Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 11 [ 257 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pavo FibreNuggets

 
Profiel   

Vandaag was ik bij mijn vaste voerleverancier. Ik werd blij verrast toen ik een nieuw product van Pavo zag staan: FibreNuggets. Hoe negatief mijn mening ook over Pavo is (door de hoeveelheid suikers en zetmeel in bijna al hun voer) dit leek mij dan wel wat. De prijs wat minder: E. 14.95 voor een zak van 20kg nuggets op basis van Duits kruidenhooi. Nu ben ik natuurlijk geen voerproducent, maar ik vraag me af waarom het omvormen van hooi naar een brokje zo veel moet kosten.

Wat ze beloven over dit product:
•Kwalitatief hoogwaardige ruwvoervervanging
•Smakelijk mengsel van Alpengras en -kruiden
•Bevat meer dan 60 verschillende grassen en kruiden
•Melasse- en graanvrij *\o/*

•Geschikt voor alle paarden en pony’s
•Aanvulling of (deels) vervanging van ruwvoer bij matige of slechte ruwvoerkwaliteit
•Oudere paarden of paarden die vanwege hun gebit moeite hebben met ruwvoeropname
•Voor paarden die gevoelig zijn voor stof/schimmel uit ruwvoer
•Ook ideaal als ruwvoersnoepje!

Oh, toch nog 10% totaal suiker en zetmeel zag ik net. De Cavalor Fiber force die ik voer heeft een totaal van 7.9%. Ja, is een totaal verschil van 2.1% minder maar toch, de Cavalor is wel een completer product zeg maar.
Je kunt het (voor de veiligheid) ook nat voeren.
Iemand al een mening over dit product en misschien van plan het wel/zeker niet te gaan voeren? Ik ben heel benieuwd waarom.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 21:05 



 
Profiel   

Ik lees even mee. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 21:10 



 
Profiel   

Toevallig zag ik het vanmiddag ook staan, samen met een tweede soortgelijk product! Het moet heel nieuw zijn! De productomschrijving sprak mij ook wel aan, en het is inderdaad niet zo hoog in suikers/zetmeel.
Ik lees ook even mee. Misschien is het iets voor onze shet met iets minder kiezen door ouderdom :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 21:13 



 

Zelfde dus als agrobs wiesencobs en de equifyt herbs dus eigenlijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 21:16 



 
Profiel   

Aanvulling of vervanging van ruwvoer bij matige of slechte ruwvoerkwaliteit.
:')
Geef gewoon goed hooi.

Ik ben van mening dat een paard zonder Pavo FibreNuggets kan.
Als volledige vervanging van ruwvoer kan het niet dienen, want niemand gaat 10 euro per dag aan ruwvoer uitgeven. En dat is wel wat je zou moeten doen als je van dit voer je hoofdruwvoer wilt maken.
Als aanvulling zou het wel kunnen, maar waarom zou je dat doen? Want wanneer je je paard gewoon voldoende goed hooi en/of gras geeft, dan heb je geen aanvulling nodig.
Bij oudere paarden of slecht gebit geef ik liever grasmix dan brokjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 21:18 



 
Profiel   

Mooi om mineralenkorrel mee te mengen en als snoep kan het ook handig zijn. Hoe zien ze er uit trouwens, fijngemalen of korte stukjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 21:21 



 

Waarom je dit zou voeren?
Als afwisseling, omdat paarden in het wild ook diversiteit tot zich nemen...
En ( meestal) onze weides en daardoor ons ruwvoer erg eenzijdig zijn.
Of idd als goede slobber om wat in te ( ver)stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 21:48 



 
Profiel   

Ik volg even, zag het inderdaad ook voorbij komen dit nieuw pavo voer.

Ik voer nu geweekte wiesencobs van martstall bij gemengd met wat lijnzaadmeel en een vitaminesupplement. Is prijstechnisch leuker als kant en klare slobber die laag in suiker/zetmeel zit.

Ik geloof dat de marstall wiesencobs echter zo’n 3,5% suiker/zetmeel gehalte hebben dus ik heb nog geen plannen om over te stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 22:16 



 
Profiel   

Toevallig heb ik deze donderdag ook gezien en kreeg ik een schep mee om te proberen. Hier nog geen tijd voor gehad. Ik vond het trouwens wel een grote brok, zelf zou ik deze wel weken vond het er nogal droog uitzien.

Zelf denk ik dat het voor mij nu geen meerwaarde heeft maar misschien straks als er nog weinig gras op de wei staat misschien wel.

Het suikergehalte lijkt hoog maar normaal hooi bestaat ook al snel uit 10% suiker. Dus ergens is het gek dat een grasbrok heel veel minder bevat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 22:20 



 
Profiel   

Ik vind vooral intressant om m’n suplimenten mee te mengen ipv met slobbers (maak niet uit welk merk) waar veel suikers en zetmeel in zit..

Ik vind de prijs nogal meevallen

En blijf me verbazen dat sommige Pavo vol met suikers/zetmeel vind.. als ik vergelijk met merken zoals havens/Cavalor/subli zit er meestal in de Pavo mindet suikers/zetmeel. Niet in alle maar wat bij mij in de buurt verkrijgbaar is. Heeft Pavo meestal minst suikers/zetmeel

En dan vergelijk ik bijv basisbrok met basisbrok

Maar goed dat is andere discussie

Edit: fiber forse is toch niet te vergelijken met dit product? En nadeel vind ik dat weinig magnesium en in mijn ogen weinig vitamine E na mijn menig. En betaal je ook zo rond 15€ voor 15 kg ipv 20kg


Laatst bijgewerkt door plutolover op 16-02-19 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 22:43 



 
Profiel   

De marstal wiessencob is hier slecht verkrijgbaar. Ksn iemand mij vertellen hoe lang dat moet weken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 22:44 



 
Profiel   

Hmm, interessant.

10% suikers/zetmeel zegt mij niet zo veel. Ik wil weten welk deel daarvan suikers is. Mijn paard kan prima zetmeel hebben. Ik ben alleen bang dat er niet veel zetmeel in zit, want in grassen zit nu eenmaal weinig zetmeel. Ik ben geneigd om 10% suiker een beetje aan de hoge kant te vinden, maar als het puur uit de grassen zelf komt kun je er weinig van zeggen natuurlijk.

Maar wel fijn dat Pavo een dergelijk product op de markt brengt, want Pavo is voor veel mensen (mezelf incluis) makkelijker verkrijgbaar dan veel andere merken.

EDIT: Ik zie op de site dat het suikergehalte 7,8% is (en zetmel dus 2,2%). Dat lijkt me prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 22:50 



 
Profiel   

Hoe groot zijn de brokken? Vind het wel interessant als snoepjes ed.
En hoeft niet geweekt te worden lees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 23:08 



 
Profiel   

plutolover schreef
De marstal wiessencob is hier slecht verkrijgbaar. Ksn iemand mij vertellen hoe lang dat moet weken?


Ik maak voor het rijden de emmer klaar en na het rijden is het dan goed losgeweekt.
Het neemt wel veel water op dis ik zou het droog niet durven voeren. Ik week 1 voerschep wiesencobs op zo’n 5 tot 6 liter water....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 23:12 



 
Profiel   

tamary schreef
Mooi om mineralenkorrel mee te mengen en als snoep kan het ook handig zijn. Hoe zien ze er uit trouwens, fijngemalen of korte stukjes?


Dat vraag ik mij ook af :j
Klinkt interessant, ik geef nu luzerne bij mijn vitamine brokje, maar dit lijkt me ook wel wat! En ook interessant als beloningsbrokje, mochten het brokjes zijn ja :)

Edit; op de site van Pavo staat 'ook ideaal als ruwvoer snoepje' maar het zien er wel grote brokken uit op de zak :j

Edit 2; De fiber force die je nu heeft bevat overigens wel granen en melasse... Ik ben pas over gestapt van fiber force naar pavo vital, die vul ik aan met een handje luzerne omdat ze dan wat langer werk hebben... De vital is wat duurder in aanschaf, maar je doet er veel langer mee, waardoor het omgerekend stukken goedkoper is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-19 23:33 



 
Profiel   

Hooi zit gemiddeld gesproken op 10% suiker. Dus dat hier 10% suiker in zit is logisch.

Eigenlijk als grove grasbrok-soorten zitten in deze prijsklasse. Dit komt omdat het persen van ongemalen (maar wel (vaak kunstmatig, dus met blazers ipv op het veld) gedroogd en gehakseld) ruwvoer veel energie kost. Ook wordt er (gemiddeld gesproken) topkwaliteit ruwvoer voor gebruikt, wat ook al duurder is, en dan zitten er ook nog meer tussenpersonen tussen, die er ook allemaal wat aan over willen houden. Maar ook het kunstmatig drogen of nadrogen kost geld, en het vochtgehalte is lager, waardoor de prijs van het product per kg ook hoger ligt (10% meer droge stof per kg werkelijk product).

Op dit moment betalen we (Hier thuis) 0.30€/kg aan hooi, dat is direct van de producent maar wel uit de schuur en zeer droog spul. Kwaliteit kan nog wel beter, maar is heel veel beter dan wat er in de omgeving verder wordt aangeboden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-19 06:37 



 
Profiel   

Dit product komt er trouwens ook nog aan(eventueel in iets aangepaste vorm, maar ik verwacht een exacte kopie: https://www.baileyshorsefeeds.co.uk/products/fibre-beet ). Suiker is 5%, zetmeel is 3%, biotine is 10mg/kg.

Bron: https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:18204

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-19 06:50 



 
Profiel   

Dat Fibre beet spul is wel heel mooi, dat heb ik van bailey's wel gevoerd maar dat kon ik alleen ver weg halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-19 08:29 



 
Profiel   

Ik heb hier ook naar gekeken als vervanging van de hartog grasmix maar wat mij tegen hield is dat advies is nat voeren .

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-19 09:01 



 
Profiel   

Mizora schreef
Dit product komt er trouwens ook nog aan(eventueel in iets aangepaste vorm, maar ik verwacht een exacte kopie: https://www.baileyshorsefeeds.co.uk/products/fibre-beet ). Suiker is 5%, zetmeel is 3%, biotine is 10mg/kg.

Bron: https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:18204


En dit lijkt dan weer heel erg op het voedergamma van Dodson&Horrell :D

De prijs voor die FibreNuggets is, denk ik, marktconform. Mijten heeft de Opti-Form. Zijn geen brokjes maar meer een gehakselde mix en dan kom je ook op iets van 14 euries voor 20kg.

Ik ga trouwens van de Fibre Force over op Hippalgo Zero. Nieuw voer van Mijten. Ben benieuwd !

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-19 09:43 



 
Profiel   

Als ik de verpakking zo zie zijn het wel hele grote brokken. Die gaan paarden met gebitproblemen toch nooit weg krijgen?

Dan vind ik dit een beter formaat
https://m.kramer.nl/Paard/Voeding-voedi ... ooipellets

Of deze voor het weken
https://m.kramer.nl/Paard/Voeding-voedi ... aten-weken

Ik voer zelf de soft versie omdat paardlief het gewone ruwvoer bijna niet meer weg krijgt maar dat moet dus elke keer uit Duitsland komen. Wat dat betreft zou de pavo wel een goed alternatief zijn als dat dichter bij huis te krijgen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-19 10:07 



 
Profiel   

Zijn hier ook proefverpakkingen van? Ik wil het erg graag proberen maar mijn paard hoefde Wiesencobs al niet, dus ik wil liever niet gelijk een hele zak kopen.

De FibreNuggets bevatten trouwens minder suikers maar meer zetmeel dan Wiesencobs. Wat mij betreft prima maar daardoor deze te meer kans dat mijn paard ze niet lust. :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-19 13:30 



 
Profiel   

Froukje schreef
Als ik de verpakking zo zie zijn het wel hele grote brokken. Die gaan paarden met gebitproblemen toch nooit weg krijgen?



Je moet ze ook weken zodat ze uit elkaar vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-19 16:00 



 
Profiel   

:+
Op de site staat niet welke 60 grassen en kruiden erin zitten. Ben toch wel benieuwd naar het lijstje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-19 16:08 



 
Profiel   

Ik voer deze 'wiesencobs' van Pavo gewoon droog aan mijn paard en dat gaat prima. Hij kauwt er goed op. Voor oudere paarden met slecht gebit of schrokkers zou ik het inderdaad geweekt voeren.

Zelf geef ik het als aanvulling, gemengd met wat muesli en Pavo Vital. Doet hij er lekker lang over en we hebben nogal wisselend ruwvoer dus dit geeft een klein beetje stabiliteit in het rantsoen (1kg per dag).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-19 16:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 11 [ 257 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen