Hennepzaad voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:31

Ik ben gestopt omdat ik denk dat t niet ten goede komt bij zijn cushing.
Ga vanavond een reading laten doen bij een goede dierentolk. Zij is ook homeopaat. En dus vragen of het hennepzaad hem goed doet of niet.
In mijn ogen kreeg hij nl wat meer last van de eiwitten en ik was al lager gaan doseren.
Ook kale plekken waren aanwezig en schuren.
Durfde eigenlijk niet door te zetten vanwege de cushing en symptomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 20:31

Carl123 schreef:
Tarico schreef:
Ja, ik heb ze bij de webwinkel van Bio-Ron gekocht :)

De prijs is meer dan 10x zo duur als ik betaal :oo


... maar aangezien jij niet vertelt waar jij ze koopt is die informatie vrij nutteloos, zeker aangezien je al twee keer eerder hebt vermeld dat jij ze zoveel goedkoper hebt gevonden. :+

@ Tylando: in principe zijn Cushing en eiwitten niet aan elkaar gekoppeld, Cushing paarden hebben vaak juist meer eiwitten nodig omdat ze anders hun spiermassa verliezen. Weet je zeker dat het dus wel de eiwitten zijn die voor problemen zorgen? Mijn paard is insulineresistent en heeft daardoor ook die verhoogde eiwitbehoefte en ging ook schuren van een voor hem te hoge dosis hennepzaad. Daarnaast krijgt hij echter nog 150-200gr eiwitten bijgevoerd, en toen ik ipv 40gr 30gr hennepzaad ging voeren verdween de staartjeuk weer compleet. In mijn ogen is het dus heel erg onwaarschijnlijk dat die jeuk van de 14 gram eiwitten komt die in de 40gr hennepzaad zat, aangezien het verschil tussen 40 en 30 gram hennepzaad maar zo'n 4 gram eiwit is in totaal.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:30


Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:37

xyzutu2 schreef:
... maar aangezien jij niet vertelt waar jij ze koopt is die informatie vrij nutteloos, zeker aangezien je al twee keer eerder hebt vermeld dat jij ze zoveel goedkoper hebt gevonden. :+
.

Dat is een konstatering, jullie doen er natuurlijk mee wat jullie willen ;-)
Ik heb ondertussen wel al meer zaken terug gevonden die het drievoudige van de normale prijs kosten, bvb bepaalde kruidenbrokken...
Ik vermeld nog geen bronnen omdat ik aan het onderhandelen ben om mijn eigen voer te kunnen verkopen. Als dat niet aan een eerlijke prijs kan doe ik het gewoon niet. Blijkbaar wordt er enorm geprofiteert van mensen die hun paarden gezond willen voeren. Dat vind ik niet ok!
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 26-07-18 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:46

TanteFlavie schreef:
Dank zij het bio-ron verhaal ben ik eens gaan googlen bij visvoer.... die gebruiken ook zeer vaak dit product....

Zou dit hetzelfde zijn? https://www.allinpartikels.nl/pellets/p ... 809-detail

en

http://www.hengelspullen.nl/hengelspull ... s&ID=46369

en

http://www.henkkoster.nl/kostra-babycor ... -3-kg.html


Dan is het weer hetzelfde verhaal... zet er "paard" bij en je kan de prijs omhoog schieten...

Haha....die tweede link staat nochtans bij dat het 100% hennep is. In Nederland gelden strenge voedsel normen, ik vermoed ook voor visvoer, dus dat zal wel ok zijn om te geven aan paarden! Goed gevonden!!!

