Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pijnbestrijdende kruiden

 
Profiel   

Hoi Allemaal,

Gister kreeg ik te horen dat mijn paard waarvan ik wist dat ze EOTRH heeft de tanden nu dusdanig aangetast zijn dat alles wat ze nog heeft eruit moet.
Van de totaal 6 te verwijderen tanden zijn er eigenlijk maar 3 die echt eruit moeten. Omdat ze dit jaar 20 wordt en de anderen ook zullen gaan is het advies alles eruit.

De tandarts gaf aan dat het geen spoed had maar vertelde wel dat mijn paard toch wat pijn moet hebben. Hier geeft ze geen tekenen van maar voel ik mij slecht over.
Samen met nog iemand van stal moeten onze paarden binnenkort naar de kliniek. We hebben nog geen afspraak staan maar morgen ga ik met haar overleggen wanneer het uit zou komen.

Echter tot die tijd wil ik mijn merrie helpen met de pijn. Ze geeft geen teken van pijn, neemt het bit netjes aan enz. Ik vind daarom echte pijnbestrijdende medicijnen nu een stap te ver. Daarom zoek ik naar iets van supplementen of kruiden om haar hierbij te helpen.
Ook was er wat pus bij een van de tanden dus iets ontstekingsremmend is wellicht ook fijn. Volgens mij is Gember daar goed voor.

Hebben jullie nog tips voor mij?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 19:23 



 
Profiel   

wilgentakken (maar dat wordt moeilijk kauwen zonder tanden) en duivelsklauw helpen bij pijn. Maar voor de toepassing op jouw paard vraag Jente Driessen van www.horsecomplete.nl eens. Zij zal je graag willen adviseren.
onstekingsremmend is idd gember en curcuma.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 19:27 



 
Profiel   

Duivelsklauw in poedervorm. Schepje per dag door iets vochtigs (beetje slobber of zo) werkt goed. Alleen als je nog wedstrijden doet mag het even niet, want het spul werkt iets te grondig. (dopinglijst)
Bestellen kan bij pit&pit. Pot goed dichtdraaien, want het spul trekt enorm vocht aan.

https://www.horsefitshop.nl/over-ons/bl ... klauw.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 19:28 



 
Profiel   

Bedankt alvast voor jullie antwoorden!

Orion456, Op het moment heeft ze haar tanden nog. De kiezen blijven sowieso dus kauwen zal gewoon gaan.

Een stalgenoot heeft Spirulina puur besteld en gaf aan dat het ook zou kunnen helpen dus dat gaan we even een kans geven. Duivelsklauw klinkt goed. Wedstrijden wil ik nu sowieso niet gaan rijden wil eerst die tanden eruit zodat ze geen pijn heeft en echt goed in haar vel zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 19:36 



 
Profiel   

orion456 schreef
wilgentakken (maar dat wordt moeilijk kauwen zonder tanden) en duivelsklauw helpen bij pijn. Maar voor de toepassing op jouw paard vraag Jente Driessen van http://www.horsecomplete.nl eens. Zij zal je graag willen adviseren.
onstekingsremmend is idd gember en curcuma.


Dit inderdaad! Echt een aanrader. Leer je direct wat je paard nodig heeft, in plaats van dat je iets geeft waarvan je niet zeker weet of het ook iets voor je paard is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-19 20:02 



 
Profiel   

Voor de reacties; Ze kunnen gewoon op alles kauwen, ook zonder snijtanden.

Mijn ruin is 21 en de EOTRH zet nu ook door. Hij zou er eigenlijk al niet meer zijn vanwege andere dingen, maar gaat verder erg goed laatste periode, dus toch gaan overwegen. Bij ons worden ze gewoon op stal eruit gehaald.

Maar wij hebben er al ervaring mee en zijn er dus ook niet zo bang voor. Als zijn tanden eruit zijn en de sedatie is uitgewerkt mag hij gewoon weer vrij rondlopen en hooi eten.

Ik zie wel dat hij last heeft nu, maar hij toont het nog niet. Onze shet kreeg koliek achtige verschijnselen. Maar bij de shet wisten we toen nog niet dat hij EOTRH had. Geloof niet dat er iets is dat echt de pijn gaat bestrijden. Duivelsklauw is zover ik weet meer gericht op gewrichtspijnen. Pijn in de mond is toch wel heftiger denk ik zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 02:06 



 
Profiel   

Superpony op het moment toont ze nog helemaal geen pijn. Maar omdat ze er wel degelijk wat pijn aan heeft wil ik haar hierin ondersteunen. Ik vond dat kamille helpt bij het verzachten van tandvlees/ ontstoken tandvlees. Ik denk dat ik dat ook ga proberen.

