Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard wordt schraal door weinig gras

 
Profiel   

Is het mogelijk om hem 's nachts op de wei te laten (met hooi) en overdag op stal met hooi? Wij draaien het ritme van weidegang altijd om als het overdag zo heet is. Hebben de paarden echt weinig aan: te warm en te veel insecten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 12:03 



 
Profiel   

tess_84 schreef
Is het mogelijk om hem 's nachts op de wei te laten (met hooi) en overdag op stal met hooi? Wij draaien het ritme van weidegang altijd om als het overdag zo heet is. Hebben de paarden echt weinig aan: te warm en te veel insecten.

Doe ik nu ook hier. Voor de zekerheid leg ik 's avonds hooi in de loopstallen maar dat wordt niet aangeraakt tot de volgende ochtend dat eten ze overdag pas op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 12:24 



 
Profiel   

Ja, hier staan ze overdag gewoon met hooi op de paddock met inloopstal. Ze staan het grootste deel van de dag te soezen en zijn blij met de stal als beschutting tegen zon en insecten. 's Nachts is het veel aangenamer en dan word op de weide goed gegeten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 12:39 



 
Profiel   

Naast de al gegeven tips (meer ruwvoer, vliegendeken/inpakken en overdag binnen/'s nachts buiten) kun je overwegen om bietenpulp, wiesencobs of olie bij te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 12:42 



 

Ik heb het topic van [VT] Voedertijd naar [VS] Voeding en supplementen verplaatst, omdat VT bedoelt is voor mensen-eten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 12:52 



 
Profiel   

Paard krijgt zeker voor de nacht kuil te eten maar hoeveel weet ik niet.
Hij krijgt smorgens smiddags en savonds kuil.
Helaas heb ik weinig invloed op wanneer de paarden buiten of binnen staan kwa dag en nacht.
Ik hoop dat als ik hem nu wat eerder binnen zet met een berg kuil dat ie wat bij komt.. ik ga ook even kijken naar die Seniores Priores.

dankjewel

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 12:56 



 
Profiel   

paar uurtjes naar buiten, maar dat is meer voor de beweging en het socializen, in de middag naar binnen met hooi. Ze heeft gewoon honger als ze naar binnen gaat. Ik heb nu de nieuwe vliegenspray van sectolin, Tedax zoiets, werkt goed! Voor een vliegendeken te warm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 12:57 



 
Profiel   

Die van ons krijgen extra hooi gevoerd in de middag. De wei is vrij weinig

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 16:10 



 
Profiel   

Als hij mager wordt dan krijgt hij te weinig te eten, das een simpel rekensommetje.. En van 'sochtends vroeg tot 5 uur in de middag uithongeren kan echt niet omdat het zielig is. Bovendien is het ongezond om meer dan 6 uur zonde ruwvoer te staan daar krijgen ze maagzweren van (kan snel ontstaan en ook verantwoordelijk zijn voor extra vermagering) en ze gaan de wortels van het gras zoeken en opeten waardoor ze veel zand binnen krijgen (dus zorg ervoor dat je een psylliumkuur geeft om koliek te voorkomen). Wij voeren al bij in de wei en ze eten nu al evenveel hooi als in de winter, zo weinig staat er op het land helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-18 09:01 



 
Profiel   

Met de huidige zomer ben ik ze al een paar weken aan het voeren zoals in de winter. (Limburgs Belgiƫ zit al bijna twee maanden in een hittegolf overigens dus hier was het gras snel hooi.).
Zelfs op de weide waar ze met 2 op 1.5 hectare staan ben ik hooi aan het bijvoeren inmiddels... En aan te weinig "meters" zal het daar toch echt niet liggen.
Dure zomer idd dit jaar. :x En de winter zal ook wel duurder worden. :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-18 09:06 



 
Profiel   

Mijn 2 paarden krijgen strook begrazing. Ik heb wel mijn eigen weidebeleid wat ik kan bepalen. Ik ben nu ook aan het bijvoeren. ze krijgen een strook gras van wat er nu nog over is per dag en 2x daags masters senior slobberbrok. beide zoveel ze van de slobberbrok willen (ze zitten nu op ongeveer 1 kg per dag). Zodra het gras op is ga ik ze hooi bijvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-18 09:18 



 
Profiel   

geweekte bietenpulp bijvoeren, is ook een goede ruwvoervervanger

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-18 13:51 



 
Profiel   

Bij ons op stal wordt het ook spannend met het gras. Ik voer een beetje seniores priores bij, mijn ruin valt ook snel in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-18 18:30 



 
Profiel   

Snachts buiten, overdag binnen. Paard verliest niet al zijn energie aan rennen en vliegen ontwijken. En heeft veel meer tijd dan rustig te grazen. Krijgt zijn uren buiten stal en verder overdag op stal bijvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-18 22:31 



 
Profiel   

Hier staat ook geen gras meer op de weides, de paarden komen wel elke dag nog op het gras maar krijgen daarnaast onbeperkt hooi tot hun beschikking ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-18 22:35 



 
Profiel   

Hier word ook gevoerd als in de winter. Gewoon onbeperkt hooi dus.
Als je paard nu te mager word is een teken hij al langere tijd te kort komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-18 07:56 



 
Profiel   

Goede vit brok bijgeven zodat lichaam ook alle voeding op kan nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-18 08:24 



 
Profiel   

Kuil kun je niet teveel in een keer voeren ivm koliek, dus als hij dat maar 3 keer per dag in kleine porties krijgt in combinatie met schaars gras is het niet gek dat hij mager word.
Ik zou dan adviseren om toch hooi te gaan voeren, liefst onbeperkt en evt in een hooizak.

Mijn paard vind het ook echt helemaal niks nu buiten op de wei, dus ik laat hem nu binnen staan aangezien ze bij ons op stal ook niks bijvoeren op de wei, en hij dan andere paarden gaat terroriseren en zelf iedere keer vol met kleine wondjes binnenkomt. Nu staat hij overdag binnen en savonds 2 uurtjes buiten. Niet echt ideaal, heb hem het liefst de hele dag uit zijn stal, maar het is even niet anders..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-18 08:58 



 
Profiel   

Hoe is de kwaliteit van je ruwvoer? Het gaat natuurlijk niet alleen om de hoeveelheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-18 09:16 



 
Profiel   

Ik zou zelf gaan voor luzerne (wel hoog in eiwit) of seniores priores. Laatste zet echt heel mooi aan en valt ook onder de noemer ruwvoer. Ik geef bij paarden die aan moeten komen vaak 1 emmer per dag met 1 schep sp erin. Werkt super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-18 09:21 



 
Profiel   

Mijn oude dame krijgt ook een paar scheppen extra Senior Priores .Ze kan het gras nu moeilijk kauwen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-18 09:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen