Nieuwe baal (plastic verpakt) hooi voeren = pony buikpijn.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Nieuwe baal (plastic verpakt) hooi voeren = pony buikpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 14:43

Sinds begin januari heb ik de zorg over een 28 jarige Welsh merrie. Ik voer hooi uit ronde balen verpakt in plastic. Zodra ik een nieuw pak openmaak, dan is het standaard raak: een dag buikpijn. De mest is dan of heel dun of dikke langwerpige mestballen. Ze heeft wel eetlust, maar toont ziek, wil veel liggen en is duidelijk niet happy.

Pony eet het hooi graag, maar is zeker geen vreter. Ik voer 4x per dag hooi, waar ze in principe de hele dag van kunnen eten. Na twee dagen (als het pak dus twee dagen open ligt zonder plastic erom) is er niets meer aan de hand.

Pony was gewend hooi te eten uit onverpakte balen. Kan er een suikergehalte verschil zijn? Door het luchtdicht verpakken toch andere stoffen in het hooi? Heeft iemand een idee wat de trigger kan zijn van de buikpijn door het eten van hooi?

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Nieuwe baal (plastic verpakt) hooi voeren = pony buikpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:44

Ja komt gewoon door je kuil/voordroog. Heeft mijn paard ook zo'n last van, en het enige dat helpt is onverpakt hooi voeren.

Als je hierop gaat zoeken op Bokt en Google kom je heel veel hierover tegen. Heeft onder andere te maken met het fermenteren wat in het plastic gebeurd.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:44

Verpakt of niet maakt zeker verschil.

Misschien anders vooraf al een nieuwe baal open zetten als de oude bijna op is zodat het nog een beetje kan indrogen?

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:48

Allereerst voer je geen hooi maar voordroog. Bijna hooi, maar net niet. Hooi is gedroogd aan de lucht en onverpakt, het is gewoon gras met een lagere vochtigheid. Alles uit plastic is gefermenteerd dmv melkzuurbacteriƫn. Daar reageert je paard waarschijnlijk op.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:34

plastic eraf en droog wegzetten bijv. een week-2 weken voordat je andere baal op is. dan droogt het nog extra. zo doen wij het altijd en dat werkt prima.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nieuwe baal (plastic verpakt) hooi voeren = pony buikpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:42

Je kunt voor die pony wat apart gaan leggen, goed losschudden dan droogt het snel op en is het bijna hooi.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 17:44

dingogirl schreef:
plastic eraf en droog wegzetten bijv. een week-2 weken voordat je andere baal op is. dan droogt het nog extra. zo doen wij het altijd en dat werkt prima.

Dan droogt het wel, maar voordroog verander je er echt niet meer mee in hooi. Vergelijk het met yoghurt, waar je, hoezeer je ook je best doet, nooit meer gewone melk van kunt maken.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 18:02

De eerste dagen zitten er ook nog een hoop gassen in die er eigenlijk nog uit moeten. Daar kan ze zeker gevoelig op reageren. Als het na 2 dagen luchten wel goed gaat zou ik het nieuwe pak een paar dagen eerder openmaken dan je het nodig hebt zodat het goed kan luchten.


En offtopic, wat kun je een leuk verhaal maken van dit topic _/-\o_ Maar dat is misschien mijn aparte humor hoor :')

Tijgertje86 schreef:
Ik voer hooi uit ronde balen verpakt in plastic.

Na twee dagen (als het pak dus twee dagen open ligt zonder plastic erom) is er niets meer aan de hand.

Pony was gewend hooi te eten uit onverpakte balen.



Kaitlyn schreef:
Heeft mijn paard ook zo'n last van, en het enige dat helpt is onverpakt hooi voeren.



Peelie schreef:
Verpakt of niet maakt zeker verschil.



dingogirl schreef:
plastic eraf en droog wegzetten

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Nieuwe baal (plastic verpakt) hooi voeren = pony buikpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:29

Ik zou in jou geval een of 2 dagen vooraf de baal alvast uit plastic halen en dan nog twee dagen half half voeren met de vorige baal om te laten wennen.

Plastic eraf en lang, zoals hierboven wordt gezegd 2 weken echt niet doen want voordroog is helemaal niet zo lang goed te houden. Als je het allemaal losschud wel iets langer maar geen aantal weken. Voordroog gaat uiteindelijk schimmelen

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:54

oomens schreef:
dingogirl schreef:
plastic eraf en droog wegzetten bijv. een week-2 weken voordat je andere baal op is. dan droogt het nog extra. zo doen wij het altijd en dat werkt prima.

Dan droogt het wel, maar voordroog verander je er echt niet meer mee in hooi. Vergelijk het met yoghurt, waar je, hoezeer je ook je best doet, nooit meer gewone melk van kunt maken.

Precies dit dus. Die van mij worden ook ziek van spul uit plastic. Ook als er precies het zelfde gras in is gegaan als in de onverpakte balen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Nieuwe baal (plastic verpakt) hooi voeren = pony buikpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:22

Hier ging kurkdroog hooi uit plastic ook mis. Gewoon ongewikkeld hooi gaat wel goed.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:15

plastic eraf 2 weken van te voren gaat inderdaad alleen bij echt droog hooi in plastic.
gelukkig hebben we altijd super spul. kun je gerust zonder plastic laten staan. echt net zo droog als gewoon hooi. met als voordeel buiten op kunnen slaan.
in principe gaat mijn voorkeur uit naar gewoon hooi, maar ik heb geen plaats genoeg voor al die balen binnen