Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vitalbix

 
Profiel   

Mijn fjord krijgt nu al een aantal jaar vitalbix maar hij vind het niet meer lekker.
Hij laat het vaak staan en eet het veel later.

Nu ben ik op zoek naar een ander voer wat ook laat in suiker en zetmeel staat.

In het verleden kreeg hij pavo nature's best en daar deed hij het ook wel goed op dus twijfel om niet terug te gaan naar dit voer. Alleen hier zit wat meer zetmeel in en er zitten granen in.

Ik vind het een lastige keuze. Wie kan mij hierin adviseren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 10:59 



 
Profiel   

Krijgt hij de daily complete of de muesli?

Andere 'varianten' van vitaminekorrel zijn:
- Marstall Force
- Je paard gezond en fit
- Equilin
- Metazoa
- Pavo vital
- Pure feed balancer
- Dodson & Horrell balancer (diverse soorten)
- Lexa (diverse soorten)
- VS200

Zo zijn er meer.

Als hij het verder wel goed doet op vitalbix, kun je ook proberen de daily complete door bijv een handje slobber te mengen.

Voor mezelf komen ivm negatieve ervaringen met die merken de Pavo vital en Metazoa er niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 11:08 



 
Profiel   

hij krijgt de daily complete en na het werken de muesli.
De muesli vind hij overigens wel heel erg lekker. Dat eet hij zo weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 11:22 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Krijgt hij de daily complete of de muesli?

Andere 'varianten' van vitaminekorrel zijn:
- Marstall Force
- Je paard gezond en fit
- Equilin
- Metazoa
- Pavo vital
- Pure feed balancer
- Dodson & Horrell balancer (diverse soorten)
- Lexa (diverse soorten)
- VS200

Zo zijn er meer.

Als hij het verder wel goed doet op vitalbix, kun je ook proberen de daily complete door bijv een handje slobber te mengen.

Voor mezelf komen ivm negatieve ervaringen met die merken de Pavo vital en Metazoa er niet in.


Mag ik vragen wat voor negatieve ervaringen je hebt met metazoa?

Aan TS: kan je de muesli niet mengen met de brok?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 11:27 



 
Profiel   

@Rena ja natuurlijk: meerdere paarden aan wie het bij ons gegeven is, werden enorm ril ervan. Zelfs paarden waar je normaal een bom naast kan afsteken, werden enorm ril - het enige dat veranderd was: metazoa gaan voeren.
Binnen een paar dagen na het stoppen met metazoa normaliseerde dat weer. En dus niet bij één , maar bij meerdere paarden, en ook echt aardig diverse types.

Pavo niet willen voeren heeft bij mij dan weer te maken met jeukende paarden en in het bezit zijn van een haflinger, maar hiervoor ook in het bezit zijn van een extreem op suiker reagerende paint en daarvoor ook een paint die extreem op suiker reageerde. Pavo was voor die twee een no-go, dus voor mijn haflinger begin ik er niet aan. Zal misschien bij een bloederiger type / paard in volle arbeid anders zijn overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 11:33 



 
Profiel   

Je hebt deze vraag al vaker gesteld en toen ook adviezen gekregen. Wat heb je daarmee gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 11:35 



 
Profiel   

Mara2000 schreef
Je hebt deze vraag al vaker gesteld en toen ook adviezen gekregen. Wat heb je daarmee gedaan?


Nog niet zoveel want ik wil zeker zijn als ik overstap op ander voer.

Ik kan het inderdaad ook gaan mengen met elkaar.

Ik ben toen ook overgestapt ivm jeuk aan zijn staart maar dat heeft hij nog in de zomer met vitalbix.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 11:47 



 
Profiel   

Metazoa heeft een hoger ijzergehalte. Gewoon ruwvoer bevat dat meestal al ruim voldoende. Leesvoer:
https://natuurlijkpaarden.nl/mineralen- ... er/tart=25

Luzerne als drager van de brokjes kan soms jeuk geven. Dan is een andere grassoort als drager beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 11:54 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Metazoa heeft een hoger ijzergehalte. Gewoon ruwvoer bevat dat meestal al ruim voldoende. Leesvoer:
https://natuurlijkpaarden.nl/mineralen- ... er/tart=25

Luzerne als drager van de brokjes kan soms jeuk geven. Dan is een andere grassoort als drager beter.


Klopt ja, wij gaven ook het ijzer 'de schuld'.

Luzerne is hier ook een beetje een 'ding'. Merrie krijgt nu vitalbix active+, maar heb het idee dat dat voor haar ivm de luzerne niet de beste keuze is. Ik ga dan ook waarschijnlijk over op Marstall force straks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 12:04 



 
Profiel   

Ah ok, ik heb daar overigens geen ervaring mee met mijn paard, vind haar juist relaxter sinds ik haar vitaminekorrel voer (Metazoa dus).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 12:13 



 
Profiel   

http://www.voervergelijk.nl
Kun je zelf eerst eens uitzoeken welk (graanvrij, suikerarm enz) voer er allemaal is.

http://www.voervergelijk.nl/voer/catego ... r-granen,1

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 12:17 



 
Profiel   

metazoa is een alternatief, echter zit dit inderdaad hoog in ijzer en mijn paard werd er knettergek van, geen idee hoe het kan maar ze was niet te handelen, ik heb dit ook meerdere malen gehoord van anderen. Ik voer nu vitalbix en dat bevalt super, als ik in jou positie was zou ik het inderdaad mengen met een beetje van de muesli of een ander soort voer. Mijn paarden vinden het heerlijk, ik gebruik het ook als beloning en ze doet er alles voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 12:32 



 
Profiel   

Hier tevreden Pavo vital klant aan een haflinger

Equilin is ook een goede vitamine korrel. Maar vind nogal prijzen en merk bij mijn haf geen verschil of ik equilin of Pavo geeft

Vitalbix en metazoa lust de mijne niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 12:38 



 
Profiel   

Heb je al eens aan Pavo Care4Life gedacht? Dit voer is melasse-, haver- en graanvrij. Het suiker en zetmeel samen ligt rond de 8%.
Ik gaf aan mijn 3 jarige Vitalbix Breed&Grow, maar helaas had ze hiervan last van haar darmen en diarree. Ik ben overgeschakeld naar Care4Life en nu heeft ze dit niet meer. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 12:51 



 
Profiel   

Mijn moeilijke eter vindt Vitalbix brokjes ook niet lekker. Ik verdeel de dagelijks aanbevolen hoeveelheid in 3 porties en meng daarbij per portie twee handjes Fibra Premium (dit vindt ze heerlijk). Misschien is dat een optie voor je?

Ik heb ook Marstall Force gegeven maar dit eet ze helemaal niet.


Laatst bijgewerkt door Ferera op 21-02-19 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 12:54 



 
Profiel   

Ik had hetzelfde probleem
Ga nu overstappen naar havens coolmix. Heb op horse event al een proefverpakking meegekregen en nu een grote zak besteld
Pavo wil ik ook niet meer aan beginnen. Pony vond het wel enorm lekker maar moest er zoveel van geven tot de de juiste hoeveelheid binnen kreeg
Hier de specificaties van de coolmix
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 12:56 



 
Profiel   

claudiadvx schreef
Ik had hetzelfde probleem
Ga nu overstappen naar havens coolmix. Heb op horse event al een proefverpakking meegekregen en nu een grote zak besteld
Pavo wil ik ook niet meer aan beginnen. Pony vond het wel enorm lekker maar moest er zoveel van geven tot de de juiste hoeveelheid binnen kreeg
Hier de specificaties van de coolmix
[ [url=m/JymDUR.jpg]Afbeelding[/url] ]


33% zetmeel....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 13:09 



 
Profiel   

Heb je de Breed & Grow al eens geprobeerd? Dat is de merrie/veulenmuesli van Vitalbix. Ik ben die muesli gaan voeren (aan een ruin en een merrie van 28) omdat het de enige muesli was die aan mijn eisen én die van mijn paarden voldeed. Overigens wel samen met DC, daar doen die van mij het nu bijna 5 jaar prima op.

Dodson & Horrell zou je evt ook nog naar kunnen kijken, dat is een Brits merk met ook een aantal goede voeders. Wel wat lastiger aan te komen, René Wielens heeft het, weet ik.


Laatst bijgewerkt door Koper op 21-02-19 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 13:24 



 
Profiel   

De cool-mix is natuurlijk niet te vergelijken met een vitaminekorrel. Ik geef overigens ook een beetje coolmix bij mijn metazoa, maar dat is nog minder dan een kwart schep per voerbeurt. Meer voor de lekker eigenlijk. Meeste paarden vinden het inderdaad wel erg lekker :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 13:25 



 
Profiel   

Mijn haf doet t goed op Pavo vital( 100gr per dag) en Pavo 18+( 200 gr per dag). Pavo is makkelijk te krijgen hier vandaar. De vital ruikt overigens hetzelfde als Vitalbix. Gewoon los vind ze t niet echt lekker, met lange tanden gaat t op. Nu ik t mix met de 18+ is t zo weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 13:35 



 
Profiel   

Cool-mix en care4life zijn geen vitamine korrels. En moet Ind meer gevoerd worden om aan de dagelijkse behoefte te komen omdat t krachtvoer is.

Dus kan je niet mee vergelijken.

Pavo vital schuurt de mijne niet, deed hij wel met de Pavo koeken.

Pavo vital geef ik 75 gram naast 200 gram Pavo sportfit. En krijgt hij 500 gram subli brok vanuit de hitactief stal.

Maar daar gaat dit topic niet over.

Er zijn verschillende vitamine korrels er bestaan zelf poeders. Ts kan beste kijken naar wat haar t meest aanspreekt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 13:40 



 
Profiel   

Een vitaminepoeder over de muesli die ze al voert zou idd ook nog een optie zijn.

Over Metazoa zijn verschillende meningen. Er zijn paarden die het prima eten. Maar mijn ruin, die écht niet kieskeurig is, tuft het uit... Metazoa en bananen. Da's het enige wat hij écht niet lust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 13:49 



 
Profiel   

Mijn Haflinger doet het super op 'Je paard gezond en fit'

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 14:21 



 
Profiel   

plutolover schreef
Cool-mix en care4life zijn geen vitamine korrels. En moet Ind meer gevoerd worden om aan de dagelijkse behoefte te komen omdat t krachtvoer is.

Dus kan je niet mee vergelijken.
TS vraagt toch niet dat het specifiek een vitaminekorrel moet zijn? Er wordt gevraagd naar 'voer dat laag in suiker en zetmeel is'.
Ze heeft zelf al Pavo natures best gevoerd, wat toch geen vitaminekorrel is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 14:47 



 
Profiel   

Bij ons mengen een aantal mensen de vitalbix met zemelen en luzerne of met de active.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 23:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen