijgt sinds gisteren een halve gewelde emmer pulp. Die tip heeft iemand mij gegeven dat had haar DA gezegd.

Ze staan overigens niet op het gras.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:57

Je weet dat ze dikker worden van pulp?

Je hebt wel wat opties verder maar het blijft jongleren met ongezonde voerhouding of onhandig voor jezelf en het is altijd wel wat :(:)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 17:21

Ja dat weet ik. Maar ik kreeg het advies via via een DA. Blijkbaar kan het ook het effect hebben dat ze minder hooi gaan eten. Ik zou het een week aankijken.

willemlover

Berichten: 1566
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:37

Zal ze zich niet vervelen?

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 20:02

Dat proberen we met vanalles te voorkomen. Zelf heb ik niet het idee dat ze zich echt verveeld.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:53

Mijn paarden, 24/7 buiten met goede schuilstallen, krijgen in t winterseizoen 3 kleine pakjes hooi per dier per dag. Dit voeren we verdeeld over de dag in slowfeedernetten. Ze zijn niet te dik, kleine (1.45) is in de groei, grote (1,65) "werkt" 3 dagen per week. Ze krijgen verder niks bij.

Op grijze dagen meng ik het hooi wel eens met wat stro. Dat vinden ze iets minder lekker en dan houden ze zichzelf bezig met het sprietje voor sprietje uitzoeken van het hooi. De baal voor de nacht krijgen ze wel steeds zonder stro.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 00:33

Dat klinkt inderdaad als erg veel.

Ik heb 2 quarters van +/- 1.50m, een new forest van 1.42m en shet van 95cm. We hebben een hooi huisje vol en 2 ibc vaten met netten. De baaltjes zijn momenteel net iets boven de 20kg. Ze krijgen onbeperkt, maar eten niet meer dan 300kg per week samen.

In het huisje liggen ook wilgentakken en stro, maar geen netten. De ibc vaten hebben wel netten. We geven alleen onverpakt hooi, want hier altijd problemen met verpakt spul.

We hebben een weitje die we alleen voor hun lol af en toe een uurtje open zetten, maar dat heeft geen voeding staan.

We voeren ze nog wel ietsjes bij, maar dat is voor de 2 kleinste echt minimaal.

Omdat de voerplekken uit elkaar liggen en het water etc, zijn ze wel in beweging. Ik heb ook een paar stammetjes neergelegd waar ze overheen moeten stappen en er is ene kuil en bultje bijv.

Als ik een aantal uren bezig ben, staan ze niet continu te eten. Dus hier weten ze inmiddels wel dat er altijd eten is en zijn ze vrij rustig. Eten dus ook met 4 tegelijk uit 1 ibc vat.

Ik zou zeker naar mn soort ruwvoer kijken en mengen met stro, ook wat wilgentakken aanbieden bijv en voer verspreiden.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 05:27

Ik heb 15 paarden staan waarvan 1 fjord ook onverzadigbaar lijkt.. toch is op echt op! Dit paard kun je niet 24/7 voeren! Ik voer er geen 1 24/7 alle paarden zien er overbest uit! Ik voer voordroog miss dat dat t verschil Maakt! Gemiddeld zitten de paarden hier op 10/12 kg per dag ( veel kleine dieren).. hebben vaak in de ochtend nog over voor mij een teken dat t genoeg Is!
Pfff 65 kg is idd zorgelijk en financieel bijna niet op te hoesten!
Beniewd naar de oplossing!

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 07:34

Ze hebben ook op voordroog gestaan, maar de sitiatie is dan precies het zelfde. Ze komen zo een nieuwe baal brengen. Ik ga deze dan niet gelijk gecen maar in porties. Kijken of dat lukt. Ik ben toen over gegaan op continu omdat de Tinker behoorlijk drammerig was met voeren. Nadat de baal er gewoon stond deed ze dat niet meer, maar eet ze dus zo veel. Maar ze is nu wat ouder. Kijken wat het doet.

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 07:54

Ik voer nu sinds een week kleine balen omdat de kwaliteit van de laatste baal wensen overliet. Ze doen nu 1,5 pak per dag. Klein pak is 20 kg kg dus 30 per dag voor 2 paarden. Dat vind ik netjes.

Denk dat we voortaan kleine pakjes doen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 18:28

Vandaag afgemeten hooi gevoerd. Kijken hoe dat gaat. Van morgen 12 kilo gegeven dat was net na de middag op. Daarna nog 18 kilo. Hopen dat er morgen nog iets ligt. Ik kwam op een kruiwagen met grote kop op 5 kilo.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 21:42

Ik heb nu de laatste baal afgemeten met voeren. Ik doe het nu in 2 voer beurten. 1 om 9uur en dan de tweede om 19uur. Dan geef ik wat meer. Elke keer als ik voer is het wel echt op. Overdag probeer ik het een beetje in de gaten te houden. Het is nu ongeveer een 1 a 2 uur voor dat ik voer op.

Tevens weet ik nu het gewicht van de balen en klopt het dat ze dus rond de 65 kilo per dag aten.

Ik geef nu een summerfit koek. En daarvoor ben ik nog opzoek naar een goede vit/min korrel.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:01

65 kilo per dag..Pfff arme jij!!

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 22:06

Ja ik doe nu een keer zo lang met een baal.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 23:26

Jeetje! Dat scheelt wel echt enorm dan :wow:
Een goede vitaminekorrel vind ik Vitalbix Daily Complete, Marstall Force of Victorious Secret 200 (de laatste voer ik nu omdat deze zonder luzerne is).

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 01:11

En hoeveel geef je ze nu s ochtends & s avonds?

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Mijn Tinker eet veel hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 12:36

Smorgen 10/ 12 kilo en savonds 15kilo