Wat eet hij dan wel (Tinker)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:00

Zou dan idd even laten nakijken dan.
Misschien last van zijn maag? Daar at mijne ook minder goed van.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:25

Heb je hem al eens op omeprazolen gehad? Het is specifiek voor maagpijn dat ze wel ruwvoer willen eten, maar geen brok.

balen33
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:35

Tinkers hebben praktisch alleen hooi nodig. Bijvoeren moet je zo min mogelijk doen wil jeze gezond houden. Afstemmen op het werk dat hij doet. Je schrijft dathij te dik is? Waarom dan veel brok willen voeren? Ik geef alleen wat suikervrije brok een heel klein beetje. Of een stukje vitamine koek. Meer niet. Is hij wel gewend aan brok? Als hij fit is zou ik me niet te veel zorgen maken

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 09:40

Ik heb geen ervaring met lastige eters. Maar at hij altijd zo lastig? Anders idd eens wat dingen uitsluiten eerst.

Je zou safe and sound eens kunnen proberen. Dit is laag in suiker en zetmeel en het ruikt heerlijk. Ik gaf het mijn pony's in combinatie met marstall force. Uiteindelijk ben ik overgestapt op alleen de force. En voor mijn te dunne pony senioren priores

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:08

Oh en banaan. Mijn Tinker deed een moord voor banaan. Wel veel suiker maar ook veel magnesium en je hoeft hem natuurlijk niet elke dag een hele te geven.

mino1
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:19

Wat voor voer kreeg hij bij de vorige eigenaar ?
Ik heb ook zo'n eter alles wat ze niet kent wordt niet gegeten.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 17:07

tamaaraatje schreef:
Tinkers hebben praktisch alleen hooi nodig. Bijvoeren moet je zo min mogelijk doen wil jeze gezond houden. Afstemmen op het werk dat hij doet. Je schrijft dathij te dik is? Waarom dan veel brok willen voeren? Ik geef alleen wat suikervrije brok een heel klein beetje. Of een stukje vitamine koek. Meer niet. Is hij wel gewend aan brok? Als hij fit is zou ik me niet te veel zorgen maken


Vanwege zijn cpl krijgt hij kruiden.. En die moeten ergens in.. anders kreeg hij niks.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 17:09

Mloui schreef:
Heb je hem al eens op omeprazolen gehad? Het is specifiek voor maagpijn dat ze wel ruwvoer willen eten, maar geen brok.


Ik heb deze vraag ook bij mijn dierenarts neer gelegd. Hij komt deze week langs om hem even te bekijken.

Als het nodig is zullen we dat zeker doen.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 17:09

mino1 schreef:
Wat voor voer kreeg hij bij de vorige eigenaar ?
Ik heb ook zo'n eter alles wat ze niet kent wordt niet gegeten.


Daar at hij werkelijk alles :Y)
Heb er nog even contact over gehad.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:14

De hartog digest vind ik ook wel een idee. Is eerder hooi dan brok en zit toch wel wat in wat ze kunnen gebruiken.
Maar wel lastig. Hopelijk kun je iets vinden dat past bij je tinker.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:22

Olikea schreef:
tamaaraatje schreef:
Tinkers hebben praktisch alleen hooi nodig. Bijvoeren moet je zo min mogelijk doen wil jeze gezond houden. Afstemmen op het werk dat hij doet. Je schrijft dathij te dik is? Waarom dan veel brok willen voeren? Ik geef alleen wat suikervrije brok een heel klein beetje. Of een stukje vitamine koek. Meer niet. Is hij wel gewend aan brok? Als hij fit is zou ik me niet te veel zorgen maken


Vanwege zijn cpl krijgt hij kruiden.. En die moeten ergens in.. anders kreeg hij niks.

Herkenbaar dillema, hier ook een sobere man staan.

Na flink wat zoeken ben ik bij Metazoa uitgekomen, hij krijgt dit als toevoeging aan het ruwvoer. Kruiden en supplementen kan ik hierin vermengen zodat ik ze een beetje "verstop". Ik doe dat na lang uitproberen via het volgende "trucje". Ik pak een pluk hooi en knip die in kleine stukken. Daarbovenop zn portie vitaminebrok (die broxxx dus), dan voeg ik een beetje warm water toe zodat het zacht wordt (gaat erg snel). Vervolgens hup de supplementen erbij en even roeren.

Daardoor wordt het een soort "ruwvoer slobber" waardoor hij minder makkelijk dingen eruit kan pikken. Sinds ik hem dit als vitaminebrok erbij geef naast het ruwvoer gaat het ook veel beter met andere problemen zoals zn SME en zn aanleg om vetjes te kweken.

https://www.agradi.nl/metazoa-superfit-broxxx.htm

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:36

Heb je slobber wel eens geprobeerd?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 18:47

@wesco.. ja, eerst maakte ik slobber van wiesenflakes, maar dat was na een week niet meer lekker. Nu geef ik alpengrun mash. Na een tip van hier heb ik er een half gepureerd appeltje door gedaan.. En zowaar dat eet hij ..

Vraag me af voor hoelang. Hopelijk doet de appel de truc.
Ik ga nu proef zakjes verzamelen. En als de voorraad die ik nog heb op is uitzoeken wat hij wel lekker vind.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 21:45

Ik stuit toevallig op dit topic en ik dacht gelijk 'heeft de pony geen maagzweren'?

Doet me namelijk denken aan mijn pony verleden jaar. Hij wilde opeens niets meer, liet alles liggen, tig dingen geprobeerd aan voer. En toen bleek hij maagzweren te hebben. Langdurig behandeld met omeprazol via Abler.com en nu eet hij alles weer.

Maar ik weet niet hoe lang je hem hebt en of je weet hoe hij eerst at?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 09:27

Ik heb hem nu een klein jaar. En hij at alles bij de vorige eigenaresse.

Op zich gaat het wel nu. Ze staan sinds een poosje 24/7 op de weide.. En Gio blijkt goed door te eten als er een ander klaar staat om je eten af te pakken.

Ik heb geen gastro laten doen maar de dierenarts verwachtte geen maagzweren.
Voor nu ga ik de zomer alles op voeren en dan kijk ik van de winter wel weer verder.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:04

Geef hem eens alleen slobber. Mijn Tinker eet de Marstall Bergwiesen Mash met smaak. Deze is graanvrij en suikerarm.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:11

mijn picky fjord vind Natures Best van pavo echt fantastisch. Voldoet verder aan je eissen. Ruikt ook echt super lekker! Dus wellicht kan je daar ergens een proef zakje van scoren :)

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:12

Subli Omnia word hier goed gegeten door een kieskeurige dame.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:31

Mijn hyper eigenwijze fjord eet alleen een balancer als zij het echt nodig heeft. Anders is het niet te doen. Ze eet dus ook alleen balancer in gezette maanden per jaar.

Misschien is dat bij die van jouw ook? (Dat haalt je probleem niet weg natuurlijk.) Maar het kan wel een reden zijn. :-)

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 14:43

Mara2000 schreef:
Geef hem eens alleen slobber. Mijn Tinker eet de Marstall Bergwiesen Mash met smaak. Deze is graanvrij en suikerarm.


Diezelfde heb ik.. hij wil het echt niet. Ja.. als ik het enorm pimp met geblenderde appel en pastinaak.. Maar zo laat hij het staan


Renee_S schreef:
mijn picky fjord vind Natures Best van pavo echt fantastisch. Voldoet verder aan je eissen. Ruikt ook echt super lekker! Dus wellicht kan je daar ergens een proef zakje van scoren :)


Die heeft hij een paar weken gegeten. En toen niet meer.
Het is wat dat betredt een draakje.


Isabel_k schreef:
Mijn hyper eigenwijze fjord eet alleen een balancer als zij het echt nodig heeft. Anders is het niet te doen. Ze eet dus ook alleen balancer in gezette maanden per jaar.

Misschien is dat bij die van jouw ook? (Dat haalt je probleem niet weg natuurlijk.) Maar het kan wel een reden zijn. :-)


Dit heb ik ook al gedacht. Hij krijgt onbeperkt goed hooi en doet het er goed op.
Dus ik ga het maar zo laten.
Zijn kruiden krijgt hij nu vers. Heb er thuis een kruidentuintje voor gemaakt. En dat eet hij graag.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:57

En als je de kruiden nu eens mengt met 2 handjes luzerne?? Heb je wel een soort basis om de kruiden mee te mengen en is wel ruwvoer.

De kruiden vers is inderdaad ook een idee!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:03

Heb je pavo-vitaminekoek wel eens geprobeerd?

Is speciaal voor sobere paarden die geen krachtvoer krijgen. Om vitaminen en mineralen wel binnen te krijgen.

Ruikt vrij sterkt, kruidig, en mijn paard is er stapelgek op.
Ik heb nog geen paarden meegemaakt die het niet lusten. (En al bij veel paarden geprobeerd...)

Het nadeel daarvan is dat je geen supplementen kunt mengen.


Toen mijn paard medicijnen kreeg die hij niet lekker vond, kreeg hij dat met bietenpulp en appelmoes.

De bietenpulp (ik gebruikte speedibeet) aanmaken, goeie kwak appelmoes erdoor, medicijnen erdoor, en zo voeren.

Is ook nog een poging waard.

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:10


Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 15:20

Die pavo koek voert een stal genootje ook. Die lust hij wel maar daar valt niks door te mixen.

Mijn voorkeur gaat uit naar graanvrij voeren en ik vermoed dat het hem daar in zit. Misschien vind hij dat gewoon niet lekker.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat eet hij dan wel (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:29

Pavo koek in stukjes breken, iets weken in water en dan je supplementen erbij?