Pavo Ease & Excel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:03

Die kolom "gewenst" in je plaatje, is dat voor sport of recreatie en is dat met of zonder hooi gerekend? Ik neem aan met tien kilo gemiddeld Nederlands hooi?

Edit: Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je dit hebt geleerd Mizora, ik zou het ideaal vinden als ik rantsoenen zo goed uit kon rekenen.
Laatst bijgewerkt door 0011223344 op 05-04-18 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:05

ik sta er precies zo in enjoy86. Welke is nu beter?
waarschijnlijk afhankelijk van het paard.
Ik heb een merrie die vrij kieskeurig is, de dailyplus blieft ze niet. gastro+ wel, maar liever muesli (ze krijgt af en toe een handje natures best. Hooi zoveel ze op kan, maar dat gooit ze meestal haar hele stal door.
ze beweegt heel weinig en is zeer gespannen en nerveus.

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 14:09

juval schreef:
ik sta er precies zo in enjoy86. Welke is nu beter?
waarschijnlijk afhankelijk van het paard.
Ik heb een merrie die vrij kieskeurig is, de dailyplus blieft ze niet. gastro+ wel, maar liever muesli (ze krijgt af en toe een handje natures best. Hooi zoveel ze op kan, maar dat gooit ze meestal haar hele stal door.
ze beweegt heel weinig en is zeer gespannen en nerveus.

Behalve dat mijne niet zo kieskeurig (en een ruin) is, kon je mijn paard wel beschreven hebben _/-\o_ :)

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:12

Ik zou ook eerder voor een muesli gaan, omdat ze daar mee op moeten kauwen en speekselproductie helpt met het neutraliseren van het maagzuur. Zelf zou ik gaan voor de pavo-variant, ook vanwege het hogere kopergehalte en het lagere zetmeelgehalte.

Ik zie dat je nog net mijn niet-aangepaste bericht gequote hebt, maar het vrep-gehalte is van pavo ook iets hoger (5%), dus het is een iets geconcentreerder voer. Je hoeft er ook flink minder van te voeren om alles te dekken qua behoefte (2kg ease t.o.v. 3kg gastro+). Het vitamine E-gehalte is dan wel suboptimaal, maar alsnog al 2x de minimale behoefte en dus op zich voldoende bij de meeste paarden.

@Marise01: het is berekend voor een volwassen merrie of ruin op rust (en niet lacterend/drachtig). Ik heb er inderdaad 10kg gemiddeld Nederlands hooi naast gezet. Ik ben bezig met mijn master diervoeding op de wur. En verder is het voornamelijk een kwestie van heel veel lezen. Ik heb het boek "nutrient requirements of horses, 6th edition" liggen (NRC 2007). Dat is digitaal te lezen, maar ik heb hem uiteindelijk gekocht. En ook het CVB heeft interessante informatie.

http://www.cvbdiervoeding.nl/pagina/100 ... loads.aspx
2e kopje, 4e link.

https://www.nap.edu/read/11653/chapter/1
Pittig. Ik doe iedere keer een stukje.

MilouNigel

Berichten: 854
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Limburg

Re: Pavo Ease & Excel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 17:44

Ik heb ook een proefverpakking aangevraagd. Onze shetlandruin staat nu bijna een jaar op de Gastro+ en doet het er erg goed op. Hij is compleet gestopt met luchtzuigen, geen gaskolieken meer gehad en hij haalt er genoeg energie uit. Omdat hij IR is, was ik in het begin erg huiverig over het suiker/zetmeelgehalte in de Gastro+, tot nu toe gaat het goed maar als we over kunnen op minder wil ik dat graag proberen. Ik ben erg benieuwd naar de muesli.

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Pavo Ease & Excel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:46

Ik heb ook een proefzakje besteld. Paard krijgt sinds paar weken Gastro + met de Mix, dus nog met eerste zak bezig. Kan nog niet echt verschil merken, alleen dat ze het misschien niet zo lekker vindt, aangezien ze met haar achterbenen staat te slaan tijdens het eten daarvan.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Pavo Ease & Excel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:07

Hier ook een proefzakje aangevraagd. Ben heel benieuwd naar de hardheid, want luzerne kan te scherp voor de maag zijn voor maaggevoelige paarden en die van mij mag het niet.

Er is een studie welke aantoonde dat veulens er juist zweren van kregen in het onderste deel van de maag.

