Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tips waterige mest

 

Mijn paard heeft sinds een week of 2 dunne mest. Daaronder versta ik een variatie van geen vaste mest tot water. Dit heeft hij nog nooit gehad en ik ben eigenlijk niet helemaal zeker van de oorzaak en met name de oplossing. Misschien kan ik hier tips vinden. In het kort:

Hij is 4 jaar en in juli van stal veranderd. Op de nieuwe stal kreeg hij een eerste snede voordroog. Inmiddels zijn ze, sinds een week of 4/5 aanbeland bij de 2de snede. Hier reageerde hij een aantal dagen op met minder vaste mest en met name vaak mesten. Daarna werd het weer normaal.
Sinds een week of twee is het weer mis. Dunne mest met veel water. Zijn benen zitten constant onder de rotzooi. Ook mest hij vaak; tijdens het rijden kan hij gerust 8 keer kleine beetjes mesten of 4 keer stil gaan staan en pas de 5de keer moeten/kunnen mesten. Ik heb 1,5 week geleden de dierenarts laten komen. Zij constateerde een opgezette buik met veel water in de darmen. Hierop heb ik probiotica gekregen en aan hem gevoerd tezamen met een sand clear kuur voor een week. Ook kreeg hij naast zn voordroog stro bijgevoerd. Om het allemaal wat dikker te maken. De mest zag er een tijdje (een week lang) goed uit. Hij stopte echter wel nog steeds tijdens het rijden omdat hij vaak moet mesten/denkt dat ie vaak moet mesten. Echt rijden is er dus niet bij. Hij zal zich niet lekker voelen en dus rijd ik hem nu even niet.

Gisteren heeft hij minder beweging gehad dan normaal (kort op de weide ivm omstandigheden) en vandaag is het weer water wat eruit komt.
De stalhouder wil zijn voordroog minderen en hem meer stro bijvoeren. Dit naast de probiotica.

Ik zie er niet echt heil in en denk dat hij niet tegen de voordroog kan. Dit is denk ik heel rijk voer en ik vind het ook vrij nat. Vanwege de hoeveelheid paarden wordt er iedere dag een nieuw pak aangebroken. Wel van dezelfde snede.

Morgen bel ik de dierenarts nog eens voor overleg. Maar wie weet heeft hier iemand een tip?
Naar mijn idee kan alleen goed hooi soelaas bieden en ga ik dat in overleg bestellen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 21:21 



 
Profiel   

Hooi gaan voeren en kijken of het dan beter wordt, dan kun je overleggen met je stalhouder over hoe verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 21:30 



 
Profiel   

4 jaar he.
Laat het gebit ook goed nakijken.
Als het eten niet goed gekauwd word kunnen de darmen het niet goed verteren waardoor je water bij de mest krijgt.
Kijk ook of je langere stukjes in de mest ziet zitten.

Hoe ziet die voordroog er uit, hoe nat is het cht?
Nattere kuil kunnen ze nattere mest van krijgen.
Je zou kunnen kijken of haylage balancer van NAF helpt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 21:36 



 
Profiel   

inderdaad beter overstappen naar hooi, al is het alleen maar om te kijken of het beter wordt en of de voordroog inderdaad de oorzaak is. Ik zou wel wat oppassen met veel stro bijvoeren ivm risico op verstopping.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 21:38 



 
Profiel   

Havens gastro heeft hier ontzettend geholpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 21:38 



 
Profiel   

Herkenbaar probleem. Misschien zijn onze situaties niet te vergelijken aangezien ik een wat ouder paard heb. Zij had ook natte mest en spoot zelfs water bij het mesten. Niets leek te helpen. Maar het was bij mijn paard binnen drie dagen over nadat ik haar Excellent Equi Total Balance ben gaan geven. Het is het proberen waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 21:48 



 
Profiel   

Voordroog verdragen niet alle paarden even goed, en als het erg rijk is helemaal niet. Stro mag beperkt gemengd worden tot max 30 %. Maar het neemt niet weg dat als de oorzaak de voordroog is (en vergis je niet, per pak is de fermentatie anders) dat dat probleem blijft bestaan. Het eenvoudigste is inderdaad een test doen door een week of 2 goed grof hooi te voeren, en te kijken wat het doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 21:50 



 
Profiel   

Ja dat grof wil ik even op reageren.
Dat is dus niet voor elk paard geschikt.
Juist het groffe kan dus ook voor verteringsproblemen zorgen.

Mijn merrie gaat ook aan de dunne van natte kuil.
Drogere voordroog geeft meer koeienvlaai.
staat nu op mooi hooi, maar dan niet te lang,en niet te grof...mest is eindelijk weer mestballen
Bij grof hooi krijg ik juist mestwater omdat ze een slechter gebit heeft en de groffere stukjes dan irritatie in de darmen geven.(ze is wel al 25)
Dus dat blijft soms wat puzzelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 22:03 



 
Profiel   

Hier een jong paard wat ook niet goed ging op voordroog, slappe mest, elke keer vieze achterbenen. Toen ik hem hooi ben gaan geven verdween het probleem binnen enkele dagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 22:04 



 
Profiel   

Droge zemelen, hooi, bananen.
Ik weet niet hoeveel keer ze krachtvoer krijgen, maar 1/4 droge zemelen bij elke voerbeurt. Uiteraard met 1 beginnen en kijken hoe de mest wordt.

Waneer was de laatste ontworming? En verder inderdaad tanden laten checken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 22:24 



 
Profiel   

Voor die van mij maakt het niet uit wat ik verder doe, voordroog is natte mest. Binnen een dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 22:27 



 
Profiel   

Een paard met een slecht gebit is weer een ander punt; dan is de oorzaak aanwijsbaar. Lijkt hier niet aan de orde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-18 00:43 



 

Mijn paard gaat jaarlijks naar de tandarts. Hoewel het binnenkort weer tijd is, heeft de dierenarts ook naar zn gebit gekeken tijdens de controle. Daar lijkt de oorzaak niet in te zitten. Ook het ontwormingsbeleid is prima. In juli is hij ook meteen ontwormd.

Ik vind het voordroog echt wel nat. Zou heel goed kunnen begrijpen dat het daarvan kan komen. Het ruikt ook sterker dan droog voordroog. Stro lijkt mij idd niet de oplossing en ik ben enigszins bang voor een verstopping. Dat is weer het andere uiterste.

Hooi lijkt me ook de enige optie. Ik ga morgen even de dierenarts bellen. Even verifiëren hoe of wat. Heb ik ook een wat betere positie om de staleigenaar te overtuigen!

Dank voor de reacties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-18 00:50 



 
Profiel   

https://www.mijten.be/nl-be/opti-form-vp%20015%2015

nooit zelf gebruikt
véél goede reacties gehoord van mensen met hetzelfde probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-18 18:37 



 
Profiel   

Zand in de mest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-18 18:40 



 
Profiel   

Inderdaad fijn en droog hooi. :j Grof en stengelig is niet voor ieder paard geschikt, sommige krijgen daar ook dunne mest van.

Verder ben ik heel tevreden over Darmbalans bij dunne mest, het is snel weg en paarden eten het graag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-18 09:24 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Een paard met een slecht gebit is weer een ander punt; dan is de oorzaak aanwijsbaar. Lijkt hier niet aan de orde.


Bij het paard uit het topic lijkt het van het voer te komen.
Maar een 4 jarige kan aan het wisselen zijn,doppen en haken hebben.
Dus zeker belangrijk om na te laten kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-18 11:28 



 

Yes, tanden worden bijgehouden en in de mest was wat zand zichtbaar. Dit was volgende de da niet de boosdoener, maar zekerheidshalve is er toch een kuur sandclear begonnen. Hooi lijkt de oplossing (ook volgens de dierenarts).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-18 15:08 



 
Profiel   

Hier was zand ( klein beetje) wel echt de boosdoener nu na 6 dagen weer goede mest ( shetlander )

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-18 15:46 



 

Na sand clear geen verandering opgemerkt. Hij staat nu 2 dagen op hooi en hij is door een osteopaat behandeld. Had een blokkade in zn rug die in verband zou kunnen staan met zn darmen.
Het is echter nog niet beter. Nog steeds mestwater en geen mooie mest ballen. Is een dag of 3 beter geweest, nu weer terug bij af. Ik weet eigenlijk niet meer wat te doen. Staat nog steeds op de probiotica.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-18 19:50 



 
Profiel   

De darmflora heeft een beste tijd nodig om weer te herstellen van die kuil / voordroog.
Dus gewoon een paar weken dit droge hooi blijven geven. Grote kans dat alles weer terug in orde is.

Is hij ook nog recentelijk ontwormd tegen spoelworm ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-18 19:54 



 

Oke, dat kan even duren dus. Geen idee eigenlijk, ze ontwormen alle paarden tegelijk en ik weet even niet met welk middel. Zal ik navragen. Dierenarts heeft z'n mest wel onderzocht en daar kwam niets uit muv een beetje zand. Zouden spoelwormen of eitjes niet zichtbaar moeten zijn?

Het irritante is dat ik hem bijna niet kan trainen. Hij gaat echt 3/4 keer stilstaan voordat hij eens gaat mesten en dit tafereel herhaalt zich een keer of 3 a 4 tijdens het rijden of longeren. Ik heef hem nu dus minder beweging omdat hij zich duidelijk niet 100% voelt, maar beweging is denk ik wel weer goed voor de darmen. Help :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-18 20:05 



 
Profiel   

Ik vertrouw mestonderzoek voor geen meter, dus tja... :+
Jonge paarden hebben vaak last van spoelwormen en dan is het zaak om met het juiste ontwormingsmiddel aan de gang te gaan.

Ik zou 'm niet werken zo. Wel gewoon zo veel mogelijk buiten dat hij zelf kan bewegen zoveel hij wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-18 20:07 



 

Pandora2 schreef
Ik vertrouw mestonderzoek voor geen meter, dus tja... :+
Jonge paarden hebben vaak last van spoelwormen en dan is het zaak om met het juiste ontwormingsmiddel aan de gang te gaan.

Ik zou 'm niet werken zo. Wel gewoon zo veel mogelijk buiten dat hij zelf kan bewegen zoveel hij wil.


Zal dat even uitzoeken idd.
Hij staat overdag gewoon op de weide. Weliswaar met weinig gras, maar hij staat buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-18 20:09 



 
Profiel   

Ik zou kijken naar de lucerne digest van hartog. Die is speciaal bedoeld voor dit probleem, mijn paard heeft er echt baat bij, en die had altijd heel veel mestwater vieze billen en koeienvlaaien.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-18 20:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen