Mager ouder paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:02

Maar voortanden hebben toch niks te maken met ruwvoer of gras eten.
Mijn merrie heeft geen bovenvoortanden.en die pakt alles met de lippen :j

Jij had hier ook al gekeken voor tips toch?-
[VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard

Verder is het wat uitprobern.
Hier werkt geweekte grasbrok met bietenpulp en muesli prima....zonder muesli er door vreten ze het niet want is niet lekker genoeg :+
Mijn ruin krijgt dan graanvrije muesli er door want die mag geen graan(allergisch)
Wel zorgen voor een goed vitaminesupplement.
marstall force is een goede voor oudere paarden

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:12

Veel meer SP. Ik geef mijn Shetlander die ook geen hooi meer kan eten door gebit 2 tot 2,5 kg droog subli seniores priores. Geweekt is dat een volle emmer. Daarnaast krijgt hij ook nog 1 schep Pavo 18plus.
Wat is een gezond gewicht van een IJslander? 350 kg? Dan zou je sowieso 3,5 kg ongeweekt moeten geven.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:23

Die van mij staat op Hartog grasmix met daarover 2x een halve schep St Hippolyt Beste Jahre muesli. Dat maakt het voor hem lekker. Verder Aveve All-in-soup, volledig voer voor oudere paarden. Heel lekker, heel praktisch maar helaas alleen in België verkrijgbaar. Agrobs wiesencobs geweekt is een goed alternatief voor de grasmix. De Pavo 18+ vond ik maar vies ruiken en hij vond er ook weinig aan.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:11

Ingrid_92 schreef:
Veel meer SP. Ik geef mijn Shetlander die ook geen hooi meer kan eten door gebit 2 tot 2,5 kg droog subli seniores priores. Geweekt is dat een volle emmer. Daarnaast krijgt hij ook nog 1 schep Pavo 18plus.
Wat is een gezond gewicht van een IJslander? 350 kg? Dan zou je sowieso 3,5 kg ongeweekt moeten geven.


Ik voer mijn merrie (paard) idd ook 2.5 kilo sp droog en nog een volle schep pavo 18plus droog of geweekt. Ik geef verder ook nog lijnzaadolie en optima forma van de paardendrogist. Die van mij kan wel nog gewoon hooi eten en krijgt dit onbeperkt. Ik ben echt heel erg tevreden over de seniores priores.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:30

Vriendinnetje met oude IJslander en geen tanden meer heeft tijd SP gegeven maar vond hij niet echt lekker en zette ook niet genoeg aan. Voert nu masters senior, zelfde idee als SP
https://www.mastersdiervoeders.nl/produ ... enior.aspx

Welke merken/soorten luzerne heb je geprobeerd? Soms vinden ze het ene merk lekkerder dan het andere merk.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:54

Ik heb voor mijn super magere pony het advies op de kliniek gekregen om merrie brok te voeren. 4 scheppen per dag! Ben ik ook aan het doen. Wel langzaam aan het opbouwen en kijken hoe ze reageert.
Gaat vooral om de eiwitten.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:57

Hooi kun je nagenoeg niet meer meetellen als voedingsmiddel bij dit paard.
Geweek ruwvoer moet dus opgehoogd :j

Zijn al veel goede dingen genoemd!

In plaats van hooi kun je nog Hartog grasmix of compact gras overwegen. Dat is gehandeld waardoor hij het makkelijker weg krijgt.

De Agrobs Fetura is een fijne grasbrok met wat meer eiwit.

Als muesli is de Pavo 18+ een mooie aanvulling, gemengd met de Pavo fibrebeet vult het elkaar mooi aan.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:12

Overigens geeft ts al aantal keer aan dat haar pony meer sp niet wil eten. Dus die voeding ophogen heeft geen zin helaas.

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:28

ShadowFax schreef:
Vriendinnetje met oude IJslander en geen tanden meer heeft tijd SP gegeven maar vond hij niet echt lekker en zette ook niet genoeg aan. Voert nu masters senior, zelfde idee als SP
https://www.mastersdiervoeders.nl/produ ... enior.aspx

Welke merken/soorten luzerne heb je geprobeerd? Soms vinden ze het ene merk lekkerder dan het andere merk.

Ja master senioren brok krijgt mijn oudje! Hij is er dol op! Ik voer hem 1 emmer per dag wat neerkomt op 8 kilo. Maar ze kunnen het onbeperkt eten. Hij eet daarnaast ook nog hooi.

jacqdh
Berichten: 19
Geregistreerd: 07-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:40

Ik had een uitgehongerd paard op stal gekregen met slecht gebit en stukje slecht werkende slokdarm. Het is bekend dat sommige paarden sp niet heel lekker vinden.Ik mengde er altijd wat doorheen zoa ls senior musli en ger aspte appel wortel diksap enz
Masters heeft ook voer met ruwvoer vervanging dat is een brok die je nat voert.Die vinden ze erg lekker. Bij deze slobber onbeperkt grasmix van hartog.meestal met een s schep wiesenfasern van marshalls erdoor... dat vinden ze erg lekker.ik hoop dat dit je erg helpt :(:)

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:42

Mijn haflinger met slecht gebit heb ik aan overgewicht gekregen door het voeren van Hartog grasmix.
Dat is gehakseld gras gedroogd met grasbrokken erdoorheen en hij is er dusdanig gek op en krijgt dit nog goed weg, dat ik hem er per ongeluk teveel geweekt voer naast ben blijven geven, omdat hij andere winters ondanks ruwvoer vervanging toch altijd afviel.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:53

18+ muslie door de seniores doen? Als je dat mee weekt met de sp wordt t ook zacht maar vinden ze het vaak wel lekkerder en kan je er meer dan geven..
Want 1 schep droog is niet veel als hij zo slecht hooi kan eten.

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 07:45

Bij mijn oudje veel geprobeerd op het gebied van SP, maar hij wilde het echt niet meer en vertrouwde de rest ook niet meer. Uiteindelijk toch zo ver gekregen dat hij weer iets anders wilde eten.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 08:07

SP ophogen is inderdaad geen optie, dan eet hij het helemaal niet meer.

18+ muesli heb ik ook van verschillende merken geprobeerd, maar dat lijkt gewoon niets bij te dragen, al vindt hij het wel lekker. Oa. Cavalor, Pavo en Subli.

We hebben de Lucerne gebruikt van:
- Huismerk Welkoop
- Hartog
- Dengie
- Pavo
- Subli

Hij wil het droog sowieso niet en als ik het meng met wat lekker hooguit een halve kg schep.
De Masters Senior klinkt interessant en de merriebrok vind ik ook interessant, alleen de vele eiwitten in het voorjaar vind ik wel een risico, zeker als hij straks ook nog het gras op gaat. Ik ga sowieso ook achter de grasbrok aan, het lijkt alsof hij alles dat los en erg droog is (a la lucerne) niet lekker vind. Het enige dat ik er tot noch toe goed in krijg is die Dengie Hi-Fi.

EDIT: Het hooi blijf ik onbeperkt aanbieden omdat hij zo'n 20% van het net dat hij krijgt wel binnen krijgt. En ieder beetje is mij toch heel wat waard.

JufNaat1
Berichten: 4
Geregistreerd: 02-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:27

Paardenmeel van de Dungense molen. Helaas ook alleen daar (in nb Den Dungen) verkrijgbaar.Werkt heel goed!

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:36

Molfre schreef:
EDIT: Het hooi blijf ik onbeperkt aanbieden omdat hij zo'n 20% van het net dat hij krijgt wel binnen krijgt. En ieder beetje is mij toch heel wat waard.


Zeker blijven aanbieden maar niet meetellen in het rantsoen. Alles wat hij er van eet is mooi meegenomen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25467
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:46

Marije_jiplover schreef:
Mijn haflinger met slecht gebit heb ik aan overgewicht gekregen door het voeren van Hartog grasmix.
Dat is gehakseld gras gedroogd met grasbrokken erdoorheen en hij is er dusdanig gek op en krijgt dit nog goed weg, dat ik hem er per ongeluk teveel geweekt voer naast ben blijven geven, omdat hij andere winters ondanks ruwvoer vervanging toch altijd afviel.



Dat is echt fijn spul, ruikt heerlijk, zou het bijna zelf proberen

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:07

Grasmix is wel een stukje zachter dan lucerne, mijn paard eet lucerne met lange tanden maar grasmix zo op. Echter heeft zij geen tandproblemen..

Van Hartog heb je ook nog Grasbrok die je kan weken en ze hebben ook nog een kort geknipte hooisoort meende ik?

Wat je ook kan doen is de Paardenkamp eens een berichtje sturen, zij zijn natuurlijk experts qua verschillende Type oude paarden en naar wat ik begrijp staan ze altijd open om tips te geven :)

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:17

Eiwit is geen gevaar qua hoefbevangen.. suikers (fructaan) in het gras wel. Dus als dat het probleem is kan je prima merriebrok gaan voeren. :)

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:23

Heeft ie geen pijn aan die tanden? Want dan zou ik haast zeggen tanden eruit en misschien knapt ie daar al van op, net als bij paarden met eotrh.

Zelf ben ik niet zo'n fan van SP, maar zou ik eerder geweekte grasbrok voeren, evt met bietenpulp erbij en aanvullen met goede vitaminen/mineralen brok.
Esparcette zou je ook nog kunnen proberen of gehakselde grasmix.

Mijn oude IJslander krijgt nu ook coolstance copra erbij, zitten veel eiwitten in en vezels. Geeft geen suiker/insuline schommelingen. Echt goed spul!

En inderdaad wel hooi blijven aanbieden, is ook voor het mentale stuk heel belangrijk

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:32

ik heb goede ervaringen met fetura.

mijn 23 jarige trekpaardmerrie wordt in de winter ook mager (die komt mooi bij van gras, maar niet meer van hooi.)

Vorig jaar kreeg ze, droog gemeten, 1 kilo pulp, 1 kilo luzernebrok, 1 kilo basisbrok, en kwam ze schraal de winter uit.

Dit jaar krijgt ze
350 gr pulp, 220 gram fetura, 250 gr pre-active en 4 keer per week een goede scheut olie, en ze staat nu nog heel netjes op gewicht.

De fetura is een grasbrok met 60 verschillende soorten grassen en kruiden (net zoals herbs), maar hoog in eiwit, en dit lijkt de truc te doen nu.

Edit: zij eet wel nog goed hooi, krijgt onbeperkt in een hooinet. Dus eentje dat minder hooi binnenkrijgt zou ik de pulp vervangen door SP en aanvullen met fetura.

Hun sainfoin & timothy hooi vind ik ook fijn om te geven. Is ook een goed kruidenhooi dat kort gehakseld is. Ik doe er vaak een goed handvol in hun emmers om mee te weken met de pulp, en dan krijg je een structuur die goed neigt naar vers gras kwa zicht en sappigheid.
https://www.equifyt.com/nl/bestel-onlin ... enhooi/226

edit 2: je hoeft idd geen schrik te hebben voor eiwit in het voer, wel voor suiker (betreft HB).

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:43

Heb je t al geprobeerd die muslie door de seniores te doen voor de smaak? Ik bedoelde de muslie niet voor t aankomen, maar om de seniores lekkerder te maken zodat je het wel op kan hogen..

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:22

Molfre schreef:
EDIT: Het hooi blijf ik onbeperkt aanbieden omdat hij zo'n 20% van het net dat hij krijgt wel binnen krijgt. En ieder beetje is mij toch heel wat waard.


Ik zou met deze voortanden hooi al zeker niet in een net geven, maar los op de grond.

Hoe zien zijn kiezen eruit ? Want met relatief goeie kiezen zou hij nog zonder grote problemen hooi moeten wegkrijgen.


Hippalgo Bodybuilder heeft het oudje hier flink wat extra kilo's bezorgd. :)
Pavo heeft nu de Fibrebeet. Combi tussen speedibeet en luzerne. Maar dat was al gezegd ergens dacht ik

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:25

Kan je het hooi niet beter los aanbieden? Dat lijkt mij beter gezien haar gebit...

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 12:33

Het hooi gaat in een net omdat het eten van hooi in kleine beetjes beter gaat dan grote happen en hij is (zijn hele leven al) zo'n enorme vreetzak dat hij monden vol neemt en die vervolgens als proppen weer uitspuugd. Ik denk overigens niet dat deze beschadigingen door het net komen, hij krijgt pas sinds twee jaar hooi uit netten en deze slijtage is al op z'n minst 6 jaar aan de gang.

Ik had het geloof ik al eerder gemeld, maar zijn onder kiezen hebben dus nog wel enig relief, zijn bovenkiezen zijn glad en van alle kiezen is het einde nu in zicht. Ik vermoed dus dat hij over twee jaar helemaal geen hooi meer kan eten.
Hij heeft zeker geen pijn aan zijn tanden, ik kan er gewoon aankomen, maak ze regelmatig schoon want door de gaten die er tussen vallen blijft er wel eens eten steken en dat is niet goed.

Het recept van de Paardenkamp staat open op de website en heb ik ook geprobeerd:
- bietenpulp
- zemelen
- speciaal door de Paardenkamp ontwikkelde brokken
Dit at hij niet door de bietenpulp en zemelen...

De reden dat ik voor lager eiwit wil kiezen is omdat hij gevoelig is voor schimmels en om een of andere reden bij een te hoge eiwit intake last krijg van schimmelplekken in zijn gezicht. Vandaar ook het probleem van voorjaarsgras, voor fructaan lijkt hij ongevoelig te zijn dus HB is ook absoluut mijn zorg niet.

Ik ga me ook nog even verdiepen in de andere opties die hier genoemd worden en ook gehakseld gras is misschien nog wel een optie. Het mag alleen absoluut niet te droog en stengelig zijn (ook al is het kort), want dan laat hij het dus staan... Dit doet hij overigens zijn hele leven al dus dat is niet persé een gebits ding.
Van maismeel ben ik op zich niet zo fan, omdat mais helemaal niet zo goed is voor paarden, maar ik heb daar inderdaad eerder een paard enorm van zien bijkomen. Dus misschien probeer ik het toch. Is paardenmeel het zelfde?? Ga ik ook even achteraan!