Het voer bestaat al langer (pavo heeft het in nl gebracht) en op de site staat ook dat het is voor paarden met zweren hoog in de maag en niet voor laag in de maag.
Daar maak ik me wel zorgen om. Het voer heeft wel veel successen!

"This feed is designed to support the management of horses and ponies at risk from non-glandular ulcers. Please seek veterinary advice for the treatment/management of glandular ulcers."

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:44

Ik vraag me af welke geschikter is voor het sportpaard..
Ik merk bijvoorbeeld bij de Gastro dat mijn paard toch iets te weinig explosieve energie heeft (vooral bij het springen).

Daarom ben ik haar een halfje Pavo Triple P bij gaan geven. Nu is ze een stuk scherper en sneller met de sprong, stuk wakkerder ook. Dat heeft toch wel te maken met de suikers en het zetmeel.

Nu zie ik dat de Pavo nog minder zetmeel heeft dan de Gastro (wel beter voor de maag natuurlijk..). Maar zou mijn paard er dan niet nog meer op achteruit gaan qua snelle energie?

Gastro helpt haar trouwens super met haar gevoelige maag. Dus wil zeker bij dit type voer blijven, Havens of Pavo maakt mij verder niet uit. Ben over beide merken content.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Pavo Ease & Excel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:52

oh, in dat geval zou de Pavo ons paard beter passen. Die heeft van de Gastro juist te veel energie, zou ik graag wat minder zien. Ze wordt weinig gereden.

Nsky86

Berichten: 976
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Noord Holland

Re: Pavo Ease & Excel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 08:51

zijn er inmiddels al mensen die het voer in huis hebben? Mijn zak is gister binnen gekomen, ben benieuwd.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Pavo Ease & Excel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:45

Nee helaas nog niet...

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Re: Pavo Ease & Excel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 10:08

mijne ook nog niet

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Pavo Ease & Excel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:34

Ik wacht eerst het proefzakje even af.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:49

Volgens Pavo is het laag in suiker/zetmeel gehalte , maar ik vind het nog redelijk hoog. Ook het gehalte in vet vinden ze hoog, maar in bijv de Topsport is het vetgehalte een stuk hoger. Ik heb een proefzakje aangevraagd niet voor mijn eigen paard maar voor het sportpaard van mijn dochter. We wachten af. Zo op het oog vind ik het niet bijzonder....

Nsky86

Berichten: 976
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:58

Misty12 schreef:
Volgens Pavo is het laag in suiker/zetmeel gehalte , maar ik vind het nog redelijk hoog. Ook het gehalte in vet vinden ze hoog, maar in bijv de Topsport is het vetgehalte een stuk hoger. Ik heb een proefzakje aangevraagd niet voor mijn eigen paard maar voor het sportpaard van mijn dochter. We wachten af. Zo op het oog vind ik het niet bijzonder....


Ik herken wat je zegt, het lijkt ook redelijk veel op nature's best van Pavo, al hoewel de hoeveel energie hierin wel wat verschilt

Jonnekee
Berichten: 752
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:22

Ik heb ook een proefzakje aangevraagd dit omdat de mijne zeer kieskeurig is voordat ik weer een hele zak weg kan geven.

Heeft er iemand een foto van het voer ben erg benieuwd hoe het eruit ziet :j

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pavo Ease & Excel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:37

Het is een sportmuesli en nature's best is een basismuesli.

Het is zover ik weet is het met 14% totaal ruimschoots het laagste zetmeel+suikergehalte in de traditionele merken als je niet in de zeer energiearme voersoorten gaat zitten (atleet is vergelijkbaar, maar dat is een topping en voer waar de gedachte kg's van zijn). Vitalbix Active+ is wel lager, maar nog iets duurder (een kg minder per zak).

Voor de meeste sportpaarden is wat zetmeel en suiker helemaal geen probleem, ook niet als ze maagzweren hebben. Wel is het afhankelijk van hoe het aangeboden wordt, als brok of als muesli en hoe geconcentreerd.

Topsport is overigens ook een topping en niet bedoeld als volledig voer (relatief laag in mineralen). Het vetgehalte is voor een gewoon/sportkrachtvoer hoog. Gemiddeld tussen de 4-6%, met 10.5% is dat verdubbeld.

Als ik op een keer overstap naar een sportmuesli, is de kans groot dat ik inderdaad van Nature's Best naar EaseExcel overstap.

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:13

Ik voer het inmiddels een paar dagen, paard eet het prima (stal voert en kom niets tegen in de voerbak). Het weegt echt niets, waardoor 2 kilo +/- 3 voerscheppen is. Het is niet echt een meusli-meusli zoals ik een gemiddelde meusli ken. Het lijken een soort brokjes in verschillende vorm/maat en daartussen zit een soort luzerne.

Na een paar dagen kan je natuurlijk nog niet veel zeggen of het aan het voer ligt, maar hij doet het goed op het moment. Ziet er nog goed uit, hij valt snel af (merk je ook snel) en dat is nog niet het geval.

Ik geef na (zware) arbeid wel nog de Topsport bij (0,5-1 voerschep).

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:02

Mizora: oeh wat word ik blij van jouw tabellen!

Ik was zelf al een beetje bezig met het te vergelijken met de Bonpard Colon, hoewel het daarbij lijkt dat in de Bonpard wel een stuk meer qua vitamines zit, en toch nog wat minder suiker. Hoe denk jij daarover?

Jonnekee
Berichten: 752
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:43

mavantos schreef:
Ik voer het inmiddels een paar dagen, paard eet het prima (stal voert en kom niets tegen in de voerbak). Het weegt echt niets, waardoor 2 kilo +/- 3 voerscheppen is. Het is niet echt een meusli-meusli zoals ik een gemiddelde meusli ken. Het lijken een soort brokjes in verschillende vorm/maat en daartussen zit een soort luzerne.

Na een paar dagen kan je natuurlijk nog niet veel zeggen of het aan het voer ligt, maar hij doet het goed op het moment. Ziet er nog goed uit, hij valt snel af (merk je ook snel) en dat is nog niet het geval.

Ik geef na (zware) arbeid wel nog de Topsport bij (0,5-1 voerschep).



Zou je een foto kunnen plaatsen van het voer ik ben erg benieuwd hoe het eruit ziet. :j

Pippa08
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:58

Nu hoorde ik net dat het precies hetzelfde voer is als Baileys Excel & Ease, maar dat het gewoon in andere zakken verpakt is...

Prijs Pavo: € 19,45 (15kg)
Prijs Baileys: € 19,95 (20 kg)

Mocht het echt zo zijn weet ik het wel hoor...

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:22

Pippa08 schreef:
Nu hoorde ik net dat het precies hetzelfde voer is als Baileys Excel & Ease, maar dat het gewoon in andere zakken verpakt is...

Prijs Pavo: € 19,45 (15kg)
Prijs Baileys: € 19,95 (20 kg)

Mocht het echt zo zijn weet ik het wel hoor...


Het is inderdaad hetzelfde product, maar ik heb Baileys nog nooit in Nederland te koop gezien.

Van facebook:
Citaat:
Pavo Paardenvoer: wij zijn niet hetzelfde bedrijf, maar het klopt inderdaad dat Ease&Excel al een beproefd concept is in Engeland. Daar is het zeer succesvol en heeft het al veel paarden geholpen. Wij gaan het nu in o.a. Nederland, België en Duitsland introduceren


Ik zie mensen het ook vergelijken met Cavalor FiberForce. Van FiberForce moet je 800g/100kg paard voeren om voldoende koper en selenium te voeren (de meest beperkende mineralen) en is het vitamine E-gehalte dat je dan voert nog altijd lager dan met 400g/100kg paard aan EaseExcel.

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Pavo Ease & Excel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:30

Ik heb even gekeken, maar idd. De ruwe celstof, olie/vetgehalte, zetmeel, suiker en eiwit is gelijk. -O-

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:38

Pippa08 schreef:
Nu hoorde ik net dat het precies hetzelfde voer is als Baileys Excel & Ease, maar dat het gewoon in andere zakken verpakt is...

Prijs Pavo: € 19,45 (15kg)
Prijs Baileys: € 19,95 (20 kg)

Mocht het echt zo zijn weet ik het wel hoor...


Zoiets las ik op Facebook inderdaad, maar is dat andere merk te koop in Nederland dan?

Nsky86

Berichten: 976
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Noord Holland

Re: Pavo Ease & Excel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:32

Afbeelding

Zo ziet het voer eruit. Moet zeggen dat mijn merrie een moeilijke eter is maar ze vind het fantastisch.
Ik vul het aan met Pavo Vital omdat ze nu op rust staat