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 22:43


elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:31

Ik heb mijn paard ook al een tijdje op een zeer lage dosis hennepzaad (zoiets als 20 zaadjes per dag). Hoewel het een lage dosering is, zie ik ook ineens jeuk en ook kijkerigheid.
Ik kan me herinneren ooit eens een artikel te hebben gelezen, waarin een waarschuwing stond over eiwitten vertering bij warm weer. Dus ben even gaan zoeken, punt 7 in dit artikel (paarden hebben in de hitte meer moeite met eiwitten te verteren, omdat eiwit vertering ook hitte in het paard veroorzaakt): (http://thenaturallyhealthyhorse.com/horses-hot-weather/) misschien toch even iets om over na te denken: mede gezien de huidige extreem hoge temperatuur.
Daarnaast vond ik een verklaring voor de kijkerigheid: door meer eiwit te voeren, verhoog je het ammoniakgehalte in het bloed, wat edgyness oplevert (https://vetpro.co.nz/protein-what-why-how/ ) en nog een link: http://thenaturallyhealthyhorse.com/pro ... rformance/

ellepel

Berichten: 47340
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:42

Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat als je 20 zaadjes voert zoals jij ze er ineens op reageren.
Wat heb je dan daadwerkelijk aan eiwit en wat krijg je aan eiwitten uit de rest van je voer?

Ik geef ook maar weinig, een eetlepel is het.
En er was even meer jeuk,maar ik had ze ook net op een nieuw stukje dor gras gezet
en weet van die van mij dat hij daar altijd wat jeukerig van word.
Maar denk dat je moet gaan rekenen wat er nou echt meer binnen komt dan?

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:53

Er is verder geen verandering in het totaal dieet: alleen die 20 hennepzaadjes. Het gaat er niet om of je je zoiets voor kunt stellen, ik snap wel dat jij je het moeilijk voor kunt stellen. Ik zie dat mijn paard op deze wijze reageert bij 20 zaadjes per dag. Dus geef ik nu nog minder.
Niet alle paarden zullen even gevoelig reageren hè. Ieder paard is, net als ieder mens een individu is, uniek daarin.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:55

20 zaadjes op 400+ kilo lijkt me niet terug te vinden

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 11:08

elbony schreef:
Er is verder geen verandering in het totaal dieet: alleen die 20 hennepzaadjes. Het gaat er niet om of je je zoiets voor kunt stellen, ik snap wel dat jij je het moeilijk voor kunt stellen. Ik zie dat mijn paard op deze wijze reageert bij 20 zaadjes per dag. Dus geef ik nu nog minder.
Niet alle paarden zullen even gevoelig reageren hè. Ieder paard is, net als ieder mens een individu is, uniek daarin.


Ik heb een soortgelijke ervaring. Ik gaf maar 15gr en mijn paard begon binnen een week te veranderen in bespiering. Net als de schrikkerigheid die vanaf 45gr kwam. Ik kon het me haast niet voorstellen.
Ik denk daarom dat de hoeveelheid op basis van 400kilo weinig zegt. Wellicht geldt kwaliteit boven kwantiteit.

Net als dat je van pure wheypoeder toch ook maar 50gr hoeft te geven en van lucerne kilo’s moet voeren tot het werkt.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:12

elbony schreef:
Daarnaast vond ik een verklaring voor de kijkerigheid: door meer eiwit te voeren, verhoog je het ammoniakgehalte in het bloed, wat edgyness oplevert (https://vetpro.co.nz/protein-what-why-how/ ) en nog een link: http://thenaturallyhealthyhorse.com/pro ... rformance/

:)* :)* :)* Plinggg..! Plingplingplingplingplingplingplingplingpling! Hele spaarpot aan kwartjes...

Ahaaaa... dus dáárom is mijn paard zo veranderd met die humus door zijn voer. Toen ik dat ging voeren stonk de eerste dagen de mest opvallend naar ammoniak, mijn aanname was toen dat hij daar een overschot van had in zijn lijf. En hij is inderdaad veel gemoedelijker geworden sinds toen. Hij krijgt het nog steeds.

Overigens ben ik hem nu ook een heel klein beetje hennepzaad gaan geven. Zal ongeveer een theelepel per keer zijn. Hij krijgt wat meer jeuk en hij begint opvallend uit te haren maar verder merk ik nog weinig verschil. Ik weet nog niet of ik het 'm wil blijven geven. Mijn merrie doet het er wel goed op. Goed in de zin dat ze ontgift, haar staart mag ik niet meer aan komen maar in elk geval heeft ze geen nieuwe wonden.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:54

@Koper : Let even extra op als je de hennep samen met FIR humic clay geeft, de werking van FIR is o.a. betere opname van eiwit.
Mijn paard krijgt ook nog steeds een klein beetje FIR (als onderhoud) : vandaar denk ik ook bij mijn paard een grotere reactie bij een zeer kleine dosering.

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:04

elbony schreef:
@Koper : Let even extra op als je de hennep samen met FIR humic clay geeft, de werking van FIR is o.a. betere opname van eiwit.
Mijn paard krijgt ook nog steeds een klein beetje FIR (als onderhoud) : vandaar denk ik ook bij mijn paard een grotere reactie bij een zeer kleine dosering.


Ik gaf mijn merrie ook hennepzaad maar helaas ook jeuk gekregen aan de zijkanten van haar staart. Nu 2 dagen ermee gestopt en jeuk neemt af. Gaf maar 20 Mg. Nadat ik daarmee gestopt was weer gestart met de Fir carbonclay, ze likt haar emmer heerlijk schoon. Raad jij aan om het samen te geven? Mijn merrie heeft eczeem.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:16

@dimma: het kan misschien wel samen, zal ook per paard weer anders zijn. Zoals met alles. Geen paard is hetzelfde. Eén ding weet ik wel: de FIR regelt een efficiëntere eiwit opname, dus vandaar mijn redenatie dat bij mijn paard de reactie op hennep groter is. Ik ga het nu proberen met 10 zaadjes. Volg vooral je paard, ze geven het snel genoeg aan.

superpony
Berichten: 25399
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:19

Ik denk dat alles met elkaar samen hangt. Hoe is de opname en darmflora van je paard? Het ene paard wordt doodziek van 1 gifitige plant of een eikeltje en een andere eet bosjes weg zonder problemen. Dan kan bij het ene paard een paar hennepzaadjes ook meer effect hebben dan bij het andere.

Als het lukt, zou ik ook kijken of een paard voldoende drinkt en hoe de urine is qua kleur, geur etc.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:46

elbony schreef:
@Koper : Let even extra op als je de hennep samen met FIR humic clay geeft, de werking van FIR is o.a. betere opname van eiwit.
Mijn paard krijgt ook nog steeds een klein beetje FIR (als onderhoud) : vandaar denk ik ook bij mijn paard een grotere reactie bij een zeer kleine dosering.

Nog meer pling. Ik vroeg mij al af waarom ze op zo weinig hennep al zo reageerden.

dimma

Berichten: 344
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Surhuisterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:41

superpony schreef:
Als het lukt, zou ik ook kijken of een paard voldoende drinkt en hoe de urine is qua kleur, geur etc.


Dat doet ze goed en heeft ze heldere urine en absoluut niet sterk ruikend.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:00

Als er niet veel/meer ammoniak-geur aan de urine zit, nemen ze niet veel meer eiwit op van de voeding. Ik verwacht eigenlijk dat hennep ANFs (anti-nutritional factors, ook wel NAF, nutritionally active factors, genoemd) bevat waar sommige paarden nogal op reageren. Het zit hem echt niet in die 10g eiwit, ook niet als hij dankzij de FYR zorgvuldig opgenomen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:40

Ik kan ook echt niet geloven dat hennep-bijwerkingen door de eiwitten komen die erin zitten. Het is een leuk verhaaltje, maar weegt iedereen hier dan elke dag zijn hooi af? Hooi bevat gemiddeld 8% eiwit, wat erop neerkomt dat 1 kilo hooi extra 80 gram eiwit extra oplevert. Ik heb nog nooit van mijn leven gehoord dat paarden gestresst werden als ze een dag een halve kilo hooi extra kregen, of als ze een kilo meer hebben kunnen eten omdat ze hun paddockmaatje een uur bij het hooinet vandaan hielden.

Als het om anti-nutrienten gaat, beseffen mensen hier eigenlijk wel dat in voeder-hennepzaad, zeker de variant met schil, ook THC zit, en dat dit een psychoactieve stof is die bijvoorbeeld ook voor hallucinaties kan zorgen? Als je gaat trippen en angstig wordt van een spacecake dan is dat ook niet van de eiwitten die in je cannabis zaten. 8-)
Mijn paard werd ook jeukeriger en wat schrikachtiger van een hogere dosis hennepzaad, maar er is echt geen enkele reden om te denken dat dat dan aan de eiwitten in hennep ligt als er zoveel meer voor de hand liggende kandidaten zijn (anti-nutrienten, THC) waarvan bekend is dat ze voor stressreacties in lichaam en geest kunnen zorgen.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:53


elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:12

@ xyzutu: je redenatie kan ik volgen. Dat neemt niet weg dat mijn ervaring met mijn paard met b.v. luzerne, een totaal andere eiwitbron, toch dezelfde reacties gaf: hevige jeuk en ook redelijk koekoek-gedrag. En dat zelfs zonder dat hij gevoerd werd met FIR.
Mede daarom is voor mij het THC-verhaal niet zo zwaarwegend. Bovendien is in ieder geval in Nederland de THC component zo laag/verwaarloosbaar vanwege wetgeving.

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 00:11

Die wetgeving geldt voor zover ik weet alleen bij voedingsmiddelen voor de menselijke markt, bij dierenvoeders zoals visvoer, vogelzaad en paardenvoer is het THC gehalte volgens mij vrij. Het zijn natuurlijk niet de gehaltes die je in cannabisplanten vindt die speciaal voor de THC gekweekt zijn, maar ook zaad van de vezelhennep (en dat is degene die je aan je paard voert) bevat THC, en dat gehalte stijgt/daalt bovendien door de manier waarop de plant gekweekt en geoogst is (tijdstip oogsten, water, voeding, licht). Bij CHB/THC olie voor mensen wordt er al enorm gesjoemeld met THC gehaltes, maar bij dierenvoer is er helemaal niemand die daarop let.

Mijn paard kreeg trouwens ook een tijd lang erg veel jeuk van luzerne en werd daar erg druk van, en zijn koker zwol op tot een koeienuier toen hij kokos gevoerd kreeg. Allebei ook geprobeerd met het oog op extra eiwitten toevoegen. Toen die twee niet voor hem werkten ging ik over op esparcette, voerde daarmee dezelfde hoeveelheid eiwitten en dat ging gewoon goed. Ik geloof dus niet dat de eiwitten de boosdoeners waren in de luzerne en de kokos, en daarom geloof ik ook niet dat het de eiwitten zijn die voor drukte zorgen bij sommige paarden die hennepzaad krijgen, zeker niet als andere verklaringen veel meer voor de hand liggen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 00:21

Essentiele aminozuren is toch de werkelijke reden om iets als hennep te voeren? Kennelijk zit daar iets krom (of juist recht) en neemt paard daardoor anders/meer eiwitten op, voelt zich bv beter en gaat een excuus zoeken om te bewegen?

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 01:02

Ik weet niet waarom anderen hennepzaad voeren, maar in ons geval was de gedachte inderdaad essentiele aminozuren weer op een andere manier voeren. Maar als je zoals ik maar 30 gram hennepzaad voert en dat levert afhankelijk van het merk 15 gram eiwitten op, dan bestaan die 15 gram nog steeds niet allemaal uit essentiele aminozuren. Stel dat er 10 gram aan essentiele aminozuren in zit, dan is het heel gek dat mijn paard van die 10 gram essentiele aminozuren jeuk/stress krijgt terwijl hij daarnaast 50 gram gegarandeerde, pure essentiele aminozuren krijgt uit de whey poeder. In het verleden kreeg hij zelfs nog meer whey poeder, plus esparcette waar ook meer/anders ontsloten essentiele aminozuren in zitten. Dus ik geloof niet dat mijn paard opeens meer energie/stress/jeuk krijgt van die 10 gram essentiele aminozuren in hennepzaad als er veel meer stoffen in de hennepzaadjes zitten die direct gekoppeld kunnen worden aan schrikkerigheid en stress.