Ervaringen Pavo 18+

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 15:49

ik Ben opzoek naar ervaringen over de Pavo 18+ vooral voor de ‘senioren’ waar nog actief mee gereden wordt.

Merken jullie dat t paard meer energie krijgt? En beter op loopt?

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:51

Kan je niet veel beter een goede voedingsadviseur vragen? Want in een ander topic wil je dat je paard alleen op vitaminebrok loopt. Iig de pony van mijn schoonmoeder krijgt dit. Wordt gebruikt om haar (fjord) op gewicht te houden. Ze is snel mager. Meer energie krijgt ze er niet van.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 16:29

Yvank_ schreef:
Kan je niet veel beter een goede voedingsadviseur vragen? Want in een ander topic wil je dat je paard alleen op vitaminebrok loopt. Iig de pony van mijn schoonmoeder krijgt dit. Wordt gebruikt om haar (fjord) op gewicht te houden. Ze is snel mager. Meer energie krijgt ze er niet van.


Klopt. Uiteraard kan ik een voedingsadviseur na vragen maar sommige zijn nog altijd erg commercieel.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:33

Maar genoeg ook niet :)

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:44

Oudere paarden hebben doorgaans meer behoefte aan opneembare eiwitten voor spierbehoud. Het aandeel Verteerbaar ruw eiwit in de Pavo 18Plus muesli is vrij hoog in vergelijking met andere voeders. Daarnaast kan het ook nat gevoerd worden, bijv voor oudere paarden met een slechter gebit, zodat ook die paarden de voedingsstoffen goed op kunnen nemen.
Of het echt extra energie geeft denk ik niet (tenminste daar is niets extra's voor toegevoegd), maar als je spierafbraak kunt voorkomen door goed te voeren, heb je denk ik automatisch een paard dat wat fitter blijft op oudere leeftijd.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:47

Ik voer het die van mij sinds een paar jaar en hij doet het er geweldig op. Glanst, heeft energie en het zet goed aan. Dus hoef er niet al te veel van te voeren. Ik kan het echt aanraden. Ik combineer het nog wel met andere dingen, maar kan het snel merken als ik de 18+ verminder of juist meer geef.

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:53

Macho krijgt het. 22 en nog lekker actief.
Hij doet het er goed op, maar merk niks aan extra energie of zo :)

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:56

Wij rijden niet meer sinds een paar jaar, maar mijn 34 jarige ruin doet het erg goed op een schep 18plus. Het heet natuurlijk 18plus, ik voer het echter pas sinds 2 jaar. Verder eet hij compleet normaal rantsoen gras en hooi. Ik vind persoonlijk dat ie er voor zijn leeftijd nog wel knap uitziet :D

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:58

Hier staat er een van 34 op seniores priores met 18+ muesli.
Beestje heeft tot een half jaar terug nog lessen gelopen.
Hij werd moddervet op een gegeven moment, en nu is hij van de 18+ af.
Maar dat is een verschil! Echt enorm!
Goed voer voor die oudjes! _/-\o_

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 17:22

Ik wil het niet geven om hem dik te maken. Puur halve kilo naar t werk. Volgens de site van Pavo zou hij voor paard wat op conditie is 330 gram per 100kg paardengewicht. Hij weegt 450. En hij zou van mij niet meer dan 500 gram krijgen.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:24

Gewoon zelf op het oog voeren

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:26

Ik heb het mijn 19 jarige ook een tijdje gegeven. Vond het fijn voer, alleen at mijn kieskeurige merrie het na 2 zakken niet meer....

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:50

plutolover schreef:
Ik wil het niet geven om hem dik te maken. Puur halve kilo naar t werk. Volgens de site van Pavo zou hij voor paard wat op conditie is 330 gram per 100kg paardengewicht. Hij weegt 450. En hij zou van mij niet meer dan 500 gram krijgen.

Deze pony van 300 kilo kreeg 1,5 schep.
Ik gok dat dat 1,3 kilo is, niet mijn pony verder, maar het zet goed aan. :+
Ik vind dat je het aan zijn bovenlijn qua spieren heel goed kunt zien het verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:26

Hoe zijn recente ervaringen met deze muesli??

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 08:06

Ik voer al jaren 18 plus muesli. Mijn shet vindt deze muesli het lekkerste van alle hard en ruwvoer. Daar ben ik erg blij mee, want ik meng haar voer er vaak mee. Momenteel meng ik het door haar dagelijkse Fibre Beet heen. Maar ik meng het ook door haar dagelijkse voerbakjes heen met Cavalor Fibre Force en grasbrok. Vindt het erg fijn voer, omdat je het ook nat kan voeren.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 08:10

Oh lees net je topic bericht. Mijn shet is 33 en loopt dagelijkse haar rondje aan de longeerlijn. Maar of het verschil maakt durf ik niet te zeggen. Mijn shet is al jaren hetzelfde qua looplust. Maar ze is nog steeds een fitte senior *\o/* dus denk dat het voer wel voorziet in de benodigde vitaminen en mineralen.

kaatje1983
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-06-11
Woonplaats: veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 08:53

Mijn 27 jarige doet het er ook echt super ook en zit mooi in zijn lijf... echt extra energie krijgt hij er niet van

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 09:30

Hahaha, totaal off topic, maar ik dacht een totaal ander topic te lezen...

Ik las ‘ervaringen Pabo 18+’

Google ff pabo voor wie geen idee heeft...

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:08

Mijn 24 jarige, die nog op Z2 niveau loopt, gaat er echt als een trein op.
Dik genoeg, genoeg energie en heel goed in zijn bespiering.

Uiteraard kun je langzamerhand aan zijn model zien dat hij niet piep jog meer is. Maar de zadelpasser zei mij laatst nog dat zijn rugbespiering een gemiddelde 7 jarige nog jaloers zou maken. Dat zegt veel denk ik. En hij is in de loop der jaren alleen maar fanatieker geworden dus qua werklust moet ik hem eerder afremmen.

Hij heeft in de winter inmiddels meer bijvoer nodig (voor zijn doen). Paard heb ik altijd redelijk sober moeten houden maar inmiddels krijgt hij toch 2,5-3kg.

Dus zeker geschikt voer om een paard ook op die laaftijd nog in sportconditie te houden.

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:20

Ik voer mijn dit jaar (datum onbekend) 26 jarige pony ook al lange tijd pavo 18+. Dit eet hij goed, hij vindt veel niet lekker. Ik kan niet zeggen dat ik merk dat hij energieker is.

Sinds vorig jaar winter ben ik er seniores priores naast gaan voeren. Hij werd/bleef van alleen 18 + muesli (en vanuit stal twee keer halve schep basis brok) niet rond genoeg. Nu ik seniores priores voer is en blijft hij weer mooi op gewicht. We maken nog wekelijks een buitenritje inclusief lekker galopje en we longeren nog wekelijks.

Anoniem

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:34

Mijn oudje werd er niet energieker van, maar het is wel goed voer vind ik.

Als je ze echt pittig wil houden zou ik voor ander voer kiezen, eventueel in combinatie met 18+ muesli.

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:09

Ik weet dat dit een ouder topic is, maar ik wil het toch even een schopje geven gezien dit precies mijn vraag omvat.

Zijn er inmiddels meer mensen die ervaring hebben met de Pavo 18+ en dan met name of dit energieker maakt?

Mijn uiterst fitte senior (wekelijks trainen in de bak, longeren en met goed weer lange ritten) kreeg het afgelopen jaar een klein schepje Fibrebeet plus een handje brok van stal en een schepje Pavo Vital. Nu voer ik hem sinds eind december een klein schepje (2 Vital maatbekertjes ongeveer?) gemixte Fibrebeet met Pavo 18+ en de vital erbij. Nu zijn er wel meer dingen veranderd zoals verhuizing en dus nieuw (armer) ruwvoer, maar ik merk dat mijn paard nu sinds een aantal weken enorm druk is. Ik kan hem elke dag aan het werk zetten en dan nog is hij druk. Gaat veel aan de ren tijdens het longeren en is buiten ook een stuk heter dan normaal (zelfs na longeren). Ik vraag me nu dus af of dit van dat kleine schepje voer kan komen.. Aan de ene kant is het natuurlijk goed dat een senior zulke energie en looplust heeft, maar handig is anders. Voor de verhuizing was hij eerder suf en traag te noemen (helemaal ingekakt). Deze energie kan ik meer vergelijken met de tijd dat hij op de prednisolon stond. Toen was hij ook niet te houden. :')

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:54

Ik heb een aantal jaar Pavo 18+ gegeven, en die van mij is erg gevoelig op eten maar ik had niet het idee dat hij er drukker van werd. Hij deed het er hartstikke goed op, mooi op gewicht en goed in z’n vel en een normale looplust. Maar dat had hij ook al voordat ik hem 18+ voerde.

Kon het helaas niet meer geven wegens slokdarmverlamming, en nat wordt het te snel een harde brei waardoor hij verstoppingen kreeg.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 17:19

Celebi schreef:
Ik weet dat dit een ouder topic is, maar ik wil het toch even een schopje geven gezien dit precies mijn vraag omvat.

Zijn er inmiddels meer mensen die ervaring hebben met de Pavo 18+ en dan met name of dit energieker maakt?

Mijn uiterst fitte senior (wekelijks trainen in de bak, longeren en met goed weer lange ritten) kreeg het afgelopen jaar een klein schepje Fibrebeet plus een handje brok van stal en een schepje Pavo Vital. Nu voer ik hem sinds eind december een klein schepje (2 Vital maatbekertjes ongeveer?) gemixte Fibrebeet met Pavo 18+ en de vital erbij. Nu zijn er wel meer dingen veranderd zoals verhuizing en dus nieuw (armer) ruwvoer, maar ik merk dat mijn paard nu sinds een aantal weken enorm druk is. Ik kan hem elke dag aan het werk zetten en dan nog is hij druk. Gaat veel aan de ren tijdens het longeren en is buiten ook een stuk heter dan normaal (zelfs na longeren). Ik vraag me nu dus af of dit van dat kleine schepje voer kan komen.. Aan de ene kant is het natuurlijk goed dat een senior zulke energie en looplust heeft, maar handig is anders. Voor de verhuizing was hij eerder suf en traag te noemen (helemaal ingekakt). Deze energie kan ik meer vergelijken met de tijd dat hij op de prednisolon stond. Toen was hij ook niet te houden. :')


Mijn senior krijgt geen 18+ Pavo maar is ook sinds verhuizing vol energie (ondanks armer hooi ) en denkt dat hij weer 4 is. Ipv bijna 24

Celebi
Berichten: 3641
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ervaringen Pavo 18+

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 18:28

Misschien moet ik het voer dan niet meteen de schuld geven. :')