Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Shetlander (24/7 op de wei) bijvoeren

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Mijn ouders en ik denken na over de aanschaf van een Shetlander. We denken aan een shet van tussen de 80 cm en een meter. Hij/zij komt 24/7 op een wei te staan. Ik wil met hem/haar vooral gaan wandelen, en grondwerk en vrijheidsdressuur doen. Misschien als het er van komt mennen. Wat denken jullie dat er bijgevoerd moet worden qua hooi en brokken en hoeveel dat gaat kosten?

Groetjes!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-19 21:24 



 
Profiel   

Een shetlander 24/7 op de wei kun je vaak binnen een maand omrollen en binnen een jaar voor hoefbevangen verwachten.
Bijvoeren zou dus niet mijn eerste zorg zijn, eerder hoe je de voedselopname kan beperken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-19 21:26 



 
Profiel   

Heel erg oppassen met een schetlander dat je 24/7 op de wei wilt gaan houden.

Eerst maar eens flink gaan inlezen alles over deze sobere ras.
Op de Bokt kun je heel veel gaan leren en lezen over het gezond houden van shetlanders en ook hoe het niet moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-19 21:32 



 
Profiel   

Dat dus. Maak er een paddock paradise van want shetten en volop gras gaat zelden goed. Vroeg of laat zit je met een hoop ellende. Door ze te beperken in hoeveelheid eten, goed schraal hooi (geen voordroog) en veel bewegen kunnen ze oud worden. Klein handje vitaminebrok is meer dan genoeg, en af en toe een stripje gras, maar niet in het voorjaar. En koop er twee als er niet nog meer paarden zijn. Een paard is een kuddedier. Ook is een hoop goed geleidend schrikdraad, en een heel goed schrikapparaat een aanrader. Shetties zijn ware Houdini's. Ik vind ze geweldig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-19 21:34 



 
Profiel   

24/7 op de wei kan alleen als je gras hebt dat geschikt is voor paarden of er weinig op staat. Anders zijn ze binnen no time bevangen en/of te dik.

Ik heb de mijne op een kale wei staan. Ze krijgen onbeperkt arm hooi gemengd met weidehooi. Ik heb ooit uitgerekend dat ik 1200 euro per jaar aan hooi kwijt ben. Jij zult iets minder kwijt zijn voor 2 shetten (neem aan dat ie niet alleen komt te staan). Daarnaast een goed vitamine supplement en dan ben je al een eind

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-19 21:34 



 
Profiel   

En je moet ook geluk hebben dat ze niet op een kale wei teveel zand binnenkrijgen.......of van erge korte gras moeten eten op een natte wei, krijgen ze alsnog teveel aarde/ zand binnen en dat is funest voor de darmen.

Dat is ook iets waar je aan moet denken en voor moet opletten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-19 21:47 



 
Profiel   

24/7 gras is voor veel ponyrassen problematisch, graasmasker helpt een deel. 2 Speelse ruinen nemen ook. Zorg wel voor een goede mineralenkorrel en doseer die hoog. Sober gaat enkel over de calorieen, qua vit./min. en sporenelementen hebben ze eerder meer nodig (verdubbel de dosering maar van de meeste mineralenkorrels, dat betekent dat je een goed geconcentreerde nodig hebt, want anders zitten er nog teveel calorieen in).
Verder genoeg arbeid, dus fors doorwandelen of zelfs draven/fietsen en dat zo 3-5x/week een uur. Paar keer 5-10 minuten rondslenteren en kunstjes doen is heel fijn qua band opbouwen en kan mits goed aangepakt veel doen voor opvoeding, maar het verbrand veel te weinig om pony fit en op gezond gewicht te houden.
En wees heel kritisch met bijvoeren (bv bij VD oefeningen), kleine pony heeft veel sneller max aan snoepjes binnen dan groot paard. Als pony de mineralenkorrel goed eet is daarvoor werken een goede optie, je kan daar dan een paar stukjes extra lekkers tussen doen voor echt goed zijn best doen/ extra motivatie.

Laat de DA de pony('s) nakijken o.a. op losse knieen en of er genoeg ruimte in de kaak is voor alle kiezen, naast de gewone basis aankoop keuring.
Met een grotere pony kan je meer, zeker als je van plan bent te gaan mennen (kunnen je ouders ook mee op een zondagse picknick) en er is makkelijker aan passend tuig te komen. Zoek dus bij voorkeur naar een dier van 1m of zelfs een die ivm uit de maat gegroeid weg moet, want te groot voor stamboek of kruising met shet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-19 22:06 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties! Ze komt op een best kale wei met twee paarden en een andere shet. In de winter worden ze daar wel bijgevoerd. In de zomer kan ik eventueel een graasmasker op doen. Wat is een aanrader qua beloningen voor vrijheidsdressuur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 22:30 



 
Profiel   

Ik zou gewoon (vitamine) brokjes gebruiken. Snoepjes bevatten vaak veel suiker en zetmeel

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 09:54 



 
Profiel   

Mijn 2 shetlanders staan 24/7 op een paddock met hooi.
Ze krijgen een brokje speciaal voor sobere ponys(klein handje) en daar doen ze het goed op!.
In de zomer bouw ik iets weide gang op dat ze een beetje op het gras kunnen maar nooit een hele dag, meestal 4 uurtjes op zijn hoogst :D

Wandelen doen we nog niet te veel, ze zijn 2 jaar
En belonen via clicker of stem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 10:01 



 
Profiel   

Een shet 24/7 op de weide kan prima, maar het meeste geld gaat dan zitten in afrastering. Voor mijn kleintjes heb ik vakken gemaakt, vrij veel kleine vakken wat ze steeds erbij krijgen als ze een vak helemaal kaal hebben.
Als de vakken teveel gras hebben dan laat ik de varkens of (huur) ik schapen die erop mogen lopen en alles kaalvreten.

Deze winter hebben we maar zo'n 35 kleine pakjes hooi gebruikt, de rest hadden ze meer dan voldoende aan het gras. Als het een paar dagen echt heel koud is, of nat, dan krijgen ze een aantal hooinetten gevuld met hooi gemengd met stro.

Brokken hebben ze absoluut niet nodig, maar zoals capopjekop al zegt kun je wel brokjes gebruiken tijdens de training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 10:08 



 
Profiel   

Hier ook een shetlander 24/7 op de wei met andere shetjes. De wei wordt schraal gehouden (tegen t voorjaar komen er schaapjes bij om t schraal te houden). In de wintermaanden krijgen ze hooi bijgevoerd. Bij risicovolle dagen en voorjaar graasmaskers om. Zo houden we ze goed en gezond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 14:18 



 
Profiel   

Renskewendel schreef
Bedankt voor alle reacties! Ze komt op een best kale wei met twee paarden en een andere shet. In de winter worden ze daar wel bijgevoerd. In de zomer kan ik eventueel een graasmasker op doen. Wat is een aanrader qua beloningen voor vrijheidsdressuur?


Stukje appel of wortel dat is wat ik gebruik als beloning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 14:23 



 
Profiel   

Pas op met een te schale korte wei.
Een gestreste weide zit een veel hoger fructaan gehalte (suiker) en zorgt voor snel dik/bevangen.
Je kan beter het gras uit laten schieten.
Als het in het zaad staat is het uitgebloeid en vele male armer.
Voorjaar weer zorgt voor hoge temperatuur verschillend waardoor gras energie vasthoud (dus fructaan).
Je kunt op de fructaan in de gate houden met een (online) fructaan meter.
Vaak is deze in de ochtend het hoogste en kun je op het begin beter aan het eind van de dag de paarden op gras zetten.
Ik bouw het in het voorjaar op deze manier op tot het fructaan heel de dag veilig is en dan gaan ze “gewoon” op de wei 24/7.
Ik deel de weilanden op in 3 en laat het telkens uitschieten voor ze er op gaan.
Goede weidemanagement is hierin wel echt een must. (Bewateren/bemesten/onkruid/mest verweideren en/of slepen/ hoge plukken uit maaien enz enz)
En natuurlijk is veel beweging erg belangrijk!
Zowel “sporten” als spelen.
Bewegingsvrijheid (veel kunnen rennen) en speelmaatjes met een goed kudde verband zijn hier wel echt een must.
Kijk met vitamine wat het beste aansluit bij je paard, hier krijgen ze alle 3 net een andere mix met als basis victorious secret 200 met magnesium.
Het kan prima maar zit wel wat werk aan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 16:57 



 
Profiel   

Een vitaminebrokje zoals Pavo Vital of Vitalbix Daily Complete is voldoende naast weidegang & hooi.
Let wel op dat shetlanders snel dik worden en gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Deels paddock en deels wei zou beter zijn voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-19 17:30 



 
Profiel   

mentjuh schreef
Pas op met een te schale korte wei.
Een gestreste weide zit een veel hoger fructaan gehalte (suiker) en zorgt voor snel dik/bevangen.
Je kan beter het gras uit laten schieten.
Als het in het zaad staat is het uitgebloeid en vele male armer.
Voorjaar weer zorgt voor hoge temperatuur verschillend waardoor gras energie vasthoud (dus fructaan).
Je kunt op de fructaan in de gate houden met een (online) fructaan meter.
Vaak is deze in de ochtend het hoogste en kun je op het begin beter aan het eind van de dag de paarden op gras zetten.
Ik bouw het in het voorjaar op deze manier op tot het fructaan heel de dag veilig is en dan gaan ze “gewoon” op de wei 24/7.
Ik deel de weilanden op in 3 en laat het telkens uitschieten voor ze er op gaan.
Goede weidemanagement is hierin wel echt een must. (Bewateren/bemesten/onkruid/mest verweideren en/of slepen/ hoge plukken uit maaien enz enz)
En natuurlijk is veel beweging erg belangrijk!
Zowel “sporten” als spelen.
Bewegingsvrijheid (veel kunnen rennen) en speelmaatjes met een goed kudde verband zijn hier wel echt een must.
Kijk met vitamine wat het beste aansluit bij je paard, hier krijgen ze alle 3 net een andere mix met als basis victorious secret 200 met magnesium.
Het kan prima maar zit wel wat werk aan :D


Bedankt voor alle tips! Hij komt samen met 4 andere ponys waaronder ook een Shet. Het weiland loopt heel ver door naar achteren, dus hij heeft ook genoeg ruimte om te rennen. Is het slim om hem bijvoorbeeld een deel van de dag in de bak te zetten? Deze word meer als paddock dan bak gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 10:15 



 
Profiel   

Ik gebruik van subli bikkels, per keer mag hij van mij een stuk of 6 brokjes. Dat zijn grote mineralen brokken

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 10:25 



 
Profiel   

Graag gedaan!
Wat ik gemerkt heb is dat ze minder eten als ze 24/7 toegang hebben tot eten. Op het begin eten ze even een aantal dagen meer tot ze door hebben dat het er altijd is. Ze eten ook niet gehaast. Het kan zijn dat je pony na de bak terug op de wei weer even flink gaat eten omdat het er ineens weer is.
Het is natuurljk anders als je iets leuks met hem gaat doen in de bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 11:16 



 
Profiel   

Het is trouwens ook veel beter voor de organen van een paard om altijd toegang tot gras/hooi te hebben.
T blijft altijd lastig hoor, het ene paard is het andere niet en snel dik is erg lastig.
Ik heb hier een welshje en tinker die snel te dik worden en een quarter die wel wat extra’s nodig heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 11:20 



 
Profiel   

mentjuh schreef
Graag gedaan!
Wat ik gemerkt heb is dat ze minder eten als ze 24/7 toegang hebben tot eten. Op het begin eten ze even een aantal dagen meer tot ze door hebben dat het er altijd is. Ze eten ook niet gehaast. Het kan zijn dat je pony na de bak terug op de wei weer even flink gaat eten omdat het er ineens weer is.
Het is natuurljk anders als je iets leuks met hem gaat doen in de bak.


Bedankt voor je informatie! Had er zo nog niet over na gedacht. Ik ga haar eerst gewoon 24/7 op de wei laten staan en als ze echt te dik word kan ik haar misschien een deel van de dag in de bak zetten of een grasmasker om doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-19 16:32 



 
Profiel   

Wij hadden thuis ook Shets en die stonden 24/7 buiten en dit ging prima. Zelf in de gaten houden hoeveel gras ze kunnen eten en anders terugzetten op een stukje wei wat al kaal is. Bij ons kregen ze hooi en soms klein beetje bietenpulp. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-19 17:38 



 
Profiel   

Shetlanders mogen eigenlijk continu op een kale wij staan, als je beslist om ze bij te voeren dan is hooi of iets waar weinig suikers inzitten wel de beste keuzen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 15:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen