Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Wat zit er tussen mijn hooi???

 
Profiel   

Oh gelukkig, dat het meevalt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 23:55 



 
Profiel   

Dat zijn peulen van een acacia boom! Wij zijn tot de ontdekking gekomen dat we er maar liefst drie van zulke bomen aangrenzen aan onze weide :n Paard heeft gisteren een hele pluk ervan gegeten, ik was me van geen kwaad bewust, maar 's avonds stond ze wel met koliekachtige symptomen op stal. DA meteen gebeld en liet hem de peultjes zien, dit is zéér giftig voor paarden, van slechts 150g zouden ze al verlamd kunnen geraken.
DA heeft haar actieve koolzuur opgegoten, gelukkig was ze vanmorgen weer de oude. Opletten dus!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 00:43 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu met je paard en kun je die boer niet vragen wat het kan zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 14:39 



 
Profiel   

Hoi Monique wat lief dat je even naar hem informeerd :o

Gaat goed met hem, hij is na dat even raar doen, gewoon terug aan het eten gegaan en daarna deed hij weer zoals altijd.
De pak hooi heb ik weg gegooid, want dat vertrouwde ik gewoon niet meer.
Zit dit jaar precies niet mee kwa hooi, heb al twee pakken weg gegooid, 1 stonk gewoon. Zal vocht ingekomen zijn maar dat ga ik hun niet geven. Sommige stukken zagen er goed uit andere wat wit (schimmel dus)
Maar goed dat ik altijd een aantal pakken extra bestel.
Ga de foto's bewaren en eens naar de boer sturen.
Nu je kan altijd eens pech hebben natuurlijk. En da's het nadeel bij grote pakken he, kwa prijs kom je beter uit maar veel om weg te gooien als er iets slechts in zit of als er schimmel in komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 15:41 



 
Profiel   

Met zekerheid acasia.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 16:04 



 
Profiel   

Voor de goede orde acacia groeit in Amerika, Australie en Afrika, heeft zachte gevederde blaadjes en spits toelopende zaadpeulen. Geeft gele bloemen.
Een Robinia of valse acacia heeft rond de 19 kleine eivormige bladeren en meestal witte bloemen.
Staat soms in kleine percelen als productie hout. Maar meestal als sier( oa in Rotterdam).

Los daarvan denk dat Ts beter bij de boer kan vragen wat ie naast zijn gras nog meer teelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 16:28 



 
Profiel   

De boer weet het zelf niet zo goed vrees ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 17:12 



 
Profiel   

Ik vrees ook dat de kans groot is dat de boer het zelf ook niet goed weet, tenzij het veld naast zijn ruin ligt of omri g door een bos, waarvan hij weet wat er exact allemaal groeit.
Maar kan het natuurlijk altijd vragen. Mss is het echt gewoon een tuinboon (gedroogd is het nu eenmaal niet altijd simpel om echt zeker te zijn/te herkennen)
Kan ook zijn dat het gewoon toeval was, je ziet iets in je hooi waar je vraagtekens bij hebt en even later heeft je paardje effe last van zijn maag en of darmen, uiteraard denk je dan direct dat het daarvan is.

Bij mijn vorige hooi leverancier vond ik vaak zaken die niet thuis horen in je hooi, stenen, halve weipalen, takken ja tot zelfs plastiek en glas :oo wij hebben dat toen ook steeds gezegd, en kregen ook zonder moeite een nieuwe pak...maar je vertrouwen geraakt zoek natuurlijk, ook al weet je dat die boer daar waarschijnlijk totaal niks aan kan doen...als je ziet wat voor troep sommige mensen uit hun auto flikkeren en je kan uiteraard niet gaan verwachten dat de boer eerst zijn veld helemaal gaat uitpluizen.
Hij vroeg 60€ per pak, en dan verwacht je toch kwaliteit, hij vroeg ook nog 5€ per pak om te leveren, ook al woont hij op 5 min rijden van hier.
Die ik nu heb vraagt 40€, alles in, leveren en stapelen en hij woont toch wel een 30 min rijden van hier. Nu al 3 jaar bij hem en dit is de eerste keer dat ik iets vind waarvan ik denk hmmmm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 17:41 



 
Profiel   

Als het inderdaad iets is wat de eerste keer is en je weet dat er geen vreemde bomen rondom zijn land staan, geloof ik eerder in de trant van een of andere andere peulvrucht en zeker geen boom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 17:57 



 
Profiel   

[ img ]

Vooral de peulvorm ( plat ) en de vorm van de kamers denk ik echt dat het om een acasia gaat en niet om een tuinboon.
Plant de inhoud en zie over een tijd wat er uit komt dan weet je het met zekerheid :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-19 18:45 



 
Profiel   

Hoi allen,

Ik heb nu ik mijn hooi besteld heb mijn boer ook de foto's laten zien van wat er in t hooi zat.

En het blijkt gewoon om boontjes te gaan. :o

Blijkbaar word het loof van de bonen ook geperst en gepakt. Dit gebeurd met hetzelfde machines als waarmee hij mij hooi pakt. Wat in mijn pak zat was dus een restant wat in t machine zat en zo in mijn pak hooi terecht is gekomen.
Het bonenloof word bijgevoerd aan de koeien omdat dit heel rijk is aan eiwitten.

Boontjes kunnen geen kwaad voor paarden, dit heb ik al opgezocht...dus heb de pak voor niks weg gegooid :(:)
Maar liever een pak weg als ik niet zeker ben.

Vanwaar dus de koliek verschijnselen? Ik denk twee mogelijkheden...
1. Toeval, gewoon net met die pak wat last in het buikje en dan is de link rap gelegd als je iets tegen komt in je hooi waar je over twijfelt.
2. Tja boontjes...eiwitrijk (de boer zei dat hun het mengen onder het hooi en dat het krachtig spul is) als ik boontjes en eiwitrijk hoor denk ik aan gassen :o :+ paarden zijn nogal gevoelig in t maag darm gestel dus mss door het extra gas wat ongemakkelijk in het buikje.

Wou ik toch even nog delen, wie weet heeft er nog iemand iets aan
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 21:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen