Scherpe randjes eraf middel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Scherpe randjes eraf middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:58

Allereerst: ik zoek dit alleen als hulpmiddel voor scherpe randjes, om zo pony wat meer “ leervermogen” te geven.

Ik heb een ontzettend rillerige/ gespannen fjord.
Type introvert, opbouwen en ontploffen.
Hier ben ik met instructie mee bezig, hoef ik verder ook geen tips of wat dan ook voor.
Happy pony verder, loopt altijd buiten met vrienden, voeding is keurig in orde, altijd ruwvoer, sober, krijgt magnesium. Ook hierin hoef ik geen tips.

Nu wil ik hem graag wat ondersteunen met een middel zoals bijvoorbeeld Puur Onrust, Phytonics strezz, zoiets.
Om zo iets het scherpe randje eraf te halen waardoor hij zaken wat meer in ontspanning kan leren.
Wie heeft ervaring met dergelijke middelen?
Niks versuffends, maar iets dat net wat rustiger maakt.
Op de wei, poetsplaats en dergelijke is hij rustig.
Het is meer met rijden, op bepaalde plekken, waar hij echt in zichzelf raakt en erin blijft hangen.
Pony is hierdoor snel rennerig en al veel verkocht.
Hier gaat hij nooit meer weg overigens.

Oh en voordat ik dat ook allemaal moet verantwoorden:
Gebit prima op orde
Chiro/ dierenarts komt deze week ook
Heb goed les en hij wordt momenteel gereden door instructie. Klassiek dressuurmatig
Grondwerk en rechtrichten doen we ook

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Scherpe randjes eraf middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:01

Heb even een andere ingang. Wat is de afstamming. Zijn paps en mams ook van die stressbommen??

Anoniem

Re: Scherpe randjes eraf middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:02

De hengst zou dat niet zijn maar is al een vrij oude en onbekende lijn.
Ik denk zelf meer dat het vooral komt door alsmaar verkocht worden, baasjes die geen leiding geven, zelf onzeker van karakter zijn( paard dus).
En daar dan veel in bevestigd zijn geweest..
En wat aanleg.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:03

In sommige gevallen kunnen supplementen met magnesium helpen om het paard wat meer tot rust te laten komen. Het is geen wondermiddel, maar wie weet werkt het

Anoniem

Re: Scherpe randjes eraf middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:03

Hij krijgt magnesium.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:08

Toch ben ik benieuwd of je er een brok bijvoert en welke.

Ik heb ook een onzeker introvert paard. Het zit in haar karakter, maar door training is ze al een stuk zelfverzekerder.
Ze was echter enorm rillerig van vitalbix. Eenmaal daarmee gestopt was ze zoveel fijner.

Tijdens oudjaarsdag heb ik druppeltjes gebruikt, zoiets wat jij ook opnoemt. Ik zag geen verschil.
Met rijden kun je wel eens confidence eq proberen? Ik vond haar toen wel relaxter.

Die druppels moet je vaak langdurig geven voor je effect ziet trouwens.

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:11

parvo nerv control misschien iets?

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:13

Hoe lang heb je m. Zou anders het rijden even het rijden laten en gewoon simpel opvoedkundig grondwerk gaan doen. Geen kunstjes oid maar gewoon opvoedkundig. Paard klinkt er onzeker en kan dat niet uiten.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:18

Morganlefay schreef:
Hoe lang heb je m. Zou anders het rijden even het rijden laten en gewoon simpel opvoedkundig grondwerk gaan doen. Geen kunstjes oid maar gewoon opvoedkundig. Paard klinkt er onzeker en kan dat niet uiten.


15 maand.
Alleen opvoedkundig heeft geen zin, dat heb ik maanden gedaan.
Overigens wordt hij max 3 keer per week gereden, en voor de rest wandelen, grondwerk, werk aan de hand, longeren.
Max 5 dagen per week “ iets” doen.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Scherpe randjes eraf middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:24

Loopt altijd buiten met vrienden? Bedoel je 24 uur buiten in een kudde met veel ruwvoer. Of bedoel je iedere dag even naar buiten?

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:28

Als je met middeltjes gaat werken om m rustiger te krijgen los je daar het probleem niet mee op.
Gezien je melding dat je paard al meerdere eigenaren heeft gehad zou ik m een langere tijd met rust laten wat betreft werk en niets van m vragen. Denk eens vanuit het paard niet vanuit de mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:30

Rizette schreef:
Loopt altijd buiten met vrienden? Bedoel je 24 uur buiten in een kudde met veel ruwvoer. Of bedoel je iedere dag even naar buiten?


24/7

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:34

Anoniem schreef:
Hij krijgt magnesium.

Er is in onderzoek aangetoond dat alleen magnesium niks doet. Je zou een middel kunnen proberen zoals bijv In Focus van de paardendrogist. Ik zelf heb daar wel goede ervaring mee. Is ook niet zo heel erg duur. Daar zitten meer ingrediënten in en je paard word er niet loom ofzo van.

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:37

Wat voor mineralenkorrel voer je? Probeer eens een andere en/of verdubbel de dosering eens. Sober ras slaat alleen op calorien, niet op nodige vit./min. behoefte die zijn nog wel eens flink hoger lijkt het.
Vitalbix kunnen mijn 2 stuiters ook niet tegen, dubbele dosis (vol bekertje) pavo vital doen ze het wel heel goed op.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:38

Ik voerde mijn merrie altijd cavalor pianissimo. Hielp echt.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:38

Anoniem schreef:
De hengst zou dat niet zijn maar is al een vrij oude en onbekende lijn.
Ik denk zelf meer dat het vooral komt door alsmaar verkocht worden, baasjes die geen leiding geven, zelf onzeker van karakter zijn( paard dus).
En daar dan veel in bevestigd zijn geweest..
En wat aanleg.


Je zou Zzenn van Audevard kunnen proberen.

Maar ik betwijfel of het lukt met supplementen. Wat wel vaak helpt bij paarden die onzeker en ril zijn is het bieden van heel vaste routines.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:41

Het knopje moet om dat ie niet meer in zichzelf keert. Mijn paard deed dit in het begin ook heel erg en met heel veel herhaling is ze er grotendeels vanaf gekomen. Op een gegeven moment valt dan het kwartje: "O maar dit snap ik!" Dan hebben ze even het gevoel dat ze de wereld aan kunnen en van daaruit rustig verder uitbouwen.

Bij mijn paard gebeurde dit haast zichtbaar/hoorbaar toen we tijdens dezelfde oefening precies op X stil gingen staan en daarna weg draafden. Op een gegeven moment stond ze al helemaal klaar om in draf te gaan tijdens het stilstaan en ze was helemaal blij toen ze mocht. Het werd ineens een heel ander paard. Sinds die tijd ging het heuveltop. Normaal gesproken wil je dit gedrag uiteraard niet, maar dit soort paarden moeten het gevoel hebben dat ze de oefening begrijpen en daarna worden ze wat weerbaarder en kneedbaarder. Sowieso heel veel gedrag belonen.

Die van mij keert zich na ruim een jaar oefenen eigenlijk nooit meer volledig in zichzelf en is nu een heel fijn dier om mee te werken.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:43

Hmmmm lastig!

Ik heb een kwpner die ook zo reageerde. Bij mij was de oplossing om van te voren even longeren in de bak de oplossing zachtjes bijgezet.

In combinatie met magnesium werkte dit super! Nu hij wat verder in het werk is en de ontspanning sneller terug vind ben ik gestopt met longeren maar de magnesium voer ik nog altijd bij!

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:47


Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Scherpe randjes eraf middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:03

Even een heel andere invalshoek, Je zegt klassieke dressuur getraind. Kan je hem, als je rijd, consequent lang en laag en in buiging rijden. Wat ik soms zie in klassieke dressuur dat er veel nadruk op verzameling ligt terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat als het paard zijn hoofd hoger dan zijn schoft houd hij adrenaline aanmaakt. Houd hij hem lager dan maakt hij amfetamine aan. Bij een paard wat adrenaline aanmaakt en daar vervolgens niets mee kan kan afsluiten een logisch aangeleerd gedrag zijn. Net als rennen. Consequent hoofd lager dan schoft vanuit het liften van de buikspieren. Echt van staart tot hoofd buigen en evt overbuigen met zijn hoofd laag als ie stress heeft zou nog iets kunnen zijn wat je kan proberen. En dan vooral opletten dat ie niet recht blijft en alleen zijn nek dubbel vouwt. Succes met je fjord in ieder geval!

Pien1989

Berichten: 365
Geregistreerd: 03-12-14

Re: Scherpe randjes eraf middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:04

Naf magic.
Hele goede ervaringen mee. Haalt scherpe randjes eraf maar paarden worden niet sloom. Wel beginnen met hoge dosis (deed ik 10 dagen) en dan onderhoud dosis.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:16

Hier worden de sober gehouden pony's 's zomers vervelend en opstandig tegendraads als ze geheel geen brok meer krijgen. Vitaminekoeken of totaalvoedingssupplement geven en binnen no time zijn ze weer de oude. Ik zou dus eerder denken aan vitamine en mineralen extra dan kalmerende middelen of wat dan ook.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:24

Zeer goede ervaringen met Naf 5 star Magic. Ook kruiden. Bij rillingen merrie gebruikt.

En hoe lang heb je Fjord al? Tijd en geduld doet enorm veel bij z'n dier. Na veel verhuis kan het zo 2 jaar 3 jaar duren voor paard rust vind in kudde en omgang.

Rest erom heen klinkt als op orde. Magnesium is pas beschreven als nauwelijks werkend om rust paard te geven mits enorm tekort in bloed niet is aangetoond en moet je eerst 4x in korte tijd bloed prikken om verschillen te meten wat niet normaal is bij jou paard zijn bloed. Moment van prikken kan al schelen. Net na eten piek suiker hoger enz. Komt zoveel bij kijken echt tekort bij paard vast te stellen. Meestal hebben onze paarden zelden een tekort eerder teveel luxe waarmee we onbalans maken.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:26

Hier goede ervaring met Stressless korrels van Primeval. Haalt er precies zoals je zegt net even de scherpe randjes er vanaf.