Senioren priores met speedibeet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wisboooo
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-17

Senioren priores met speedibeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 11:14

Hallo,
Mijn paardje krijgt op het moment weinig ruwvoer waardoor hij best schriel is. Hij heeft geen slechte tanden en is ook niet oud maar moet Goed aankomen. Nu hoorde ik van iemand dat dat senioren priores met speedibeet een goede combinatie is om je paard weer aan te laten komen. Of zou ik alleen 1 van de 2 moeten geven?
Kan iemand mij hier meer over vertellen?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Senioren priores met speedibeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:18

Ik heb helaas geen ervaring met speedibeet, maar wel met SP, en die is heel erg fijn.
Een van onze paarden is jaren geleden geopereerd aan een rotte kies met kaakholteontsteking, en daardoor zeker 200kg te licht van de kliniek naar huis gekomen. Met SP hadden we dat gewicht er heel snel weer aan zitten, en sindsdien krijgt hij hier ook 's winters elke dag een flinke schep van. Ik ben er erg tevreden over.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Senioren priores met speedibeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:19

Ik ben ook enorm tevreden over Senioris Sprioris. Voer het mijn 6-jarige als extra in de winter. Hij blijft daardoor mooi op gewicht. Wat is de reden dat je paard weinig ruwvoer krijgt?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:25

Je schrijft het als Seniores Priores. Dat googelt ook wat makkelijker. ;)

Mijn 27-jarige heeft PPID en een incompleet gebit. Hij leeft de laatste jaren op Seniores Priores, sinds afgelopen zomer in combinatie met Grasmix van Hartog, want hooi kan hij nauwelijks meer eten. Toen we in augustus geen gras meer hadden op de wei zijn we hem alvast winterhoeveelheden SP gaan voeren en daar kwam hij in vier weken tijd enorm van aan (bewezen toen hij op de weegschaal ging bij de kliniek). Ik denk overigens niet dat je het hoeft te mengen met Speedibeet.

Wisboooo
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 11:28

Hoeveel geven jullie droog de eerste keren om op te bouwen?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:30

Ik wist dat er ooit een topic over was. Gevonden: [VS] Subli Senior Priores vs Pavo Speedibeet!

Hier ben ik begonnen met twee scheppen per dag (droog gemeten), eentje 's morgens en eentje 's avonds. In de winter krijgt hij er 4.5, verdeeld over twee voerbeurten. Dat is gebaseerd op zijn lichaamsgewicht: hij woog 440 kg toen hij de laatste keer op de weegschaal ging (grote E-pony, NRPS).

Ik was in het begin wat huiverig omdat hij vroeger in zijn 'sporttijd' gevoelig kon reageren op (pure) bietenpulp, maar inmiddels is hij met wedstrijdpensioen en op SP reageert hij uitstekend.
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-03-19 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:31

Ik begin met een halve schep per keer, twee keer per dag. En later een schep per keer. Dat is dan wel voor een zwaar trekpaard, maar die eet wel nog hooi erbij.
En dat gewoon goed weken, ik doe er zelf koud water bij en laat het een halve dag staan. Met heet water is het binnen een paar uurtjes klaar om te voeren.

Wisboooo
Berichten: 33
Geregistreerd: 12-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 11:37

8nnemiek schreef:
Ik begin met een halve schep per keer, twee keer per dag. En later een schep per keer. Dat is dan wel voor een zwaar trekpaard, maar die eet wel nog hooi erbij.
En dat gewoon goed weken, ik doe er zelf koud water bij en laat het een halve dag staan. Met heet water is het binnen een paar uurtjes klaar om te voeren.

Hoeveel water doe jij bij een halve schep? Gewoon 3 liter?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:43

Wordt het niet heel waterig met 3 liter water op een halve schep? Mijn pony eet het dan niet graag.

Ik gebruik zelf zo'n 5 liter water op 1.5 schep, dus grofweg 3 liter op een volle schep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:44

Ik voer SP 1 keer per dag (avond) een scherp 3/4 vol en dan een volle waterkoker erbij (dus kokend water) en daarop nog een laag koud water. Dit nachtje laten staan.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:59

Wisboooo schreef:
8nnemiek schreef:
Ik begin met een halve schep per keer, twee keer per dag. En later een schep per keer. Dat is dan wel voor een zwaar trekpaard, maar die eet wel nog hooi erbij.
En dat gewoon goed weken, ik doe er zelf koud water bij en laat het een halve dag staan. Met heet water is het binnen een paar uurtjes klaar om te voeren.

Hoeveel water doe jij bij een halve schep? Gewoon 3 liter?

Ik doe het een beetje op gevoel. Bij een halve schep vul ik de emmer ongeveer tot een kwart, dat wordt dus samen zo'n 2,5 liter. Bij te veel water gaan ze er te veel mee knoeien hier.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:11

Wisboooo schreef:
8nnemiek schreef:
Ik begin met een halve schep per keer, twee keer per dag. En later een schep per keer. Dat is dan wel voor een zwaar trekpaard, maar die eet wel nog hooi erbij.
En dat gewoon goed weken, ik doe er zelf koud water bij en laat het een halve dag staan. Met heet water is het binnen een paar uurtjes klaar om te voeren.

Hoeveel water doe jij bij een halve schep? Gewoon 3 liter?

Hier doe ik 1,5 schep water bij een halve schep SP. Volgens mij staat het zo ook op de zak?

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Senioren priores met speedibeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:29

Ik doe het ook op gevoel ;) geef hem het liefst wat natter dan te droog.
Mijne krijgt 4 scheppen geweekte SP op een dag

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Senioren priores met speedibeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:33

Op zich is SP een vrij complete ruwvoervervanger en zit daar ook al bietenpulp in, dus speedibeet toevoegen zal niet zoveel toegevoegde waarde hebben. Als je een keuze moet maken zou ik voor SP kiezen.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:42

Ik ben ook heel tevreden over SP. Ik voer 1 schep SP met 2.5 maatschep water per dag (met een halve schep 18plus erdoor voor de smaak), naast het gewone voer.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Senioren priores met speedibeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:46

Wij zweren hier sinds kort bij de hooibrok van pavo. Laten weken en dan geven, vind ons ouwetje heel erg lekker. Fibre nuggets heten ze volgens mij. Dat geven we naast de sp, ze is goed aangekomen sindsdien!

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Senioren priores met speedibeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:05

Ik geef mijn oudere merrie verdeelt over de dag 2.5 kilo sp droog (nog niet met water aangelengd) per dag, en 's avonds laat nog een schep pavo 18plus droog of geweekt kan beide. Ook verdeel ik de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid lijnzaadolie over deze porties, en doe ik er 2 schepjes optima forma van de paardendrogist bij. Verder krijgt ze onbeperkt ruwvoer per dag. Ik heb voorheen ook speedibeet gevoerd maar ik ben meer tevreden over de seniores priores en ik zie nu zelf ook hele goede resultaten bij mijn merrie.