Maanlicht en orion456, ik heb even op de site gekeken. Maar vind het een beetje vreemd aanvoelen. Voornamelijk omdat ze op afstand een kruidenmix maken die dan goed moet zijn en waarvan je vooraf niet weet wat erin zit. Ik wil juist graag weten wat ik geef vooraf.

Daarnaast lijkt het mij fijn om hier tips te kunnen delen zodat anderen er wellicht ook wat aan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 09:38 



 
Profiel   

Je kunt cbd olie proberen.?
En zelf geef ik devils relief aan de paarden bij pijn.
Is eigenlijk een supplement voor gewrichten,maar merk dat het bij pijn ook absoluut helpt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 10:01 



 
Profiel   

...er zijn idd supplementen voormgewrichten waarvdevilsclaw in zit.

Dat wil niet zeggen dat devils claw alleen bij gewrichten zou helpen: het stilt pijn en remt ontstekingen, net als curcuma plus zwarte peper en gember dit doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 10:08 



 
Profiel   

Inderdaad, duivelsklauw is ons destijds zelfs aangeraden door de dierenarts als alternatief voor Metacam/ Buut als algemene pijnbestrijding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 10:32 



 
Profiel   

Duivelsklauw werkt ontstekingsremmend. Allicht niet van belang nu voor jou maar toch even bij vermelden dat het op de FEI dopinglijst staat.

Ook al merk je geen tekenen van pijn, ik ben ervan overtuigd dat ze dat wel heeft. Ik merkte aan mijn merrie ook niks tot ik haar voortanden liet trekken. Wanneer je de kans hebt, zou ik zo snel mogelijk de tanden laten trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 11:09 



 
Profiel   

Ja, daarom zeg ik ook. Hij toont geen pijn, maar ik weet wel dat hij er last van heeft. Wij hebben al een shet met EOTRH gehad waarbij de snijtanden direct verwijdert zijn toen hij last had, maar daarvoor wisten we het bij hem niet.
Zie nu ook dat het opeens heel snel gaat.

Hoe wil je de kamillie dan toedienen?

Duivelsklauw gaat echt niet voldoende helpen als de EOTRH in een stadium is dat ze eruit moeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 11:44 



 
Profiel   

superpony schreef
Duivelsklauw gaat echt niet voldoende helpen als de EOTRH in een stadium is dat ze eruit moeten.

?
Niemand weet dit.
En het kan soms waar zijn, maar is ivm de vraag van TS niet relevant.

Duivelsklauw kan een dier met pijn helpen om minder pijn te hebben, daar ging het om.
(Idem gember en curcuma plus peper.)

Hoeveel pijn het dier van TS heeft is onduidelijk.
...en het is wat mij betreft aan te raden 'iets te proberen', maar het enige wat je hopelijk ziet is een blijer paard.

De kamille gaf ik als thee :) :j
Een kopje water aan de kook, 10 minuten spul er in, in een emmer (= laat je dier hooguit lauw water drinken!)
...en daarna de zeef: het water over de planten, de kamilledrab over het hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 12:42 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
superpony schreef
Duivelsklauw gaat echt niet voldoende helpen als de EOTRH in een stadium is dat ze eruit moeten.

?
Niemand weet dit.
En het kan soms waar zijn, maar is ivm de vraag van TS niet relevant.

Duivelsklauw kan een dier met pijn helpen om minder pijn te hebben, daar ging het om.
(Idem gember en curcuma plus peper.)

Hoeveel pijn het dier van TS heeft is onduidelijk.
...en het is wat mij betreft aan te raden 'iets te proberen', maar het enige wat je hopelijk ziet is een blijer paard.

De kamille gaf ik als thee :) :j
Een kopje water aan de kook, 10 minuten spul er in, in een emmer (= laat je dier hooguit lauw water drinken!)
...en daarna de zeef: het water over de planten, de kamilledrab over het hooi.


Natuurlijk weten mensen dat wel. Als je niet kan zien wanneer een paard pijn of last heeft, moet je beter kijken.

Voor hij pijn toont kan hij inderdaad al pijn hebben, maar wanneer hij last begint te krijgen en je ook kan zien dat het paard EOTRH heeft, is het al zeker dat het zeer doet.

Kamille kan misschien tijdelijk verlichten, maar beestje loopt er 24/7 mee rond.

Het effect van Duivelsklauw is ook goed te meten als je ermee start wanneer een paard klachten heeft en het daarna wel of niet minder wordt.

Onze shet was in Nov nog naar de tandarts geweest en geen enkel teken van EOTRH. In Mei koliek, pijn, liggen etc. Toen EOTRH en al in stadium dat je het zietm fistels zag etc etc.

Bij mn andere ruin weet ik het nu even en weet waar ik op moet letten. Maar als het eenmaal doorkomt, gaat het hard. Dat blijkt ook nu weer. En die heeft al op duivelsklauw gestaan vanwege leeftijd en oude blessures.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 12:56 



 
Profiel   

Citaat
Natuurlijk weten mensen dat wel. Als je niet kan zien wanneer een paard pijn of last heeft, moet je beter kijken.

Voor hij pijn toont kan hij inderdaad al pijn hebben, maar wanneer hij last begint te krijgen en je ook kan zien dat het paard EOTRH heeft, is het al zeker dat het zeer doet.

...we dreigen wat langs elkaar heen te praten.
TS ziet geen pijnsignalen maar gaat er (terecht) van uit dat pijnstilling zin heeft.

Of kruid x of y in voldoende mate gaat helpen (in termen van pijnbestrijding, niet genezing) is per definitie een gok, dat bedoelde ik te zeggen.
Citaat
Het effect van Duivelsklauw is ook goed te meten als je ermee start wanneer een paard klachten heeft en het daarna wel of niet minder wordt.

Tuurlijk zijn er methoden om pijn te meten, maar TS heeft momenteel een dier met EOTRH en wil "direct" starten - de nulmeting schiet er dan bij in.
(Voor wetenschappelijk onderzoek kan dit niet, maar TS heeft groot gelijk om direct te beginnen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 14:30 



 
Profiel   

Jij snapt hem Janneke2. Superpony bij niks merk je aan mijn paard dat ze last van EOTRH heeft, geen pijn niks. Enkel omdat dit wel al is vastgesteld bij haar en ze hierdoor al enkele tanden mist heb ik foto's laten maken om het in de gaten te houden.

Het advies nav de foto's is trekken maar niet met spoed want zo ernstig is het niet. Een medicijn als buut of metacam vind ik daarom overdreven. Maar voor de pijn die ze volgens de dierenarts wel zou hebben momenteel wil ik haar helpen.

Een afspraak met de kliniek gaat ook zeker gemaakt worden. Het idee dat ze met pijn loopt vind ik namelijk zeer vervelend. Dan mag de dierenarts het wel geen spoed vinden, maar ik zeker wel.

Ik zal een kijken naar duivelsklauw en ga kamille ook proberen. De bevindingen zal ik delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 15:43 



 
Profiel   

Ik snap het heel goed hoor. Maar bij EOTRH heeft een paard echt pijn en ongemak. Er zijn veel meer tekenen dat een paard last heeft dan men normaal bekijkt. Je ziet het waarschijnlijk wel als alles eruit is. Soms zie je je paard elke dag en gaat het te geleidelijk.

Het is niet handig dat ze maar enkele aangetaste tanden weghalen en anderen laten zitten. Het beste is gewoon alles in 1 keer eruit.

Ik zeg ook niet dat je het niet moet geven!! Maar net wat je zegt; die tanden moeten er gewoon uit. Met alle kruiden op de wereld kan je dat gewoon niet heel lang gaan uitstellen of voorkomen.

Bedoel het ook meer als dat mensen niet dat gaan geven in de veronderstelling dat hun paard dan nog wel een tijd zo kan rondlopen. Sommigen uit angst voor het verwijderen, anderen vanwege financiele overwegingen misschien....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 16:55 



 
Profiel   

Zo snap ik je superpony. Als de tandarts eenmaal heeft gezegt eruit moet dat ook gewoon gebeuren.
De speurtocht naar een kruid die haar kan helpen tegen de eventuele pijn die ze nu ervaart is enkel om de korte periode tot kliniek te overbruggen.

Het "vervelende" is echter dat mijn paard altijd een manege paard is geweest, te dik en helemaal vast zat in haar lichaam. Nu ze een jaar van mij is is ze helemaal in top conditie, lichamelijk in orde. Dus de pijn die ze had is weg. Ze lijkt wel een 8 jarige. Omdat ze dus al zo positief veranderd is ten goede zijn tekenen van pijn die ze had verdwenen. Ik durf dan ook wel echt te zeggen dat ze nu geen tekenen van pijn toont. Wellicht dat als de tanden er eenmaal uit zijn ze nog meer ten goede veranderd waardoor je achteraf kan zeggen dit en dat waren ook tekenen.

Daarom ook de speurtocht naar een kruiden die haar nu kan helpen ondanks dat ze niks toont. Ik wil niet dat ze pijn heeft.

Op het moment wil ik kamille geven en duivelsklauw om te zien of dat al iets helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 19:22 



 
Profiel   

Ik denk zelf ook dat kruiden niet genoeg helpen tegen de pijn van eotrh. Kan ze nog wel wortels afbijten? Je kan misschien de pijn testen door met je duim en wijsvinger net boven de buitenste snijtanden te knijpen. Dan merk je snel genoeg of ze pijn heeft en als je kruiden gevonden hebt kun je het nog is testen, misschien weet je dan of het zin heeft.
Mijn ervaring is dat paarden wel erg opknappen als de tanden er eenmaal uit zijn!
Ik zag ook ergens wedstrijd rijden voorbij komen. Hou er wel rekening mee dat bij de meeste paarden waar alle snijtanden eruit zijn de tong buiten hangt en dat je daar op wedstrijd wel eens commentaar op kan krijgen. Jury maakt blijkbaar vaak geen verschil met tong buiten steken door spanning/verzet of een tong die buiten hangt door dat ze geen snijtanden meer hebben. Ik heb van onze (Belgische) tandarts al gehoord dat een dierenarts verklaring daar in niks uit maakte. Wij hebben 1 manegepony gehad die de tong meestal binnen hield dus je kan geluk hebben. Ken ook 1 paard die nog 1 snijtand had waar de tong op bleef hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:04 



 
Profiel   

Wortels afbijten is een beetje afhankelijk van de wortel. Maar dit is al enkele jaren het geval. Vorig jaar zagen haar tanden er op de foto nog goed uit. Het belangrijkste nu vind ik helpen bij de pijn tot de tanden er uit gaan op de kliniek. En dit wil ik voor de zomer gedaan hebben.

Ik heb net een wedstrijdje gereden. Vond het leuk en wellicht om te kijken hoe het gaat zullen we het nogmaals doen. Opmerkingen over haar tong ben ik mij dan van bewust, jammer dan. Het gaat erom dat ze geen pijn heeft en wij plezier hebben. De wedstrijden zijn voor de leuk. Dus dat zit wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:14 



 
Profiel   

Aah oke, de pijn is ook het belangrijkste maar ik dacht ik zal je waarschuwen dat het achteraf geen teleurstelling is. Wortels is vaak ook wel een goede graadmeter. Ik weet alleen niet of het kan dat dat al zeer doet en er op de foto nog niks te zien is.
Anders misschien proberen op zeer korte termijn een afspraak bij de kliniek te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:20 



 
Profiel   

De afspraak gaat ook zeker snel gemaakt worden. Ik wil niet dat ze pijn heeft. Maar tot dat ze geholpen kan worden wil ik haar ondersteunen. De tandarts gaf nadrukkelijk aan dat het geen spoed was. Toen ik aangaf dat ik niet wil dat ze pijn heeft werd er ook niet geopperd om iets van pijnstilling te geven, enkel dat ze nu waarschijnlijk wel pijn heeft. Dus voor de overbrugging tot behandeling op de kliniek wil ik kruiden gebruiken, tenzij er hele duidelijke tekenen van pijn komen. Dan ga ik toch over tot buut of metacam, in overleg met de dierenarts natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-19 20:29 



 
Profiel   

Buut sloopt de maag dus ik vind het heel verstandig dat je het eerst in natuurlijke pijnstilling zoekt.

Ik heb mijn paard daar (met duivelsklauw) nog wat extra tijd mee kunnen geven (EOTRH + ernstige artrose + koliekgevoelig) totdat het echt niet meer verantwoord was om hem door te laten lopen. (leven moet geen lijden worden)

Ik ben er ook mee begonnen toen de DA zei dat hij EOTRH had maar dat de tanden er nog niet uit hoefden omdat ik had gelezen hoe pijnlijk het is.
De DA zei later tegen mij dat de pijn van EOTRH wel echt een hele vervelende, diepe pijn is wat geen enkele pijnstilling helemaal weg kan halen. Dus als je de mogelijkheid tot trekken hebt dan is dat wellicht toch het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 09:21 



 
Profiel   

Mariljo schreef
Ik denk zelf ook dat kruiden niet genoeg helpen tegen de pijn van eotrh. Kan ze nog wel wortels afbijten? Je kan misschien de pijn testen door met je duim en wijsvinger net boven de buitenste snijtanden te knijpen. Dan merk je snel genoeg of ze pijn heeft en als je kruiden gevonden hebt kun je het nog is testen, misschien weet je dan of het zin heeft.

Ook bij knijpen ontbreekt de nulmeting, dus je weet niet wat je meet - en de meting zelf is belastend.
Ik dacht in de richting van hartslag, ademritme of cortisol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 09:30 



 
Profiel   

Algemene tip. Geef je je paard kuil/ voordroog? Dat is ontstekingsbevorderend namelijk bij mond problemen (door de melkzuurbacterien die zorgen voor de conservering) . Beter is onverpakt hooi.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-19 16:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen