Horse complete kruiden mixen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:05

Ik vertrouw niet altijd in experts. Ik vertrouw op mijn eigen gevoel en op reacties/adviezen die bij dat gevoel passen. Want ik zal niet de eerste zijn waarbij iemand zegt wacht nog maar even af en dat gaat vreselijk mis. Deze pony loopt gewoon actief in de basissport en ik houd haar graag heel.
Jente denkt dat het niet perse aan de kruiden ligt maar aan het te kort van magnesium enof zouten. Ik heb al van een bokker waardevolle tips gekregen over het aanvullen van zouten en magnesium voer ik nu natuurlijk sinds start van de kruidenmix.
Ik ga gewoon kijken hoe ze er straks bij staat. Ze heeft gister namelijk gewoon een crossles gelopen, zonder enkele problemen. Ze sprong fantastisch. Dus ik hoop dat het met spierbevangenheid mee valt.

Ook gaat ze per vandaag van het brok af die ze krijgt.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Horse complete kruiden mixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:09

Ik zou even voorzichtig zijn met nu van de ene op de andere dag van voer wisselen. Misschien beter even afwachten tot alles weer rustig is of langzaamaan wisselen

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:11

pluisje88 schreef:
Ik zou even voorzichtig zijn met nu van de ene op de andere dag van voer wisselen. Misschien beter even afwachten tot alles weer rustig is of langzaamaan wisselen


Hm ja dat is een goede. :+
Ik zal er in ieder geval wat minderen.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Horse complete kruiden mixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:44


pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:25


plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 23:32

Omdat tegenwoordig in bijna alles suikers zit. Zelf in ons voedsel.

Het verbaasd me wel van equilin want equilin is best een goed product. Iets met ontwikkeld door een dierenarts menig ik mij te kunnen herinneren.

En wat suiker kan geen kwaad voor een paard. Ik geef liever een schepje van dat, dan een kilo krachtvoer om t aan te vullen

Begrijp me niet verkeerd ik geef mijn paard alleen Pavo vital, klein beetje krachtvoer (tot de zak op is) en ga de Pavo fiber nuggets proberen.

Maar ik heb me ook nooit in electrocyten verdiept bestaat er dan 1 zonder suikers/dextrose

Edit: ik de pharmahorse elektrocyten zit geen toegevoegde suikers. Dan zou ik voor die kiezen. Maar m’n haf heeft t niet nodig

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:13

Het gaat mij niet om suiker. Het gaat mij om het kunstmatige verhaal. Dit is echt slecht voor mensen en voor paarden zeker niet beter.

Hoe weet je zo zeker dat je paard geen electrolieten nodig heeft?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Horse complete kruiden mixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 00:19

Dat had jente gemeten

En ik heb paar weken geleden uitgebreid bloedonderzoek gedaan en geen tekorten in magnesium,kalium enz

Enige wat, wat laag was was de vitamine D.

Verder waren z’n lever en nierwaarders super goed (vorige jaar waren ze wat verhoogd) en toen gaf ik nog geen kruiden.

Of t door de kruiden komt is natuurlijk niet 100%. Dan had ik voordat ik begon moeten laten meten en daarna.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Horse complete kruiden mixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:34

Ik had begrepen dat je nog geen kruiden voerde? Maar dat doe je dus wel?

Mineralentekort komt praktisch nooit zichtbaar naar voren in een bloedonderzoek.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Horse complete kruiden mixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 08:42

klopt pluisje88. Kruiden van jente.

nee oke als er een tekort is, dan wordt dat ook wel aangeduid. Stalgenoot had bloedonderzoek laten doen en toen kwam er magnesium te kort eruit. nu geeft ze magnesium bij en paard is wat minder stressig. kan beter ontspannen.

Maar heb dan wel een soort richtlijn ;-) de voornaamste reden dat ik bloedonderzoek deed is omdat vorig jaar zijn lever/nier waarders wat verhoogd waren (toen gaf ik nog geen kruiden) en aangezien mn haf dit jaar 21 wordt, vond ik wel fijn om te weten hoe en wat. (dierenarts vond het vorig jaar niet alamerend) maar ik ben heel blij dat zn waardes weer normaal zijn :D

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Horse complete kruiden mixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:44

Nou top toch?!

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Horse complete kruiden mixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:05

Ik begreep dat magnesium alleen betrouwbaar is bij een spierbiopt?
Ik doe jaarlijks een algemeen bloedbeeld. Maar vorig jaar raadde de dierenarts de vitamine af omdat dit moment opnames zijn. Wat ze vanochtend heeft gegetrn kan de waarde al beinvloeden.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Horse complete kruiden mixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 09:19

saams: dat klopt ook. De lever/nierwaardes die vorig jaar verhoogd waren hadden ook van 1 of ander iets kunnen zijn wat niet zo goed was voor mn paard zijn lichaam.

Dat zei mn dierenarts ook. VAndaar ook niet alarmerend. Maar omdat mn hafje wat sloom was, en geen idee waardoor had ik besloten om toch toen bloedje te laten meten. In jan/feb heeft hij altijd een dipje.

Ik dacht eerst yes hij gaat verharen (vorig jaar duurde het wat langer en moest ik hem in mei scheren) maar nu verhaart hij ook minder.. maarja

hij is 2x keer op chushing getest. 1x in sept 2017 en in mei 2018 en hij zat ver onder de waarde van chushing.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:43

Saaams schreef:
Ik begreep dat magnesium alleen betrouwbaar is bij een spierbiopt?
Ik doe jaarlijks een algemeen bloedbeeld. Maar vorig jaar raadde de dierenarts de vitamine af omdat dit moment opnames zijn. Wat ze vanochtend heeft gegetrn kan de waarde al beinvloeden.


Daarom doe ik dit met een biotensor. Hoewel de discussie daarover bestaat of het 100% betrouwbaar is is dit ook het geval met de bloedtesten zoals genoemd. Tot nu toe is mijn ervaring dat testen met de biotensor een bruikbaar resultaat geeft, echter zonder pijn voor het paard. Dat is al genoeg gewonnen wat mij betreft.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Horse complete kruiden mixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 09:59

Ik heb keer stanley door iemand doorlaten meten. niet voor kruiden maar in algemeen.

En die had de opleiding bij denhoek gedaan. En die mete dat stanley geen phytonics joint comp nodig had.. Terwijl hij atrose heeft. Zn voer was goed toendertijd maar hij moest aan de metazoa.. Iets wat hij dus niet eet haha. Toen had ik wel even mn bedenkingen. WAnt ik stopte met de joint comp en hij ging minder goed lopen.

miss placebo effect maar goed. Dus ik geloofde er toch niet zo in. MAar omdat mijn paardenfysio jente aanbevool (schrijf ik dat zo goed?). toch een poging gewaagd en zei mete dat hij wel glucosamine nodig had voor zn gewrichten. Toen ik de kruidenmix had, heb ik de kruiden opgezocht. en zijn kruiden die bij hem goed passen.

Nu heb ik iets anders voor hem voor zn atrose collageen. MAar dat laat ik ook nog even testen door haar. Al maak ik het wel op.

net als biotine zou hij niet nodig hebben. MAar dat had ik al gekocht omdat hij van de winter geen achterijzers heeft. Hij loopt in een hitactief stal met veel bestrating. OF teminste hij kiest zelf voor om veel op de bestrating te lopen, daarnaast tilt hij zn achter benen niet goed op waardoor z'n teen/voorkant hoef wat afslijt.

(voor heeft hij speciaal beslag). Als dat op is hoeft ik dat ook niet meer te geven. ook in t bloedtest kwam naar voren dat hij meer dan genoeg biotine aanwezig is.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Horse complete kruiden mixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:55

Hoe gaat het nu met je paard Saaaaams? En wat zei Jente?

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:09

Het gaat weer goed met Beaut gelukkig. Ik had van pluisje88 de tip sole (keltisch zout) gekregen en dat valt enorm in de smaak. Ze verkiest dat boven de normale waterbak die ernaast staat. :+
Het is wellicht een samenloop van allerlei omstandigheden geweest. Het is voor zowel Jente maar ook voor mij niet te verklaren wat het getriggerd heeft.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:14

Saaams schreef:
Het gaat weer goed met Beaut gelukkig. Ik had van pluisje88 de tip sole (keltisch zout) gekregen en dat valt enorm in de smaak. Ze verkiest dat boven de normale waterbak die ernaast staat. :+
Het is wellicht een samenloop van allerlei omstandigheden geweest. Het is voor zowel Jente maar ook voor mij niet te verklaren wat het getriggerd heeft.


Ha, wat goed! Fijn..... eind goed, al goed.

Ik zoek even dat keltisch zout op......

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 16:40

Ik heb zojuist weer een Mix via jente.

En mezelf ook getrakteerd op een kruidenmix ben benieuwd.

Heb trouwens de fibre nuggets door laten meten. Hij gaf aan niet nodig te hebben.. -/+ maar omdat ik minimaal geef ivm z’n suplimenten te mengen, is dit beter voor hem dan bijv krachtvoer.

Mijn kruidenthee smaakt in ieder geval lekker.

Ik geef deze week een zandkuur psylium en daarna gaat hij weer op de kruiden.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Horse complete kruiden mixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:02

Grappig, dan heb ik jou net gezien! :D

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:12

Haha zo kom je nog eens mensen tegen :D

Bij het bestellen van een nieuwe mix moet je natuurlijk je paard weer wijzigen toch ivm verandering voeding? Vandaag wilde ze haar muesli met mix niet zo graag eten. Lange tanden. Denk dat ze er nu minder behoefte aan heeft. Zitten op 3 weken mix nu.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 18:51

Saaams schreef:
Haha zo kom je nog eens mensen tegen :D

Bij het bestellen van een nieuwe mix moet je natuurlijk je paard weer wijzigen toch ivm verandering voeding? Vandaag wilde ze haar muesli met mix niet zo graag eten. Lange tanden. Denk dat ze er nu minder behoefte aan heeft. Zitten op 3 weken mix nu.



Als je voer veranderd heb kan je dat Ind wijzigen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 18:56

Maanlicht schreef:
Grappig, dan heb ik jou net gezien! :D


Wat leuk grappig. Dat dacht ik al. Van volgens mij is ze een bokker.

Soms heb ik alleen idee dat m’n paard op suplimenten leeft. Maar hij doet het er goed op en stan heeff geen krachtvoer nodig.

Maar wel poeders voor atrose zoals glusosamine, collageen, en biotine gaf hij ook aan nodig te hebben. Dat gaf ik nog, als dat op is. Laat ik t door meten of hij t nog nodig heeft.

Duivelsklauw krijgt hij ook nog extra (kreegt hij al voor de kruiden) als deze op zijn (heb grote emmer) gaan we kijken hoe stan t doet op de kruidenmix van jente omdat daar ook beetje duivelsklauw inzit. In diegene die ik nu ook bij geef zit ook biergist en melasse

Het is dat ik niet dagelijks naar m’n bijna jaarling gaat. Anders wou ik die ook kruiden geven. Maarja eerst maar aan werken dat ik hem alleen uit de groep krijg. Nu als ik hem eruit haalt wilt hij niet altijd mee lopen.. terwijl de rest denkt.. deur staat open!!!!

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Horse complete kruiden mixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 19:05

Is de kruidenthee ook gemeten op jouw behoefte?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 19:37

Saaams schreef:
Is de kruidenthee ook gemeten op jouw behoefte?


Ja dacht ga t eens proberen. Staat geen omschrijving maar wel welke kruiden. En t smaakt goed. En kan er wel even mee vooruit :-)