Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mager ouder paard

 
Profiel   

Mijn 28 jarige IJslander ruin is me veel te veel afgevallen in het afgelopen jaar.

Vorig voorjaar ging mij mooi rond (maar niet dik) de wei op en sinds de vreselijke droogte in de zomer is hij alleen maar afgevallen en bijkomen wil niet. De voornaamste reden denk ik, is dat hij hooi niet goed meer kan eten in verband met zijn kiezen en de wei op is met al die nattigheid in de polders van Aalsmeer gewoon niet te doen.

Gelukkig verhuizen we over 6 weken naar een andere stal, maar toch hoopte ik dat er misschien bokker zijn met tips.

Zijn rantsoen van dit moment:
- onbeperkt hooi
- 1kg schep Seniores Priores (droog gemeten)
- 1kg schep Dengie Hi-Fi

Dingen die we geprobeerd hebben maar die hij niet wil eten:
- bietenpulp van verschillende merken
- gewone lucerne van verschillende merken
- zemelen

Waar hebben jullie goede ervaringen mee? Iemand tips?
Wat ik heel graag zou proberen maar waar ik gewoon nergens aan lijk te kunnen komen is heel ouderwets gedroogd gras. Iemand die daar een tip voor heeft?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 17:54 



 
Profiel   

Je kan in plaats van 1 keer per dag 3x senior priores gaan voeren. Je kan grasbrok erbij gaan voeren of grasmix, dat is gedroogd gras dat kun je in zakken kopen. Niet goedkoop maar de meeste paarden vinden dat heerlijk en zetten goed van aan. Daar zit ook veel vitaminen in en kan ter vervaging van hooi gegeven worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 17:57 



 
Profiel   

ff kijken of hij niet teveel zand in zijn mest heeft. Daar zou het weleens van kunnen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 18:02 



 
Profiel   

Nee dat is het niet. Dat test ik elke paar maanden omdat hij erg gevelig is voor zandkoliek. Ook krijgt hij regelmatig psyllium.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 18:04 



 
Profiel   

Slecht ruwvoer kunnen eten maakt het idd erg moeilijk. Mijn pony kreeg indertijd 2x dagelijks een volle emmer SP. Weet niet meer goed hoeveel kg dat was.

Daarnaast kreeg hij 3 scheppen 18+ krachttoer van pavo. Nat ook goed te eten met slecht gebit. Daarmee bleef hij net aan op gewicht. Pas toen hij het gras opging begon hij echt op te knappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 18:06 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Mijn merrie mag ivm PPID / hb geen SP meer. We zijn nu luzernebrok aan het proberen. De brok zelf is kneiterhard, dus we weken ‘m nu in water. Met warm water wordt het vrij snel zacht, de test met koud water loopt nog.
Op Equitana hebben we diverse monsters meegenomen om te testen (is het lekker? Krijgt ze het weg? Hoe zijn de voedingswaarden?)
Momenteel lijkt Marstall Bergwiesen Mash erg goed uit de test te komen qua voedingswaarde. Het is een slobber, dus opeten moet dan ook lukken. Alleen nog testen of ze het ook lust...

Oudere paarden hebben een hogere (ca 30%) behoefte aan eiwitten (VREp en ruw eiwit kijk je dan naar). Wellicht iets om in gedachten te houden als je een voer zoekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 18:21 



 
Profiel   

Veel meer sp! Mijn b pony krijgt al 2,5 schep per dag. verder knip ik haar kuil in korte stukjes omdat het anders idd niet meer gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 18:36 



 
Profiel   

Veel meer sp! Mijn b pony krijgt al 2,5 schep per dag. verder knip ik haar kuil in korte stukjes omdat het anders idd niet meer gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 18:36 



 
Profiel   

Is de pony nagekeken door de tandarts? dat deel mis ik in je verhaaltje

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 18:37 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 18:38 



 
Profiel   

De mijne lust ook alleen pulp en Luzernebrok als ik het meng met Basisbrok en in ruim water week. Hij krijgt 4 20 liter emmers op een dag met per emmer 1 schep pulp, 0,5 schep Luzernebrok en 0,5 schep basisbrok en dan tot 20 liter aangevuld met (heet) water en dan en paar uur weken. Als het geweekt is meng ik het met de hand door elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 18:50 



 
Profiel   

Nynkster schreef
Is de pony nagekeken door de tandarts? dat deel mis ik in je verhaaltje


Ja, ta darts is net vorige week voor het jaarlijkse bezoek geweest.


Schrik niet...
[ img ]


Dit is niet een gevolg van slowfeeders, graasmaskers, kribbebijten oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 18:53 



 
Profiel   

Die kan gewoon amper nog hooi eten, waarom maar 1 schep SP? Ik zou hooi voor het idee erbij geven maar eerst eens beginnen met 3 keer per dag slobber SP en iets van ruwvoervervanger erbij, bv grasmix

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:11 



 
Profiel   

Jeetje %) wat een gebit joh
Hoe kan zoiets zo worden? Gewoon ouderdom?

Ik zou seniores priores opschroeven, je kan het als ruwvoer vervanger geven volgens mij.

Citaat
Indien jouw paard of pony niets anders meer kan eten, dien je 1 kg Subli Seniores Priores per 100 kg gewenst lichaamsgewicht te voeren. Per 1 kg Seniores Priores moet ± 3 liter water toegevoegd worden. Laat dit gedurende 4 uur weken. Je voert dit product verdeeld in minimaal vier porties per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:19 



 
Profiel   

Punt is dat als ik meer SP ga voeren hij het helemaal niet meer wil (en nee natuurlijk geef ik dat dan niet in 1 keer). Soms kom ik met 1.5 schep weg, maar dat is altijd gokken.
Ik ga sowieso de grasbrokken van Hartog proberen!

Over het gebit, dat is ontstaan toen hij 19 was. Hij is altijd enorm agressief naar zijn eten geweest (elk sprietje werd met veel tand-actie gemillimeterd). Wij vermoeden dat dit dus is afgesleten door het grazen, en het gras was dan niet eens echt kort...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:22 



 
Profiel   

Hartog Grasmix al geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:23 



 
Profiel   

Toen mijn paard net bij mij kwam was ze ook enorm mager, heb toen op advies (van mijn instructrice dacht ik) maïsmeel gevoerd. Dit werkte erg goed! Volgens mij moest je dat met water aanmaken, is al iets van 8 jaar geleden dus weet het niet precies meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:23 



 
Profiel   

Ik heb het een oudje van 28/29 staan en hij kan geen hooi meer eten door zijn slechte gebit.
Hij is ook nog wat mager maar ben niet ontevreden met hoe hij nu is.
Hij krijgt 2x per dag en halve emmer SP, 2x een halve emmer bietenpulp en dan krijgt hij nog extra geweekte grasbrok, grasmix en muesli.

Ik denk dus echt dat je veel te weinig voert.... Jouw paardje kan geen hooi meer eten en dus heeft het weinig zin dat onbeperkt aan te bieden. Je zult dat ruwvoer moeten vervangen door wel verteerbaar/eetbaar product zolang er geen gras voor hem is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:26 



 
Profiel   

Heb je al gekeken naar de 2 nieuwe voer soorten van pavo?misschien bied dit nog een mogelijkheid? Dit kun je namelijk ook weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:29 



 
Profiel   

Ik wist niet dat pavo nieuw voer had. Ik ga eens kijken!

Bietenpulp en extra SP kan ik dus al vergeten. De gewone grasmix bevalt overigens net zoals de lucerne, dat eet hij een dag en dan niet meer. Ik ga dus de grasbrokken uitproberen en dan mengen met de Dengie, dat laatste vind hij erg lekker.

Meer tips nog altijd welkom!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:32 



 
Profiel   

Gebit is inderdaad heftig!! Zijn de kiezen nog wel goed? Dan kun je evt nog denken aan merriebrok. Een fjord bij ons doet t daar heel goed op. Hoor daar meerdere positieve verhalen over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:42 



 
Profiel   

Merriebrok kan inderdaad ook nog! Niet aan gedacht.

De onder kiezen hebben nog 'profiel', maar de boven kiezen zijn glad. Van de kiezen is trouwens ook het eind in zicht. Toch is de tandarts niet negatief over zijn gebit icm. de leeftijd. En gek genoeg is gewoon gras eten dus echt geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:49 



 
Profiel   

Hier ook een oudje die elke winter enorm afviel. Op aanraden van DA toen maislijnzaadbrok van Horsefood erbij gaan voeren in de winter periode. Sindsdien komt ze de winter super netjes door!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:54 



 
Profiel   

Bij ons op stal krijgen de oudjes een mix van SP, gewone bietenpulp en Mijten Quatro muesli. Dieren zien er fantastisch uit en eten dit met smaak. Paar keer een emmer over de dag verdeeld.

De Quatro is echt een smaakmaker voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:56 



 
Profiel   

Equifyt heeft ook een ruwvoer vervanger, herbs heet die! Zit net iets meer variatie in dan gewone gras brok... Verder zou je ook nog pulp kunnen bijgeven naast de SP...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-19 19:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen