Wat eet hij dan wel (Tinker)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 20:55

De casus:

Gio, 14 jaar.
Krijgt onbeperkt hooi (en dan echt onbeperkt) en weidegang.
Overdag buiten op de weide of paddock, 'S nachts op stal.

Het streven is 3x in de week werken, al komt dat er ook niet altijd van.
Gio is al redelijk wat afgevallen, maar nog iets aan de zware kant.
Heeft voldoende energie, en beginnende CPL (dit hebben we goed onder controle momenteel)

Ik wil hem graag een balancer geven, en ik heb ook een drager nodig om zijn kruiden (ter ondersteuning van de cpl) onder te mengen.

Ik heb echt al vanalles geprobeerd.
Gewone basisbrok(weet even het merk niet), subli zonder, cavalor fiber force, pavo vital, vitalbix dc, vitalbix nutrimash, vitalbix active plus, wiesencobs, wiesenflakes.
Meneer eet het niet, of met lange tanden.
Nu heb ik agrobs alpengrun musli, en mash, maar ook dit blijft weer staan.
Soms eet hij er een paar dagen een beetje van, maar soms ook niet.
Het maakt geen verschil of ik de kruiden er wel of niet bij doe.

Als de paarden binnen komen krijgen ze allemaal eten, maar ook dit zet hem niet aan tot eten.
Het beste gaat het nog als ik het hem uit de hand voer, maar daar heb ik ook niet alle dagen tijd voor.

Ik heb ook al verschillende voerbakken geprobeerd, groot, klein, hoog, laag, donker, licht (je je gaat echt alles proberen)

Gebit is nagekeken. dus daar ligt het ook niet aan.
Het lijkt wel of hij alleen ruwvoer wil.

Zeker nu we regelmatiger rijden wil ik voorkomen dat hij tekorten krijgt.

Wie o wie heeft de gouden tip..

NB: ik wil wel graanvrij en laag in zetmeel en suiker voeren.


Afbeelding

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:00

Ja, hij ziet zo toch ook niet wattie eet... :+ :D
Hier komen ze zelfs van de wei af in galop voor hun bakje nutrimash en vitalbix DC... Heb je al een
gewone geweekte grasbrok geprobeerd met z'n kruiden en desnoods met wat appel erdoor of appelsap?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 21:03

Lindsey_99 schreef:
Ja, hij ziet zo toch ook niet wattie eet... :+ :D
Hier komen ze zelfs van de wei af in galop voor hun bakje nutrimash en vitalbix DC... Heb je al een
gewone geweekte grasbrok geprobeerd met z'n kruiden en desnoods met wat appel erdoor of appelsap?


appelsap niet, vanwege de suikers.. appel erdoor wel, ook wortel of pastinaak.. dat vist hij er vakkundig van tussen.

En ik heb het zelfs in een vlecht gedaan, omdat ik dat ook al overwogen heb. maakt ook geen verschil :D

Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:12

Misschien een gekke gedachte, maar wat als je de appel pureert?

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:16

Heb je wel eens Seniores Priores geprobeerd? Moet je wel weken, maar is laag in zetmeel/suikers, komt dicht bij ruwvoer en je kan er alles lekker door mengen. Vinden ze vaak ook wel lekker.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 21:16

Emoe schreef:
Misschien een gekke gedachte, maar wat als je de appel pureert?


Ik wil echt alles proberen.. wie weet is dat wel een optie.. even wat appels fijnkoken..
Hell, al moet ik op mijn kop gaan staan.. als hij maar eens wat eet.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 21:17

turtlelito schreef:
Heb je wel eens Seniores Priores geprobeerd? Moet je wel weken, maar is laag in zetmeel/suikers, komt dicht bij ruwvoer en je kan er alles lekker door mengen. Vinden ze vaak ook wel lekker.


Nog niet geprobeerd, maar is dat niet om paarden dik te krijgen, want dikker worden is niet echt een goed idee. :Y)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:22

Mijn paard eet alleen vitalbix met olie niet. Als ik er ong 50g omega 369 mix van subli door gooi gaat het heel hard baar binnen. In de mix zit wel tarwe maar gezien de hoeveelheid die ik voer kan dat nooit veel zijn. Is vooral lijnzaad maar ruikt en smaakt blijkbaar heel aantrekkelijk

SJP

Berichten: 164
Geregistreerd: 09-03-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:26

En met bijvoorbeeld Hartog Lucerne Digest erdoor? Daar zitten heel veel kruiden in dus kieskeurige paarden schijnen dat lekkerder te vinden. Of wat kruidenmuesli met lijnzaad olie?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 21:28

ik ben een lijstje aan het maken van jullie suggesties. ik ga kijken of ik proefpakketjes kan krijgen.. ik ben nu een verzameling aangebroken zakken aan het aanleggen -O-

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:31

Olikea schreef:
turtlelito schreef:
Heb je wel eens Seniores Priores geprobeerd? Moet je wel weken, maar is laag in zetmeel/suikers, komt dicht bij ruwvoer en je kan er alles lekker door mengen. Vinden ze vaak ook wel lekker.


