Hennepzaad voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:58

Daar betaal je vooral voor het merk..

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:00

Anoniem schreef:
Daar betaal je vooral voor het merk..

Oke, ik volg dit topic net omdat het misschien wat is voor mijn merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:01

Nouja ik vind het iig een redelijk prijzige aanbieder.
Maar dat staat een elk natuurlijk vrij.
Ik ben nog beetje aan t kijken.
Misschien rijd ik morgen even langs een dierenzaak..

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:13

Omdat ik geen zin heb om te malen nadat mijn koffiemolentje binnen een jaar kapot was, kies ik voor gemak. Betaal je uiteraard voor. Maar ik haal hier mn gemalen lijnzaad en overweeg de hennepzaad hier ook te halen:
https://www.denotenshop.nl/hennepzaad-gepeld.html

Koper

Berichten: 30282
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:31

Anoniem schreef:
En waar jullie t halen, haal je t dan voor vogels?
Kleine zakjes?

Bij mij in de buurt zit een ouderwetsch mannetje met vogelzaden. Je zegt wat je hebben moet, en hoe veel kilo, en dan komt de weegschaal te voorschijn en krijg je de boel mee in een bruine zak. Lijnzaad heeft 'ie bij voorbeeld ook, in verschillende kleuren. Ik weet niet of hij het goedkoopste is. Ik weet wel dat ik het fijn vind om zo'n mannetje z'n toko in leven te helpen houden.

s_v mijn shet schuurt inmiddels minder maar heeft wel méér plekjes (die kennelijk minder jeuken). Kan me van de voorgaande jaren niet herinneren dat ze zo veel korsten op de oorpunten gehad heeft, bij voorbeeld. Ik merk wél dat de jeuk aan de buiknaad en uier minder begint te worden. Vorige week was ik daar elke keer zeker wel een half uur aan het krabben (gelukkig is het een shet) maar vanochtend gaf ze al vrij gauw aan dat 't wel goed was. Ook de plekken in haar manenkam jeuken minder. Ze zitten er nog wel, sommige zijn schilferig en andere zijn rustig. Het aandeel plekken met echte korsten is minder dan in voorgaande jaren.
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-06-18 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:52

Die bio hennep bites is misschien duurder, maar er is wel een brokje van gemaakt. Wij zelf hebben de gepelde en wordt goed gegeten. Misschien neem ik er nog ongepelde bij, kijken hoe ze die opeten.

Lijnzaad haal ik normaal bij welkoop, maar als ik bij pit-pit bestel, doe ik die er ook weleens bij.

Kom nooit in een kringloop inderdaad en dan moet je maar net mazzel hebben dat er zoiets ligt. Vraag me eigenlijk af of je echt per se een koffiemolentje moet hebben en een klein hakselaartje niet net zo goed gaat??

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:03

Hier nog een fan van hennepzaad.
Ik voer het sinds januari jl. en maal het elke ochtend met een electrisch koffiemolentje.

Ze krijgen per paard 50 gr. per dag. Het malen doe ik omdat hier best veel kraaien en roeken zitten die de hele mest uit elkaar peuteren zodra ze een zaadje vinden :(

Tot nu toe is de jeuk bij de paarden een flink stuk verminderderd.
De bespiering is flink aan het toenemen en ze zitten qua doen en laten heel goed in hun vel.

Eén merrie was de laatste jaren best wel bitcherig aan het worden en soms behoorlijk hyper. Als veulen was ze juist heel aanhankelijk en rustig.
Het bitcherige en hyper is er helemaal van af. Ze is weer de heerlijke aanhalige schat zoals ze als veulen was.
Ik voerde eerder losse magnesium bij alle 4 de paarden maar het gehalte in hennepzaad is best redelijk dus ben ik gestopt met apart hennepzaad bijvoeren.
Hennepzaad bevat belangrijke vetten die ook positief werken op de kersenpit zoals GLA.
Ook kan hennepzaad hormoonregulerend werken.

Het werkt ook positief in op de keratine aanmaak.Aangezien keratine belangrijk is voor huid, hoef en haar kan ik me wel voorstellen dat het positief kan inwerken bij zomereczemers. Bij alle 4 de paarden is een nieuwe hoef aan het uitgroeien. Er is een flinke richel te zien tussen de hoefgroei voor en na de hennepzaad.
Al met al ben ik er heel tevreden over :)

Koper

Berichten: 30282
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:07

Kersenpit?

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:13

Interessant topic!
Ik ga het ook proberen :Y) bij mijn mini paard van 18 jaar met zomereczeem

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:39

Ga morgen kijken of ie het door zijn gewone voer lust . Geef het nu door slobber ,maar daar wil ik mee stoppen.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:25

Koper schreef:
Kersenpit?


Ojee, dat is een uitdrukking die hier vaak gebruikt voor de hersenen :o

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:38

Koper schreef:
Anoniem schreef:
En waar jullie t halen, haal je t dan voor vogels?
Kleine zakjes?

Bij mij in de buurt zit een ouderwetsch mannetje met vogelzaden. Je zegt wat je hebben moet, en hoe veel kilo, en dan komt de weegschaal te voorschijn en krijg je de boel mee in een bruine zak. Lijnzaad heeft 'ie bij voorbeeld ook, in verschillende kleuren. Ik weet niet of hij het goedkoopste is. Ik weet wel dat ik het fijn vind om zo'n mannetje z'n toko in leven te helpen houden.

s_v mijn shet schuurt inmiddels minder maar heeft wel méér plekjes (die kennelijk minder jeuken). Kan me van de voorgaande jaren niet herinneren dat ze zo veel korsten op de oorpunten gehad heeft, bij voorbeeld. Ik merk wél dat de jeuk aan de buiknaad en uier minder begint te worden. Vorige week was ik daar elke keer zeker wel een half uur aan het krabben (gelukkig is het een shet) maar vanochtend gaf ze al vrij gauw aan dat 't wel goed was. Ook de plekken in haar manenkam jeuken minder. Ze zitten er nog wel, sommige zijn schilferig en andere zijn rustig. Het aandeel plekken met echte korsten is minder dan in voorgaande jaren.


Staat de jouwe met of zonder deken? Vlekje staat momenteel met deken, maar heeft desondanks nog jeuk (vooral op haar billen) meer dan andere jaren, maar ze wordt er ook niet jonger op natuurlijk...

Ik zou het bij mijn schoonzusje in de winkel kunnen halen gelukkig, die verkopen het ook los uit zakken van 25 kg, lekker handig :D ! Dat doe ik met mijn lijnzaad ook zo :)

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:40

Ik heb vandaag ook een zakje gehaald bij de Boerenbond! Nu vraag ik me af, hoe bouwen jullie het op? Ik heb 2 shetlanders, kleintjes dus, en ik wil ongeveer naar de 30 gram per dag gaan. Hoeveel per keer geven jullie extra, en waar beginnen jullie mee?
En hoe voeren jullie het? Mijn pony's zijn vrij sober en worden heel snel dik, dus ze krijgen nu een handje brok per dag en ik heb daar 1 keer hennepzaad in gedaan, 5 gram, maar 1 at dit niet, en als ik naar de 30 gram wil wordt dit lastig natuurlijk...

Koper

Berichten: 30282
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:52

Als ze het niet eten is daar naar mijn idee altijd een reden voor. Mijn merrie wilde geen kokosmeel eten. Ze zou het goed kunnen gebruiken maar kennelijk vond ze zelf van niet (ondertussen eet ze inmiddels wel de restjes van mijn ruin uit zijn bak :roll: ) Dus misschien moet je 't gewoon niet willen?

Qua opbouwen kijk ik gewoon bij welke dosering ze reageren. Dat doe ik bij ieder supplement.

s_v ze staat zonder deken, de gebieden waar ze het meeste jeuk heeft steken toch onder een deken uit. De eczeem is ook niet heel heftig, paar kloven in de manenkam en verder wat plekjes, en dan de buiknaad en uier. Maar de jeuk is dit jaar echt minder, afgelopen jaren en ook een paar weken geleden nog schuurde ze zittend met haar buik over de grond, zo sneu.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 23:55

Lindeeee schreef:
Ik heb vandaag ook een zakje gehaald bij de Boerenbond! Nu vraag ik me af, hoe bouwen jullie het op? Ik heb 2 shetlanders, kleintjes dus, en ik wil ongeveer naar de 30 gram per dag gaan. Hoeveel per keer geven jullie extra, en waar beginnen jullie mee?
En hoe voeren jullie het? Mijn pony's zijn vrij sober en worden heel snel dik, dus ze krijgen nu een handje brok per dag en ik heb daar 1 keer hennepzaad in gedaan, 5 gram, maar 1 at dit niet, en als ik naar de 30 gram wil wordt dit lastig natuurlijk...


Ik denk dat door een handje muesli makkelijk is dan door een handje brok. Ik zou ook beginnen en oopbouwen tot een gewenst resultaat, niet met een doel om per se 30gr te willen geven, dat is misschien niet de juiste hoeveelheid voor je pony's. Wel langzaam opbouwen.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:52

Hebben jullie wel eens de vogel versie en paarden versie in handen gehad? Ben benieuwd of iemand ook echt heeft gezien of er geen verschil in zit en dus zo gebruikt kan worden, of dat dit een aanname is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:43

Ik denk dat het gewoon “ is wat het is”...
Dus welk dier er ook op t zakje staat.
Zelfde is natuurlijk met bv lijnzaad of een zakje spelt ofzo.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:53

Ja zo denk ik ook.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:17

opisop_shop schreef:
Hebben jullie wel eens de vogel versie en paarden versie in handen gehad? Ben benieuwd of iemand ook echt heeft gezien of er geen verschil in zit en dus zo gebruikt kan worden, of dat dit een aanname is.


Er is wel verschil in hennepzaad qua grootte van de zaadjes maar niet qua voedingsstoffen.
Het maakt dus niets uit of je vogelhennep of andere dierversies geeft.
Voor degenen die geen Duits kunnen, hanf staat voor hennepzaad :)

Zie:

https://tiergewuerze.de/Hanf-1

Die Produkte Hundehanf, Pferdehanf, Katzenhanf und Vogelhanf sind identisch – der Hundehanf kann also auch den Pferden und Katzen oder Vögeln gefüttert werden und ist auch zum Verzehr durch Menschen geeignet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:51

Ik gebruik 1 soort voor de paarden, de honden en onszelf. Lijnzaad is ook lijnzaad inderdaad.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:40

Oke ze lustten het warempel meteen. Begonnen met 15gram

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:44

Ik heb nu nog klein beetje paardenversie en nu vogelversie en zie totaal geen verschil en ruikt ook hetzelfde

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:45

tylando schreef:
Ik heb nu nog klein beetje paardenversie en nu vogelversie en zie totaal geen verschil en ruikt ook hetzelfde


Maar het is toch ook net als een appel? Of je die nu bij de paardendrogist koopt als paardenappel of uit de supermarkt, het is en blijft dezelfde appel :D

Ik heb net met een beetje pijn in mn hart de gepelde variant bij de notenshop gekocht voor 11,- per kilo. Terwijl die bij de welkoop 3,- per kilo is. Maar goed, hoef ik niet elke dag te malen :j

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hennepzaad voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 23:16

Welkoop is 800gram zak, kilo is dan 3.75. 7,25 verschil en elektrische koffiemalertje is 10 of 20 euro. Rap terug verdient dus en welkoop is al duur per kg van de diervoerwinkels die dit spul verkopen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 05:18

Slmt9 schreef:
tylando schreef:
Ik heb nu nog klein beetje paardenversie en nu vogelversie en zie totaal geen verschil en ruikt ook hetzelfde


Maar het is toch ook net als een appel? Of je die nu bij de paardendrogist koopt als paardenappel of uit de supermarkt, het is en blijft dezelfde appel :D

Ik heb net met een beetje pijn in mn hart de gepelde variant bij de notenshop gekocht voor 11,- per kilo. Terwijl die bij de welkoop 3,- per kilo is. Maar goed, hoef ik niet elke dag te malen :j


Nee maar kwam nog even terug op wat hiervoor gevraagd was qua verschil.