Pony durft niet te eten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 12:55

Hallo,

Ik heb mijn pony afgelopen zondag verhuist naar een nieuwe stal.
Even een beetje een situatie schets, ze komt van een stal waar ze overdag ongeveer 6 uur per dag in de paddock ging. Ze kreeg hier ruim voldoende ruwvoer en hiernaast nog wat geplette haver en lucerne. De bodembedekking was een dikke laag stro. De nieuwe stal is een inloopstal ze staat hier met twee andere paarden. Ze krijgen bijna onbeperkt hooi en staan op het gras. Nu is het probleem alleen ze moet haar hoofd tussen stalen buizen heen doen en dit durft ze nog niet zo goed. Als ik het hooi heel erg hoog leg durft ze zo nu en dan een klein plukje te pakken tot er een ander paard aankomt. Maar haar hoofd tot aan de grond doen doet ze niet. Ze staan wel op stro dus dit durft ze wel te eten. Ze krijgt nu ook extra senior pririus 1 kilo per dag droog verdeeld over twee keer. En dan zet ik haar ook even een half uur buiten de stal bij de baal hooi. Het spreekt natuurlijk voor zich dat ik niet de hele dag er bij kan gaan zitten om het hooi op te hogen of haar uit de hand te voeren. Zijn er misschien tips om haar zo ver te krijgen dit wel te doen? Of is het echt een kwestie van tijd?

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 12:57

Hoe zijn de andere twee paarden tegen haar?

bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 13:04

Eentje is heel onderdanig en gaat aan de kant. De andere is iets wat dominanter maar dit is hoog uit een keer oren plat leggen geen gemep naar elkaar toe.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:19

Als ze honger krijgt gaat ze heus wel eten.
Gewoon even afwachten en niet te veel bemoeien. Als ze echt reageerd op de andere paarden dan is het handiger om ze eerst nog even uit elkaar te houden.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:25

Ah, dat is even wennen maar waarschijnlijk heeft ze over een tijdje wel vertrouwen dat het kan. Kost even tijd dat ze door krijgen dat het kan, en als ze dan haar hoofd er doorheen durft te steken om te eten zal ze misschien eerst met terug eruit gaan haar hoofd een paar keer stoten omdat ze dat erin en eruit vaak spannender vinden dan er door staan eten, maar als ze gewend is komt dat vast goed.
Fijn ook dat de andere paarden makkelijk zijn tegen haar, dat scheelt ook :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:00

Als ze ook stro kan knabbelen staat ze iig niet met een lege maag. Mijn paarden vonden het in het begin ook spannend maar raakten er vrij snel aan gewend om hun hoofd erdoor te steken.

bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 14:02

Bedankt allemaal. Stelt me toch iets meer gerust. Ik gun haar namelijk het zo dat ze lekker de hele dag buiten kan.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:17

Vorig jaar heb ik voor mijn paarden een hooiruif gekocht. Was even vreemd maar snel gewend. Behalve de oudste, die durfde ook niet. Als er een spriet uit hing, at hij die wel maar verder niks. Stond erbij en keek ernaar. Heeft maar liefst 8 dagen geduurd voordat hij ook eruit begon te eten. Eerste dag nog erg onrustig maar daarna was het ok.
Is vice-leider dus aan de rang lag het niet. Even geduld hebben...

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:56

Even kijken of het lukt als je wat wortel of appel in kleine stukjes snijd en tussen het hooi doet.
Dat vinden ze vaak zo lekker dat ze het iets sneller door hebben.

bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 09:50

Geprobeerd maar helaas laat ze zich niet omkopen. En ze lijkt ook nog wel wat angstig te zijn voor de andere twee dat moet natuurlijk ook nog groeien.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:07

een van de mijne heeft 4 maanden nodig gehad voor die zijn hoofd erdoor durfde te doen. die hebben we dus wel bijgevoerd op een andere plek. stond ook lager in rangorde en was wel een grotere groep dan waar jouw paardje nu staat.

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:34

ff paar dagen pluk hooi ergens anders neerleggen dan heeft ze zeker wat eten of de anderen gaan daar eten zodat zij even rust heeft als ze het gaat proberen

bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 12:23

Helaas mag ik het hooi niet ergens anders neer leggen vanwege de troep die dit geeft. Ze durft wel al der hoofd er doorheen te maar nog niet naar beneden. En zodra er een ander ook maar naar haar kijkt gaat ze al naar buiten. Het voelt duidelijk nog niet vertrouwd voor haar. Ik hoop dat het bij haar geen 4 maanden gaat duren. Ik hoop dat als ze straks weer hengstig is ze de andere twee zo lief vind dat ze het dan durft en ze haar dan ook niet weg jagen, en dan maar hopen dat ze van daaruit het dan blijft doen.

speurneusc

Berichten: 5374
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:15

en ondertussen koliek omdat ze niet mag eten.... rare stal

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:20

Wat heftig! Zou toch kijken of je goede afspraken kunt maken daar.
Is wel belangrijk dat ze rustig eten kan.

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:26

Wel vreemd dat je niet ergens anders mag voeren vanwege de troep. Paarden geven nou eenmaal troep en volgens mij gebruiken sommige mensen daar bezems enzo voor om het op te ruimen :Y).

Mijn paard vroeger had dit in het begin bij wisseling stal met drinken uit een automatische drinkbak. Die was gewend uit een badkuip te drinken en op de nieuwe stal schrok hij iedere keer van het geluid. Toen heb ik ook een aantal dagen gedacht; als dat maar goed komt, maar als hij dorst krijgt en weer waar het water te halen is dan gaat hij vanzelf een keer drinken. Na een tijdje vond hij het geloof ik wel normaal 8-) .

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:35

Ik heb ook 1 paard die niet helemaal met het hoofd erdoorheen durft. Ik zet dan een kleine kruiwagen vol hooi tegen het voerhek, zodat hij niet met zijn hoofd naar de grond hoeft. Dit is bij mij wel de dominante ruin, dus hij ""mag"" er altijd bij van de andere paarden.
Laatst bijgewerkt door criollo_yess op 25-03-19 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:39

Je laat je paard toch niet dagen niet eten? Als je 100 procent kans op maagzweren wil. Mag je ook geen net ophangen? Zeer bijzonder beleid dit. Ik vind die ruiven met stangen van hoog tot laag geen fijne ruiven voor paarden. Er was pas hier een topic over een paard wat zich er constant aan bezeerde en ik heb al eens op de club meegemaakt dat een pony de nek brak in een dergelijke constructie dus voor mij zou het een nogo zijn.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:50

Mag je niet even een hooinetje ergens ophangen of een slowfeeder? Geeft niet zoveel troep en als je dan iedere dag zelf netjes daar onder eventjes veegt en het knap houd? :)

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:30

komt van zelf. mijn merrie heeft er ruim 2 weken over gedaan

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:34

Stoppen met seniores priores droog voeren. Dit eten moet eerst geweekt worden. Grote kans dat ze last heeft van haar buik met al dat voer wat water opeist in de maag.

Verder krijgen ze inderdaad vanzelf honger. Nieuwe plekjes zijn altijd even wennen.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:37

liespower94 schreef:
Stoppen met seniores priores droog voeren. Dit eten moet eerst geweekt worden. Grote kans dat ze last heeft van haar buik met al dat voer wat water opeist in de maag.

Verder krijgen ze inderdaad vanzelf honger. Nieuwe plekjes zijn altijd even wennen.


Mag hopen dat ze bedoelt dat het droog 1 kg is? Als het droog gevoerd word denk ik dat je de DA al had kunnen bellen voor flinke koliek. -O-

bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 16:55

Ik vind het een beetje jammer dat ik direct aangevallen word. Ik kan haar moeilijk buiten in de wind en regen hooi gaan voeren dat waait allemaal door de wei heen. Ik voel ook niet de behoefte om in één keer allemaal slowfeeders aan te gaan schaffen. En daarbij als ik haar op andere plekken ga voeren gaat het waarschijnlijk nog langer duren voor ze gewoon daar wil eten. Ik snap ook zeker wel dat het niet ideaal is en lig er ook al nachten wakker van. Het is ook niet zo dat ze helemaal geen voer krijgt waar nu wel van uit word gegaan. Ze heeft uiteraard het gras en stro ik ga dan ook nog twee maal daags met het voer en dan mag ze buiten de stal ook nog een uur hooi eten. De kruiwagen is een goede tip helaas ben ik bang dat de dominante ruin deze op zou eisen. Uiteraard word de SP nat gevoerd en niet droog.
Haar lichamelijke conditie word natuurlijk ook goed in de gaten gehouden en gelukkig is ze zeker niet mager. Ik weet natuurlijk ook niet wat ze doet als ik er niet ben.

bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 16:57

pinkie87 schreef:
komt van zelf. mijn merrie heeft er ruim 2 weken over gedaan


Was jou merrie ook een "vreemde" in de kudde?

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Pony durft niet te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:00

nee wij hebben van die stallen waar buiten gevoerd wordt.
dus er werd altijd wel plukje binnen in haar stal gelegd maar drinken en de rest van haar hooi moest ze echt haar hoofd buiten haar box doen.
maar ze deed haar hoofd elke x wat schuin waardoor het niet paste.

maar jou paardje niet wennen aan meerdere dingen. dat kost echt tijd