Advies voeding / gewicht pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenteT
Berichten: 25
Geregistreerd: 31-07-17

Advies voeding / gewicht pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 14:36

Hallo!

Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe pony van de weide geplukt, zadelmak gemaakt en we zijn sinds 2 weken gestart in de wedstrijdsport (dressuur).
Nu heb ik een vraag / jullie afvies nodig met een paar dingetjes waar ik zelf bij twijfel!
Ze is een erg brave, maar ook sterke / pittige pony. Ik train haar 5/6 keer per week (houd in: longeren of rijden!) omdat ze anders barst van de energie. (Ook omdat ze nu niet naar buiten kan ivb modderbad door het weer, zo vaak. Rustdag is namelijk weinig beweging, alleen even 10 minuten lopen samen)

Ik wil haar niet te kort doen, dus dit krijgt ze aan brok per dag (over 2 keer verdeeld)
-2 scheppen lucerne
-2 scheppen Pavo basicPlus (basisbrok)
-1 schep Pavo natures best (soort muesli)

Ik zit met een paar dingen.
1. Vraag ik te veel van haar? Of is dit oke zo? Ze is bijna 5 jaar en 3 maanden onder het zadel nu.
2. Ze staat vaak op rust met linksachter. Soms als ik kom ligt ze in de stal. Ze loopt verder NIET kreupel of onzuiver! En ze heeft goede energie als ik haar 5/6 keer per week train. Zou dit iets betekenen / kwaad zijn? :(
3. Vinden jullie haar te dun? (Zie foto)
4.
Ze krijgt 2 plakken hooi ongeveer per dag, van dat zware hooi. Moet dit meer?

Sorry voor alle vragen, maar alvast enorm bedankt voor het meedenken. <3 ik wil natuurlijk het beste voor haar.

Liefs Bente
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Ps. Op 1 foto rust ze op rechts achter, maar 9 vd 10 keer links achter)

BenteT
Berichten: 25
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Advies voeding / gewicht pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 14:38

Oh ja, en tandarts komt de 23e (kon niet eerder) voor hooi uitspugen. En hoefsmid komt maandag ;)

Anoniem

Re: Advies voeding / gewicht pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:40

Pony zit toch in een mooie conditie? Zou meer rugspier mogen hebben maar dat komt met trainen wel.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Advies voeding / gewicht pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:21

Ik zou toch ook eens kijken voor weidegang overdag... vooral als ze zoveel energie heeft.
Bij ons op stal komen de paarden altijd buiten, ongeacht het weer, en wij zitten op kleigrond.
Gewoon daarna even goed de benen afspuiten

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Advies voeding / gewicht pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:22

Ook nogal een overgang voor je pony.... van weidegang naar altijd binnen

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Advies voeding / gewicht pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:26

Als ze pas 3 maanden onder het zadel is, zou ik ook idd niet zoveel rijden.. ook longeren is erg belastend voor de gewrichten omdat ze steeds in een cirkel moeten lopen.

Ik zou dan eerder denken aan 3 keer pee week 20 minuten rijden en de rest op de weide.. de pezen, botten en spieren moeten wennen aan een bepaalde mate van belasting. Om blessures te voorkomen kun je dit beter langzaam oobouwen. Als je zelf nog nooit gesport hebt, ga je ook niet opeens 6 dagen per week sporten

Hooi mag je in principe onbeperkt geven.. krachtvoer is eigenlijk niet echt nodig.. goede vitamine korrel is voldoende

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:41

Wat openstaande vragen:
- vanwege modder blijft ze nu op stal? Zo ja, dan kan dit een hele grote rol spelen in de energie teveel. 24/7 wei, waar ze constant hapje stapje bewegingsvrijheid had, naar opgesloten in een box...
- 2 plakken hooi per dag: bedoel je voordroog (dus uit plastic) of echt hooibaal-hooi? Heeft ze nog over bij de volgende voerbeurt?
- pony krijgt nu 3 klg krachtvoer naast de lucerne. Waarom deze hoeveelheden? Ook dit speelt een grote rol in de energie teveel.
- als het je opvalt dat ze veel links achter op rust staat, is het idd wijs om er eens een fysio of anders naar te laten kijken, juist om problemen te voorkomen.

De foto's zien er niet dramatisch uit, maar beter dramatisch voor zijn .

BenteT
Berichten: 25
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 17:30

We hebben haar rond oktober / november langzaam aan naar binnen gehaald, dat hebben we opgebouwd. Ook het trainen ging van 2x per week —> 3x per week —> etc. ik heb haar niet pats boem dit aangedaan voor de mensen die dat denken!

Ja, ze heeft nog hooi over 9 vd 10 keer.

Deze hoeveelheden hebben we opgehoogd naar dit, omdat ze met minder training minder kreeg. 2 kg per dag. Heel november heb ik btw veel aan de longeerlijn gedaan, conditite opbouwen en half december onder het zadel conditie gaan opbouwen, hier hebben we echt veel rekening mee gehouden anders is dat inderdaad te veel voor zo’n pony.

Bedankt voor jullie adviezen, dan laten we de fysio er eens naar kijken en overleg ik met de staleigenaar of ik ze toch even naar buiten kan doen overdag.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Advies voeding / gewicht pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:53

Ik zou minder tot geen krachtvoer geven en onbeperkt ruwvoer (hooi e.d.).
Verder vind ik haar niet te mager.

BenteT
Berichten: 25
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Advies voeding / gewicht pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 17:55

Oke, dankjewel!! Ga ik wat mee doen. Ik ga krachtvoer afbouwen, en weidegang overleggen. Na hoefsmid/ tandarts vraag ik mama voor eventuele fysio :)

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:58

Voor het pittige zou ik haar van de brok en nature's best afhalen en haar luzerne met vitalbix daily complete geven. En idd vooral ook naar buiten!

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Advies voeding / gewicht pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:52

De opbouw vind ik wat snel. Het gaat niet zozeer om conditie opbouw.. maar een goede opbouw voor de pezen en gewrichten.. die moeten wennen aan de belastbaarheid en dat kost redelijk wat tijd.

Vergelijk het maar een beetje met hardlopen.. ook hierbij heb je een redelijk trage opbouw om voiral een overbelasting van de gewrichten en pezen te voorkomen.
Zelf heb ik ook een keer meegemaakt dat ik qua hardlopen te veel trainfe.. conditioneel g8ng dit gemakkelijj alleen kreeg ik daarna helaas een dikke knie omdat het teveel was voor mijn kniebanden

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Advies voeding / gewicht pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:55

Ik verplaats dit topic naar voeding en supplementen.