Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Geen luzerne.. geen esparcette?

 

Ik was benieuwd.
Er zijn aardig wat paarden die wat reageren op luzerne, zowel puur als verwerkt ergens in.
De mijne schuurde ook op luzerne ( fibra en later vitalbix brokjes).
Nu voer ik geen luzerne houdende producten meer en ook geen jeuk.
Zeker weten doe ik t pas in het voorjaar, aangezien dat ook de periode was dat hij wat jeukerig bleef.

Maar, nu lees ik over esparcette als eiwitrijk ruwvoer en aangezien ons ruwvoer nogal eiwit arm is, en mijn pony fetura grasbrok nou niet perse enorm smakelijk vindt...
Spreekt esparcette me wel aan.
Alleen blijkt het dus dezelfde familie als luzerne tw zijn.
Zijn er paarden die het hier dan wel goed op down? Kwestie van testen?
Of gaat dit vaak ook gepaard met jeuk ( bij de dieren die ook op luzerne reageren dan...)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 21:17 



 
Profiel   

De mijne van Luzerne afgehaald en op esparcette gezet sinds 3 weken. Geen jeuk meer en mijn merrie haar manenkam weer soepel en slank. Maar dat kan ook met de tijd van het jaar te maken hebben, dat is inderdaad een jaar afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 21:20 



 

Ja, kan ook toeval zijn dat de mijne gekkigheid kreeg dit voorjaar. ( mok, jeuk...)
Alleen toen ik stopte met vitalbix was t wel weg.
Geef jij de brok of pure esparcette?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 21:22 



 
Profiel   

De brok :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-18 21:25 



 
Profiel   

Mag ik vragen welke vitalbix je voerde? Ik zit in dezelfde situatie als jij, eiwitarm hooi... Lees dus graag mee met de ervaringen met esparcette :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-18 21:09 



 
Profiel   

Nou Helaas, vanmorgen probeerde ze toch weer te schuren. Dus gestopt met Luzerne en esparcette sinds vandaag. Over twee weken weet ik of het daardoor kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-18 21:19 



 

AnimalFriend schreef
Mag ik vragen welke vitalbix je voerde? Ik zit in dezelfde situatie als jij, eiwitarm hooi... Lees dus graag mee met de ervaringen met esparcette :)


De vitamine brok gaf ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-18 10:45 



 
Profiel   

Ik voerde voorheen ook luzerne, niks anders dan jeuken.
Nu voer ik mijn PPID(!) merrie zowel 500gr fetura als 80gr esparcette op een dag en ze schuurt niet en doet het er super op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-18 10:48 



 

Zijn er nog recente ervaringen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 23:09 



 
Profiel   

Ik ben sinds iets meer dan een week begonnen met esparcette, ook omdat ze zich helemaal open schuurde van luzerne. Heb (uiteraard) nog geen langdurige bevindingen, maar merk wel dat ze wat werkwilliger is dan voordat ik gestart ben met esparcette.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-19 23:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen