Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat zit er tussen mijn hooi???

 
Profiel   

Ik heb dit tussen mijn hooi gevonden, welke plant is het en kan het kwaad?

Ik heb onmiddellijk alles aan de kant gelegd en een nieuwe gepakt. Maar het zat pas halverwege de pak...ik kijk altijd mijn hooi wat na voor ik het geef maar kan uiteraard niet 100% zeker zijn dat er echt niets van dit plantje bij een vorige voerbeurt tot bij de paardjes is geraakt :(

[ img ]

[ img ]

De vruchten zijn bonen...de blaadjes krijg ik niet echt duidelijk, is gedroogd en nja niet duidelijk gewoon
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:00 



 
Profiel   

Blauwe regen?

Edit: zie nu dat die peulen waarschijnlijk dikker zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:01 



 
Profiel   

Je hebt toevallig niet een duidelijkere foto van een blad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:02 



 
Profiel   

Lijkt op peultjes :)
blauwe regen ziet er heeeeeel anders uit imo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:04 



 
Profiel   

Zit er uit als een gewone (bruine of witte) boon - ook het blad. Peultjes zijn erwten, die hebben ander blad.
Kan zijn dat je hooi komt van land waar eerder bonen zijn geteeld.

Kijk hier maar voor een foto van het blad: https://peulvruchten.nl/hoe-groeit-een-bruine-boon/


Laatst bijgewerkt door Ibbel op 07-03-19 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:07 



 
Profiel   

Ziet eruit als een erwt/tuinboon, (voeder)wikke.
En peulen van een Wisteria zijn grijs,harig en keihard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:08 



 
Profiel   

Zal zo even proberen een duidelijk blad te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:15 



 
Profiel   

[ img ]

Hopelijk is deze van de blaadjes beter?
En kan ik de rest van de pak nog geven of gooi ik hem best weg? Of zou het voldoende zijn als ik hem gewoon uitpluis voor ik ervan geef waardoor het meeste er wel uit zal zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:21 



 
Profiel   

of de zaden van een lupine achtige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:33 



 
Profiel   

Is het hooi uit Nedelland?
Lijkt mij gewoon een deel van een doperwtenplant
https://nl.wikipedia.org/wiki/Erwt
Wellicht veld met erwten teelt in de buurt van hooiland gestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:35 



 
Profiel   

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Valse_christusdoorn. De peulen lijken wel erg veel op die van deze boom afkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:41 



 
Profiel   

Het zou ook acacia kunnen zijn, en dat is best giftig voor paarden.

Hoe groot zijn de peulen?


Laatst bijgewerkt door Ladyingreen op 07-03-19 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:45 



 
Profiel   

joey2010 schreef
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Valse_christusdoorn. De peulen lijken wel erg veel op die van deze boom afkomen.


Deze boom kom niet echt voor in in het wild, dan zou het hooi naast een tuin moeten worden geoogst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:46 



 
Profiel   

De grootste die ik er tussen zie zitten is rond de 6cm lang en 1 CM breed ongeveer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 10:57 



 
Profiel   

Ah, dit ziet er idd uit als erwt-, peul- of tuinboonblad. Is igg geen acacia- of gleditsiablad, en ook geen blauweregenblad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 11:11 



 
Profiel   

Gewoon proberen zoveel mogelijk eruit te halen of gooi ik de hele pak best weg.
Zou zo n 200 kg hooi zijn dan maar als dat het beste is om te doen dan gooi ik hem gewoon weg hoor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 11:22 



 
Profiel   

Esterke schreef
Gewoon proberen zoveel mogelijk eruit te halen of gooi ik de hele pak best weg.
Zou zo n 200 kg hooi zijn dan maar als dat het beste is om te doen dan gooi ik hem gewoon weg hoor?

Persoonlijk zou ik het hooi hier niet om weg gooien.
Gewoon de rommel er zo veel mogelijk uit en voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 11:27 



 
Profiel   

Kan het niet zo zijn dat de boer waar het vandaan komt ook nog wat ander verbouwd en er gewoon wat extra groente nu in je hooi zit?

Als het zoveel meer was had je het denk ik echt wel gezien. Ik heb ooit een pak bermhooi gezien wat zelfs stukken fietsband en plastic doppen er tussen had zitten... Mijn pony's zijn zo kieskeurig dat ik ze uit zou kunnen lenen aan een sorteercentrum... dat scheelt altijd verkeerde dingen eten.

Heb je al meer kunnen vinden dan alleen dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 11:50 



 
Profiel   

Soja zou ook nog kunnen. Robinia's hebben een andere bladvorm, lijken een beetje op het blad van een Wisteria maar dan kleiner en ronder.
Huh even vreselijk off topic.
Het Bokt logo ziet er bij mij ineens anders uit iets met Oscar/15???


Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 07-03-19 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 11:54 



 
Profiel   

Meer dan de foto? Ja heb al redelijk wat er uit gehaald van deze plant. Wel ruim eruit gehaald. Dus ook deel omliggend hooi weg. In deze pak he.
Andere rare dingen of planten nog niet op die drie jaar dat ik daar hooi bestel. Altijd heel zuiver hooi.

Hij is een koeien boer. Dus weet niet wat hij allemaal verbouwd. Gras word bemest met kunstmest. En dat stuk word enkel gebruikt om te hooien.
Ik moet elk jaar gewoon doorgeven hoeveel ik wil en hoe droog ik hem wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 11:57 



 
Profiel   

Hoe lang voer je het al?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 16:28 



 
Profiel   

Heb de pak eergisteren open gedaan. Niets gezien tot ik deze morgen een schijf eraf nam. Maar toen hadden ze dus al van de pak gegeten.

En nu zit ik in paniek... 1 van mijn quarter deed juist raar.
Kwam buiten en toen zat hij neer. Hij hinnikte. Niet direct aandacht aan gegeven want nja doet hij wel vaker. Kom ik uit de stal zat hij 2-3 meter op zijn poep.
Binnen werkschoenen aan gedaan, dacht ga hooi geven. Staat hij recht, dacht oef maak me weer druk om niks. Komt hij kijken maar eet niet, dat is niet normaal, wilt hij daar gaan liggen, omhoog gehouden naar het hooi geduwd maar niks.
Ging hij achter in de wei liggen.
Wilde snel binnen tegen de kindjes gaan zeggen dat ik even de paarden in t oog moest gaan houden, kom ik terug buiten en staat hij wel te eten...
Ja dat vind ik dus echt niks. Ga zo meteen sowieso even naar de DA bellen en kijken wat hij zegt.
Ben er effe niet gerust in.
Had vroeger een merrie die om de x-aantal tijd koliek had en vind dat echt zo eng...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 17:02 



 
Profiel   

Oh jeetje.... Hoe gaat het nu? Ik hoop voor je dat het meevalt. Wat zei de DA over de plant?
Ik kon er zo niets van maken, maar ben ook altijd ongerust als ze wat onbekends opeten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 22:21 



 
Profiel   

Hij is terug beginnen eten en niet meer gaan liggen. DA gebeld en alles uitgelegd, hij zei om hem voorlopig gewoon in t oog te houden, zeker nu hij terug eet niet panikeren.
Dat hij waarschijnlijk even wat last van zijn maag of darmen heeft gehad maar dat het zijn eigen heeft opgelost.

De plant heeft hij dus niet gezien, maar ik neem het zekere voor het onzekere en die pak gaat richting mesthoop.
DA zei ook van wat je ziet eruit halen maar vertrouw het niet meer. Liever een pak van 40€ kwijt dan 100den euro s aan de DA of in t ergste geval dat ik 1 van mijn schatten moet afgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 22:58 



 
Profiel   

Ik denk zeker van een accasiaboom
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-19 23:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen