Tips waterige mest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Tips waterige mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 11:31

Je hebt het heel grondig aangepakt!
Fijn dat het nu goed gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:07

Toch nog even een update, met hulpvraag.
Mijn paardje heeft nu eigenlijk wisselende mest. Met rijden en longeren is het meestal mooi van structuur, maar op de wasplaats is het vaak dun. Ook in de stal heeft hij vaak geen mooie mestballen. Hij mest ook vrij veel vind ik.
Ik begin te denken dat het aan het weer en de hoeveelheid beweging ligt. Met veel regen en wind staat hij minder lang buiten en krijgt hij dus minder beweging.

Voor wat betreft voer weet ik het niet meer.
Zou een darmonderzoek op de kliniek nodig zijn of zou deze wisselende structuur geen kwaad kunnen? Om er zeker van te zijn dat hij wel voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt voer ik een brokje bij. Als het zo blijft binnenkort maar weer een bloed en mestonderzoek.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips waterige mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:36

Krijgt ie nog steeds voordroog?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Tips waterige mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:48

Hele andere benadering: is het dier gelukkig op deze stal? Hoe ziet zijn dag eruit?

Het feit dat hij in de stal en op de wasplaats dun mest voelt als een indicatie van stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:44

Ninx schreef:
Hele andere benadering: is het dier gelukkig op deze stal? Hoe ziet zijn dag eruit?

Het feit dat hij in de stal en op de wasplaats dun mest voelt als een indicatie van stress.


Dat is een goede vraag!
Hij heeft sinds jongs af aan op deze stal gestaan en er waren nooit problemen. Pas toen ik hem van stal veranderde kwamen de problemen op na 3 maanden ongeveer. Inmiddels is hij terug verhuisd en houdt de problematiek aan.

Als het stress zou zijn, zou ik denken dat hij het met rijden ook zou doen bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:44

Kymalin schreef:
Krijgt ie nog steeds voordroog?


Heel droog voordroog. Hooi is geen optie helaas dan moet ik weer van stal veranderen ;(

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:57

Joman schreef:
Kymalin schreef:
Krijgt ie nog steeds voordroog?


Heel droog voordroog. Hooi is geen optie helaas dan moet ik weer van stal veranderen ;(


Heb je het wel getest? Dat is natuurlijk het eenvoudigste. Koop een paar pakken droog hooi en voer dat een aantal weken......

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 00:00

Joman schreef:
Ninx schreef:
Hele andere benadering: is het dier gelukkig op deze stal? Hoe ziet zijn dag eruit?

Het feit dat hij in de stal en op de wasplaats dun mest voelt als een indicatie van stress.


Dat is een goede vraag!
Hij heeft sinds jongs af aan op deze stal gestaan en er waren nooit problemen. Pas toen ik hem van stal veranderde kwamen de problemen op na 3 maanden ongeveer. Inmiddels is hij terug verhuisd en houdt de problematiek aan.

Als het stress zou zijn, zou ik denken dat hij het met rijden ook zou doen bijvoorbeeld?


Heeft hij op deze en tussenliggende stal altijd hetzelfde ruwvoer gehad?

Iets heeft het getriggerd... kan de verhuizing zijn. Ik heb een kruidenmix voor mijn paard laten samenstellen door Jente Driessen en dit doet haar goed.
Kost niet de wereld en kan de moeite waard zijn: https://www.horsecomplete.nl

Maar goed, weet dus niet of je al een paar weken droog hooi hebt gevoerd. Ik zou dat eerst testen.

Komt hij verder wel genoeg buiten met andere paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 06:06

Ninx schreef:
Joman schreef:


Heel droog voordroog. Hooi is geen optie helaas dan moet ik weer van stal veranderen ;(


Heb je het wel getest? Dat is natuurlijk het eenvoudigste. Koop een paar pakken droog hooi en voer dat een aantal weken......


Ja, is een maand getest ongeveer en bracht geen verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 06:13

Ninx schreef:
Joman schreef:


Dat is een goede vraag!
Hij heeft sinds jongs af aan op deze stal gestaan en er waren nooit problemen. Pas toen ik hem van stal veranderde kwamen de problemen op na 3 maanden ongeveer. Inmiddels is hij terug verhuisd en houdt de problematiek aan.

Als het stress zou zijn, zou ik denken dat hij het met rijden ook zou doen bijvoorbeeld?


Heeft hij op deze en tussenliggende stal altijd hetzelfde ruwvoer gehad?

Iets heeft het getriggerd... kan de verhuizing zijn. Ik heb een kruidenmix voor mijn paard laten samenstellen door Jente Driessen en dit doet haar goed.
Kost niet de wereld en kan de moeite waard zijn: https://www.horsecomplete.nl

Maar goed, weet dus niet of je al een paar weken droog hooi hebt gevoerd. Ik zou dat eerst testen.

Komt hij verder wel genoeg buiten met andere paarden?


Altijd hetzelfde ruwvoer idd!

Hij komt (wel afhankelijk van het weer) ongeveer van 8 tot 15u buiten. Hij staat niet bij een ander in de wei of paddock omdat hij iedereen eruit mept. Staat al sinds hij uit de opfok is apart; kan wel neuzen over de draad en dit werkt voor hem het beste. Te dominant en heb al meerdere keren een geblesseerd paard teruggekregen door ruzie zoeken -O-

Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:29

Mijn zusje zorgt nu voor mijn pony, omdat ik aan het reizen ben. Hij heeft altijd hele waterige mest, soms alleen water. Zij geeft hem nu een kuur met actieve kool (Norrit) en nu heeft hij normale mest. Misschien iets om te proberen? Het is een kuur van een week ;)


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:19

Ik schop mijn eigen topic even omhoog.

Inmiddels is de waterige mest weg! De mest heeft een mooie structuur *\o/* Mooi dacht ik, eindelijk zijn we klaar met alle gedoe. Heeft alles bij elkaar toch bijna 5 maanden geduurd.
Maargoed, blijkbaar is het toch te vroeg gejuicht. Inmiddels heeft hij namelijk moeite met mesten. Tijdens het rijden en longeren stopt hij wel 10 keer voordat hij eens gaat mesten. Dat kan soms wel 20 minuten duren. Dit gaat gepaard met gezwaai met zijn staart en gewoon niet willen lopen, draaierig zijn. Soms zwaait hij de hele rit met zijn staart. Hij heeft dus duidelijk last -O-

Ik weet onderhand niet meer wat ik moet doen. Hij krijgt voordroog, dat goed van kwaliteit is. Ik kan veranderen van stal zodat hij hooi krijgt. Verder denk ik nog aan gebrek aan water (overdag op de paddock krijgt hij geen water, dat is sowieso al een reden om hem te verhuizen natuurlijk), gebrek aan beweging, hij staat in een kleine paddock (zie voorgaande, ook reden ok te verhuizen), of aan een serieus probleem in zijn rug/hals.
Misschien zijn hier nog andere ideeën/tips?

Ik overweeg nu de volgende stappen: een paar maanden op de wei gooien en over een tijdje verder kijken. Hij is jong genoeg. Of van stal veranderen: stal met grote weilanden, gras, hooi en water buiten. En/of foto’s laten maken van nek/rug.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Tips waterige mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:32

Neem eens contact op met Frederique Hogema van F-H bioresonantie.

Mijn haflinger zat laatst zo niet lekker in zijn vel en ook wisselende mest. Daarnaast ook 10 keer stoppen.
Na een meting en behandeling van een week is hij weer helemaal het mannetje!
Voorheen was ik als er wat met mijn paarden was altijd wat afwachtend en zeker voordat er een da bij komt want echt ernstig is het niet altijd.
Maar je merkt soms gewoon dat ze net niet helemaal lekker zijn.
Dan vraag ik weer een meting aan en hup... oorzaak gevonden en binnen korte tijd opgelost.
Zo fijn om met haar te kunnen schakelen en ze heeft ook mega veel goede recensies op Facebook over dieren met veel uiteenlopende problemen.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:33

Mooi dat het beter gaat. Ik zou hem verhuizen naar een plek waar ze hooi voeren, en waar hij veel beweging krijgt overdag, dus veel loopruimte. Geen water op de paddock vind ik echt heel slecht. Dat is het minste wat er hoort te staan. Misschien als hij gekoppeld wordt aan een merrie dat het wel goed gaat, dan is er geen concurrentie met andere ruinen, en meestal gaat dat beter met dominante typjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:09

Sure_lee schreef:
Neem eens contact op met Frederique Hogema van F-H bioresonantie.

Mijn haflinger zat laatst zo niet lekker in zijn vel en ook wisselende mest. Daarnaast ook 10 keer stoppen.
Na een meting en behandeling van een week is hij weer helemaal het mannetje!
Voorheen was ik als er wat met mijn paarden was altijd wat afwachtend en zeker voordat er een da bij komt want echt ernstig is het niet altijd.
Maar je merkt soms gewoon dat ze net niet helemaal lekker zijn.
Dan vraag ik weer een meting aan en hup... oorzaak gevonden en binnen korte tijd opgelost.
Zo fijn om met haar te kunnen schakelen en ze heeft ook mega veel goede recensies op Facebook over dieren met veel uiteenlopende problemen.


Dat zal ik eens doen idd. Dank voor de tip!!
Dierenarts heb ik er al 2 bij gehad. Hij is helemaal onderzocht. Ook de tandarts en de osteopaat zijn al 2 keer geweest. Medisch gezien is hij in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:09

Lindsey_99 schreef:
Mooi dat het beter gaat. Ik zou hem verhuizen naar een plek waar ze hooi voeren, en waar hij veel beweging krijgt overdag, dus veel loopruimte. Geen water op de paddock vind ik echt heel slecht. Dat is het minste wat er hoort te staan. Misschien als hij gekoppeld wordt aan een merrie dat het wel goed gaat, dan is er geen concurrentie met andere ruinen, en meestal gaat dat beter met dominante typjes.


Ja ik ben het eigenlijk wel met je eens. Ik heb zelf nog een merrie. Die overigens ook vrij dominant is. Misschien gaan ze samen wel goed.