Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:56

hier gaat de fibernuggets er heel goed in. En zet ook goed aan. Ik gebruik een klein bekertje. En zet zo uit dat ik denk van wel erg veel haha. hij krijgt er nu nog beker krachtvoer door maar daar ga ik mee stoppen zodra het op is.

tot nu toe erg tevreden erover.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:26

Hoe lang weken jullie de fibrenuggets?

Ik zoek iets wat goed uiteen valt in een prutje en heel snel weekt (liefst bijna direct te voeren) om magnesium door te mengen. Tot nu toe gebruik ik een klein handje Subli slobber omdat dat direct te voeren is na toevoegen water. Paard heeft giga aanleg om dik te worden en daarom wil ik zelfs dit kleine handje graag vervangen door iets waar zo min mogelijk suikers/zetmeel/eitwit inzit.

Ik weet dat er buiten pavo fibrenuggets ook andere producten zijn maar dit is makkelijk verkrijgbaar voor mij.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:01

pavo nuggets staat op de verpakking met warm water 30 min weken, en met koud water een uur weken. MAar ja kan ook droog geven. Het valt wel snel uitelkaar zodra het in contact komt met water. Maar ik hou me aan t advies op de verpakking.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:29

Ik weet dat het een oud topic is.
Maar weet iemand ook hoe lang het maximaal mag staan. Dus of je het een dag van te voren kan maken.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:33

Avelienvd schreef:
Ik weet dat het een oud topic is.
Maar weet iemand ook hoe lang het maximaal mag staan. Dus of je het een dag van te voren kan maken.


Op de dag van het oudere paard vertelde de man van pavo dat met koudere temperaturen het max 12 uur mocht staan en met deze warmte 6-8 uur.
Doordeweeks week ik t ook altijd de avond van tevoren :)

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:16

Okee. Dank je wel!!

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:43

Hier ook een tevreden gebruiker van de Fibrenuggets! Paard doet er een moord voor _O- Ik zet het meestal klaar voordat ik ga rijden, dus dan staat het meestal zo'n uurtje te weken. Soms doe ik het korter van te voren, het is met 10-15 minuten al helemaal geweekt. Droog durf ik het niet echt te geven, dus een lekker plons water erover. Met dit weer doe ik wat meer water zodat het dunner wordt.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:01

Ik voer hier al enige tijd de Fibrebeet aan mijn jonge Quarter. Al mijn paarden vinden het heerlijk, ook de kieskeurige eter, die krijgen dus ook af en toe een beetje. Ik merkte wel dat de Quarter er wat schrikkeriger van werd, maar volgens mij is dat nu wel over (of ik wen er aan :+ ), maar hij werd er zo mooi dik van dat ik het toch ben blijven voeren.

De SP zette bij hem niet aan, en de Fibrebeet dus wel. Ik week het met heet water, dus hier is het zo klaar.

Anoniem

Re: Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:06

Mijne is een beetje uitgegeten op de nuggets.
Moet vaak de laatste handjes weggooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:41

Ik heb Fibrebeet gekocht op aanraden van mijn dierenarts. Kun je het ook weken en dan een dag of 2 laten staan? Voeren jullie het meerdere malen per dag of 1x?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 21:43

Ik laat geweekt voer nooit langer dan 24 uur staan. Ik verdeel het eten van mijn merrie over een ochtend- en een avondportie.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:08

Ik geef sinds kort ook fibrenuggets. Gaf eerst enkel lucerncebrok van metazoa maar geef nu veel meer icm supplementen etc waardoor deze heel hard ging en me dat te duur werd. Dus nu ongeveer 3 handjes droge fibrenuggets per dag(soms wat meer, als ik meer tijd heb). Laat het ongeveer 10 minuten weken, dan is het grotendeels opgeweekt.
Het zwelt wel behoorlijk op dus droog zou ik het echt niet willen geven.

Paard eet het graag tot nu toe, maar er zit wel altijd een grote hoeveelheid kruiden en supplementen bij ivm blessure.

Dus ik ben tevreden. Zou zeker weer een zak kopen als deze op is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 22:40

AmoorM schreef:
Ik heb Fibrebeet gekocht op aanraden van mijn dierenarts. Kun je het ook weken en dan een dag of 2 laten staan? Voeren jullie het meerdere malen per dag of 1x?


Dat zou ik niet doen. Alles wat je weekt wordt vies. Mijn jonge hengst liet zijn geweekte eten na een nacht al staan en dan rook ik het al.

Ik heb nu een zak nuggets ipv de wiesencobs, omdat er hier makkelijker aan te komen is dan wiesencobs en het gaat er wel in.
Ik geef het hele jaar wiesencobs en dan va sept speedibeet erbij, dus week ik het.

Mijn ene ruin deed echt moeilijk, dus die krijgt het nu droog. Heb wiesencobs ook altijd droog gevoerd, echt jaren aan allemaal en nooit problemen mee.

Ik vind het qua volume echt niet zo zwellen als bietenpulp. Ja, het wordt een massa, maar het wordt niet 5x zoveel zoals bij bietenpulp.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:03

Superpony, dat volumeverschil is ook mijn ervaring. Nu nog een zak nuggets gehaald vanwege de kortere weektijd en straks wordt het gewoon weer (langwekende) bietenpulp.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:07

Hmm ik vind het anders toch wel zeker 3x zo veel volume worden en het is ook best een massa, in tegenstelling tot bietenpulp wat echt een drap word om het zo te zeggen.
Mijn paard eet ook geen bietenpulp als er niet vanalles doorgemengd is van slobber etc. Ik denk dat er te weinig smaak aan zit.

Dit eet hij heel goed, ook zonder wat erin.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:13

Het verschil is hier dat er bij 1 maatbeker bietenpulp 5 liter water gaat (en dan heeft het de structuur van geruld gehakt), dus dan kom je op 6 liter product. Bij de nuggets gaat er bij 1 maatbeker 2 liter water en dus heb je 3 liter product. Dus dat maakt wel verschil.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:17

SuperAssie schreef:
Hmm ik vind het anders toch wel zeker 3x zo veel volume worden en het is ook best een massa, in tegenstelling tot bietenpulp wat echt een drap word om het zo te zeggen.
Mijn paard eet ook geen bietenpulp als er niet vanalles doorgemengd is van slobber etc. Ik denk dat er te weinig smaak aan zit.

Dit eet hij heel goed, ook zonder wat erin.


Dan zou je eens 1 brokje moeten pakken en iets nat moeten maken en kijken wat er gebeurt. Het wordt echt niet veel meer. Door het natmaken, lijkt het wat, omdat de vorm verandert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:25

Hilli schreef:
Ik laat geweekt voer nooit langer dan 24 uur staan. Ik verdeel het eten van mijn merrie over een ochtend- en een avondportie.


Dus als ik het savonds tegen een uur of 6 maak, kan ik het de volgende ochtend wel geven? Hoevaak voeren jullie het? Verhouding is 1 : 3. Je moet per 100 gram lichaamsgewicht 100 gram rekenen. Dat betekend 500 gram fibrebeet en 1000 gram water?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:59

AmoorM schreef:
Hilli schreef:
Ik laat geweekt voer nooit langer dan 24 uur staan. Ik verdeel het eten van mijn merrie over een ochtend- en een avondportie.


Dus als ik het savonds tegen een uur of 6 maak, kan ik het de volgende ochtend wel geven? Hoevaak voeren jullie het? Verhouding is 1 : 3. Je moet per 100 gram lichaamsgewicht 100 gram rekenen. Dat betekend 500 gram fibrebeet en 1000 gram water?


1500 gram water
Je hebt 4 delen = 2000 gram samen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 15:02

AmoorM schreef:
Hilli schreef:
Ik laat geweekt voer nooit langer dan 24 uur staan. Ik verdeel het eten van mijn merrie over een ochtend- en een avondportie.


Dus als ik het savonds tegen een uur of 6 maak, kan ik het de volgende ochtend wel geven? Hoevaak voeren jullie het? Verhouding is 1 : 3. Je moet per 100 gram lichaamsgewicht 100 gram rekenen. Dat betekend 500 gram fibrebeet en 1000 gram water?


1500 gram water
Je hebt 4 delen = 2000 gram samen[/quote]


Mijn reken kunsten zijn niet heel goed. Ik snap de berekening niet. :+

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Ervaring gevraagd pavo fibrebeet en fibrenuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:15

Haha geeft niet.
Je hebt 3:1 dus 3 + 1 delen = 4 delen.
Als je kiest voor 500 gram voer ( dat ene deel dus) moet je er nog 3 aan toevoegen.
3 x 500 gram = 1500 gram water
Is het zo iets duidelijker? :)