Hennepzaad voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 01:31

Het is volgens mij ook niet echt getest op paarden. Ik kan me heel goed voorstellen dat hele kleine beetjes, heftige reacties kunnen veroorzaken, zoals andere plantjes dat ook kunnen.

Onze inmiddels overleden hengst had extreme allergie. Alles geprobeerd uiteindelijk chinese kruiden op maat gekregen. Ik was heel erg sceptisch, maar was wanhopig. Hij kreeg echt van 3 soorten hele kleine schepjes en binnen no time waren eindelijk zijn vreselijke bulten compleet weg. Waar dat met injecties, prednison kuren etc niet gelukt was.

Als er ook zulke grote verschillen zijn tussen de zaad met schil en de gepelde, moet je dat gaan onderzoeken eigenlijk, want het zou helemaal niet vreemd zijn als daarin hele grote verschillen zitten voor paarden of dier en mens.....

Een heel klein beetje THC zou al best heftige reacties kunnen geven bij een paard. Dat weten we volgens mij nog niet helemaal, want hoeveel mensen hebben hun paard weleens thc gegeven? En dan nog, ligt het aan nog zoveel dingen, dus het is erg lastig.

Maar dat paarden reageren, ook al zijn het kleine hoeveelheden, vind ik heel logisch.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:32

Jullie hadden mijn post nog niet gezien wellicht, maar volgens voervergelijk zouden ook de hennepvruchten erg giftig zijn voor paarden (alsook voor honden), weet iemand daar meer over aub? Want ik vind de reden niet terug.
Misschien zit het giftige voor de paarden juist in de schil (want bescherming tegen externe invloeden=anti-nutrienten) en is zelfs een minieme hoeveelheid THC giftig?
Dan zou THC-vrije CBD olie of gepelde zaden beter zijn?
Hebben mensen die gepeld zaad geven ook die problemen?


http://www.voervergelijk.nl/giftige-planten/9/hennep


Groeit in het wild op onontgonnen land, dus overwoekerde velden op arme gronden. De plant is voor de meeste dieren niet giftig, maar paarden zijn een uitzondering op deze regel. De bloemen en vruchten zijn erg gevaarlijk voor paarden. Het eten hiervan veroorzaakt incoördinatie, verminderde alertheid, overmatige speekselproductie, vergrote pupillen, lage bloeddruk, verlaagde lichaamstemperatuur en soms zelfs coma met de dood tot gevolg.
Laatst bijgewerkt door Carl123 op 28-07-18 08:48, in het totaal 2 keer bewerkt

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:41

even ter verduidelijking over THC-gehalte in het type hennepzaad wat mijn paard nu krijgt: het betreft ongepeld hennepzaad van Holland & Barrett -> de mensen variant. Ik ben bewust met een klein zakje begonnen ook al is dat duurder, om te kijken of het wat voor hem zou zijn.
Vandaar mijn bewering dat het met mijn THC-gehalte wel meevalt.
Volgens dit artikel (https://www.horsetalk.co.nz/2018/06/03/ ... se-owners/) bevat hempseed 4ppm (=parts per million) THC. Wat je dus wel verwaarloosbaar mag noemen.
Het lijkt er overigens op dat er switch in eiwitbronnen aan zit te komen in de paardenvoeder industrie. Soya exit, geruild tegen hennepzaad.
@Carl: het lijkt me dat voervergelijk hier niet het onderscheid heeft gemaakt tussen de wietplantsoorten die geteeld wordt met een zo hoog mogelijke THC component en het broertje: de gewone hennepplant.
Iets meer achtergrond over de verschillen tussen cannabis/wiet/hennep: https://www.cbdolie.org/het-verschil-tu ... -cannabis/

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:48

Carl123 schreef:
Jullie hadden mijn post nog niet gezien wellicht, maar volgens voervergelijk zouden ook de hennepvruchten erg giftig zijn voor paarden (alsook voor honden), weet iemand daar meer over aub? Want ik vind de reden niet terug.
Misschien zit het giftige voor de paarden juist in de schil (want bescherming tegen externe invloeden=anti-nutrienten) en is zelfs een minieme hoeveelheid THC giftig?
Dan zou THC-vrije CBD olie of gepelde zaden beter zijn?
Hebben mensen die gepeld zaad geven ook die problemen?


http://www.voervergelijk.nl/giftige-planten/9/hennep


Groeit in het wild op onontgonnen land, dus overwoekerde velden op arme gronden. De plant is voor de meeste dieren niet giftig, maar paarden zijn een uitzondering op deze regel. De bloemen en vruchten zijn erg gevaarlijk voor paarden. Het eten hiervan veroorzaakt incoördinatie, verminderde alertheid, overmatige speekselproductie, vergrote pupillen, lage bloeddruk, verlaagde lichaamstemperatuur en soms zelfs coma met de dood tot gevolg.

En waar baseren ze zich op? Staat er toevallig een linkje bij naar een onderzoek waar dit uit blijkt?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:01

Deze site: https://www.aspca.org/pet-care/animal-p ... /marijuana

En deze site ook (gemaakt als onderdeel van een master thesis): http://www.webpages.uidaho.edu/range/to ... abase.html

Bij deze laatste site splitsen ze tussen 60 compounds die giftig zijn en THC. Het gaat dus zeker niet puur om de thc.

En ook deze site (niet specifiek voor paarden, maar voor alle landbouwhuisdieren) geeft wel heel specifieke klachten: http://www.weeds.mangrovemountain.net/d ... nnabis.pdf

Effects:
Signs and Symptoms;
. Nervous excitement, and difficulty in breathing, incoordination.

Health and Production Problems;
. Possible rapid death.
. Leaves and flowers may cause dermatitis.

Oftewel huidproblemen en nerveus gedrag. Geiten lijken er relatief ongevoelig voor.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:49

Ik ben sinds de beestjes ook gestopt en niet meer opnieuw gekocht. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het er bij mijn paard niet meer in gaat. In het begin was ik echt enthousiast, tot ik naar 100 gr ging en later toch weer terug naar 50 gr. Mijn merrie was zo onrustig, maar ze liep wel super soepel. Nu geef ik het een week niet meer (uit mijn hoofd), en ik heb weer mijn oude paard terug. Tuurlijk het is en blijft een gekke vos, maar ze is niet meer zo extreem. In eerste instantie vond ik haar gedrag verbeteren met de hennepzaad, maar eenmaal een te hoge dosis gegeven bleef zij dit gedrag houden.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:54

Mijn bakje met hennepzaad is morgen leeg,maar kan nou ook niet bepaald zeggen van wauw.
Maar goed,ik heb al 20 jaar een zomereczemer en allergischvoorvanalles-pony } :+

En daar zijn al zo ontzettend veel druppels.en kruiden en van alles en nog wat in gegaan, en het maakt allemaal niks uit.
Meestal dat ik het idee had dat ik na een dag of wat verandering zag,maar later zakte dat weer weg
Ben eigenlijk ook wel uitgeprobeerd.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:16

Heel erg bedankt Mizora! Ik wou hennep aan mijn kudde geven maar bij nader inzien toch maar niet.
De cbd olie geef ik wel bij klachten. Het heeft mijn merrie met heel pijnlijke voetzoolkneuzingen ongelofelijk geholpen!

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 14:38

Nou gezien de eigen slechte ervaring met paard en de onderbouwing van Mizora ga ik er ook niet weer aan beginnen.
Paard krijgt van veel producten met eiwitten jeuk, mijn laatste probeersel wordt de esparcettebrok van metazoa. Ik lees dat veel jeukerds daar wel goed op gaan.

Zit ik nog met een zak coolstance copra waar 50gr uit mist en 2x1 kilo onaangebroken zakken met gepelde, biologische hennepzaad. Anyone interested?

Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 15:37

Ik stop er ook mee.
Heb nog wat over, dat gooi ik maar weg

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:55

Hoe lang hebben de mensen die nu stoppen met hennepzaad geven het gevoerd?

Ik ben van mening dat het gelijke het gelijke geneest. En dat kan dan best giftig zijn. Je kunt ook genezen met arsenicum, mits je het toepast bij de symptomen waar het bij past. De vraag is wat mij betreft dus eigenlijk: past hennepzaad bij het paard? Bij mijn merrie weet ik dat nog niet zeker. Wat de zomereczeem betreft ga ik volgend jaar een ander pad bewandelen. Dit jaar dus met hennepzaad geprobeerd en ik zie wel resultaat. Maar of het echt het beste voor haar is, dat weet ik niet.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:26

Ik heb het bijna 2 maanden gegeven 50 gr. Waarvan 1 week 100 gr. Voor mijn paard (zonder eczeem) werkt het helaas niet. Wel qua spieren en beweging, maar niet geestelijk.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:29

Koper, net als een kennis van me slangengif gaf tegen eczeem...dat paard was er daar door wel van af :j

Stond vandaag met een bakje chiazaad in de handen.
Ook een superfood..zou het helpen tegen zomereczeem? :D

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:39

Ja steek er maar de draak mee ellepel. Tegengif heet niet voor niets zo.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:43

Waar steek ik de draak mee dan, was serieus bedoeld hoor :j
Dat van dat slangengif is waar hoor,het heet lachesis in de homeopathie en word veel bij eczeemklachten gebruikt.
En dat bakje chiazaad staat in mijn koelkast, ga dat gewoon proberen...maar wel eerst bij mezelf

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:18

Heb het 1week.gevoerd paarden zonder eczeem, maar werden er vrij druk en kijkerig van , dus mee gestopt.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 21:22

Ik heb het 3,5 week gegeven.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:43

Koper schreef:
Hoe lang hebben de mensen die nu stoppen met hennepzaad geven het gevoerd?

Ik ben van mening dat het gelijke het gelijke geneest. En dat kan dan best giftig zijn. Je kunt ook genezen met arsenicum, mits je het toepast bij de symptomen waar het bij past. De vraag is wat mij betreft dus eigenlijk: past hennepzaad bij het paard? Bij mijn merrie weet ik dat nog niet zeker. Wat de zomereczeem betreft ga ik volgend jaar een ander pad bewandelen. Dit jaar dus met hennepzaad geprobeerd en ik zie wel resultaat. Maar of het echt het beste voor haar is, dat weet ik niet.


Ik voer hennepzaad sinds januari van dit jaar. Probleemloos. Onze paarden die door een ernstige vergiftiging met illegale onkruidverdelgers, 7 jaar terug, nog maar de helft van hun leverwerking hebben en volgens de dierenartsen te vergelijken zijn met HIV patienten qua immuunsysteem doen het er super op. De zomereczeem is een stuk verbeterd en eindelijk raken ze na jaren de brokkelhoeven kwijt. Op meerdere sites las ik dat hennepzaad iets doet met de keratine aanmaak en daardoor zeer goed is voor huid, haar en hoeven.
Dat kan ik alleen maar positief bevestigen :)

Op diverse buitenlandse sites heb ik gelezen dat hennepzaad positief op de leverwerking werkt.
Als hennepzaad giftig zou zijn dan hadden die van mij nu al lang het loodje gelegd want het zijn echt kasplantjes geworden na de vergiftiging.

Wel ben ik de afgelopen week begonnen met de hennepzaad wat te minderen en daar voor in de plaats gemalen lijnzaad te geven.
Lijnzaad zit heel gunstig qua verhouding Omega´s 3 en 6.
Bij hennepzaad is die verhouding net andersom. Echter heeft hennepzaad bepaalde vetzuren die lijnzaad niet heeft.
Ik geef de zaden o.a. bij voor de aminozuren omdat op het vlak van de stofwisseling de aminozurenverwerking bij mijn paarden niet lekker lijkt te gaan.

Omdat meerdere onkruidverdelgers ook inwerken op de aminozuren van de gewassen zal het me niet verbazen dat het daarom bij de paarden ook beschadigd is.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:31

Ik ben er ook niet zo bang voor. Je leest veel goede dingen en wat slechte dingen, maar dat is bij alles zo. Dan kan je wel stoppen met voeren van alles wat je tot nu toe gaf.

Bij iets wat een meer natuurlijke werking heeft, moet je van de basis uit gaan. Elk paard in elke situatie, met een ander probleem zal daarom anders reageren.

Voor elk positief onderzoek, verschijnt er ook een negatief onderzoek. Ik zou dan heel goed lezen hoe de onderzoeken zijn gedaan, door wie etc. Iedereen kan wat publiceren en beweren.

Bij de paarden is het op, maar de hondjes krijgen nog. Het is het laatste beetje en dan stop ik om te kijken naar het verschil. Naar je eigen dier kijken, blijft het beste. Maar soms hebben dingen echt meer tijd nodig. Zowel bij reguliere medicatie, dieet als kruiden en zaden. Heb inmiddels veel voorbeelden van heftige reacties in het begin naar daarna een stabiele, positieve werking op medicatie, kruiden etc.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:57

Toch zou ik zelf niet zo snel weer met zoiets beginnen om uit te proberen. Als dit topic langer liep en er al meer ervaringen gedeeld waren, zou ik er zelf uberhaupt niet aan begonnen zijn.
Er komen nu langzaamaan wat kleine onderzoekjes naar voren en ik vind een aantal negatieve dingen toch dusdanig pittig dat ik er ook niet weer aan begin.
Als je nu zeker weet: je paard gaat een week erge jeuk krijgen en daarna wordt het beter, prima. Maar bij een eczemer die jeuk krijgt, kom je dus zo weer in dat cirkeltje van jeuk, wondjes, wondjes gaan jeuken, verder schuren, meer wonden. Kom daar maar eens uit. Daar loop ik nu dus tegen aan.
Terwijl hij van zn eczeem an sich dit jaar voor het eerst minimaal last had, met als enige verandering een half jaar behandelingen door Eric Laarakker.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:41

Eczeem behandelen is een langer proces en zou ik ook niet nu iets veranderen.

Het lastige is dat er nu merken te koop zijn die het aanbevelen voor bepaalde kwaaltjes. In theorie klinkt het dan altijd mooi, maar er wordt vaak voorbij gegaan aan andere zaken. Het kan best dat hennepzaad totaal anders werkt naast een bepaalde muesli, dan naast een bepaald brokje. Er zijn genoeg zaken bekend van wisselwerking, maar nu misschien ook nog niet voldoende.

We geven best makkelijk traditionele medicijnen voorgeschreven door artsen, die ook vele nadelen hebben en je nog lang kan merken. Wat vaak goed is voor het een, is soms slecht voor het ander, maar dat moet je altijd tegen elkaar afwegen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:47

Ik denk dat je daarmee goed toelicht wat ik probeer te zeggen. Helemaal eens :j

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 01:22

Fijn om nu wat genuanceerder berichtgeving te lezen in de zin van : niet direkt aanhobbelen achter een door deze of gene geplaatste link. Internet staat vol met beweringen, ook "wetenschappelijk onderbouwd" vaak gekleurd/belicht door wie het onderzoek heeft betaald. Het is best lastig om daar je eigen waarheid in te vinden. Wat werkt er voor jou of voor jouw paard. Volgens mij is daar maar één anwoord op: volg je gevoel. Wat voelt goed, en wat niet. Het paard is daar nog veel duidelijker in, dat is dan weer een voordeel.
Weer even terug naar mijn ervaringen met hennep: zit nu op circa 10 zaadjes per dag. En heb het gevoel dat mijn paard het daarop beter doet. Iedereen mag zeggen dat die dosis geen fluit kan uithalen want te klein, dat boeit mij niet zo zeer. Ik heb het gevoel dat hij het hebben wil, en het is aan mij om de juiste dosis te vinden. "Staying under the radar, before the bracing starts" 'à la Jim Masterson van the Masterson's Method Massage.
Ook al is reguliere hennep (zonder noemenswaardig THC) gewoon in de winkel te koop, het blijft een potente plant, met een wereld aan herstelmogelijkheden verpakt in plantphenolen. Wees er een beetje voorzichtig mee. Kieper er niet gelijk tientallen grammen in.
Ook vanwege de mogelijke interactie met de andere dingen in het menu, zoals eerder al vermeld.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 21:50

Ondertussen zien de zijkanten van de staartwortel er weer 'huidskleurig' uit i.p.v roze/rood/geel. Nog niet helemaal hoe het zou moeten, maar goed.. Ziet er iig weer gezonder uit en ook heel wat jeuk minder.

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 21:56

elbony schreef:
Fijn om nu wat genuanceerder berichtgeving te lezen in de zin van : niet direkt aanhobbelen achter een door deze of gene geplaatste link. Internet staat vol met beweringen, ook "wetenschappelijk onderbouwd" vaak gekleurd/belicht door wie het onderzoek heeft betaald. Het is best lastig om daar je eigen waarheid in te vinden. Wat werkt er voor jou of voor jouw paard. Volgens mij is daar maar één anwoord op: volg je gevoel. Wat voelt goed, en wat niet. Het paard is daar nog veel duidelijker in, dat is dan weer een voordeel.
Weer even terug naar mijn ervaringen met hennep: zit nu op circa 10 zaadjes per dag. En heb het gevoel dat mijn paard het daarop beter doet. Iedereen mag zeggen dat die dosis geen fluit kan uithalen want te klein, dat boeit mij niet zo zeer. Ik heb het gevoel dat hij het hebben wil, en het is aan mij om de juiste dosis te vinden. "Staying under the radar, before the bracing starts" 'à la Jim Masterson van the Masterson's Method Massage.
Ook al is reguliere hennep (zonder noemenswaardig THC) gewoon in de winkel te koop, het blijft een potente plant, met een wereld aan herstelmogelijkheden verpakt in plantphenolen. Wees er een beetje voorzichtig mee. Kieper er niet gelijk tientallen grammen in.
Ook vanwege de mogelijke interactie met de andere dingen in het menu, zoals eerder al vermeld.

Thx voor deze toevoeging, ik ga het dan toch eerst eens even proberen met heel weinig zaadjes. Ga dit combineren met distelzaadjes en nog paar ontstekingsremmende zaadjes.
Denk dat ik uit dit topic geleerd heb om heel rustig met kleine hoeveelheden te beginnen!
Erg interessant jullie ervaringen!