Paard komt maar niet aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard komt maar niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 00:03

Lieve bokkers,

Misschien dat jullie nog een tip hebben.
Mijn bijna 10-jarige KWPN merrie is zeer moeilijk op gewicht te houden. Altijd al geweest (zeker in de winter) maar nu loop ik een beetje vast.
Om te beginnen is het sowieso een heel iel en smal paard, en zal het ook nooit een bodybuilder worden zeg maar. Maar nu zit ik echt op het punt dat je d'r ribben erg duidelijk kan voelen en ook kan zien.

Het is geen grote eter. Niet om te kopen met voer, maar laat ook gerust d'r hooi liggen (om het dan meestal later wel op te eten, maar niet eens altijd. Ze loopt het door de stal heen waardoor ze dan niet meer hoeft...). Ook in de wei staat ze echt niet altijd te grazen, ze loopt erg veel en slaapt. Ook dit is altijd al zo geweest en niet ineens zo.

Ik wil sowieso maandag even de dierenarts bellen voor een bloedonderzoek en eventueel mestonderzoek, om dat in ieder geval uit te sluiten. Maar verder is ze niet ziek, niet kreupel, geen koorts en ook gewoon alert en vrolijk.
Tanden? Ja kan... Maar de tandarts is in oktober nog geweest en met d'r brok/appels/snoepjes heeft ze totaal geen problemen.

Wat krijgt ze nu?
- 3x per dag een kilo basisbrok van stal (normaal minder, maar in de winter altijd opgevoerd voor net dat beetje extra) en een schep grasmix
- 3x per dag hooi (ochtend voor ze naar buiten gaan, eind vd middag als ze binnen komen, en voor de nacht) en zij krijgt nu 's avonds dan nog extra, zodat ze bijna niet zonder staat.
- Na het werken een +/- halve schep Pavo Sport iets, dit wil ik vervangen voor de Speedibeet.

Verder staat ze van ong 8:00 tot 15:30/16:00 op de wei.

Mocht iemand nog een tip hebben, graag dus!

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard komt maar niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 00:05

maar op de wei groeit niks nu, dus dat is een uur of 8 weinig tot geen eten, tenminste, als ze daar geen hooi bijgevoerd krijgt.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Paard komt maar niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 00:14

Ik raad je aan contact op te nemen met Equiculinair. Alexandra heeft het nu al twee winters voor elkaar gekregen om mijn paard er goed doorheen te krijgen. Hij is inmiddels al ruim 14 jaar van mij. Sinds Equiculinair zijn voer regelt zit hij super in zijn vel. Hij is nog steeds niet dik (gelukkig) maar wel vrolijk, in goede voederconditie en hij eet ook met smaak.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 01:19

Als er uit je bloed- en mestonderzoek niets komt, kun je ook eens overwegen om inwendig te gaan kijken, bijvoorbeeld naar de slokdarm.

Je verhaal lijkt een beetje op het verhaal van mijn merrie. Zij kwam ook eigenlijk niet aan, ondanks al het voer wat ik haar gaf. Daarnaast vaak iets van hooi over, op de wei niet altijd grazen en in het paddock vaak stil in wen hoekje staan terwijl ze ook in het paddock onbeperkt ruwvoer had. Uit een scopie van haar slokdarm is gebleken dat deze deels verlamd was, waardoor haar eten in de slokdarm bleef staan. Ze kon dus gewoon niet meer eten... Voor jou misschien positief, het is een (aangeboren) aandoening die voornamelijk bij Friezen voorkomt.

De medische term is megaoesophagus zeg ik uit mijn hoofd. Volgens mij loopt hier op bokt ook een topic over dit onderwerp.

Ik zeg zeker niet dat dit het probleem is, maar ik wil het je wel meegeven. Succes, hopelijk gaat het snel beter!

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 01:28

Uiteraard lijkt me overleg met en onderzoek door de dierenarts meer dan verstandig. Ik heb verschillende magere paarden weer op gewicht gekregen (en aan het eten) met ‘muscle’ verkrijgbaar via de dierenarts. Laag in suikers e.d.. ik voerde het een periode en daarna - als ze op gewicht waren - weer normaal. Uiteraard met daarnaast zoveel hooi als ze op konden door het etmaal heen. Slechts een paard heeft het jaren gehad, maar dat paard leed aan Cushing (en was daarvoor als groot paard al moeilijk op gewicht te houden). Misschien dat dit bij jouw paard ook werkt :) https://bonpard.com/producten/bonpard-muscle/

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Paard komt maar niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 06:59

Ik zou idd eerst eens overleggen met je vee-arts, misschien heeft ze maagzweren? Hoe is ze in het werk? Een paard wat ik vroeger verzorgde was ook niet ‘dik’ te krijgen ondanks enorme hoeveelheden (kracht)voer. Hij at ook niet denderend... Dat kwam dus door zn maagzweren en een ander intern probleem. Na behandeling in Utrecht hebben ze hem echt weer goed gekregen in praktijk Den Hoek. Hij krijgt nu juist vrijwel geen krachtvoer meer en blijft met goed hooi super op gewicht.
Mocht ze helemaal gezond zijn verder dan zou je ook langzaamaan wat olie kunnen gaan voeren?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Paard komt maar niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 07:19

Ik heb zo’n zelfde type. Ik zou iets gaan voeren dat bedoeld is om aan te zetten. Mijn paard is redelijk op gewicht te houden met merriebrok + seniores priores.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard komt maar niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 07:37

Mijn pony heeft cushing en is erg terug gevallen in spieren en vetjes. Die krijgt nu senioren priores bij. Ze begint nu wel wat bij te trekken.

Is een slowfeeder niet een idee voor in de stal? Dan loopt ze iig het hooi niet door de stal heen

Zam_Cas

Berichten: 676
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: In het Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:39

Mijn merrie kwam jaren geleden ook geen gram aan, wat ik ook voerde. Op advies ben ik destijds gestopt met granen voeren en volledig overgegaan op graan en melassevrij voer. Ze werd voller, mijn huidige paarden voer ik ook graan en melassevrij en onbeperkt ruwvoer en zelfs mijn scharminkel ( vel over been gekocht) doet het goed.

Coolstance copra heeft bij ons goed gewerkt in combi met onbeperkt goed ruwvoer
Laatst bijgewerkt door Zam_Cas op 16-03-19 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:39

Zorg dat ze in ieder geval onbeperkt ruwvoer heeft, als ze dit door de stal heel loopt moet je daar een oplossing voor verzinnen door het bijvoorbeeld in een bak te doen of in een hooinet, als je een hooinet neemt met niet al te fijne mazen kan ze het er ook gewoon makkelijk uithalen.

Er zit weinig in het gras momenteel, krijgen ze op het land ook hooi?

Staat je paard onder een deken? Als ze dit niet staat zou je een deken kunnen overwegen dit scheelt energie om zich zelf warm te moeten houden.

Ik zou in ieder geval even bloed laten prikken, misschien is er een tekort een maagzweer zou ook kunnen natuurlijk

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard komt maar niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:58

Mijn paard doet het in de winter goed op grasbrok van Marstall (wiesencobs) en Seniores Priores van Subli.

bridget_vd

Berichten: 32
Geregistreerd: 06-03-19
Woonplaats: Blesdijke

Re: Paard komt maar niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:19

Mijn paard had hetzelfde toen hij bij ons kwam. We hebben hem toen maislijnzaad brok gegeven gemengd met basis brok. Je merkte daar toen wel echt verschil in

Rizette
Berichten: 4366
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:36

Hoeveel gezelschap heeft ze op stal en in de wei? Zorg voor een bak om het hooi in te doen op stal en ook in de wei. Of uit nood een net kan ook. Heb je smakelijk gras en haal je altijd alle mest uit de wei? Als ik het zo hoor krijgt ze heel erg veel brok en te weinig ruwvoer binnen. Mijn eerste alarmbel zou maagzweer zijn. En brokken minderen totdat ze allereerst voldoende ruwvoer binnen krijgt. Eventeel in overleg met dierenarts maagbehandeling starten en kijken of ze dan beter gaat eten als ze dat doet dan weet je het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 09:43

Ze krijgt in het land inderdaad niet bijgevoerd. Ze staat op een zeer groot stuk met nog 5 andere. Dan vraag ik mij alleen gelijk af, waarom zien die andere bijna 80 paarden er goed uit en die van mij niet?
We staan hier ook nog geen 4 maanden, dus misschien is het ook nog gewoon een beetje wennen/schakelen...?
Ze staat wel onder een 100gram deken met hals, ze is niet geschoren.

@Freyr brr wat een verhaal... Maar ik denk niet dat dat het is. Mijn paard is verder wel gewoon vrolijk, rent en springt door de wei en d'r brok gaat er zo in! En ze eet ook wel, alleen te weinig haha

Maagzweren had ik nog niet eens aan gedacht maar dat zou het heel goed kunnen zijn ja! Ze wil het ruwvoer ook niet echt eten, maar dat ligt niet aan dit ruwvoer zelf. Een aantal van stal voeren eigen hooi maar dat nam ze ook niet aan... Ze heeft nu vakantie voor het wedstrijdseizoen (die stond sowieso al geplant) dus voor dit moment geen idee hoe ze met rijden is.
Ik ga dat ook gewoon aan de DA voorleggen.

Een slowfeeder gaat helaas niet. Er staan hier 80 paarden dus ze gaan niet alles in een tas proppen. Ik zat zelf te denken aan zo'n ding dat je in de hoek van de stal aan de muur vast maakt, Hay ...? Dan hoeven ze het alleen daarin te gooien en ligt het toch niet op de grond :)

@rizette ze krijgt zeker op stal voldoende ruwvoer aangeboden, alleen ze eet het niet. Daar loop ik een beetje vast... In de wei staan ze dus met z'n 6-en in totaal en op stal kan ze met d'r hoofd naar buiten hangen (in de gang).

Verder iedereen ook bedankt voor de tips! Ik neem ze allemaal mee in overleg met de DA :)

Ze ziet er verder ook niet dramatisch uit hoor, maar er mag gewoon net dat tikkie meer 'vet' aan dat die ribben verdwijnen. We komen al van veel verder (echt uit stekende botten) maar blijven hangen op dit punt...
Afbeelding

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 10:03

Ik herken het wel. Mijn paard lust geen wortels, geen grasbrok, stopt na een tijdje gewoon met eten. Seniores Priores vind ik niet genoeg aanzetten en op grote hoeveelheden ging hij schuren. Ik voer hem nu een voor hem optimale mix van bietenpulp, luzernebrok, sportbrok en olie. Optimaal als in de zo hoog mogelijke voedingswaarde en hoeveelheid die hij wil eten. Ik heb hem een paar jaar terug horsemolen season change gevoerd, dat was toen net een nieuw product. Dat deed z’n werk echt fantastisch, veel beter dan merriebrok nog, maar ik voer liever meer ruwvoer dan meer krachtvoer. Misschien wel wat voor jou om de brok (deels) mee te vervangen. Meerdere keren per dag pulp klaar zetten is wellicht niet ideaal op een stalling.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Paard komt maar niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:59

maar hoe zag ze er op op haar andere stallen?? vind haar body niet heel verkeerd alleen haar hals is zo verschrikkelijk iel.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Re: Paard komt maar niet aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:00

Heb je haar tanden wel is na laten kijken?

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:04

meisje schreef:
Heb je haar tanden wel is na laten kijken?


staat dat dat in okt. is gedaan

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:34

We hebben een handelspaard met dezelfde verschijnselen TS. Wat we doorgaans eerst doen: een maandje op een enorm weiland met een kameraad, weiland is 3 hectare met volop gras. Hielp niet...

We zijn naar de paardenkliniek gegaan voor uitgebreid onderzoek, ook bloed etc. Naar nu blijkt heeft ze als jong paard waarschijnlijk een worminfectie gehad waardoor de darmwand beschadigd is. Bepaalde voedingsstoffen nemen de darmen niet meer (goed) op. Ze zal dus nooit dikker worden en mooie bespiering krijgen. Doordat het paard zich af en toe als het ware 'misselijk' voelt na eten stopt ze dan een poosje met eten tot dat gevoel weer weg is. We kregen als tip Merriebrok te voeren, dat bevat veel voedingsstoffen, inderdaad ziet ze er nu best okee door uit.

Volgens de kliniek komt het best veel voor maar wordt het vaak niet goed gediagnosticeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:41

pinkie87 schreef:
maar hoe zag ze er op op haar andere stallen?? vind haar body niet heel verkeerd alleen haar hals is zo verschrikkelijk iel.


Hoe raar ook, maar op stallen waar ze de hele dag binnen stond (er alleen uit kwam als ik er was) zag ze er beter uit dan nu ze lekker buiten staat...

Die hals is altijd al iel geweest, (al is dit ook niet een al te beste foto en lijkt die wel heel extreem zie ik nu) al is dat nu wel wat erger door lang niet kunnen trainen door ziekte van mijn kant. We hebben nu +/- 3 maanden een nieuw zadel en zijn sindsdien pas weer aan het oppakken.
Van voren ziet ze er zo uit, het is gewoon een heel iel en smal paard waardoor ze sowieso al heel snel te dun lijkt. Zowel mams als paps zijn ook niet erg breed.

Afbeelding

Deze foto is van 2 weken geleden:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-19 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:45

Ze is niet zozeer mager vind ik, maar ze mist overduidelijk bespiering over het hele lijf. Bij de hals valt dat het meeste op. Herkenbaar... zie mijn vorige post.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:47

Kijk je uit met je blote voetjes naast een paard? :\

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 12:50

Ik vind de hele dag op een kale wei wel lang, ook al zien ze er dan nog wel goed uit is dat naar mijn mening te lang zonder echt te kunnen eten.
Maar goed, dat kun jij nu weinig aan veranderen denk ik.

Om vet en vooral spieren te kweken zou je moeten zorgen voor goed ruwvoer en vetten.
Het ruwvoer moet vooral rijk aan eiwitten zijn en anders moet je die ergens anders vandaan halen.
Er zijn spiersupplementen met extra eiwitten.
Verder zou je kunnen beginnen met lucerne, omega 369 mix en bietenpulp/senioren priores.
Over het algemeen komen ze van die combinatie goed aan.
Verder veel goed hooi en met dit weer warm en droog houden met een goede deken.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:01

Daar gaat redelijk wat krachtvoer in op een dag. Dan heeft een paard vaak ook minder trek in hooi. Dat in combinatie met een kale weide. Wat prima is qua tijd, beetje grasje pikken om de maag toch ''draaiende'' te houden en daarna hooi. In combinatie met evt maagproblemen en wat er aan onderliggende oorzaak kan zijn, neem eens contact op met Anneke Hallebeek. Zij is dierenarts en voedingsdeskundige. Heeft ook geholpen bij de ontwikkeling van diverse merken krachtvoer, etc. Is verbonden met diverse klinieken, etc.
Moeite waard.

http://voedingsadviespaard.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 13:13

IsabelleN schreef:
Ze is niet zozeer mager vind ik, maar ze mist overduidelijk bespiering over het hele lijf. Bij de hals valt dat het meeste op. Herkenbaar... zie mijn vorige post.


Haha we hadden net gezwommen, paps was even de handdoeken klaar leggen ;)

En dat ze spieren mist ben ik zeker met je eens, maar dat kan ik al verklaren zonder een DA te laten komen (neemt niet weg dat er natuurlijk meer achter kan zitten, maar dat denk ik niet. Maar de DA komt sowieso dus ik neem het uiteraard mee :) )
Op en aan heeft ze een heel jaar niks gedaan, zowel door ziekte van mijn kant als dat zij last kreeg van een oude blessure. Toen we eenmaal weer gingen rijden ging dat ook niet je van het, dus fysio erbij en toen bleek het zadel gewoon helemaal niet te passen, dus ze kon helemaal geen spieren opbouwen want ze kon d'r lijf niet goed gebruiken... Inmiddels een nieuw zadel en de fysio is in Januari weer geweest voor controle en merkte wel positief verschil! Maar echt trainen doen we pas weer sinds we op deze stal staan, dus zo'n 3 maanden.

Ik zit gewoon een beetje vast in een cirkeltje... Een magere paard ga je niet 'hard' aan het werk zetten, maar zonder d'r aan het werk te zetten gaat ze ook geen spieren opbouwen. Dus we zitten een beetje vast en ik wil het uiteraard goed doen, maar weet niet meer waar ik nu het beste kan/moet beginnen -O-