Paard valt snel af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Paard valt snel af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 22:24

mijn pony is nu in 2 weken tijd heel veel af gevallen de ribben zijn nu goed te zien en ze is veel spitser geworden. We trainen nu voor t m2 dus ze word veel getraint maar dat was eerst ook al de krijgt een kilo musli per dag en veel ruwvoer en overdag loopt ze in de wei maar ze blijft maar afvallen. Wat kan ik het beste doen?

Dit is afgelopen weekend:
Afbeelding

dit is een maand geleden:

Afbeelding

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:28

Kan vanalles zijn....
Stress, ziekte, wormbesmetting, gebitsprobleem, andere kwaliteit ruwvoer.

Ik zou de veearts even bellen, wellicht beginnen met een onderzoek naar wormbesmetting en ontwormen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:30

Dit is de tijd van het jaar dat dieren het het lastigste hebben. Het hooi is al armer doordat het langer ligt en het gras stelt nog niks voor, ook al is het lekker zoet en knabbelen ze er graag aan. Ik zou rijker krachtvoer gaan geven en dat mag ook meer (een schep muesli is maar 700 gram wist je dat?). Daarnaast kan je denken aan bietenpulp of mais-lijnzaad brok, dat zijn mooie dikmakers. Verder zorg ervoor dat je ook in het weiland onbeperkt hooi bijvoert, het gras is echt enorm arm nog.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:32

en vergeet niet: zand in de darmen.

Mijn shetlander viel laatst ook heel veel af. mest onderzocht op zand en wormen, niks aan de hand. Tandarts laten komen, gebit was top inorde. Van haar moest ik toch een zandweg kuurtje geven omdat een onderzoek op zand ( in een plastic zakje) niet altijd even goed werkt. zandweg kuur gegeven en is nu weer normaal op gewicht

IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 22:54

troi schreef:
Dit is de tijd van het jaar dat dieren het het lastigste hebben. Het hooi is al armer doordat het langer ligt en het gras stelt nog niks voor, ook al is het lekker zoet en knabbelen ze er graag aan. Ik zou rijker krachtvoer gaan geven en dat mag ook meer (een schep muesli is maar 700 gram wist je dat?). Daarnaast kan je denken aan bietenpulp of mais-lijnzaad brok, dat zijn mooie dikmakers. Verder zorg ervoor dat je ook in het weiland onbeperkt hooi bijvoert, het gras is echt enorm arm nog.


Meer krachtvoer is niet echt slim voor deze pony want dat deden we vroeger wel maar daar werd ze veel te heet van omdat ze al heel veel eneegie heeft hebben we dit geminderd op advies van mensen die er verstand van hebben.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:57

Als er geen medische reden is (wormen, slecht gebit, tekorten, etc) kun je een paard weer goed op gewicht en bespierd krijgen met lucerne, omega 369 mix, bietenpulp en veel goed hooi.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:58

Seniores priores kun je wel proberen, daar zit geen/weinig energie in en onbeperkt ruwvoer aanbieden.

Maar als dit plots zo hard veranderd zou ik ipv sleutelen aan voer eerst een dierenarts raadplegen, want dit kan echt van alles zijn. Zou je training ook heel stuk minderen.

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Paard valt snel af

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:24

Die van mij heeft dat ook heel snel.
Bietenpulp en luzernebrok houden hem nu perfect op gewicht. Dat is geen krachtvoer, maar een goede ruwvoer. Luzernebrok voegt eiwitten toe en dat je paardje goed gebruiken als bouwstenen voor spieren.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard valt snel af

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:28

Hoevaak rijd je? Wellicht het werken wat verminderen en goed voer erin. Mestonderzoek doen (wanneer heb je voor het laatst ontwormt en met wat). Voldoende ruwvoer, lekker naar buiten om te bewegen.
Heeft ie een deken? Wellicht interessant om volgend jaar eens zonder te proberen? Vind een paard zonder deken (mits dat kan) zoveel gezonder doordat die huid gewoon weer en wind kan weerstaan en veel beter gebruikt kan worden.

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Paard valt snel af

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 00:07

Oja,
Dat voeren we drie maal per dag: de combi van luzerne brok, geweekte bietenpulp en gastro havens brok. Daarnaast uiteraard onbeperkt hooi.
Alleen op dit dieet komt hij mooi aan. Niet vet, maar mooi gevuld en bespiering. Minderen heeft echt geen zin, prompt valt hij af. Zal in de zomer wel aangepast moeten worden.
Mijn Tinker daarentegen wordt dik vd lucht. Die moet het doen met een handje Marstall force (vitamine brokje) en alleen hooi.
Muesli zit vaak weinig in, ligt aan welke muesli maar als je pech hebt ook nog eens veel suiker.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 00:10

Hoe vaak train je? Veel vaker dan 3x per week gericht trainen is niet nodig en zelfs onverstandig. Spieren kunnen zich niet opbouwen, want er is geen hersteltijd. Je verbrandt letterlijk spieren wanneer je je paard iedere dag traint.
Dus om de dag trainen, goed hooi en goed voorzien in eiwitten voor spieropbouw. Vraag eens een voedingsadvies bij deze dame: https://www.purepaardenvoeding.nl

Verder zorgen dat ze veel buiten kan lopen. Dit geeft het beste herstel na training.

En doe vooral ook leuke dingen, iets wat zij leuk vind.... dat houd haar gemotiveerd ;-)

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard valt snel af

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 00:42

Een paard dat afvalt kan onvoldoende voedingsstoffen tot zich nemen in verhouding met de activiteit. Ofwel, hij krijgt niet genoeg binnen. Of meer hooi (onbeperkt) geven met een goede vitaminekorrel, of minder vaak rijden. In gras zit nu bijna niets aan voedingswaarde. Als hij dan binnen een week of 2 nog niet wat voller is geworden dan een DA erbij halen en laten nakijken (ervan uitgaande dat ontwormen en gebit in orde is)

IIII
Berichten: 136
Geregistreerd: 30-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 14:48

Hutcherson schreef:
Hoevaak rijd je? Wellicht het werken wat verminderen en goed voer erin. Mestonderzoek doen (wanneer heb je voor het laatst ontwormt en met wat). Voldoende ruwvoer, lekker naar buiten om te bewegen.
Heeft ie een deken? Wellicht interessant om volgend jaar eens zonder te proberen? Vind een paard zonder deken (mits dat kan) zoveel gezonder doordat die huid gewoon weer en wind kan weerstaan en veel beter gebruikt kan worden.


Ik rijd ongeveer 5 keer in de week en omdat ik in de winster zo veel rijd scheren we ze ook dus staat ze ook de hele winter onder de deken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:08

ilsess schreef:
Hutcherson schreef:
Hoevaak rijd je? Wellicht het werken wat verminderen en goed voer erin. Mestonderzoek doen (wanneer heb je voor het laatst ontwormt en met wat). Voldoende ruwvoer, lekker naar buiten om te bewegen.
Heeft ie een deken? Wellicht interessant om volgend jaar eens zonder te proberen? Vind een paard zonder deken (mits dat kan) zoveel gezonder doordat die huid gewoon weer en wind kan weerstaan en veel beter gebruikt kan worden.


Ik rijd ongeveer 5 keer in de week en omdat ik in de winster zo veel rijd scheren we ze ook dus staat ze ook de hele winter onder de deken.


Hoe vaak train je? Veel vaker dan 3x per week gericht trainen is niet nodig en zelfs onverstandig. Spieren kunnen zich niet opbouwen, want er is geen hersteltijd. Je verbrandt letterlijk spieren wanneer je je paard iedere dag traint.
Dus om de dag trainen, goed hooi en goed voorzien in eiwitten voor spieropbouw. Vraag eens een voedingsadvies bij deze dame: https://www.purepaardenvoeding.nl

Verder zorgen dat ze veel buiten kan lopen. Dit geeft het beste herstel na training.

En doe vooral ook leuke dingen, iets wat zij leuk vind.... dat houd haar gemotiveerd ;-)

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Paard valt snel af

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 16:19

Als ze in korte tijd zoveel afvalt zou ik toch de veearts eens raadplegen. Even een bloedje en wormenonderzoek.
Hoeveel kg hooi eet ze per dag?

Je kunt bietenpulp of luzerne gaan bijvoeren.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard valt snel af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:46

Kijk naast 'minder' trainen ook eens naar de manier van trainen. Paard heeft het diepste punt achter het zadel liggen en een ietwat gekanteld bekken. Bovendien zit jij achterover en dus wat achter de beweging aan.
Met iets meer lengte van voor, en meer 'stroming' van achter naar voor is er al een ander beeld lijkt me.

Misschien even stapje terug.....