Genees krachtige kruiden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RintjeAron
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-08-18

Genees krachtige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:23

Hoi ik wil voor mijn paarden ook graag kruiden gaan geven en ik zou graag een lijstje willen met welke kruiden waar goed voor zijn. Dit blijft lastig te vinden. Kunnen jullie me ermee helpen?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Genees krachtige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:37

Dan kan je beter kruiden laten aanmeten ipv zomaar wat geven. Want de ene kruid mag je maar tijdelijke geven terwijl een andere kruid wel langer gegeven kan worden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Genees krachtige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:18

Als je paard niks mankeert hoef je ook niks te geven, als ie wel wat mankeert dan bel je de dierenarts en geef je medicijnen.

Anoniem

Re: Genees krachtige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:26

Er heeft in 1 van de paarden aan huis topics ooit iets gestaan over kruiden die je kan bijvoeren en waarom ze goed zijn. Misschien daar je vraag stellen.

Foreverkliek

Berichten: 1355
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Genees krachtige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:15

kruidenmengsels ben ik juist geen fan van. Als een paard iets nodig heeft kunnen ze dat prima zelf beslissen maar in een mengsel reageren ze alleen op het kruid met de sterkste geur. Ik voeg ook nooit zomaar iets toe aan het voer muv van monnikspeper bij Twix. Zij kan vinden dat ze het niet nodig heeft maar ik vind haar gezelliger als ze dat gewoon eet.
Verder is het bij mij eigenlijk een soort spel/quality time achtige situatie. Ik heb zo’n 30 soorten kruiden staan, van een deel weet ik wat ze doen voor de rest heb ik een lijst. En dan draai ik een pot open en laat het paard ruiken. Wil ze het hebben krijgt ze een hand, hoeft ze het niet gaan we door naar de volgende pot. Kliek was hier fenomenaal goed in. Die wist ook precies wat ik had en als hij bijv rozenbottels pakte wist ik dat ik op moest gaan letten want dan brak binnen een paar dagen mok door. Die liep ook weg als hij alles had gehad wat hij wilde hebben. De haflinger kruising pakt alles Y)(^) behalve het echt zware spul. Mijn jonge merrie heeft hiermee echt leren nadenken over haar behoeftes naast dat ze het heel leuk vind. En ik leer er zelf ook veel van! Zo pakken ze in deze tijd van het jaar veel meer dan in de zomer. Je weet natuurlijk wel dat de weerstand nu lager is maar ik vind het toch interessant om daar live bewijs van te zien. Voor mij is dit dus echt een toevoeging, nooit een vervanging van reguliere medicatie.

Uit mijn hoofd weet ik wel wat kruiden en hun werking maar als je wilt kan ik vanavond ook mijn boekje erbij pakken en alles plaatsten.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:22

Arabesk schreef:
Als je paard niks mankeert hoef je ook niks te geven, als ie wel wat mankeert dan bel je de dierenarts en geef je medicijnen.


;(

Oogklepperitus Terminalus

Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:30

Waaróm wil je je paard kruiden gaan geven? Er zijn veel verschillende kruiden die nuttig kunnen zijn voor een paard maar het is natuurlijk wel handig als we eerst weten wat er dan met je paard is zodat we gericht mee kunnen denken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Genees krachtige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:14


marleen_usar

Berichten: 24668
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:26

Kruiden geef je alleen als het nodig is, dus als er iets aan de hand is. Zoals bv hoesten, een lage weerstand enz.

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Genees krachtige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:33

Wellicht een idee om gewoon wat verse kruiden te zaaien, TS? Ik ben zelf van plan om een kruidenhoekje in te richten in de wei met allerlei soorten kruiden als brandnetel, kleefkruid enz.. En daar mogen ze dan af en toe zelf uit plukken wat ze denken nodig te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:36

Kruiden zijn medicijnen. die neem je ook niet als je ze niet nodig hebt. vaak kun je, de meeste, kruiden beter niet langer dan vier weken achter elkaar geven omdat ze dan minder goed gaan werken. Je geeft dan bijv 4 weken een kruid, Dan een paar weken niet, en begint een paar weken later weer met een kuur van een paar weken. En wat voor kruiden je geeft, tja brandnetel is vrij onschuldig en voor van alles goed, maar ik ken een paard die er echt niet vrolijk van wordt als je haar brandnetel geeft dus het is ook blijven kijken naar je paard en wat hij nodig heeft.

Tinkerbello
Berichten: 35
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:40

Arabesk schreef:
Als je paard niks mankeert hoef je ook niks te geven, als ie wel wat mankeert dan bel je de dierenarts en geef je medicijnen.

Kruiden kunnen ook preventief werken en de weerstand bevorderen. Cichorei bijvoorbeeld kan een positief effect hebben op maagdarmparasieten, waardoor je minder vaak hoeft te ontwormen. En dat helpt mee tegen wormresistentie :)

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:52

Foreverkliek schreef:
kruidenmengsels ben ik juist geen fan van. Als een paard iets nodig heeft kunnen ze dat prima zelf beslissen maar in een mengsel reageren ze alleen op het kruid met de sterkste geur. Ik voeg ook nooit zomaar iets toe aan het voer muv van monnikspeper bij Twix. Zij kan vinden dat ze het niet nodig heeft maar ik vind haar gezelliger als ze dat gewoon eet.
Verder is het bij mij eigenlijk een soort spel/quality time achtige situatie. Ik heb zo’n 30 soorten kruiden staan, van een deel weet ik wat ze doen voor de rest heb ik een lijst. En dan draai ik een pot open en laat het paard ruiken. Wil ze het hebben krijgt ze een hand, hoeft ze het niet gaan we door naar de volgende pot. Kliek was hier fenomenaal goed in. Die wist ook precies wat ik had en als hij bijv rozenbottels pakte wist ik dat ik op moest gaan letten want dan brak binnen een paar dagen mok door. Die liep ook weg als hij alles had gehad wat hij wilde hebben. De haflinger kruising pakt alles Y)(^) behalve het echt zware spul. Mijn jonge merrie heeft hiermee echt leren nadenken over haar behoeftes naast dat ze het heel leuk vind. En ik leer er zelf ook veel van! Zo pakken ze in deze tijd van het jaar veel meer dan in de zomer. Je weet natuurlijk wel dat de weerstand nu lager is maar ik vind het toch interessant om daar live bewijs van te zien. Voor mij is dit dus echt een toevoeging, nooit een vervanging van reguliere medicatie.

Uit mijn hoofd weet ik wel wat kruiden en hun werking maar als je wilt kan ik vanavond ook mijn boekje erbij pakken en alles plaatsten.


Wat een originele aanpak. Natuurlijk moet je zelf ook blijven opletten wat welk paard neemt (ik bedoel, stel dat je weet dat een bepaald kruid vochtafdrijvend werkt en je paard heeft de neiging enigszins uit te drogen dan zou je het hem niet mogen laten nemen... Niet elk paard is evengoed in het herkennen wat goed voor hem of haar is...
(anders zouden er ook geen vergiftigingen voorkomen)

RintjeAron
Berichten: 8
Geregistreerd: 18-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 19:23

Arabesk schreef:
Als je paard niks mankeert hoef je ook niks te geven, als ie wel wat mankeert dan bel je de dierenarts en geef je medicijnen.

Ja totdat er wat gebeurd . Daarom wil ik graag een lijstje bijdehand hebben

Ayasha
Blogger

Berichten: 58000
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Genees krachtige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:28

Je kan ouderwets naar de bieb trekken en boeken over kruiden lezen. Van daaruit kan je dan beginnen aan een lijstje met kruiden die je verder wil "uitpluizen". :)
Je vraag is nl. erg breed opgesteld om zomaar even op te antwoorden. :)

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Genees krachtige kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:40

Op www.horsecomplete.nl staat onder het tabblad informatie een kruiden wiki.
Hierin staat de werking van een heel aantal kruiden beschreven.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:42

Ninx schreef:
Arabesk schreef:
Als je paard niks mankeert hoef je ook niks te geven, als ie wel wat mankeert dan bel je de dierenarts en geef je medicijnen.


;(

Oogklepperitus Terminalus
Dit is echt een heel grote opmerking :')