Mager ouder paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:42

ik zou dan zoeken achter een ruwvoeralternatief die hij wel wil eten (in de vorm van grasbrokken, fetura (of herbs als het eiwit te hoog is), of het sainfoinhooi. en proberen een mengsel te vinden waardoor hij wel blijft eten en een vol gevoel blijft houden.
Daarnaast dagelijks een goede hoeveelheid olie en mss iets van musclebuilder oid om er wat gewicht bij te proberen te krijgen?

probeer zeker die sainfoin eens, geweekt gaat het echt naar vers gras toe, hier eten ze het allemaal supergraag.

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:58

Ik meng de SP met lijnzaad(maïs)brok. Gewoon alles in 1 ton gemikt. Misschien wil hij dan wel meer SP eten? Eventueel voor de smaak appelmoes eroverheen doen. Toen mijn paard drie soorten geneesmiddelen kreeg, mengde ik het zootje met appelmoes, anders wilde hij het ook niet eten.
Maar eerlijk gezegd, als hij al zulke voortanden heeft, hoe zijn de kiezen dan? Ruwvoer zal dan altijd lastig blijven, ongeacht of je het zo geeft of geweekt. Beter kan je ze niet krijgen, wel kan je ze vaker laten controleren dan wellicht 1keer per jaar. Laat ze desnoods elke drie maanden controleren. Dikker krijgen zal lastig zijn maar voorkomen dat hij verder afvalt, zal belangrijker zijn. Zeker bij een ouder paard. En het ene paard is lastiger op gewicht te houden dan de ander.

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:03

Je kunt ook maïs olie toevoegen. Dat is ook echt een dikmaker.
Zelf ook goede ervaring met merriebrok

MarjanB

Berichten: 16452
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:22

Ok helder wat betreft eiwit :) vetrijk dieet kan je ook naar kijken en zou mais aan de kant laten liggen.. mais is zetmeel en dat is vooral koeienvoer. Zag laatst ook een nieuw soort grasbrok bij onze voerwinkel. Was gebaseerd op wiesencops. Misschien is dat wat? Dacht pavo of masters als merk.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:37

die grasmix is absoluut niet stengelig, mooi groen heerlijk ruikend en ik gok mag 10 cm lang met grasbrokjes ertussendoor

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:03

Heb je al geprobeerd om de sp lekkerder te maken door er krachtvoer ( met extra eiwitten erin is dan misschien wel handig ) doorheen te mengen ?
Dus b.v. sp + merriebrok of 18+ van Pavo ?
Mijn paard vond sp lekker, maar masters seniorenbrok nog lekkerder. Is een vergelijkbaar product, maar wie weet vindt jouw paard het ook lekkerder !? En zo zijn er nog een paar vergelijkbare producten met sp oa ook nog all in soup van Aveve

Hier een artikel met allerlei ruwvoervervangers erin vermeld. https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:57

Misschien dat jullie mij ook advies kunnen geven qua voeding?
Ik heb bij ons thuis sinds kort een 30 jarige shet merrie staan die ontzettend mager is. Ze stond bij haar eigenaar door omstandigheden alleen en daarom is ze naar ons verhuisd. De eigenaar is nog steeds wel verantwoordelijk voor haar en alle kosten.
Ze heeft bij hem zandkoliek gehad en is daar heel erg van afgevallen, ook heeft ze last van hb en mag dus niet op het gras.
Ze staat nu met onze andere shet op een grote paddock met 2 inloopstallen.

Vorige week heeft ze een zandweg kuur gekregen omdat ze flinke diarree en weer erg veel zand in haar darmen had.
Op het moment heeft ze redelijke mest, maar wel met water erbij.

Ik weet niet hoe haar tanden zijn, maar ik vermoed niet al te best. Hij wil haar pas naar de tandarts doen als mijn eigen pony's ook weer moeten (oktober). Haar eetlust is super, maar van het hooi maakt ze proppen.

Ze krijgt nu onbeperkt hooi en een schep coolmix van Havens, maar ze komt er niks van aan.

Wat zou ik haar anders kunnen voeren zodat ze aankomt, maar niet hoefbevangen word?

Tips over DA en tandarts heb ik helaas niets aan, als het mijn pony was zou ik haar een gehele apk geven, maar haar eigenaar wil dit niet, dus dan houd het op.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 12:02

In plaats van e.e.a. uit te proberen, neem eens contact op met Anneke Hallebeek. Heeft paard van een vriendin er ook goed boven opgekregen met wat advies. (gewoon (Pavo) brok, mr dan weken) en evt aanlengen van ruwvoervervangers. En anders misschien Yvonne Groven eens benaderen.

http://voedingsadviespaard.nl/

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 12:23

Eigenlijk krijgt de shet geen onbeperkt hooi natuurlijk, want als ze er allemaal proppen van maakt krijgt ze maar weinig hooi binnen misschien ?!
Daarom zal je op zoek moeten naar een ruwvoervervanger die laag is in suikers en zetmeel. Daar zal ze ook van aankomen, van krachtvoer komt ze niet aan.
Hierin staan bijna alle ruwvoervervangers genoemd : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:11

Ik denk dat ik haar merriebrok voor de eiwitten en Luzerne ga bijvoeren. Durf het niet aan om grasbrok te gaan voeren ivm haar HB.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:21

ShadowFax schreef:
Vriendinnetje met oude IJslander en geen tanden meer heeft tijd SP gegeven maar vond hij niet echt lekker en zette ook niet genoeg aan. Voert nu masters senior, zelfde idee als SP
https://www.mastersdiervoeders.nl/produ ... enior.aspx

Welke merken/soorten luzerne heb je geprobeerd? Soms vinden ze het ene merk lekkerder dan het andere merk.


Ook mijn oude paard vond masters senior veel smakelijker dan SP

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:26

Elise. Kijk of je pavo18 plus kunt halen
Het bevat namelijk net even wat meer eiwit en meer vitamines dan merrie brok.
Ik heb de subli merrie brok en de pavo 18 plus naast elkaar gezet vooe je op voervergelijk zodat je zelf kunt kijken.

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... 63/18plus/

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:50

Maar merriebrok of Pavo met beide >20% suiker + zetmeel voor een hb’er? Dat zou ik de mijne nooit voeren.
Ze staat nu op luzernebrok (geweekt, dat eet makkelijker) en gaat waarschijnlijk op Bergwiesen-Mash van Marstall.
Advies vanuit Utrecht voor haar was 4,5 kg fijn hooi, 1 kg speedibeet (maar dat vindt ze niet echt lekker, lijkt het; de bergwiesen komt als leuke vervanger uit de bus) en 1,5 kg luzernebrok per dag. Op die hoeveelheden luzernebrok zitten we nog niet, we bouwen voorzichtig op.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:14

Elise_0o schreef:
Ik denk dat ik haar merriebrok voor de eiwitten en Luzerne ga bijvoeren. Durf het niet aan om grasbrok te gaan voeren ivm haar HB.


Grappig. Merriebrok ( met super veel zetmeel en suikers ) durf je wel te geven en grasbrok niet ?? Ik snap je idee hierover niet helemaal ?

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:43

Hoeveel suikers zitten er dan in merriebrok en hoeveel in grasbrok?
In de merriebrok zou 6,6% suiker zitten, is dat veel?

Mijn voer leverancier heeft alleen Havens en ik kan niet boven de 25 euro in de maand uit komen qua voer kosten, vandaar dat ik niet voor pabo 18+ kan gaan.

Ik las op de site dat pavo 18+ een suikergehalte heeft van 4 tot 7%, hoe kom jij (Hilary) bij 20?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:02


Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:12

Maar wat raad je dan aan om haar eiwitten op peil te houden? Want ik neem aan dat alleen Luzerne daar niet geschikt voor is?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:14

Ja hoor, alleen lucerne kan daar heel goed voor. ALS ze lucerne kan verdragen tenminste en als je een lucerne geeft laag in suikers ( vaak worden er aan gehakselde producten ook nog extra suikers toegevoegd. Dan zit je dus op een suiker gemiddelde van gras ( zeg 10% ) plus dan nog de toegevoegde suikers.
Voor HB moet je dacht ik het liefste voeren onder de 10%.

Met de merriebrok van Havens zit je boven de 33% .... http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... c-3-havens

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:18

Met coolmix zit je zelfs op 37%, echt totaal niet geschikt voor een paard/pony die HB gevoelig is dus.

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 13:53

En wat kan ik haar dan geven om alle vitamines en mineralen op pijl te houden?
Mijn leverancier heeft luzerne-mix van Hartog, waarop staat Ruw eiwit 12.00 %, Suikers 7.00 %, Suikers & zetmeel 10.00 %.
Hij heeft ook Luzerne brok van de heus en gedizo compleet mix, maar daar weet ik zo de specificaties niet van.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:24

Ik kreeg als advies van de kliniek in Utrecht:
4,5 kg fijn hooi
1 kg speedibeet (droog gewogen)
1,5 kg luzernebrok van Hartog
100 gram Marstall Force (dat voerden we al en daar is dus mee gerekend).
Dit voor een pony die zo’n 300 kg zou mogen wegen en snel invalt op alleen hooi + vitaminebrok.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:47

Elise_0o schreef:
En wat kan ik haar dan geven om alle vitamines en mineralen op pijl te houden?
.



Een vitaminen en mineralen brokje/ mengsel.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:52

Maris schreef:
Ja hoor, alleen lucerne kan daar heel goed voor. ALS ze lucerne kan verdragen tenminste en als je een lucerne geeft laag in suikers ( vaak worden er aan gehakselde producten ook nog extra suikers toegevoegd. Dan zit je dus op een suiker gemiddelde van gras ( zeg 10% ) plus dan nog de toegevoegde suikers.
Voor HB moet je dacht ik het liefste voeren onder de 10%.

Met de merriebrok van Havens zit je boven de 33% .... http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... c-3-havens


Hartog luzerne zit inclusief de melasse op 10% koolhydraten en dat is over het algemeen lager of gelijk aan vers gras en hooi.

Grasbrok wel even weken, is een goede aanvulling! Beter dan brok en muesli op granenbasis.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Mager ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:15

Ik zou sowieso olie proberen. Je moet het rustig opbouwen, maar het zet goed aan en mijn paard eet het graag. Zonder olie lust hij geen bietenpulp, met olie wel. Ik meng er ook nog luzernebrok doorheen. In de brok zitten geen toevoegingen wat losse luzerne vaak wel heeft. Daarnaast vindt mijn paard een brokje erdoor wel zo smakelijk. Ik gooi er ook nog sportbrok door, voor een oud paard pak je beter oude paarden brok.

Soms is het even uitzoeken wat ze lekker vinden. Grasbrok wordt bij mij niet gegeten, zelfs niet door mijn fjord. Je zou ook even langs de voerhandel kunnen gaan, daar weten ze vaak wel welk voer over het algemeen met smaak gegeten wordt en er is ook best wat voer wat alleen plaatselijk te krijgen is en zeker niet onder doet voor de bekendere merken.

iamsam
Berichten: 248
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 15:23

Shetlander 34 en Am. Standardbred 33 krijgen 18+ en Summerfit 1/2 in behoorlijk natte toestand, bijna vloeibare blubber, gaat schoon op 1kg en 750 gr. per keer ze eten nog gewoon hooi dus dat probleem heb ik niet maar zit met smart te wachten op gras, speciekuip met water en het hooi soppen werkt ook bij mij Succes !!