Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 41 van de 42 [ 1050 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Eetwaar voor paardjes

 
Profiel   

Ik dacht altijd dat zandgrond niet puur zand was maar altijd vermengd met een klein percentage leem of klei. Maar ben ook geen kenner :=
Ach we proberen wel wat. Goed watergeven is inderdaad wel iets om in de gaten te houden!

Wat denken jullie, zijn dit voederbieten of een ander knolgewas? :?

[ img ]
[ img ]

De boer was al weg dus kan het niet navragen. Ik wou het gevallen en gemiste spul een beetje verzamelen in dit hoekje maar twijfel ineens of het wel eetbaar is..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 19:29 



 
Profiel   

Waarschijnlijk voederbieten, idd verzamelen en voeren, ong. 1 per dag per paard. En anders stukje proeven, als ze erg zoet zijn is het suikerbiet, kan je ook voeren, maar minder. Ik prikte ze aan zo'n geheel ijzeren prikpaaltje zodat ze er even mee bezig waren zonder dat de helft te makkelijk in de grond getrapt werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 19:33 



 
Profiel   

Oh dat is slim :) ik wou ze in een netje doen en aan de boom hangen ofzo maar dat is misschien weer te lastig :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 20:10 



 
Profiel   

Gat doorheen boren/prikken, touw er doorheen en ophangen is ook optie. Maar in een net lijkt mij teveel frustratie en net stuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 20:14 



 
Profiel   

Heeft kwaliteit van water ook invloed op mijn paard? Weet iemand dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 09:23 



 
Profiel   

Dat kan zeker van invloed zijn. Hoog ijzerhoudend water staat er bijvoorbeeld om bekend problemen te veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 13:44 



 
Profiel   

Een vriend van mij gaf aan dat een waterontharder misschien een oplossing kan zijn om water schoner te maken. iemand ervaring? Ik zag deze aanbieder bijvoorbeeld https://remon-waterontharders.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 14:18 



 
Profiel   

Helaas de laatste tijd weinig kunnen ondernemen
ten aan zien van onderhoud van de eetbare planten. :n
Het ziet er nu ook allemaal erg troosteloos uit ...


Wel vandaag gesnoeide wilgentakken opgehaald.
Trof voor het eerst een soort bruin rozetje van oude blaadjes aan de takken,
dit nog niet eerder gezien. Zat ook niet aan alle takken die gesnoeid waren ...

Groet Karin.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-23 19:39 



 
Profiel   

Onder tussen wel druk met de voorbereidingen voor nieuwe zaadjes & planten ....
Daar gaat toch veel tijd in zitten om het "ongewenste wat er groeit" er allemaal uit te krijgen :Y)

Maar tref in de wei deze nu ineens aan
en heb geen idee wat het is
en of het eetbaar is voor paardjes ....
Het groeit in een grote pol

Groet Karin.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 18:59 



 
Profiel   

Lijkt luzerne :) maar kan ook wikke zijn die vind ik soms zo op elkaar lijken haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 19:01 



 
Profiel   

Luzerne heb ik ook en dat lijkt er na mijn inziens niet op ....

Deze blijft ook klein ...

Wikke ga ik googlen

Groet Karin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 20:50 



 
Profiel   

Lijkt ook wel een beetje op pimpernel (kruid), is veilig voor paarden en jong smaakt het iets komkommerachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-04-23 21:07 



 
Profiel   

Of Esparcette, heeft ook een beetje zulk blad.

Vorig jaar hebben we zonnebloemhoofden bewaard, oef wat komt daar veel zaad vanaf zeg. Ik denk dat we het hele dorp wel van zonnebloemen kunnen voorzien. Het hele stuk van vorig jaar nu ingezaaid met de opbrengst van 1 bloem :=

[ img ]

Ik zaai elke week wat bij, zo is de bloeiperiode verspreid en wordt het verlies door hongerige vogels en de kippen hopelijk een beetje beperkt.

Eigenlijk hebben we al het zaad van eigen oogst kunnen gebruiken, behalve kamille en korenbloem.
Hopelijk komt het ook allemaal op...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-23 18:07 



 
Profiel   

Alles groeit inmiddels volop,
paardjes heerlijk aan het snacken
Groet Karin.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 16:34 



 
Profiel   

missfalki schreef
Diana_Mabel schreef
Wat jammer Karin! maar geef het niet op het ene jaar lukt er meer dan het andere ook dat is de natuur.

Qua rolklaver kun je denk ik gerust zijn. Ik vond deze site:
https://www.cruydthoeck.nl/winkel/bw1-p ... ruiden/p29

daar zit rolklaver in een mix van zaad juist voor paarden.


Door jouw link verder gekeken want vroeger in een plantenboek opgezocht
met alleen maar tekeningen nu met foto's erbij kom ik uit dat het de kleine klaver is …

https://www.wildebloemen.info/pages%20b ... klaver.php

Hopelijk ook niet erg voor paardjes …

Groet Karin.


Hé Karin,
even jouw oude bericht gequote omdat ik hier nu veel van heb staan. Konden jouw paarden het goed verteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 19:11 



 
Profiel   

GraceZarif schreef
Hé Karin,
even jouw oude bericht gequote omdat ik hier nu veel van heb staan. Konden jouw paarden het goed verteren?


Wij hebben door de jaren heen altijd meerdere soorten klaver in het land en in het hooi (land) gehad.
Gaf geen zichtbare problemen.

Wel dat vroeger mijn oude paard en nu mijn shetlander er minder voedingsstoffen uit kunnen halen door ouderdom.
Extra bijgevoerd mijn oude paard sanequi .....? vanuit de dierenarts en mijn shetje krijgt er nu Hartog senior bij.

Groet Karin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 20:27 



 
Profiel   

missfalki schreef
Luzerne heb ik ook en dat lijkt er na mijn inziens niet op ....

Deze blijft ook klein ...

Wikke ga ik googlen

Groet Karin.


Het is geen wikke en ook geen pimpernel. Ik ben deze plant ook nog niet eerder tegen gekomen tijdens mijn vele wandelingen en erf bezoeken. Ik heb de foto door plantnet gehaald en daar komt als eerste een konijnenpootje soort uit en ook hokjespeul. Heeft de plant inmiddels al bloemen? dat zou het makkelijker maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-23 20:23 



 
Profiel   

met bloemetjes

[ img ]

Pimpernel is dit jaar voor het eerst opgekomen uit een gevarieerde zaden mix
en ziet er heel anders uit


[ img ]


[ img ]



Groet Karin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-23 20:44 



 
Profiel   

Ik bump deze even omhoog

Zijn varens ok in hooi?

Varens die vooral in en rond bossen groeien. Als ze deels in de wei groeien, komen de paarden er niet aan. Maar als je de wei zou hooien en die varen komen (gedroogd dan uiteraard) in dat hooi terecht, is dat ok voor paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-23 22:39 



 
Profiel   

Varens zijn giftig. In gedroogde vorm weer ik dat niet. Zou er niet blij van worden in mijn hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-23 23:12 



 
Profiel   

Zou ik inderdaad ook niet willen.
Sommige paarden eten sommige varens tijdes sommige seizoenen, maar gedroogd is het lastig voor ze om te herkennen en te doseren.

Volgens mij heeft Marsha Wijlhuizen (als ik het goed schrijf) weleens een blog geschreven over welke varens haar paarden weleens eten. Misschien sowieso interessant om even te kijken welke soort je hebt in de wei :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-23 06:13 



 
Profiel   

Op dit moment groeit en bloeit er erg veel van wat ik gezaaid heb, wil dit nu gaan drogen zodat er van de winter ook nog planten zijn om te snacken, maar drogen is nieuw voor mij en heb geen idee hoe of wat .....

- moeten de bloemen eerst afsterven (luzerne, esparchette, wilde peen, kaasjeskruid)
- maakt het nog uit hoe lang ze moeten drogen dat ze smakelijk zijn/blijven voor de paardjes
- alle andere informatie over drogen is welkom :j

Groet Karin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-23 19:25 



 
Profiel   

Voor veel planten zijn het juist de bloemen die gezond zijn voor paarden. Voor anderen juist weer de wortel. Bij sommigen juist de hele plant. Is dus een beetje afhankelijk van wat je zelf wilt.

Ik vind bloemen drogen wel een lastig dingetje omdat sommige planten bepaalde stoffen verliezen die juist gezond zijn. Of alleen mild giftige stoffen overblijven die paarden dan niet meer herkennen.
Zonder heel veel kennis (en ik heb dat vertrouwen nog niet) begin ik daar niet aan.

Wat ik wel altijd droog zijn takken met bladeren. Boomhooi is hier erg populair bij de paarden en daar kun je niet veel verkeerd doen als je bomen en struiken kiest die ze sowieso altijd eten.

Kijk anders even bij kruidenmengsels voor paarden op webshops, daar staat vaak wel bij of ze het blad/wortel/bloem gebruiken van de plant.

Als ze teveel zonlicht krijgen tijdens het drogen vergaat de kleur, ik neem aan dat dat ook wat doet met de voedingstoffen. Meer weet ik niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-23 09:51 



 
Profiel   

Amigo_tje schreef
Ik bump deze even omhoog

Zijn varens ok in hooi?

Varens die vooral in en rond bossen groeien. Als ze deels in de wei groeien, komen de paarden er niet aan. Maar als je de wei zou hooien en die varen komen (gedroogd dan uiteraard) in dat hooi terecht, is dat ok voor paarden?



Toevallig plaatst ze nu weer een filmpje:
https://www.instagram.com/p/CumGoEMoC3z ... BiNWFlZA==

Maargoed nogmaals, in hooi zou ik het niet willen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-23 12:54 



 
Profiel   

:P druk geweest met de eetbare planten, veel en alles tegelijk groeiend en bloeiend.
Ook nieuwe planten die voor het eerst op kwamen.
De paardjes er heerlijk van kunnen eten en nu bezig met drogen
zodat er van de winter ook nog wat te geven is.
En voor de gevormde zaadjes nieuwe plekjes zoekend.

Maar ben er nog steeds niet uit wat de volgende planten zijn.

Deze is nieuw en onbekend?
[ img ]

En deze al eerder geplaatst (post van 21-6-2023) zie hierboven
maar heeft nu ook een bruin stekelig bolletje gekregen
[ img ]

[ img ]

Groet Karin.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-23 15:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 41 van de 42 [ 1050 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen