Lucerne Digest van Hartog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:38

Ik geef onze 2 paardjes 2 voerscheppen vol elke dag naast hun normale voer. Het word iig erg graag gegeten maar meer dan 2 scheppen hoeft de ene van mij gewoon ook niet (iig niet in 1 portie).
verder krijgen ze vitamine korrel alle 2 en gaat allemaal prima.
Paard die snel last heeft van dunnere mest en maagklachten blijft tot nu toe wel rustig er mee dus is wel positief maar gebruik het nog niet heel lang. (ik geef het hem wel in combinatie met wat Gastro+ brokken)

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 11:40

Gisteren ook twee zakken gehaald, ben benieuwd.

Marleen_vA

Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Almere

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 16:20

Bij onze tinker is de mest nu ietsje natter, maar komt wel zichtbaar aan. Wel was de hooi van stal iets rijker, dat kan ook de oorzaak zijn. Hij Krijgt een halve emmer.

De kruising RMH heeft mooie mest, zelfs iets vooruit gegaan. Wel is hij nog gasserig. Voer hem een kwart emmer.

Beide krijgen het nu 2 weken.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:03

Vandaag weer een nieuwe zak gehaald, ben echt heel blij met dit spul en peerd ook :D

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:24

Na hoeveel tijd zagen jullie verschil in de mest?

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:26

Ik heb het nu ook besteld, ben benieuwd of Jorie het lust, zo niet dan voer ik het op aan Alex.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:39

van de week toen ik de bestellingen ging afhalen bij Hartog om een proefzakje gevraagd (hadden ze niet, maar wel voor mij gemaakt).
Ziet er goed uit en paard eet het ook super.
Normaal krijgt ze de lucernemix bij haar krachtvoer, met name dat ze nu wat schraler werd op de bovenlijn (rui kost haar in het najaar altijd wat meer dan in het voorjaar) en dat trok snel hierdoor weer bij.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:10

Mijne is gewone lucerne gewend en ben nu over op de digest mix.
Hij eet het wel gelukkig.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 18:52

Ik kon mn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb een zak gekocht. Wat ruikt het apart......niet vies, maar wel apart.

Ik geef de paarden weisencobs en bietenpulp die langer moet weken. Ik dacht, neem een zak mee, kan mn man 's avonds ook even makkelijk nog wat geven, dus ben benieuwd. Ze zijn allemaal 19+ en staan zonder dekens 24/7 buiten en mogen best wat hebben.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 09:40

Ik heb het ook gekocht..De normale Lucerne van Hartog vond ik niets,als ik deze voerde begonnen ze hun staart te schuren in tegenstelling tot andere Lucerne..Ze vinden dit erg lekker en dat is al heel wat!Erg handig dus om wat supplementen in te mengen en qua samenstelling vind ik het er ook heel mooi uit zien..Ben alleen wel benieuwd waar die glycerine voor staat??

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:33

"Glycerine is een ingrediënt van diverse supplementen voor paarden, bijvoorbeeld maagsupplementen of huidsupplementen" bron:voervergelijk

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:24

Zo vandaag ook een zak gehaald. Kan niet zeggen dat ik het lekker vind ruiken... Tegenovergestelde. :')
Maar de kieskeurige hier eet het met smaak, dat is heel wat, hopelijk helpt het hem wat qua mest. Begin nu met 2x per dag 200 gram.
Qua prijs ook weinig anders dan de havens mix die ik (de rest) geef/gaf.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 01:06

Ik moet eerlijk zeggen dat ze het niet super smakelijk eten, maar ze eten deze zak maar op en kijk wel hoe ze het tegen het eind van de zak doen, maar jammer dat ze het niet echt geweldig lekker vinden.

Marleen_vA

Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Almere

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 09:44

Van de ene pony is de mest echt prachtig nu na weken voeren. Van mijn paard vind ik de mest nog steeds niet goed. Nog steeds niet echt ballen en niet goed verteerd. Gebit is in juni nagekeken en behandeld. Misschien nog wat doppen op zn kiezen aan het wisselen en dat ie daarom niet helemaal netjes verteerd

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:21

Marleen_vA schreef:
Nog steeds niet echt ballen en niet goed verteerd. Gebit is in juni nagekeken en behandeld.


Hier dus ook bij beiden. Ik ben het dus ook minder gaan voeren. Wat ik mij afvraag is in hoeverre de zuurbuffers in het voer effect hebben op de vertering. Een paard heeft ook zuren nodig om zijn eten te verteren. Daarom mag je ook niet langdurig maagzuurremmers, zoals omeprazol geven.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:37

damian23 schreef:
Marleen_vA schreef:
Nog steeds niet echt ballen en niet goed verteerd. Gebit is in juni nagekeken en behandeld.


Hier dus ook bij beiden. Ik ben het dus ook minder gaan voeren. Wat ik mij afvraag is in hoeverre de zuurbuffers in het voer effect hebben op de vertering. Een paard heeft ook zuren nodig om zijn eten te verteren. Daarom mag je ook niet langdurig maagzuurremmers, zoals omeprazol geven.


Mensen voeren ook non stop Gastro+ bijvoorbeeld.

Ik was gewoon nieuwsgierig en ging een ruwvoermix halen, dus deze meegenomen, maar ben niet zo enthousiast. We geven er ook niet veel van, dus qua mest geen grote veranderingen.

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 01:05

Is dit spul ook goed voor paarden met ppid? In de normale mix zat toch wat melasse en las hier in de digrest dat er geenelasse of suiker in zit?

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:56

Er zit geen melasse in en suiker + zetmeel samen is 3%. Ik zou het wel aan een cushie durven geven.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:59

Mijn pony heeft ook cushing en krijgt dit ook. Hij doet het er best goed op.. kreeg hiervoor de gewone lucerne.

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:28

tylando schreef:
Mijn pony heeft ook cushing en krijgt dit ook. Hij doet het er best goed op.. kreeg hiervoor de gewone lucerne.


Merk je verschil qua lichamelijke verandering mbt. De gewone Luzerne?
Van mijn paard is het pas een week bekend dat hij ppid heeft en wil eerst zijn voer helemaal low suiker en zetmeel. Wat voer jij je paard bij deze Luzerne bij?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:43

Ik geef t nu pas 2 weken. Vind zijn mest mooier en hij oogt gewoon blij!
Ik voer een handje hayster weidebrok erbij en heb een lijstje hoor :=
*Handje hayster weidebrok
* Lucerne digest
* Glucobalance phytonics van april t/m oktober
* Vitamine C 1000 mg
* Marstall force ( mineralen en vitaminen) 50 gram
* 20 ml lijnzaadolie
* 15 druppels podo compositum van phytonics ( preventief)
* Onbeperkt hooi 2de snede

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:17

Ik merk nu dat 1 van de 2 van mij het toch weer minder goed gaat eten... Kieskeurig ofzo :') Dat heeft hij jammer genoeg wel vaker behalve met zijn eigen brokken.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Lucerne Digest van Hartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:19

Mijne vindt het nog steeds heerlijk. Hij vist wel steeds eerst de brokjes er uit :')

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:32

Merken jullie nadelen zoals gewichtstoename? Hartog gaf aan dat de lucerne wel wat kan aanzetten.

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:31

Lucerne kan idd aanzetten ivm eiwitten. Maarja niet voor iedereen is gewichtstoename een nadeel natuurlijk.

Hier geef ik 't nu 4 dagen. Ze eten 't prima, mest is nog niks anders. Vind de havens mix toch wel mooier ook fijner qua mengen met supplementen doordat wat fijner is. Ga wel eerst deze zak opvoeren en dan zie ik wel of ik er nog een van haal. Vind het ook bar onhandige zakken om in de ton te doen, en de lijnzaad brokjes in de havens mix zijn ook wel erg fijn, dus de digest moet ook wel echt verandering laten zien mocht ik er bij blijven.