Vitamine E tekort, supplement?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:35

Ik heb beide gevoerd. Ik merk meer verschil in lossigheid met pharmahorse dan met horseflex. Beide gevoerd in dezelfde situatie (op de wei, ohz ect)
Ik heb wel laten testen dat ze meer baat heeft bij de variant van pharmahorse zonder selenium. Dus ik heb niet de excellent versie.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:42


Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 21:13


Anoniem

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 21:17

Als je daar een beetje interessante waarde vitamine e uit wil halen, mag je minstens een liter per dag voeren.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:22

Dat dacht ik ook net, daarin is de vitamine e zodat de olie niet ranzig wordt. Mijn paard heeft lang synthetische vitamine e gehad maar zijn tekort wat uit de bloeduitslag kwam was daarmee niet opgelost. Later met natuurlijke vitamine e van horseflex en goldmedics wel. Die van horseflex is wel een stuk beter te betalen als die van goldmedics. De horseflex is ook niet duurder als de foran vitamine e die ik daarvoor voerde. Daar moest hij 50 gram van hebben en van de horseflex 9 gram. Dus wat dat betreft zou ik voor natuurlijke gaan.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:31

100iu vit e in lijnzaadolie is ook omdat meervoudig onverzadigde vetten (pufa) tot 3 iu/g olie (dit blijft slecht onderzocht in de wetenschap, dus ik heb deze waarde uit de praktijk, je zult ook anders waardes zien langskomen als je zoekt) vragen om verteert te worden. Lijnzaadolie bestaat voor 2/3e uit pufa, wat betekent dat het verbruik al voor de helft gecompenseerd wordt.

Aangezien de meeste paarden toch al suboptimale hoeveelheden of zelfs te weinig vitamine e binnen krijgen (minimaal = 1iu/kg paard, optimaal = 3-5iu/kg paard), is iedere compensatie al een verbetering. Voor paarden met pssm2 wordt zelfs een dosis van 10-20iu/kg paard aanbevolen vanuit ervaringen.

nayla

Berichten: 311
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:24

bij mijn merrie had ik beter resultaat met de vit e van goldmedics (vloeibaar) als met de poedervorm van global medics vit e , ik merkte het verschil met rijden en ook in de bloedonderzoeken zag je verschil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:19

Wat zijn voor jullie redenen vitamine e extra te voeren?
Bloeduitslagen? Bepaalde
Klachten?
En wat merken jullie vervolgens?

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:23

Ik merk veel meer souplesse als ik het voer. Ik kan niet zeggen dat ze slecht voelt als ik het niet voer maar ik merk wel een lichte verbetering als ik het wel geef.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:45

Sinds ik weet dat mijn tinker drager is van PSSM1 geef ik Chevivit E- Selen dagelijks. Ik zie wel duidelijk verbetering, ze zit goed in haar spieren, manenkam soepel, ze beweegt gemakkelijker. Voor mijn gevoel zit ze beter in haar vel.
Chevivit is een pompje, 1x pompen in de mond en klaar. Duur spul, maar je doet er ook wel even mee.

Anoniem

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:10

Ik begreep dat vitamine e beter wordt opgenomen als je het samen geeft met wat vet?
Of moet dat olie zijn?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:46

Door olie Anke rantsoen toe te voegen verhoog je de behoefte aan vitamine e. Of het ook beter opgenomen wordt durf ik niet te zeggen.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 13:50

Door wat olie wordt het ook beter opgenomen. Of dat ook ander vet kan zijn weet ik niet,zou zo ook niet weten wat voor ander vet. Gekookte lijnzaad zal denk ik ook wel kunnen.

Anoniem

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:39

Vroeg het me af omdat in mijn voer ook al wat vet en lijnzaad zit ( muesli en Vitalbix ).
Dus of ik dan nog los een scheut olie zou moeten geven

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:59

Anoniem schreef:
Vroeg het me af omdat in mijn voer ook al wat vet en lijnzaad zit ( muesli en Vitalbix ).
Dus of ik dan nog los een scheut olie zou moeten geven


Ik denk dat de muesli van vitalbix ook wel genoeg is omdat dat sportmuesli is op basis van vetten. Maar ik weet het niet zeker...

Siami
Berichten: 178
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:46

Naar aanleiding van dit topic ook even berekend wat ik aan vit E voer (krachtvoer + vitaminekorrel) en blijkt dat ik maar aan de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid kom van een werkend paard. Als dit blijkbaar een veel voorkomend tekort is waarom zou vit E dan niet wat beter vertegenwoordigd zijn in krachtvoer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:55

Mijn fjord krijgt Chevivit E-Selen op aanraden van de DA. Hij stond voorjaar 2018 opeens helemaal stijf en bleek na bloedonderzoek tekort te hebben. Sinsdien 1 pompje door zijn eten (vitalbix daily en mash) zo'n 3 a 4x per week. Ik laat ook elk half jaar nu zijn bloed prikken om het te checken. Zijn waardes zijn nu al ruim een jaar weer oke.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:07

Ik had een vergelijkbaar probleem, alleen ook selenium tekort erbij geloof ik. Ik heb op advies van de dierenarts toen Excell E gegeven, vrij prijzig ook, maar na 1 maand was bloedwaarde wel weer helemaal goed. Heb daarna nog een fles gekocht, maar dan lagere dosering gegeven en daarna overgestapt naar Pharmahorse en dat gaat zo goed. Dat is geen direct antwoord op je vraag, maar ik was toen dus erg blij dat ik het supplement vd dierenarts had gekocht.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:03

Siami schreef:
Naar aanleiding van dit topic ook even berekend wat ik aan vit E voer (krachtvoer + vitaminekorrel) en blijkt dat ik maar aan de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid kom van een werkend paard. Als dit blijkbaar een veel voorkomend tekort is waarom zou vit E dan niet wat beter vertegenwoordigd zijn in krachtvoer?


Dat snap ik ook niet zo goed. In het krachtvoer is het vaak ook nog synthetische vitamine e wat minder goed op wordt genomen. Vitamine e in olie daar wordt de vitamine e al door de olie verbruikt zeg maar dat deze niet ranzig wordt dus het lijkt me dat dat in voer ook wel zo kan zijn. Dus dan hou je helemaal niks over.
Bij mijn paard kwam een tekort uit het bloed dus een jaar synthetische vitamine e gevoerd en na een jaar nog steeds een tekort. Over gegaan op natuurlijke van goldmedics en daarna over op horseflex en toen was het oké.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:45

Caira schreef:
https://www.chiadegracia.fi/epages/chia ... D=29934301

Ik geef deze, en vind hem zo fijn dat ik het inmiddels importeer. Zo handig in gebruik

Heb eens gekeken op die link, maar wat voor speciaals zit er in die hemp seeds? Ik betaal voor 20 kg 32 euro. Paardjes doen het er super op.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:47

Mariljo schreef:
Siami schreef:
Naar aanleiding van dit topic ook even berekend wat ik aan vit E voer (krachtvoer + vitaminekorrel) en blijkt dat ik maar aan de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid kom van een werkend paard. Als dit blijkbaar een veel voorkomend tekort is waarom zou vit E dan niet wat beter vertegenwoordigd zijn in krachtvoer?


Dat snap ik ook niet zo goed. In het krachtvoer is het vaak ook nog synthetische vitamine e wat minder goed op wordt genomen. Vitamine e in olie daar wordt de vitamine e al door de olie verbruikt zeg maar dat deze niet ranzig wordt dus het lijkt me dat dat in voer ook wel zo kan zijn. Dus dan hou je helemaal niks over.
Bij mijn paard kwam een tekort uit het bloed dus een jaar synthetische vitamine e gevoerd en na een jaar nog steeds een tekort. Over gegaan op natuurlijke van goldmedics en daarna over op horseflex en toen was het oké.

Ik schreef het al jaren geleden hier op bokt, synthetische vit E is niet aan te raden.
Ik geef goldmedics E aan mijn zogende merrie, ze doet het er uitstekend op.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 08:06

Ik lees dit topic met interesse mee.
Ik voerde mijn pony tijdens het vorige voorjaar en de zomer vitamine E van Pavo bij, ivm pittige trainingen etc.

Tijdens mijn vakantie ben ik ermee gestopt (geen zware trainingen, pony liep op de wei en had ook vakantie en wilde 't menu voor de vakantie-oppas zo eenvoudig mogelijk maken) en toen ik hem terug op ging pakken viel me op dat hij best stijf was.
Ik ben weer Eplus gaan voeren en de stijfheid verdween heel snel.

In het najaar nogmaals een keer een periode gestopt, maar ook dat resulteerde in een stugger lijf, minder makkelijk nageven, etc, wat zeer spoedig weer verdween nadat ik weer verdween nadat ik weer begonnen was.

Nu was laatst de emmer weer leeg en bij 3 zaken die het normaal in het assortiment hebben, was 't schap leeg en moest 't besteld worden.
Ik heb toen besloten om een pot Vit E, selenium en Lysine van NAF mee te nemen, omdat ik liever niet weer tijdelijk wilde stoppen.
NAF zegt zelf over hun product dat ze vit E uit kunstmatige processen halen, om het gehalte aan vitamine E te kunnen garanderen, wat bij vit E uit natuurlijke bronnen altijd kan wisselen, waarbij pavo dus juist schrijft dat een natuurlijke vitamine E voor paarden beter opneembaar is en dat dat dus in hun product zit.

Ik had dus liever niet de overstap gemaakt, maar goed, het was nu eenmaal zo.

En tot mijn verbazing was binnen enkele dagen op de NAF mijn pony duidelijk soepeler in z'n lijf dan met de Eplus.
Ik heb bij beiden de aanbevolen dosering voor tussen paard en pony in gekozen.
Ik las wel dat de iu per aanbevolen hoeveelheid product in de NAF hoger is dan in die van Pavo, en bij de NAF zit er dan die L-Lysine bij als verschil.
Maar dus wel ook een nietnatuurlijke bron vs een natuurlijke bron en daarbij komt de nietnatuurlijke bron er in mijn praktijktest met N=1 wel beter uit.

Iemand van de kenners hier die daar een verklaring voor heeft?

Anoniem

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:09

Dat vind ik wel interessant en heb ik me wel vragen afgevraagd.
Of er ook echt wetenschappelijke bewijzen zijn voor de betere opname en verwerking van natuurlijke vitamine e vs “ chemisch”.
Ok heb nu de vitamine e van pharmahorse gekocht..

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:16

Ik kan me niet voorstellen dat pavo natuurlijke vitamine e gebruikt in hun eplus. Ik gok dat veel gewoon suiker is met een beetje vitamine E.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vitamine E tekort, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 10:50

Je gaat er dus vanuit dat ze in hun productspecificaties hierover liegen?