Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Vitamine E tekort, supplement?

 
Profiel   

Behalve als ze keihard liegen, gebruiken ze inderdaad natuurlijke vit. E. Ook het suikergehalte kan niet heel hoog zijn, gezien dextrose het enige echte suikeringrediënt is en dat maximaal 3% kan zijn (vetgehalte is 3%, lijnzaadolie staat boven dextrose en bestaat voor 100% uit vet. Gezien de ingrediënten op aflopende volgorde van aanwezigheid staan, kan dextrose dus niet meer dan 3% zijn).

https://www.pavo.nl/supplementen/producten/pavo-eplus
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 09:52 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Je gaat er dus vanuit dat ze in hun productspecificaties hierover liegen?

Er staat op de website (deels) natuurlijke vitamine E. Dat zegt mij genoeg :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 09:56 



 
Profiel   

Dat is wat de groene kleur betekent, dit is uniform voor alle pavo-producten. In de tekst erboven staat dit:

Citaat
Voor Pavo Eplus is echter een natuurlijke vitamine E gebruikt uit plantaardig materiaal, die voor paarden beter opneembaar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 09:59 



 
Profiel   

Los van of het deels natuurlijk is of helemaal natuurlijk, blijft staan dat NAF helemaal niet natuurlijk is en mijn pony het daar beter op doet.

Terwijl de gangbare mening hier in het topic en bij producten met natuurlijk vitamine E erin is, dat nietnatuurlijk vitamine E minder goed wordt opgenomen.

Dat blijf ik dan opmerkelijk vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 10:21 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard op vitamine E natuurlijk capsules via de dierenarts. 210 capsules voor €45.00 euro.
Hij heeft een nare aandoening waarvoor hij extra vitamines krijgt. Ik zal er straks op stal een foto van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 10:27 



 
Profiel   

Ik verwacht dat dit verschil toch zit in een wat hogere dosis en het opblazen van verschil tussen natuurlijke en synthetische vit. E. Er wordt bij beide middelen gemeten in IU/IE. Het verschil tussen natuurlijke en synthetische vit. E zit hem in het aantal IU per mg vit. E. Natuurlijke vit. E zit tussen de 1-1.25IU/mg, (goede kwaliteit) synthetisch zit rond de 0.75IU/mg.

Natuurlijke vit. E heeft dus een hogere werkzaamheid per mg, maar niet per IU. Het IU wordt namelijk bepaald door te kijken met welke dosering in mg het dier geen tekorten in bloedwaarden oploopt. Daar is een IU aan gekoppeld (bepaald door gewicht van het dier, leeftijd, diersoort, etc.) en het aantal mg dat je dan moet voeren geeft aan hoeveel IU er per mg is.

Uiteraard zijn er verschillen per individu. Sommige dieren doen het beter op het één, sommige dieren doen het beter op het ander. Dit werkt ook zo met de verschillende magnesiumvormen. Maar de gebruikelijke opname (werkend voor zeg 90+% van de dieren) wordt op deze manier getest en bepaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 10:29 



 

Als je in een niet nader te noemen Facebook groep ( voor een bepaalde ziekte) aangeeft synthetische vitamine e te voeren word je met de grond gelijk gemaakt.
Terwijl ik me al heel lang afvraag of dat alom
Geprezen “ verschil in opname” wel echt zo is.
Blij dat ik niet de enige ben

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 10:50 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Als je in een niet nader te noemen Facebook groep ( voor een bepaalde ziekte) aangeeft synthetische vitamine e te voeren word je met de grond gelijk gemaakt.
Terwijl ik me al heel lang afvraag of dat alom
Geprezen “ verschil in opname” wel echt zo is.
Blij dat ik niet de enige ben

Prima, iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt.
Mij gaat het niet enkel en alleen om de opneembaarheid.
Uit onderzoeken bij de mens is gebleken dat door extra inname van synthetische vit E een vermeerdering van de kanker ontstond ipv afname, terwijl natuurlijke vit E een bescherming biedt tegen kanker. Dat komt allemaal door de combinatie van verschillende stoffen die natuurlijke vitamine E bevat, terwijl de synthetische variant deze stoffen niet bevat. Nu leven paarden niet lang genoeg om kanker op te bouwen in hun lichaam in vergelijk met de mens, maar gezien vit E door Bayer gesynthetiseerd wordt uit steenkool, is het voor mij al genoeg om deze big business Pharma troep links te laten liggen.
Wat voor mij de doorslag geeft, is dat natuurlijke vit E stoffen bevat die ontstekingsremmend werken.
Natuurlijke vit E steekt dus voor mij met kop en schouders uit boven synthetische vit E.
Maar nogmaals, eenieder beslist daar natuurlijk zelf in.

https://www.bonusan.com/nl/nieuws/vitam ... nthetisch/

Daarom heb ik ondanks dat het voor mij zeer duur is, gekozen voor de in lijnzaad gemengde hoog gedoseerde natuurlijke vit E van goldmedics.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 12:24 



 
Profiel   

Saaams schreef
Ik kan me niet voorstellen dat pavo natuurlijke vitamine e gebruikt in hun eplus. Ik gok dat veel gewoon suiker is met een beetje vitamine E.


Dit was ook het eerste wat ik dacht. Er staat al deels natuurlijke vitamine e.
En ik hoorde laatst van iemand dat bij paardenvoer alles 15% mag afwijken van wat op de verpakking staat, wat bij mensen niet mag. Dat zou dan kunnen dat 3% suiker zomaar ineens 18% kan zijn. Weet iemand daar iets over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 09:50 



 
Profiel   

Ik ben ook steeds bezig met onderzoeken. Heb een interessant onderzoek gevonden waarbij ze verschillende soorten vitamine E testen.

https://forageplus.co.uk/natural-versus ... -e-horses/

De synthetische vitamine E wordt wel degelijk opgenomen maar hier heb je dubbel zoveel van nodig in vergelijking met de natuurlijke.

Ikzelf geef ook natuurlijke gel capsules naast mijn (minder gedoseerde) mineraalvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 10:26 



 
Profiel   

Mariljo schreef
Saaams schreef
Ik kan me niet voorstellen dat pavo natuurlijke vitamine e gebruikt in hun eplus. Ik gok dat veel gewoon suiker is met een beetje vitamine E.


Dit was ook het eerste wat ik dacht. Er staat al deels natuurlijke vitamine e.
En ik hoorde laatst van iemand dat bij paardenvoer alles 15% mag afwijken van wat op de verpakking staat, wat bij mensen niet mag. Dat zou dan kunnen dat 3% suiker zomaar ineens 18% kan zijn. Weet iemand daar iets over?


Er mag iets afgeweken worden, maar nu zit ik wel te twijfelen over Nederlandse en Amerikaanse regels hoe het precies zit hier. Het gehalte ruw eiwit is een minimum-waarde bijvoorbeeld.

Wat ik wel zeker weet is dat het zeker niet zo is dat 3% suiker 18% suiker mag zijn. 15% afwijking betekent dat 3.00% suiker ook 3.45% suiker mag zijn.

Overigens staat er "een natuurlijke vitamine E gebruikt uit plantaardig materiaal", dat deels slaat op hun vaste analyseweergave.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 10:34 



 
Profiel   

Aah, 15% van die 3% dat scheelt al een hele hoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 10:46 



 
Profiel   

ElCamino schreef
Ik heb mijn paard op vitamine E natuurlijk capsules via de dierenarts. 210 capsules voor €45.00 euro.
Hij heeft een nare aandoening waarvoor hij extra vitamines krijgt. Ik zal er straks op stal een foto van maken.


Mag ik vragen welke capsules dit zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 20:31 



 
Profiel   

Wie van jullie is op eigen beweging gaan supplementeren of is er altijd bloedonderzoek aan vooraf gegaan?

Voor Paarden die weinig grazen zit er al vlot te weinig Vit E in het rantsoen.

In de maanden met de R zou straffeloos vit E supplementeren dus wellicht wel zinvol kunnen zijn en geen kwaad kunnen lijkt me?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 21:10 



 
Profiel   

Ons paard krijgt dit op advies van de dierenarts: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... uid=018889

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 21:15 



 
Profiel   

carone schreef
Ons paard krijgt dit op advies van de dierenarts: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... uid=018889


Maar hoeveel capsules geef je dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 21:53 



 
Profiel   

Saaams schreef
carone schreef
Ons paard krijgt dit op advies van de dierenarts: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... uid=018889


Maar hoeveel capsules geef je dan?

In het weideseizoen 3 per dag, na het weideseizoen 5 per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 21:55 



 
Profiel   

carone schreef
Saaams schreef


Maar hoeveel capsules geef je dan?

In het weideseizoen 3 per dag, na het weideseizoen 5 per dag.


Dat is best kostbaar.
€55 voor 50 dagen (winterseizoen)
0.22 cent de pil, €1.10 per dag.

Merk je verschil?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 22:10 



 
Profiel   

We voeren de vitamine E wel bij maar is er ook gekeken waarom de E tekorten ontstaan zijn? Zodat je niet meer een duur supplement moet kopen maar het al kan ondervangen met je normale voeding?

Bij mijn Shetter was het bijvoorbeeld door dat ze enorm veel zand bleek te hebben in haar mest en daardoor gebrek kreeg. Dus zandkuur zwaar gedaan en paar keer en nu ineens is de E ook weer goed getrokken door haar normale voeding en stukken meer actief.

En zo kan het door nog veel meer onstaan. Grappige vind ik dat we bloed laten prikken bij de paarden. Daar soms een tekort uit komt of afwijking> Maar waarom die ontstaan is pakken we dan niet mee. En vullen het tekort aan.

OOk kan bij bloedprikken net als bij mensen het moment van de dag, gegeten of niet, de tijd tussen onderzoek en prikken enz de verschillen maken in het bloed. En nog meer van dat soort dingen.

Er moet aanleiding geweest zijn waarom je bloed bent gaan prikken bij het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 02:20 



 
Profiel   

De rede dat veel Nederlanders paarden ondanks een te laag vitamine E gehalte in hun brok geen tekorten hebben is dat vitamine E in vers gras erg hoog is.

Gezonde paarden met weidegang bouwen dus gedurende het graasseisoen voldoende op voor de winter.

Natuurlijke en niet natuurlijke vitamine E heeft een verschil in de opneembaarheid. In natuurlijke is die hoger dan in niet natuurlijke, de niet opneembare delen schijnen het lichaam ongewenst te belasten.

Natuurlijke vitamine E breekt redelijk snel af onder invloed van zuurstof. Daarom ben ik voorstander van capsules. Ik heb de capsules van de dierenarts (210 capsules, 600IE, ±45 euro gebruikt toen mijn pony net aan het herstellen was.

Deze winter ga ik over op de capsules van pure paarden voeding. (100 capsules, 1000IU per stuk, ±55 euro.

Bij het voeren van vitamine E is het belangrijk om te kijken naar hoeveel IE (of IU) je wil toevoegen in het dieet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 04:04 



 
Profiel   

carone schreef
Ons paard krijgt dit op advies van de dierenarts: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... uid=018889


Ik heb capsules van Pure volgens mij, mijn vriend bestelt ze in Amerika, en die zijn 1000 IE, dan zit je wat sneller aan de hoeveelheid, en die zijn ook natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 05:54 



 
Profiel   

Bij mijn paard is er geen bloedonderzoek aan vooraf gegaan. Het is wel voorgeschreven door de DA ivm EMND, dat wel via ander onderzoek is vastgesteld. Maar mijn paard heeft dus niet per se een tekort, dus dat zou ook via het bloed nooit aangetoond kunnen worden. Hij heeft gewoon extra veel nodig.

Ik geloof ook nooit zo in bloedonderzoeken wat betreft tekorten. De range van wat 'normaal' is is vaak zo breed (lijkt wel nog meer bij paarden dan bij mensen) dat je er toch niks van kan zeggen. Bovendien zeggen bloedgehalten lang niet alles over wat er daadwerkelijk aanwezig is op de plek waar het nodig is en of dat ook doet wat het moet doen. Bloedwaarden zeggen alleen iets over transport. Het is een beetje als meten of mensen wel genoeg eten door te kijken naar het aantal vrachtwagens met voedsel op de weg.
(Dingen als ontstekingen aantonen via het bloed is natuurlijk een ander verhaal.)

Voor wat betreft vitamine E zit je niet snel te hoog. Mijn paard krijgt zo ontzettend veel (4000 IU per dag), al jaren lang, en heeft daar geen enkele bijwerking van. Het enige risico dat je loopt is dat je paard een heel duur plasje heeft iedere dag.
Op selenium moet je wel goed letten. Dat kun je heel snel overdoseren en dat wordt dan wel echt gevaarlijk. Ik geef dus absoluut geen Vitamine-E supplement met selenium erin. Als ik dat er nog bij wil geven doe ik dat apart, zodat ik dat heel precies kan doseren.

Mijn paard doet het het beste op droge vitamine E (succinaat). Ik vind die van HorseFlex heel fijn. Jammer dat er zo veel MSM in zit, maar beter MSM dan andere troep. In olie kan het ook, maar daar krijgt mijn paard dunne mest en soms koliekverschijnselen van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 11:11 



 
Profiel   

https://www.swansonvitamins.com/swanson ... -250-sgels

Dit lijkt ook een volledig natuurlijke vitamine E. Verkrijgbaar bij body en fit. 23 euro voor 250 capsules. Bij drie per dag lijkt dit goed betaalbaar. Iemand ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 14:24 



 
Profiel   

Ja, dat is ook natuurlijke. Holland & Barrett heeft ze ook. Maar mijn paard trekt die softcaps niet goed. Eerst liet ik ze gewoon oplossen in nat voer, maar dat ging niet goed. Ik dacht dat het misschien aan de oploscapsule zelf lag. Daarna prikte ik ze lek en kneep ze leeg waardoor de capsules zelf niet in het voer kwamen, maar ook dat ging niet lekker, ik vermoed vanwege de sojaolie.
Wat het ook was, poedervorm gaat een stuk beter.

Maar mijn paard krijgt dus wel heel erg veel. Tien capsules van per dag. Als je minder geeft gaat het wellicht wel goed. En het zal ongetwijfeld per paard verschillen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 14:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen