Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Marstall/Vitalbix

 
Profiel   

Hallo bokkers,

Ik voer sinds 2 jaar vitalbix daily complete aan mijn shetlanderruin van 8 jaar.
Erg tevreden over geweest altijd.

Nu zit ik met het volgende,
ik heb in juli een ongeluk gehad met de sulky en toen liep Bert kreupel. Dierenarts erbij, 2/3 weken op de metacam gestaan maar werd niet beter. Osteopaat erbij die heeft het cuboid botje los gemaakt en toen liep hij een stuk beter. Nooit 100% rad.
Nu heeft mijn pony de afgelopen 8 maanden eigenlijk niks hoeven doen, af en toe een keer longeren, wat vrijheidressuur en soms een rondje wandelen. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal dus hij krijgt wel gewoon beweging.

Nu had ik toch nog steeds mijn twijfels over de gezondheid van mijn pony omdat hij toch nog steeds niet helemaal lekker liep en ik tegen wat problemen aanliep als ik met longeren of lange lijnen bezig was. Het leek op een soort pijnscheut die hij kreeg en daardoor volledig door het lint ging.

Dierenarts is vorige week geweest en die denkt dat er een spierscheur zit, dat hij daardoor niet lekker loopt. Hij was ook heel rillerig en zat veel spanning op de spieren. Bloedonderzoek gedaan en daar kreeg ik net de uitslag van. Hij heeft veel verzuring op de spieren en een licht selenium tekort.

Hij adviseert mij om Marstall force te gaan voeren. Vitalbix is goed voer maar hij twijfelt of het wel genoeg in de darmwand kan worden opgenomen. Niet bij ieder paard, maar hij komt nu vaker bij klanten die toch met problemen kampen ondanks een goed voerbeleid.

Ik heb een zak marstall besteld omdat ik dit zeker een kans wil geven.
Hebben jullie hier ervaringen mee? Of ervaringen dat vitalbix toch niet helemaal goed word opgenomen door middel van bloedonderzoeken?

* Ik ben me er van bewust dat een bloedonderzoek ook een moment opname is, daarom vind ik het ook zo moeilijk.

Groetjes Iris
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:42 



 
Profiel   

Je paard kan het natuurlijk geen beter doen op een voer dan op een ander. Het zijn beide goede producten.
Ik heb een tijdlang vitalbix naar tevredenheid aan mijn vorige paard gevoerd. Mijn huidige paard werd recentelijk (ze heeft eerst equifyt gehad) wat ril op vitalbix. Zij staat nu op marstall force en ze is weer een stuk relaxter.

Hoe het zit qua opname: geen idee. Ik hoor wel vaker dat luzerne als drager een probleem kan zijn. In vitalbix zit luzerne. In marstall force niet. Het is het proberen waard denk ik. Maar een dierenarts is géén voedingsdeskundige natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 10:45 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Ik voer ook Vitalbix, maar mijn paard vindt het niet heel lekker. Ik heb inmiddels de muesli besteld. Luzerne vind ze niet heel lekker, slobber alleen als het niet te nat is, muesli vindt ze wel lekker, maar dat was in combinatie met daily complete net een beetje te veel van het goede. Ik wil nu gaan kijken hoe ze het op alleen muesli doet. Het voordeel van Vitalbix vind ik dat er heel weinig suikers in zit en bijna geen granen.

Daarnaast krijgt ze magnesium oxide en gluco balance. Het hooi dat bij ons gevoerd wordt is veeeel te rijk en daar baal ik enorm van, maar kan helaas even niet veel er aan veranderen. Het helpt mijn paard niet met haar insuline resistentie...

Ik ben benieuwd naar de meningen van anderen hierover.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 11:20 



 
Profiel   

Agossie schreef
Ik lees even mee. Ik voer ook Vitalbix, maar mijn paard vindt het niet heel lekker. Ik heb inmiddels de muesli besteld. Luzerne vind ze niet heel lekker, slobber alleen als het niet te nat is, muesli vindt ze wel lekker, maar dat was in combinatie met daily complete net een beetje te veel van het goede. Ik wil nu gaan kijken hoe ze het op alleen muesli doet. Het voordeel van Vitalbix vind ik dat er heel weinig suikers in zit en bijna geen granen.

Daarnaast krijgt ze magnesium oxide en gluco balance. Het hooi dat bij ons gevoerd wordt is veeeel te rijk en daar baal ik enorm van, maar kan helaas even niet veel er aan veranderen. Het helpt mijn paard niet met haar insuline resistentie...

Ik ben benieuwd naar de meningen van anderen hierover.


Hè wat lastig! Het beste zou natuurlijk gewoon arm hooi zijn in die situatie. Het belangrijkste is denk ik dat de mineralen behoefte goed aansluit. Niet te veel ijzer, wel genoeg selenium, koper, zink en magnesium.

Of ze het heel lekker moeten vinden: mwah, als het uiteindelijk maar op gaat... Eet je paard het echt niet, dan zal het niet passend zijn, denk ik altijd. En dan zijn er genoeg andere merken die je kunt proberen... Waarvan er sowieso een aantal luzernevrij zijn (marstall force, pure feed balancer, vs200)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 11:26 



 
Profiel   

Agossie, ohh niet lekker nee? De meeste paarden die ik voorbij zie komen vinden het juist heel lekker.. maarja smaken verschillen natuurlijk hihi. Kun je met jouw staleigenaar niet in overleg dat je je eigen hooi ergens kan halen? Lijkt me enorm frustrerend als jij het beste met je beestje voor hebt en dat het belangrijkste eigenlijk van alles niet is wat je wil en wat het beste is voor je paard.

Op het moment is het ook best lastig om aan goed hooi te komen. Het is rete duur geworden ( bij ons in brabant iig ) ik ben tijdelijk over moeten stappen op 1e snede hooi en is ook wat rijk voor mijn shetjes. Merk wel dat ze veel vrolijker zijn dan met het hooi wat we eerst voerde.. daar zat misschien wat te weinig in. Toch lastig....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 11:58 



 
Profiel   

Biks eet ze wel. Het gaat altijd op. Ze valt niet meer aan, maar dat vind ik niet erg. Ze viel aan op de suiker en dat krijgt ze nu nier meer! Gisteren begonnen met de muesli in combinatie met daily complete (zoals geadviseerd). Luzerne krijgt ze gewoon nog wel, maar iets minder en 1x per dag.
Muesli vindt ze tot nu to nog wel lekker.

Over het hooi… Nou ja... voordroog. Het is nu gelukkig iets beter dan een tijd geleden, maar het is gewoon veel te rijk. De staleigenaar snapt niet dat paarden heel arm ruwvoer nodig hebben. Ik zou zelf kunnen gaan kopen, maar dan betaal ik dubbel... Snap je? Ik heb een paar keer geprobeerd te praten met de staleigenaren, maar het zijn oude mensen en ze zijn altijd boer geweest, dus hebben veel (héél veel) kennis. De sfeer werd er niet vrolijker op en toen ben ik ermee gestopt. Het liefst zou ik stengelig, arm hooi voeren, maar dat is nu gewoon niet beschikbaar...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-19 11:18 



 
Profiel   

Ik snap je, heb zelf ook met dezelfde issues gezeten. Voordroog is ook nog betaalbaar en hooi is op moment rete duur. Jezelf met dubbele kosten opzadelen is ook niet aan te raden nee... Jammer dat ze niet met je mee willen denken.

Vandaag de Marstall voor het eerst gevoerd, net geitenbrokjes vond ik het haha. Pony's vonden het even wennen maar aten het zoals altijd braaf op. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-19 20:12 



 
Profiel   

Ik geef dus de marstall force vanwege het hogere selenium gehalte.
Heb namelijk een pony die er ook snel tekort aan heeft.
Erg lekker vind hij het niet,daarom meng ik het met een handje muesli :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-19 20:37 



 
Profiel   

Gesprek gehad met de boerin en ze was er prima voor te porren om tijdelijk heel arm hooi te proberen. Ze weten zelf ook dat het te rijk is voor de paarden en zijn wel geïnteresseerd hoe de paarden het op armer hooi doen. De eerste lading kopen we zelf (ik heb het er wel voor over, liever dit dan straks een dierenarts voor een bevangen paard) en daarna gaan we kijken of het via de stal aangeschaft kan worden als het bevalt.
Ook vroeg de staleigenaar mij om uit te zoeken of het huidige voordroog getest kan worden op de voedingswaarden en geschiktheid voor paarden. Ze zijn er dus wel echt mee bezig! Ik ben daar echt blij om.

De muesli blijkt een schot in de roos. Ook heb ik haar weer een slobbertje gegeven zodat de gluco balance en magnesium goed naar binnen gaat. Ook dat ging er prima in. Nu maar hopen dat ze dit lekker blijft vinden en we haar goed kunnen laten afvallen.

Ik zal ook eens kijken wat de voedingswaarden in het krachtvoer exact is. (ik weet grote lijnen, met name weinig suiker en graag).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-19 13:56 



 
Profiel   

Agossie schreef
Gesprek gehad met de boerin en ze was er prima voor te porren om tijdelijk heel arm hooi te proberen. Ze weten zelf ook dat het te rijk is voor de paarden en zijn wel geïnteresseerd hoe de paarden het op armer hooi doen. De eerste lading kopen we zelf (ik heb het er wel voor over, liever dit dan straks een dierenarts voor een bevangen paard) en daarna gaan we kijken of het via de stal aangeschaft kan worden als het bevalt.
Ook vroeg de staleigenaar mij om uit te zoeken of het huidige voordroog getest kan worden op de voedingswaarden en geschiktheid voor paarden. Ze zijn er dus wel echt mee bezig! Ik ben daar echt blij om.

De muesli blijkt een schot in de roos. Ook heb ik haar weer een slobbertje gegeven zodat de gluco balance en magnesium goed naar binnen gaat. Ook dat ging er prima in. Nu maar hopen dat ze dit lekker blijft vinden en we haar goed kunnen laten afvallen.

Ik zal ook eens kijken wat de voedingswaarden in het krachtvoer exact is. (ik weet grote lijnen, met name weinig suiker en graag).


Wow, wat fijn dat ze zo willen meedenken! Top zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 08:27 



 
Profiel   

Ja indd! Fijn dat jullie samen aan een oplossing kunnen werken echt toppie!!!

Oké ik dacht nou de eerste keer gingen de brokjes er wel in.. Maar nu paar dagen gevoerd te hebben merk ik dat ze het niet lekker vinden.. ze eten het met lange tanden een beetje en laten het dan staan.. Vandaag gemengd met wat slobber..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 21:01 



 
Profiel   

Voerde je hiervoor suikerrijke brok? Het kan nl best dat ze er aan moeten wennen. Mijn paard is echt aan het afkicken en at de brok (Vitalbix Daily Complete) ook met lange tanden en at eerst het (suikerrijke) kuil.
Ik ben toch over op muesli in vombi met Daily Complete en natuurlijk de arme hooi en nu heeft ze HONGERRRRR!
Misschien even laten wennen en als ze beseffen dat dit het is, eten ze het misschien gemakkelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 22:22 



 
Profiel   

Blackflag schreef
Ja indd! Fijn dat jullie samen aan een oplossing kunnen werken echt toppie!!!

Oké ik dacht nou de eerste keer gingen de brokjes er wel in.. Maar nu paar dagen gevoerd te hebben merk ik dat ze het niet lekker vinden.. ze eten het met lange tanden een beetje en laten het dan staan.. Vandaag gemengd met wat slobber..


Mijn merrie vond Vitalbix ook lekkerder dan Marstall, maar eet het wel op. Gaat een klein handje grasbrok bij en dan komt het wel op. Ze is in elk geval weer meer zichzelf dan op de Vitalbix, waar ze gewoon wat ril op was.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-19 07:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen