Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oudje back on track met pavo muscle build [volgtopic]

 

Hallo allemaal,

Mijn oudje van bijna 26 wil weer graag aan het werk en aangezien we 2 weken geleden van stal verhuisd zijn en nu toegang hebben tot altijd een goede buiten en binnenbak, leek het mij leuk een volgtopic te maken van de vooruitgang.

Waarom een volgtopic?
Omdat het mij leuk leek dat niet alleen ik maar ook andere bokkers het verschil kunnen zien, vooral omdat er heel wat winst te behalen valt :)

Op de vorige stalling kreeg ze veel te weinig en slecht kwaliteit ruwvoer en hadden we zo een beroerde buitenbak dat we 9 van de 10 keer niks konden of het bijna vragen om blessures was.
Op de huidige stalling krijgt ze onbeperkt goed ruwvoer, en daarnaast zijn we nu bezig over te gaan op het krachtvoer van deze stal.

Daarnaast wil ik haar graag ondersteunen met de pavo muscle build, en ben eigenlijk wel heel benieuwd wat dit gaat doen.

Volgen jullie mee met dit projectje?

Het gaat om deze dame, foto is van de week gemaakt en wil vandaag gaan beginnen met de pavo muscle build:

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 12:37 



 
Profiel   

Hmm snap je punt maar zou je niet even wachten tot ze een normaal gewicht heeft voordat je je gaat richten op muscle build? Waar moet ze de energie vandaan halen om de muscles te builden?

Waarschijnlijk niet wat je wilt horen ;) leuk paard by the way. Houd zo van oudjes <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 12:44 



 

Dank je wel voor je reactie, snap je punt hoor.
Heb bewust die keuze gemaakt vanwege haar leeftijd en voornamelijk tegen het verzuren van haar spieren, uiteraard bouwen we langzaam op, ook al wil ze soms iets te graag :Y)
Heb ook met pavo zelf contact gehad wat wijsheid is en hun adviseren met halve tot 3 kwart van de aanbevolen dosering te beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 12:53 



 
Profiel   

Er zijn betere manieren om verzuring tegen te gaan dan dit supplement ;) al deelt pavo die mening uiteraard niet. maar ik ben benieuwd naar het resultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 12:59 



 

Dan ben ik uiteraard wel heel nieuwschierig wat jij in mijn situatie zou doen of gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 13:17 



 
Profiel   

Wat een leukerd!
Ik denk dat je met onbeperkt ruwvoer al een heel eind komt. Mijn merrie is destijd op alleen ruwvoer heel snel heel veel beter geworden

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 13:24 



 
Profiel   

Er is zoveel veranderd in haar situatie, het zal eerder een "voldoende ruwvoer + weer aan het werk"-volgtopic worden dan pavo musclebuild, denk ik eerlijk gezegd. Maar altijd leuk om bij te houden hoe ze gaat veranderen met de aanpassingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 13:31 



 

Leuk dat jullie ook volgen :)
Onbeperkt ruwvoer doet haar sowieso nu al goed, zie nu al zoveel verschil in 2 weken tijd, ze is heel relaxed en vrolijk.

Nu moet ik wel zeggen dat ik bij de vorige stal ook wel reed etc maar eigenlijk was dat zinloos, elke keer dat je denkt wat op te bouwen was de bak weer slecht oid en kon je weer een week of soms 2 weken niks doen. Plus dat ze gewoonweg niet voldoende energie binnen kreeg om iets op te bouwen.
Kwam meer neer op dat ze stil stond als wat deed.

Even ter vergelijking, dit zijn foto’s van op het laatst op de oude stal:
[ img ]
[ img ]

En deze van de nieuwe stal, alleen haar uitstraling zegt mij al genoeg:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 13:51 



 
Profiel   

Romy1234 schreef
Dan ben ik uiteraard wel heel nieuwschierig wat jij in mijn situatie zou doen of gebruiken?


Specifiek verzuring aanpakken dan kom
Je op het natuurgeneeskundige stuk uit. Daar is trouwens heel veel voor en behoorlijk effectief. Wat precies te gebruiken is erg paard en situatie afhankelijk en wil ik openbaar op internet niet te veel op in gaan voor anderen die dit lezen en het in elke willekeurige situatie toepassen en later bij mij aankloppen als het niet goed uitpakt ;)

Ik denk dat dit paard al gigantische vooruitgang zal laten zien door onbeperkt (of in ieder geval veel) ruwvoer desnoods Kun je wat pulp of olie toevoegen maar zou niet te veel veranderen ineens maar het heel even aankijken wat er nu gaat veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 17:12 



 
Profiel   

Ik ga volgen, leuk! Hopelijk komt je paard lekker op gewicht en bouwt hij de spieren weer op. Dit duurt trouwens wel lang met een ouder paard. Succes!

Heb zelf mijn paard verhuisd toen hij 25 was (soortgelijke situatie). Hij deed t goed op seniores priores en onbeperkt ruwvoer en later overgestapt op ander voer toen hij weer op gewicht was. Hij is echter nooit meer helemaal qua bespiering hersteld. Nu is ie bijna 28 en gaat nu goed op pavo 18 plus en lucerne. Merk wel dat het lastiger wordt in de winter nu en dat de bespiering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 17:34 



 

Seniores priores heb ik op de oude stal ook gegeven, samen met de linamix maar die heb ik nu op en weet dat als zij op goed ruwvoer staat het prima doet.
Gelukkig is het geen lange periode geweest op de vorige stal met het slechte ruwvoer, heb daar 3,5 jaaar gestaan en alleen laatste halfjaar was dit zo.

Leuk dat je volgt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-19 19:06 



 

Gisteren de 1e keer pavo gegeven, ze eet het graag dus dat is altijd fijn.
Ik geef haar 50 gram per dag i.p.v. 90, vind ik meer als voldoende.

Zie haar met de dag erop vooruit gaan door alleen het ruwvoer.
Ook door haar open stal (soort van kapschuurtje) heb ik haar niet meer horen hoesten en ze heeft sinds deze week ook amper meer last van traanogen.

Hier kan je wel goed zien dat ze al veel voller is, foto van gisteren:
[ img ]

En haar nieuwschierig koppie natuurlijk ook nog even :)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-19 12:55 



 

Inmiddels een week verder en vandaag even nieuwe foto’s gemaakt, jammer genoeg niet helemaal dezelfde houding als vorige week.
Sinds vrijdag krijgt ze dus de pavo, ik zie vooral wat verschil in dat ze nu onbeperkt ruwvoer krijgt en iets voller toont.
Bovenste van beide foto’s is van vorige week, de onderste van vandaag, wat denken jullie?

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 17:39 



 
Profiel   

Ze begint op het ruwvoer al mooi op te vullen :j
Spieren is een andere kwestie... Ik heb zelf mijn haflinger 5 jaar geleden met flinke ondervoeding verhuisd. Na een half jaar zag hij er niet meer broodmager uit, maar pas afgelopen zomer vond ik hem weer geheel op oude conditie, was hij ook rond de schoft weer beter in bespiering gaan zitten. Paard was 18 toen hij ondervoed raakte.

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de muscle built, ben daar zelf eerlijk gezegd kritisch over en terughoudend...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 17:58 



 
Profiel   

Leuk topic en ze ziet er inderdaad al ietsje beter uit _/-\o_ Mijn paardje had in de winter ook altijd moeite met gewicht ondanks extra hulp, hij viel altijd best wat af swinters, maar toen ik lijnzaad ging geven was dat over, deze winter hebben we dat probleem niet gehad! En dan bedoel ik niet lijnzaad olie maar echt lijnzaad.

Ik ga volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 18:07 



 

Leuk dat jullie volgen!
Bij haar is het puur wegens te weinig en slecht ruwvoer waardoor ze schraal is, dus dat komt nu vast wel goed op deze stal.

Juut, mag ik vragen waarom dat zo is?
Ja en de bespiering zal ongetwijfeld nog even op zich wachten maar we hebben geen haast, dat scheelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 18:38 



 

Helaas deze week amper wat met haar gedaan, ze loopt niet helemaal lekker.
Vermoed dat het komt omdat de hoefsmid ruim een week later is als 8 weken, ze heeft 1 stijl hoefje en iets Franse stand in haar voorbenen.
Ook de pavo muscle build deze week even stopgezet, hoefsmid komt vanmiddag gelukkig.

Toch even foto van van de week, helemaal relaxed op haar nieuwe stal, normaal ligt ze echt bijna nooit.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 12:24 



 

Geen idee of er nog iemand volgt, maar vandaag even nieuwe foto’s gemaakt, zit nu echt vol in haar verharing dus nu ook erg slecht in haar vacht (en ja ook niet heel netjes geschoren wat je nu goed ziet).
Heb haar nu even volledig van de pavo af aangezien ze nog steeds niet goed loopt, dus maar even weekje rust weer en als het dan nog slecht is dierenarts erbij.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


1e en 3e foto van vorige week, vrij weinig verschil maar ze heeft dan ook niks gedaan deze week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-19 17:01 



 

Weer een weekje verder, helaas heeft de smid haar te kort bekapt waardoor ze nog steeds op rust staat :(
Maar wel een lekker gevuld buikje, geen ribben meer te zien *\o/*

1e en 3e foto van vorige week, de andere foto’s van vandaag:

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-19 15:08 



 

Toch nog maar een update ook al komen er geen reacties meer.
Vind het voor mijzelf leuk om het verschil te zien, helaas nog steeds kreupel, aankomende week komt er iemand voor thermografie en hoop ik wat meer duidelijk te krijgen aangezien ik en de dierenarts niet meer weten waar we het zoeken moeten.

Ben er wel een beetje bang voor maar het is zoals het is, ga toch wel van het ergste uit.


[ img ]

[ img ]

Even ter vergelijking zo zag ze eruit op de vorige stal vlak voor de verhuizing

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 08:36 



 
Profiel   

Je paardje knapt al lekker op op de nieuwe stal. Vervelend dat ze kreupel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 08:44 



 
Profiel   

ze is al mooi bijgekomen, erg sneu dat ze nu kreupel is:( hopelijk valt het allemaal mee, en kan je daarna ook mooi bezig met spiertjes er op rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 08:44 



 
Profiel   

Je ziet echt al verschil zeg. Hopelijk krijg je antwoorden bij de thermografist. succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 08:46 



 

Wat leuk toch nog reacties :D
Ja het gaat wel de goede kant op met de kreupelheid maar ze staat inmiddels 3 weken stil en mis hey rijden eigenlijk ook wel.

Dus maar even afwachten volgende week wat eruit komt, hoop alleen niet dat het iets is waar ze veel pijn aan heeft.
Ze laat eigenlijk nooit zien dat ze pijn heeft en ze is naast het kreupel lopen heel actief en alert, merk je er niks aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 08:51 



 
Profiel   

Oh wauw, wat is ze al prachtig bijgekomen. Daar mag je heel trots op zijn!
Ik was het topic even uit het oog verloren, vandaar geen reactie meer.

Wat balen dat ze kreupel is :( hopelijk knapt ze snel op en kun je weer iets met haar gaan doen.
Verharen kost ook een hoop energie, goed te zien dat dat geen kilo's kost.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-19 09:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen