Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

Mager ouder paard

 
Profiel   

Hmmm met olie beginnen ? Ik zou eerst proberen er meer ruwvoer in te krijgen, gewoon om genoeg energie binnen te krijgen en de darmen aan het werk te houden.
Dus die lucerne dan b.v.
Grasbrok vond mijn paard ook niet lekker, dus misschien eerst eens een klein beetje proberen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-19 15:24 



 
Profiel   

Herkenbare situatie. Hier een paard van dik 1.70 m, die 2,5 jaar geleden kwam. Broodmager en niet helder in haar ogen, struikelend en noem maar op. D.m.v. bloedonderzoek kwam naar buiten dat zij met Babesia besmet was, waardoor de hoeveelheid rode bloedlichaampjes sterk afgenomen waren en dus een zuurstofgebrek in haar bloed had, waarbij allerlei functies uitvielen of slecht werkten. Ook haar gebit was er zeer slecht aan toe en vele kiezen en tanden waren in slechte staat en moesten verwijderd worden. Na de behandeling voor de ziekte en behandeling van de tandarts hebben we haar langzaam op een nieuwe manier van voeren overgezet. In de tijd dat er geen gras groeit, 3 x daags een voerbak met daarin 1 literschep grasbrok, 1 literschep gemalen gerst en maismeel en 3/4 literschep luzernebrok, aangevuld met een goed voedingssupplement en aangelengd met 10 liter water per voerbak. Alles enkele uren laten weken totdat een stevige losse substantie wordt en klaar. Appels kunnen het nog smakelijker maken, voor degene die slecht eten. Daarnaast krijgt ze 2x daags een 20 liter emmer met gehakseld hooi. Bij slecht regenachtig weer een buitendeken ter bescherming. Van een paard waarvan je slechts de botten zag is ze veranderd in een paard wat weer vrolijk en fit in het leven staat, ondanks dat ze 23 jaar jong is.
Ja het kost veel tijd, liefde en investering, maar je kan ze ermee helpen.
Succes ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-19 15:31 



 
Profiel   

Super om te lezen. Alleen gerst en maismeel zijn af te raden voor paarden met HB, dus niet zo geschikt voor de shet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-19 15:36 



 
Profiel   

Mijn ervaring is wel, dat het weer op gewicht krijgen en vooral houden van paarden op ruwvoer (geweekte grasbrok/luzerne en alles zonder melasse) gewoon tijd en veel geduld kost. Ik heb paarden staan die tonnetje rond zijn van slechts hooi en gras. Het weer op gang brengen van zieke en verzwakte organen kost tijd en heel veel energie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-19 18:02 



 
Profiel   

Inderdaad en als een paard een chronische aandoening heeft, blijf je altijd zoeken naar de juiste combinatie van ruw- en krachtvoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 09:41 



 
Profiel   

Ik heb goede ervaringen met Dodson en Horrel Build en Glow zowel de brokjes als e Muesli met Alfalfa oil mix. Voordeel is dat ze het zalig vinden en graag eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 10:09 



 
Profiel   

Molfre schreef
Wat ik heel graag zou proberen maar waar ik gewoon nergens aan lijk te kunnen komen is heel ouderwets gedroogd gras. Iemand die daar een tip voor heeft?

Mijn 27-jarige PPID-pony met incompleet gebit doet het uitstekend op een dagelijkse maaltijd van Seniores Priores en Grasmix van Hartog. Hij krijgt 4.5 kg (droog gemeten) SP aangevuld met wat scheppen Grasmix, verdeeld over twee voerbeurten. 's Morgens laat hij soms wat staan, dat krijgt hij er dan 's avonds bij en dan gaat het altijd op.

Toen we vorig jaar in augustus geen gras meer op de wei hadden werd mijn paard ook mager. We zijn toen deze winterhoeveelheden gaan voeren en in een maand tijd stond hij er weer super bij. Het kan idd lastig zijn als ze geen hooi meer kunnen eten, maar met deze combi heb ik 'm voor het eerst in een paar jaar weer echt goed de winter door gekregen. Hij krijgt er overigens ook nog 1x per dag een scheut zonnebloemolie bij. Gras lukt nog wel, dus ik hoop vanaf mei weer met de Grasmix te kunnen stoppen tot aan het najaar. SP blijf ik de hele zomer voeren. En idd zal het zoeken blijven. Vooral goed naar je paard blijven kijken.

Molfre schreef
Ik ga me ook nog even verdiepen in de andere opties die hier genoemd worden en ook gehakseld gras is misschien nog wel een optie. Het mag alleen absoluut niet te droog en stengelig zijn (ook al is het kort), want dan laat hij het dus staan... Dit doet hij overigens zijn hele leven al dus dat is niet persé een gebits ding.

Grasmix is heel zacht. Lucerne mocht ik van de DA niet meer voeren, dat prikte in het tandvlees op de plekken waar mijn pony kiezen mist. Maar Grasmix is een uitstekend alternatief. Te droog kan wel een dingetje zijn en als je pony niet graag SP eet, dan wordt mengen ook wat lastiger. Hoewel je veel muesli's ook goed nat kunt maken en als slobberachtige maaltijd kunt geven.


Laatst bijgewerkt door Karin op 25-03-19 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 10:17 



 
Profiel   

Je zou ook wat olie door zijn voer kunnen doen. Lijnzaadolie of gewoon zonnebloemolie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-19 10:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 83 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen