Krachtvoer oplerend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Julius_22
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-11-18

Krachtvoer oplerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 12:07

Hallo, binnenkort komt er een hengst. Die ga ik opleren , mijn planning is ong ( kan afwijken)

de eerste maand: 3× per week longeren een kwartiertje

de 2demaand:een dag ni,dag wel longeren

De 3demaand : elke dag longeren

De 4demaand : longeren met zadel.

Maar welk krachtvoer gebruiken jullie voor gelijkaardige trainingen?

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:14

Onbeperkt goed ruwvoer met een vitaminekorrel als basis en vervolgens goed kijken hoe het dier zich ontwikkeld. Valt hij af? Wat energie erbij bij voorkeur suikerarm en vetrijk, bijv middels care4life met een scheut olie of bietenpulp met olie. Blijft de bespiering achter? Eiwitten erbij (bijv middels luzerne).

Als je dat ‘gedoe’ vind kan je er ook een standaard brok in gooien. Maar bovenstaand vind ik een stuk mooier

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:17

Wat voor ras, hoe groot, hoe oud?
Onze jonge sportpaarden krijgen 1 kg krachtvoer per dag (sportmuesli of basisbrok van Havens, afhankelijk van het temperament) Daarnaast heel veel goed ruwvoer. Niets bijzonders dus.
Qua planning vraag ik me af of je je paard er plezier mee doet door zoveel te longeren. Veel op een cirkel lopen is belastend voor (jonge) paarden en zo lang alleen maar longeren is ontzettend saai voor ze.

Julius_22
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-11-18

Re: Krachtvoer oplerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 19:56

3jaar , springpaard (ras weet ik niet), dus ook gewoon soms eens gaan wandelen best? Ipv longeren

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:00

Julius_22 schreef:
3jaar , springpaard (ras weet ik niet), dus ook gewoon soms eens gaan wandelen best? Ipv longeren


Ik zou dat longeren maar kort doen en er op gaan zitten. 3 x per week een kwartiertje is genoeg. Longeren is puur om ze wat basis hulpen te leren in dit stadium van zijn opleiding.

Qua krachtvoer moet je gewoon kijken hoe hij het er op doet, ene jonge paard heeft veel nodig, de ander maar een handje.

Zelf staan ze hier op 2 scheppen krachtvoer per dag.

GigiGlitter

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:44

Teveel longeren is niet goed voor een (jong) paard. Ik zou vooral ook gaan wandelen, zodat hij toch beweging en spieren kan opbouwen. Daarnaast zou ik niet snel krachtvoer erin gooien, maar dit zou je even moeten aankijken hoe hij hierop reageert. Een jong gezond paard hoeft, in mijn ogen, geen kg´s krachtvoer tijdens zijn inrijperiode.