Nog niet geprobeerd, maar is dat niet om paarden dik te krijgen, want dikker worden is niet echt een goed idee. :Y)


Dat kan daarmee ook, maar dan moet je wel flinke porties geven. Ik geef die van mij ook een schep (schep in natte vorm, dat is echt een kwartje in gedroogde vorm) om alles door te mikken. Dan worden ze er niet dikker van dan van een andere brok/muesli.
Ik heb genoeg staan, wil je best wat opsturen zodat je kunt proberen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:31

Victorious Secret 200? Is een vitaminekorrel die mijn kieskeurige IJslanders al een jaar met smaak eten, ook al vind ik er zelf een apart luchtje aan zitten. :Y)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:32

Krijgt hij in de stal eten? Ik weet niet of hij misschien last heeft van dominante buurpaarden dat hij misschien nogal onzeker wordt en niet durft te eten?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 21:37

turtlelito schreef:
Dat kan daarmee ook, maar dan moet je wel flinke porties geven. Ik geef die van mij ook een schep (schep in natte vorm, dat is echt een kwartje in gedroogde vorm) om alles door te mikken. Dan worden ze er niet dikker van dan van een andere brok/muesli.
Ik heb genoeg staan, wil je best wat opsturen zodat je kunt proberen.


Dat is echt super aardig, maar een stalgenootje van me voert dat, dus daar mag ik vast wel een schepje van proberen.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 21:38

Maureen95 schreef:
Krijgt hij in de stal eten? Ik weet niet of hij misschien last heeft van dominante buurpaarden dat hij misschien nogal onzeker wordt en niet durft te eten?


Daar heb ik ook al aan gedacht, maar hij staat super relaxed met zijn buurman te keuvelen normaal gezien, en ik zie ook geen raar gedrag van de buurman tijdens het eten.

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:38

Zou bijna zeggen ga een dagje naar equitana :Y) kan je heel veel voer in proefzakjes krijgen van echt super veel merken.

Ik zelf zou eens kijken bij Marstall. De vitamine korrel word hier goed gegeten ook zonder bix/müsli ect

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:43


Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:51

Olikea schreef:
Emoe schreef:
Misschien een gekke gedachte, maar wat als je de appel pureert?


Ik wil echt alles proberen.. wie weet is dat wel een optie.. even wat appels fijnkoken..
Hell, al moet ik op mijn kop gaan staan.. als hij maar eens wat eet.


Pureren kan ook in blender of met de staafmixer, lijkt me makkelijker. Succes, hopen dat je een oplossing vindt!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:52


Louise74

Berichten: 336
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 21:55

Hier goede ervaring met Fibra voor onze tinkers, eten het graag.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:46

Geur doet ook wel wat. Paarden ruiken nu eenmaal scherp. Hier vissen ze het zoetere hooi tussen het schrale hooi eruit... En er zijn ook van die potjes ongezoete appelmoes, dan sta je geen appel te prakken die bruin is geworden tegen de tijd dat je op stal bent.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 23:49

Hier geef ik voeding van equifyt! Equifyt pre active geef ik! Zonder granen/melasse en laag in suikers!

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 00:09

Onze Tinker vindt de VS (Victorious Secret 200) niet lekker, maar gemengd met twee handjes Pavo Care4Life staat hij te smullen!
Soms wil ik hem een paar keer Speedibeet geven, mwah dat hoeft hij na een paar happen niet meer, maar met een handje Care4Life er bovenop eet hij weer verder.
Dus wie weet...

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:28

Van heel veel voersoorten word een paard dik, als je er wat meer van geeft. Als er veel haver in zit voel je een paar handjes in zijn energie wel maar van de meeste dingen word een paard echt niet dik al ie er alleen voor de smaak een paar handjes van krijgt. Uiteindelijk is het het hele rantsoen wat telt en niet alleen die handjes.

Krijgt ie op stal ook onbeperkt hooi of voordroog?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 21:36

Hij heeft op stal een xl slowfeeder hangen, die eet hij meestal voor de helft leeg. Verder knabbelt hij ook graag op wat stro. Ze krijgen weidehooi. mooi droog spul, maar niet getest.

Ik heb vandaag contact gehad met de vorige eigenaresse, volgens haar at hij daar alles met smaak.
Maak me toch wel een beetje zorgen nu, dus ga de dierenarts vragen deze week eens langs te komen.

Met een gepureerd appeltje erdoor at hij zijn mash wel met smaak vandaag. dus denk dat ik dat ga gebruiken om alle voorraad eens op te maken, en dan op zoek naar een ander alternatief.