‘S nachts hooi, overdag voordroog/kuil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

‘S nachts hooi, overdag voordroog/kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 19:57

Hi

Ik geef mijn paard ‘s nachts hooi en overdag hooi.
Nu zag ik ergens in een wei, gewoon een pak voordroog/kuil (weet niet precies wat het was) staan waar de paarden onbeperkt van konden eten.

Voor mij zou het makkelijk zijn als ik ‘n pak voordroog in de wei kan zetten en hij zoveel kan eten als hij wil overdag (‘s nachts wel voldoende hooi).
Nu zijn de meningen over dit soort ruwvoer (kuil/voordroog) nogal verschillend. Zeker over het geven van verschillende soorten ruwvoer.

Wat is jullie mening? Zouden jullie dit doen? Merken jullie gezondheidsklachten bij gefermenteerd ruwvoer?

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: ‘S nachts hooi, overdag voordroog/kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:59

Mijn paarden krijgen al heel hun leven voordroog en leven nogsteeds ;) Zijn gezonde sportpaarden. Ik heb hier dus een goede ervaring mee.
Ik moet wel zeggen dat ik geen nat voordroog heb, maar echt keurig droog

GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 20:01

Laurievc schreef:
Mijn paarden krijgen al heel hun leven voordroog en leven nogsteeds ;) Zijn gezonde sportpaarden. Ik heb hier dus een goede ervaring mee.
Ik moet wel zeggen dat ik geen nat voordroog heb, maar echt keurig droog


Wil je even uitleggen wat je bedoelt met “geen nat voordroog”?
Dat het niet nat geregend is? Ik had begrepen dat voordroog altijd “nat” ingepakt wordt in plastic.

Ik heb altijd hooi gegeven dus ben niet zo thuis in ander ruwvoer

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:36

GuusjeBloks schreef:
Laurievc schreef:
Mijn paarden krijgen al heel hun leven voordroog en leven nogsteeds ;) Zijn gezonde sportpaarden. Ik heb hier dus een goede ervaring mee.
Ik moet wel zeggen dat ik geen nat voordroog heb, maar echt keurig droog


Wil je even uitleggen wat je bedoelt met “geen nat voordroog”?
Dat het niet nat geregend is? Ik had begrepen dat voordroog altijd “nat” ingepakt wordt in plastic.

Ik heb altijd hooi gegeven dus ben niet zo thuis in ander ruwvoer

Ik heb echt al voordroog gezien dat inderdaad gewoon nat is als je het vastpakt.

Om mijn pak het beste te omschrijven: even lang gedroogd als hooi, maar dan in plastic ingepakt. Het lijkt dus echt hooi qua aanzicht :) Krijg je zo een beter beeld? :p

GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 20:42

[/quote]Ik heb echt al voordroog gezien dat inderdaad gewoon nat is als je het vastpakt.

Om mijn pak het beste te omschrijven: even lang gedroogd als hooi, maar dan in plastic ingepakt. Het lijkt dus echt hooi qua aanzicht :) Krijg je zo een beter beeld? :p[/quote]

Ja dat is duidelijk! Ik denk dat hoe droger hoe beter is

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:49

Plus, als het zuur ruikt is het al te veel gefermenteerd en grote kans op broeien en schimmels. Dit kan serieuze problemen geven in de magen en darmen van paarden. Daarom ben ik er persoonlijk geen fan van. Omdat je niet weet wat voor baal het is als je het open maakt.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:55

Zit veel verschil in diverse pakken voordroog.
Ik heb kurkdroge midipakken gehad maar ook zeiknatte.
Van dat zuur ruikende kuil :r
Nou kan ik mijn paard eigenlijk alles voor zetten, die eet alles en heeft nergens last van.
Maar onze Tinker kan niet goed tegen voordroog, zeker niet als het te nat is.

Ik heb nu een pak van 400kg die is op het randje. (Helaas was er niks meer te krijgen hier) Hij is net iets te nat maar nog net niet dat hij zuur ruikt.
Ik meng het met droog hooi uit kleine pakjes, dit gaat goed.

Zolang je pak lekker ruikt, kruidig en mooi grof stengelig denk ik niet dat het een probleem opleverd.
Ik voer al jaren hooi en voordroog door elkaar.
Bij veel fouragehandelaren kan je een pak testen/bekijken.
Vorig jaar heb ik een partij opgehaald. Deze meneer heeft een snee voor me gemaakt in een pak om de binnenkant te laten zien en daarna direct weer dicht geplakt met ducttape

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:58

Ik weet niet hoeveel paarden er van het pak gaan eten en hoe grote pakken je in je hoofd hebt. Maar mijn ervaring met voordroog is dat als het meer dan 1 a 1.5 week open is het gaat schimmelen. Dus een heel pak van een paar honderd kilo voor een paard waar hij dan eindeloos mee kan doen werkt in mijn ogen niet. Als je een pak in 1.5 week op krijgt zou ik het proberen. Sommige paarden reageren helemaal niet op gefermenteerd hooi. Sommige wel. Dat is testen.

Mensen die een pak in de wei gooien met een paar gaten in het plastic vind ik dan wel weer heel eng. Ben veel te bang dat de paarden dan plastic gaan eten. Ik zou het dan in ieder geval in een ruif zonder plastic stoppen.

En hou rekening met regen. Als het voordroog hie te nat word geregent eten ze het ook niet meer. Dus in een ruif met dak zou ik zeggen.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: ‘S nachts hooi, overdag voordroog/kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:02

Natuurlijk zou het prima kunnen om een baal voordroog zo in de weide te zetten om je paarden onbeperkt te voeren. Zelf zou ik het alleen nooit doen, misschien ben ik daarvoor te zuinig, want er gaat op deze manier ontzettend veel verloren. Ik zou dan eerder kiezen voor een hooihut, of speciale hooiruif en daar de baal in plaatsen.

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: ‘S nachts hooi, overdag voordroog/kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:04

De meeste paarden kunnen goed tegen (niet te nat) voordroog.

En dan kun je prima kuil geven en hooi.


Paarden met maag- en of darmklachten kunnen er vaak minder goed tegen. Evenals paarden met snel hoefbevangenheid problematiek. Dus op dat vlak wel even opletten.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 21:07

Ik doe het momenteel andersom. Op de dag voordroog en 's avonds en 's nachts hooi. Mijn voordroog is mooi droog spul, maar wat fijn van structuur. Daarom geef ik wat grover hooi bij. Als ik het in de wei zou geven laten ze het liggen, want voordroog vinden ze veel lekkerder dan hooi. Op stal eten ze het wel.

Zomers heb ik ze volledig op hooi.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:25

Sas_Mon schreef:
Ik weet niet hoeveel paarden er van het pak gaan eten en hoe grote pakken je in je hoofd hebt. Maar mijn ervaring met voordroog is dat als het meer dan 1 a 1.5 week open is het gaat schimmelen. Dus een heel pak van een paar honderd kilo voor een paard waar hij dan eindeloos mee kan doen werkt in mijn ogen niet. Als je een pak in 1.5 week op krijgt zou ik het proberen. Sommige paarden reageren helemaal niet op gefermenteerd hooi. Sommige wel. Dat is testen.

Mensen die een pak in de wei gooien met een paar gaten in het plastic vind ik dan wel weer heel eng. Ben veel te bang dat de paarden dan plastic gaan eten. Ik zou het dan in ieder geval in een ruif zonder plastic stoppen.

En hou rekening met regen. Als het voordroog hie te nat word geregent eten ze het ook niet meer. Dus in een ruif met dak zou ik zeggen.


Dat schimmelen is ook afhankelijk van de weersomstandigheden.

Ik heb 400-500 kilo pakken voor 1 paard, 1 pony en een mini.
Als ik een baal aanbreek, dan gaat meteen al het plastic eraf.
Hij staat dan uiteraard in de schuur.
Swinters staat hij er dan wel 4-6 weken. Dat gaat prima.
Zomers als het erg vochtig is blijft het soms nog geen week goed en dan gaat het al broeien en schimmelen.

Midi balen zijn voor mij beter maar die maakt mijn leverancier helaas niet.

Wbt plastic eten.
Blijkbaar pak ik ook wel eens per ongeluk een stukje plastic mee met voeren.
Dit eten ze echt niet op.
Hier iets verderop zet een boer ook van die grote ronde balen met plastic en al in de wei.
Hij snijd de bovenkant open.
Hele baal gaat schoon op maar er eten daar dan ook wel zeker 20 paarden van.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:15

ClaudiaHS schreef:
Wbt plastic eten.
Blijkbaar pak ik ook wel eens per ongeluk een stukje plastic mee met voeren.
Dit eten ze echt niet op.

Hier vond ik het wel terug in de mest, maar ik had er ook nog een slowfeeder overheen dus dat maakt wel verschil natuurlijk. Ik had grote openingen gesneden maar naarmate de baal inzakt werkt dat met een net erover niet (althans, dan nemen ze hier dus ook plastic mee) dus na die eerste keer heb ik het plastic er altijd wel afgehaald.